• 745 Topics
    3k Posts
    J
    Voor ons PWS willen wij een medische drone ontwerpen die snel essentiële goederen kan vervoeren zoals: medicijnen, bloedmonsters of medische hulpmiddelen. Om zowel efficiënt lange afstanden af te leggen als op moeilijk bereikbare locaties te kunnen landen, denken wij aan een VTOL-ontwerp. Ons idee is om een vliegtuigachtige drone te bouwen met vaste vleugels voor de voorwaartse vlucht en extra verticale rotoren voor opstijgen en landen. Op deze manier combineren we de voordelen van een drone en een vliegtuig in één ontwerp. Hierover hebben wij enkele vragen: Is het voor een medische VTOL-drone beter om de vleugels zoveel mogelijk lift te laten genereren tijdens de kruissnelheid, of is het efficiënter om een deel van de lift door de rotoren te laten leveren? Wat is de beste manier om de drone te kunnen bouwen zonder dat je een fortuin kwijt bent. Het hoeft geen professionele drone te zijn, maar het concept moet wel duidelijk naar voren komen. Welke vleugelvorm of welk vleugelprofiel (camber) zou geschikt zijn voor een relatief lichte medische drone die een kleine medische lading moet vervoeren? Zijn er specifieke ontwerpkeuzes die vaak worden toegepast bij medische bezorgingsdrones om het bereik en de veiligheid te verbeteren? Als u nog andere suggesties of tips heeft voor het ontwerpen van een medische VTOL-drone, horen wij die graag. Bij voorbaat dank.
  • 249 Topics
    1k Posts
    О
    Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik het onderwerp: " Om mijn onderzoek verder te verdiepen, zou ik graag een deskundige interviewen die mij meer kan vertellen over dit onderwerp. Is het mogelijk om via dit forum in contact te komen met iemand die hierover kennis heeft? Mocht dat niet mogelijk zijn, dan hoor ik graag of u mij kunt doorverwijzen naar een geschikte contactpersoon of organisatie. Alvast hartelijk dank voor uw tijd en uw reactie.
  • 69 Topics
    284 Posts
    Liam van VugtL
    Beste @jz Ik heb net het bericht gestuurd! Groetjes, Liam
  • 77 Topics
    414 Posts
    lizloosenL
    Hallo Jente en Lie, Ik zie jullie inderdaad aanstaande woensdag! Helemaal goed dat jullie er om 14:30 zijn. Jullie kunnen dan mijn persoonlijke nummer (0620643308) bellen als jullie er zijn zodat ik jullie bij de ingang ophaal. Ik zal naar jullie bronnenonderzoek en de ontwerpen kijken zodat ik jullie hier verder mee op weg kan brengen. EN dan plannen we tijdens de afspraak weer een nieuwe afspraak voor het testen op de plaat. Tot woensdag! Groeten, Liz loosen
  • 64 Topics
    217 Posts
    О
    A hydrogen-powered car is an innovative type of vehicle that uses hydrogen as its primary energy source instead of gasoline or diesel. Most modern hydrogen vehicles generate electricity through a fuel cell, where hydrogen reacts with oxygen from the air to produce electrical energy. The only direct emission from this process is water vapor, making fuel cell vehicles an environmentally friendly alternative to conventional cars. One of the biggest advantages of hydrogen cars is their long driving range and fast refueling time. Filling a hydrogen tank usually takes only a few minutes, which is comparable to refueling a traditional vehicle. This makes hydrogen technology attractive for long-distance travel and commercial transportation. retrozino casino
  • 197 Topics
    922 Posts
    Liam van VugtL
    Beste @LoisKesselaar , Jullie hebben een interessant onderwerp gekozen! Ik help jullie er graag mee verder. Jullie vragen zien er goed uit en ik kan zeker beantwoorden in een interview. Dit zou online kunnen of hier fysiek in Delft. Dan is er ook mogelijkheid tot een rondleiding langs enkele onderzoeks-quantumcomputers. Laat maar weten wat jullie het beste uitkomt! Groeten, Liam van Vugt
  • 310 Topics
    1k Posts
    Liam van VugtL
    Beste @Robin-2 , Dat klinkt als een erg interessant onderwerp! Het is best ingewikkeld om een experiment uit te voeren met werkelijke thermische neutronen, dus voor nu stel ik voor om eens een gesprek in te plannen om het verder te hebben over de natuurkunde en engineering achter een gesmolten zout reactor. Hier kunnen we het ook verder hebben over de mogelijkheden tot een experiment. Dit gesprek kan hier fysiek in Delft of online, wat voor jou beter uitkomt! Voor nu stel ik dinsdag 23 Juni om 13:30 voor. Groeten, Liam van Vugt
  • 228 Topics
    1k Posts
    J
    Interessant onderwerp voor een profielwerkstuk! Het gebruik van video-analyse klinkt eigenlijk als een slimme en betaalbare manier om de trillingen van rubber, kurk en bamboe te vergelijken. Ik denk dat je via spin mills misschien ook nog inspiratie kunt vinden voor technische projecten en praktische oplossingen. Vergeet niet om dezelfde belasting en omstandigheden voor alle materialen te gebruiken, anders worden de resultaten moeilijk vergelijkbaar. Ben benieuwd welke van de drie materialen uiteindelijk de beste demping laat zien. Succes met het onderzoek!
  • 212 Topics
    928 Posts
    J
    Tof idee voor jullie PWS! Een sensor die de kracht op de schoot meet, samen met windsnelheid en zeilhoek, lijkt me een slimme aanpak. Op basis van die data kun je met LED-lampjes aangeven of de spanning goed is. Succes met het uitwerken! En als je even wilt ontspannen, kijk op 0xbet.
  • 22 Topics
    89 Posts
    Liam van VugtL
    Beste @Duke-Wit , Als je een zo goed mogelijk signaal wilt versturen is het belangrijk om de weerstand zo laag mogelijk te houden. Aangezien je een golf door het touw stuurt zal dit touw gaan oscilleren. Ik zou eens opzoeken door wat een golf zijn energie verliest in een touw (denk aan massa en spanning in het touw). Je zou kunnen kijken tot welke touw lengte je kan gaan voordat je signaal niet meer hoorbaar is! En dan bedenken waarom dat zo is. Groetjes, Liam
  • 0 Votes
    1 Posts
    26 Views
    No one has replied
  • 99exch Cricket Betting - Live Odds & Exchange | Bet on IPL 2026

    1
    0 Votes
    1 Posts
    29 Views
    No one has replied
  • Test subject

    1
    0 Votes
    1 Posts
    24 Views
    No one has replied
  • Muon detector pws relativiteit

    6
    0 Votes
    6 Posts
    224 Views
    Liam van VugtL
    Beste @Damian-1 , Helaas is er hier geen Muon detector beschikbaar. Een mogelijkheid om te werken met deeltjes zoals Muonen is wel mogelijk bij Nikhef. Hier zouden jullie eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Mochten er nog verdere vragen zijn over bijvoorbeeld de theorie achter speciale relativiteitstheorie dan hoor ik het graag. Groetjes, Liam
  • Purisaki Berberine Patches: Your Natural Solution for Healthy Metabolism

    1
    0 Votes
    1 Posts
    28 Views
    No one has replied
  • Protonentherapie of radioligandtherapie

    21
    0 Votes
    21 Posts
    1k Views
    Liam van VugtL
    Beste @Féline , Een tumorfantoom bouwen van water en gelatine klinkt als een goed idee! Een manier om straling na te bootsen is door er licht doorheen te laten schijnen met een felle lamp en dan de intensiteit van het licht dat er aan de andere kant uitkomt te meten met een lichtdetector (veel telefoons kunnen dat meten). Vervolgens kan je het verval van lichtintensiteit koppelen aan bijvoorbeeld de dichtheid van de fantoom. Groetjes, Liam
  • Aerodynamica experiment

    2
    0 Votes
    2 Posts
    117 Views
    W
    Hoi @rici , Ik heb een aantal vragen over jullie experiment set up. Jullie willen vormpjes door suiker-water laten vallen (laten zinken in limonade?). Indien dit zo is meet je dus geen luchtweerstand (medium die afremt is vloeistof). Ook gaat het lastig zijn om tot goede resultaten te komen als je niet precies kan timen hoelang een blokje valt als je niet een hele lange proefopstelling hebt. De vormpjes zouden een vast gewicht moeten hebben aangezien je vooralsnog rekent op zwaartekracht die het blokje naar beneden doet gaan. Het oppervlakte rondom zal niet het zelfde blijven ook niet als je het zelfde materiaal gebruikt en zelfde gewicht. Dit kan je constant houden maar belangrijk is dat een frontaal oppervlakte zal verschillen. Verder zou je eens moeten opzoeken hoe je een luchtweerstand coefficient berekent en meet via youtube dat zal een beter beeld schetsen. Mvg, Wick PWS TU Delft
  • PWS Aardbevingsbestendig bouwen

    9
    0 Votes
    9 Posts
    283 Views
    lizloosenL
    @Odi Als het goed is heb je nu het mailtje ontvangen!
  • Entropie

    5
    0 Votes
    5 Posts
    231 Views
    S
    Hey Stijn, Dat klinkt alsof je al aardig de goede kant op gaat, ik zou het dan inderdaad gewoon bij de stirling enginge houden. Ik zou je eventueel nog kunnen verder helpen met de wiskundige kansberekening al is dit niet helemaal mijn vakgebied. Qua iets praktisch wat je nog zou kunnen doen op de tu heb ik nu even niet heel snel iets wat ik zou weten, onze workshops sluiten er namelijk niet echt op aan, jammer! Qua iemand om te interviewen kan ik nog even voor je rondvragen en dat zal ik laten weten! Succes iig voor nu met je PWS! Groet Splinther
  • De Perfecte Studio

    2
    0 Votes
    2 Posts
    109 Views
    Liam van VugtL
    Beste @Loeki, Het is zeker mogelijk om metingen uit te voeren in de dode kamer! Ik heb je een prive bericht gestuurd met nadere informatie om daar een afspraak te maken. Mochten er meer vragen zijn hoor ik ze graag!. Groeten, Liam
  • Quantummechanica en beerdiertjes

    5
    0 Votes
    5 Posts
    210 Views
    Liam van VugtL
    Beste @mathildezandst , Dan zien we elkaar 5 December in het Science Centre om 14:00! Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met nadere informatie over het gebouw binnen komen. Het lijkt me inderdaad handig om een idee te hebben van wat jullie willen onderzoeken, dus van tevoren de vragen doorsturen lijkt me een goed plan! Als voorbereiding zou ik vooral aanraden eens te kijken wat een qubit nu precies is. Dan nog niet hoe ze fysiek worden gemaakt in praktijk maar meer de theorie erachter (wikipedia is hier prima voor, ChatGPT ook maar dan zou ik de vragen wel in het engels stellen). En natuurlijk de interessante eigenschappen van een beerdiertje kennen! Een experiment is wel lastig aangezien qubits van nature lastig zijn om te controlleren. Wel geven we ook workshops in het quantum lab, waaronder NV Center, wat een qubit is. Ik zal er even achteraan gaan of dit op de dag mogelijk is. Anders kunnen jullie na het interview hier nog eens voor terug komen. Als er verdere vragen zijn hoor ik het graag! Groetjes, Liam
  • Khelo 24 Betppn App Review: Features & Benefits

    1
    0 Votes
    1 Posts
    97 Views
    No one has replied
  • PWS Trebuchet

    6
    0 Votes
    6 Posts
    363 Views
    Liam van VugtL
    Beste @Gijsbeuz , Dan staat 21 Oktober genoteerd! Ik dacht zelf aan 09:30, kan ook ietsjes eerder of later als dat beter is voor jullie. Zoals eerder vermeld kunnen jullie naar gebouw 26A (Delft Science Centre) komen. Ik heb je een prive bericht gestuurd met hoe je dan daar binnen kan komen! Groetjes, Liam
  • Pws ANC

    6
    0 Votes
    6 Posts
    323 Views
    Liam van VugtL
    Beste @norahmaan , De hoek van de speakers kan een effect hebben op het noise cancelling effect afhankelijk van hoe jullie setup eruit ziet. Over het algemeen, als je twee speakers in de ruimte hebt staan, en de microfoon (of een menselijk oor) staat op gelijke afstand van beide speakers, kan je met een simpele 180 graden fase verschil tussen de twee speakers het noise cancelling effect maken. Wat er gebeurt er nu als je één van de twee speakers roteert? Dan zal er een verschil in afstand/padlengte zijn tussen de speaker en de microfoon vergeleken bij de eerste situatie. Dit brengt op zich een extra fase effect (die je uit kan rekenen met de fase verschuiving formule). Als de hoek tussen de speaker en de microfoon voor beide speakers hetzelfde is, zal er geen probleem ontstaan. Jullie zouden een speaker kunnen draaien in het experiment om dit effect te zien. Maar als de speakers recht op de microfoon gericht staan krijg je het beste signaal. Mochten er nog verdere vragen zijn denk ik graag mee! Groetjes, Liam
  • Geluidsgolven en hun gedrag

    3
    0 Votes
    3 Posts
    235 Views
    I
    Beste @Liam-van-Vugt, Dankuwel voor uw antwoord. We gaan ermee aan de slag. Groet, Daniel, Sybe en Ingmar
  • Pws: Zwarte gaten

    2
    0 Votes
    2 Posts
    294 Views
    Liam van VugtL
    Beste @Milan-1 Zwarte gaten zijn super interessante en ook erg ingewikkelde Natuurkundige fenomenen, wat leuk dat je deze als PWS onderwerp hebt gekozen! Je hoofdvraag is duidelijk geformuleerd. Ik ben allereerst benieuwd naar wat voor theoretische informatie je al hebt gevonden. Welke theorie (of theoriën) van zwaartekracht ben je van plan te bekijken? Ben je ook van plan zelf een simulatie te maken? Over een practicum, het is natuurlijk tamelijk lastig om aan een werkelijk zwart gat te komen en hier een practicum mee uit te voeren, dus je zal moeten kijken naar een practicum die het effect van een zwart gat uitbeeld. Een ander idee is kijken hoe massa in het algemeen een effect heeft op de beweging van omliggende objecten, aangezien een zwart gat over het algemeen natuurlijk erg veel massa bevat (niet altijd maar in de grootte van sterren wel). Ik weet niet zeker of een simulatie als practicum telt, maar dat zou ook wel een goede optie zijn als dat het geval is. Ik zou voor nu eens nadenken hierover en als je verdere ideeën of vragen hebt zal ik ze beantwoorden! Groetjes, Liam
  • Noorderlicht

    4
    0 Votes
    4 Posts
    1k Views
    lennarddL
    Hey @Qing-Kroone, Het is inderdaad erg lastig om een elektronenkanon te regelen; bovendien moet je goed weten waar je mee werkt, het is niet zonder risico. Voor wat betreft de concentratie stikstofgas, je wilt deze inderdaad binnen een koepel houden zodat deze concentratie in stand blijft. Kijk maar eens of je wat materialen kunt vinden en probeer jezelf wat verder in te lezen in het onderwerp, dan kunnen we dit tijdens de workshop nog eens goed doorspreken. De eerstvolgende workshop wordt gegeven op woensdag 11-12 om 14.00 in de middag. Groetjes, Lennard
  • Vakkanjers challenge 2024 "Ruimtemissie aarde"

    2
    0 Votes
    2 Posts
    676 Views
    lennarddL
    Ha @jcwvanaalst, Wat mooi om te horen dat de basisschool waar jij vrijwilliger bent dit wil organiseren voor hun leerlingen! Helaas is dit forum vooral bedoeld om middelbare scholieren te helpen met hun profielwerkstuk, maar wellicht dat het vanuit het Science Centre mogelijk is om dit te regelen. Als je een mail kunt sturen naar sciencecentre@tudelft.nl, dan komt dit vast bij de juiste persoon terecht! Met vriendelijke groet, Lennard
  • This topic is deleted!

    1
    0 Votes
    1 Posts
    44 Views
    No one has replied
  • 0 Votes
    10 Posts
    2k Views
    lennarddL
    Hey @Jonas-0, Dinsdag de 19e is prima, staat in mijn agenda. Als jij doorgeeft welke experimenten je deze dag wilt doen, dan regelen we dat deze klaar zijn en jij ze kunt uitvoeren. Bij ieder experiment wordt een inleiding gegeven en krijg je een practicum handleiding, maar de echte achtergrondinformatie zul je vooraf of achteraf zelf moeten opzoeken. Verder is het mogelijk om tijdens deze middag al je vragen te stellen die je tot nu toe hebt over je profielwerkstuk en de theorie waar je jezelf in hebt verdiept. Vooraf zal ik uiteraard wat leesmateriaal opsturen, zodat jij jezelf al een beetje kunt verdiepen in de experimenten. Laat maar weten welke experimenten jij geïnteresseerd in bent via de mail naar scholierenlab@tudelft.nl, dan stuur ik je de info op! Groetjes, Lennard