Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Populair
    Log in om een reactie te plaatsen
    • altijd
    • Dag
    • Week
    • Maand
    • Alle onderwerpen
    • Nieuwe onderwerpen
    • Bekeken onderwerpen
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Alle categorieën
    • R

      PWS enzymwerking

      Het menselijk lichaam
      • • • rayhank
      9
      0
      Stemmen
      9
      Berichten
      175
      Weergaven

      R

      Hoi @Demi-Schrauwen,
      Bedankt voor de terugkoppeling. Kunnen jullie misschien rekening houden met ons toetsweek in Januari? Deze is van 14 tot 21 januari. Het zou ons erg helpen als het buiten deze week zou worden gepland.

    • T

      Waterstof vliegtuigen

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • tobias_m 0
      8
      0
      Stemmen
      8
      Berichten
      165
      Weergaven

      TadjiroT

      Beste @tobias_m-0,

      Je hoeft niets voor te bereiden! Als je rond de ingang ergens gaat zitten, kom ik je die maandag ophalen.

      Groeten, Tadjiro

    • M

      Supergeleiding

      Magnetisme & supergeleiding
      • • • Mike 0
      6
      0
      Stemmen
      6
      Berichten
      129
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Mike-0 ,

      Dat klinkt goed! Dan zie ik jullie 9 December om 14:00 hier in het Delft Science Centre (gebouw 26A van de TU). Ik heb je een privebericht gestuurd met nadere informatie om het gebouw binnen te komen. Tot dan!

      Groetjes,
      Liam

    • J

      lineare deeltjesversneller

      Magnetisme & supergeleiding
      • • • Jart
      6
      0
      Stemmen
      6
      Berichten
      156
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Jart ,

      Ervanuitgaande dat de condensator en relais inderdaad goed werken dan lijkt het er op dat de condensator niet ver genoeg wordt opgeladen. Hoe lang laden jullie deze op? Ik zou voor het schieten eerst eens de spanning meten over de condensator en kijken of deze ook echt op 45V staat. Ook ben ik benieuwd naar de weerstand van de relais, zouden jullie deze willen meten met een multimeter? Hogere weerstand betekend namelijk dat de condensator langzamer oplaad en ontlaad. En aangezien magnetisch veld wordt aangemaakt evenredig met de stroom door de spoel en stroom weer lading per seconde is, is het dus zaak de weerstand zo laag mogelijk te houden. Als de weerstand te hoog blijft dan kan het dat 45V simpelweg niet genoeg is voor de condensator om een verschil te betekenen. Dan kan het een idee zijn het voltage te verhogen (wat uiteraard risicos met zich mee brengt), of toch kijken naar het enkel gebruiken van de stroombron.

      Ik hoor graag van jullie!
      Groetjes,
      Liam

    • M

      Quantummechanica en beerdiertjes

      Natuurkunde
      • • • mathildezandst
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      41
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @mathildezandst ,

      Dan zien we elkaar 5 December in het Science Centre om 14:00! Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met nadere informatie over het gebouw binnen komen. Het lijkt me inderdaad handig om een idee te hebben van wat jullie willen onderzoeken, dus van tevoren de vragen doorsturen lijkt me een goed plan! Als voorbereiding zou ik vooral aanraden eens te kijken wat een qubit nu precies is. Dan nog niet hoe ze fysiek worden gemaakt in praktijk maar meer de theorie erachter (wikipedia is hier prima voor, ChatGPT ook maar dan zou ik de vragen wel in het engels stellen). En natuurlijk de interessante eigenschappen van een beerdiertje kennen!
      Een experiment is wel lastig aangezien qubits van nature lastig zijn om te controlleren. Wel geven we ook workshops in het quantum lab, waaronder NV Center, wat een qubit is. Ik zal er even achteraan gaan of dit op de dag mogelijk is. Anders kunnen jullie na het interview hier nog eens voor terug komen.
      Als er verdere vragen zijn hoor ik het graag!

      Groetjes,
      Liam

    • O

      vliegtuigvleugel testen in windtunnel PWS

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • olivierinnemee
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      39
      Weergaven

      W

      Hoi @olivierinnemee,

      Mooi, dan zie ik jullie 9 Dec s'ochtends om 09:00

      Groeten,
      Wick

    • Liam van VugtL

      Technasium: Geluidsenergie

      Technasium
      • • • Liam van Vugt
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      108
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Renze000

      Ik heb je een privebericht gestuurd met de zoomlink. Tot zo!

    • L

      PWS windtunnel gebruiken

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • LucasNLorenzo
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      22
      Weergaven

      W

      @LucasNLorenzo

      Check je mail voor de instructies!

    • T

      Actieve aerodynamica bij raceauto's

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • aerodynamica auto aerodynamics • • Thijmen 2
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      42
      Weergaven

      W

      @Thijmen-2
      https://tudelft.zoom.us/j/97959061747?pwd=aef0u26qE3Glngetloe5UzCePXpHkI.1

    • S

      Entropie

      Natuurkunde
      • • • Stijn 0
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      50
      Weergaven

      S

      Splinther van Rappard

      Mijn vragen zijn als volgt:

      Onderzoeksplan

      Onderwerp:
      Onderzoek naar de rol van entropie en de tweede hoofdwet van de thermodynamica binnen warmtesystemen, met focus op de energetische grenzen, efficiëntie en de richting van warmteprocessen.

      Hoofdvraag:
      In welke mate beïnvloedt entropietoename het energieverlies en rendement van warmteoverdracht in een gesloten systeem?

      Deelvraag:

      Wat zegt de tweede hoofdwet van thermodynamica over richting van processen en waarom neemt Entropie altijd toe in een gesloten systeem? Hoe kan je een zo’n efficiënt mogelijk systeem creëren en waarom is geen enkel proces 100% efficiënt? Hoe gedraagt Entropie zich op microscopische-niveau en waarom stroomt energie altijd van warm naar koud en niet andersom? Hoezo wordt Entropie geassocieerd met de richting van tijd en waar zal Entropie ons uiteindelijk naar leiden?

      Ik zal sowieso inderdaad een experiment uitvoeren met stirling engine en de efficienty daarvan bij verschillende warmteresevoirs en dit vergelijken met Carnot-efficientie en uitleggen waarom er verschil ontstaat ect…. Het idee van warm en koud water, suiker en zout mengen is voor mijn idee net even wat te simple om ermee te experimenteren en alleen ermee uit te rekenen en dus misschien dat ik het alleen bij de stirling engine hou, want dan kan ik ook echt iets laten zien.
      Bij deelvraag 3. Heb ik al een heel wiskundig kansberekening sommen en grafieken gemaakt om uit te leggen hoe entropie op microniveau gedraagt.
      Voor de rest heb ik wel concreet iets om aan de slag mee te gaan, daarnaast ben ik dan nogwel opzoek naar wat meer praktische toepassingen zoals eventueel een interview of een ander experiment. Misschien dat zoiets bij jullie nog mogelijk is? Ik hoor het graag.

    • N

      verspreiding straling

      Overige onderwerpen
      • • • Noah050
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      136
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Noah050 ,

      Helaas is het momenteel erg vol bij de reactor en ik ben bang dat een aanvraag tot een rondleiding nog best even kan duren. Wel zou ik je graag verder helpen met je vragen. Dus ik stel voor om een gesprek/interview in te plannen waar ik al je vragen kan beantwoorden. Dit kan online of hier op campus in het Science Centre.
      Voor nu stel ik donderdag 4 December ergens tussen 11:00 en 15:00 voor. Laat maar weten of dat schikt of doe een tegenvoorstel!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • C

      Fotonbatterij

      Laser & optica
      • • • Chess de Lannée
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      8
      Weergaven

      C

      Beste Liam van Vugt

      Heel erg bedankt voor de snelle reactie, wij zouden de afspraak heel erg fijn vinden en ons komt donderdag 11 December om 12:00 ook goed uit. Wij hebben een voorkeur bij online, welk platform vindt u fijn? Hier sowieso wat contactinformatie:

      Teams: cheslan@daltonalkmaar.nl Telefoonnummer: 06 42617284 Gmail: chessdelannee@gmail.com
      Als u liever gebruik maakt van een ander platform vinden wij dat ook helemaal prima, kan u dan uw contactgegevens doorsturen daarvan? Alvast bedankt.

      Met vriendelijke groet, Chess de Lannée de Betrancourt en Rens Klaver

    • S

      waterdicht ontwerp voor de mast van een zeilboot

      Technasium
      • • • swrvanrappard
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      14
      Weergaven

      S

      Hey @Mes,

      Sorry ik had je mail wel gezien maar dit weekend nog niet kunnen reageren, excuus daarvoor!
      Laten we maandag om 14:00 doen, halen jullie dat ook? Liefst voor mij zelfs 13:30!

      Groet Splinther

    • J

      Interview autorotatie

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • JY
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      29
      Weergaven

      J

      Beste wick Goelst

      Dank voor uw reactie.
      Woensdag om 13:45 past mij goed, ik sluit aan via de Zoom-link.

      Met vriendelijke groet,
      Johan Yu

    • S

      Aerodynamica

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Sil 0
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      16
      Weergaven

      S

      wick Goelst

      Beste Wick Goelst,

      Erg bedankt voor uw reactie. Helaas hebben kunnen wij allen drie op dat moment niet.
      Zou het eventueel op een ander moment kunnen?

      Vriendelijke groet,
      Sil Driek en Eldar

    • R

      Resultaten windtunnel

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Roan Beemster
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      80
      Weergaven

      R

      Hallo wick Goelst,

      Excuses voor de late reactie, dat is prima.

      Groeten,
      Roan Beemster

    • R

      Onderzoek naar het gebruik van Marszand voor plantengroei

      Technasium
      • • • rayanelkhababi
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      59
      Weergaven

      V

      @bjornlosekoot Wat een fascinerend onderwerp! Hoe ben je hier überhaupt op gekomen?

    • L

      De Perfecte Studio

      Natuurkunde
      • • • Loeki
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      19
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Loeki,

      Het is zeker mogelijk om metingen uit te voeren in de dode kamer! Ik heb je een prive bericht gestuurd met nadere informatie om daar een afspraak te maken.
      Mochten er meer vragen zijn hoor ik ze graag!.

      Groeten,
      Liam

    • L

      vragen aerodynamica straaljager

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Luuk Boudewijn
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      8
      Weergaven

      W

      Hoi @Luuk-Boudewijn,

      Ik zal jullie een stukje verder helpen met de vragen alleen zal ik ze zelf niet compleet beantwoorden.

      Straaljagers zijn erg complex en moeten aerodynamisch uiterst ontwikkeld zijn. Belangrijk is dat ze een hoge snelheid kunnen behalen en ze inderdaad heel wendbaar zijn. Voor een hoge snelheid is het belangrijk dat de vleugel niet overtrokken wordt, op hoge snelheden richting de snelheid van geluid kan een vliegtuig veel turbulente stroming verwachten en hiervoor moeten de vleugels aangepast worden om supersonic te kunnen vliegen. Voor wendbaarheid moet je kijken naar de dynamische onderdelen op de straaljager. Dit zijn oppervlaktes zoals ailerons die het vleugel profiel kunnen veranderen en veel krachten moeten kunnen weestaan.

      De straaljagers zijn natuurlijk heel gestroomlijnd om de luchtweerstand te minimaliseren terwijl ze wel stabiliteit willen hebben.

      Het materiaal dat wordt gebruikt in straaljagers is extreem sterk en ook licht. Hoe meer materiaal ze zouden gebruiken hoe sterker de constructie wordt, maar wel ten koste van het gewicht. Vaak is de limiterende factor de bestuurders niet het vliegtuig.

      Dit zou je op kunnen zoeken via de FAA guidelines.

      Dit klopt, dit betekend dat het centre of gravity punt achter het center of momentum ligt waardoor je instabiel reageert of afwijkingen of sturingen. Dit is belangrijk zodat een vliegtuig meer wendbaar is en niet zelf in een stabiele houding wil blijven (wat je wendingen tegenwerkt).

    • L

      SPF-waardes van Zonnebrand

      Scheikunde & Biologie Proefjes
      • • • Luna Seidu
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      19
      Weergaven

      bjornlosekootB

      @Luna-Seidu

      Hoi Luna,

      Wij geven een workshop waarbij we dit precies doen. Het doel van de workshop is om het effect van 3 verschillende SPF zonnebranden te meten met een spectrofotometer. Wij gebruiken hiervoor 2-propanol als oplosmiddel. Hier lossen de UV-filters in op, waardoor we deze kunnen meten met een spectrofotometer. Dit is helaas lastiger om te doen met minerale zonnebrand, omdat deze deeltjes niet zo goed oplossen.

      Welke soort zonnebrand willen jullie gebruiken?

      Ik hoor het graag!

      Groetjes,
      Bjorn