Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Populair
    Log in om een reactie te plaatsen
    • altijd
    • Dag
    • Week
    • Maand
    • Alle onderwerpen
    • Nieuwe onderwerpen
    • Bekeken onderwerpen
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Alle categorieën
    • R

      PWS enzymwerking

      Het menselijk lichaam
      • • • rayhank
      7
      0
      Stemmen
      7
      Berichten
      129
      Weergaven

      Demi SchrauwenD

      Hey @rayhank,
      Super fijn dan gaan we dat regelen! Ik zal je op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

      Met vriendelijke groet,
      Demi

    • F

      Protonentherapie of radioligandtherapie

      Natuurkunde
      • • • Féline
      7
      0
      Stemmen
      7
      Berichten
      145
      Weergaven

      F

      Beste Liam van Vugt,

      We weten nog niet zo goed wat mogelijk is qua haalbaarheid met apparatuur, maar we denken een beetje in de richting effectiviteit, Bragg-piek namaken, radioactief traceren en het verband tussen radioligandtherapie en diagnoses.

      groet
      Mare en Féline

    • J

      lineare deeltjesversneller

      Magnetisme & supergeleiding
      • • • Jart
      6
      0
      Stemmen
      6
      Berichten
      123
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Jart ,

      Ervanuitgaande dat de condensator en relais inderdaad goed werken dan lijkt het er op dat de condensator niet ver genoeg wordt opgeladen. Hoe lang laden jullie deze op? Ik zou voor het schieten eerst eens de spanning meten over de condensator en kijken of deze ook echt op 45V staat. Ook ben ik benieuwd naar de weerstand van de relais, zouden jullie deze willen meten met een multimeter? Hogere weerstand betekend namelijk dat de condensator langzamer oplaad en ontlaad. En aangezien magnetisch veld wordt aangemaakt evenredig met de stroom door de spoel en stroom weer lading per seconde is, is het dus zaak de weerstand zo laag mogelijk te houden. Als de weerstand te hoog blijft dan kan het dat 45V simpelweg niet genoeg is voor de condensator om een verschil te betekenen. Dan kan het een idee zijn het voltage te verhogen (wat uiteraard risicos met zich mee brengt), of toch kijken naar het enkel gebruiken van de stroombron.

      Ik hoor graag van jullie!
      Groetjes,
      Liam

    • M

      Quantummechanica en beerdiertjes

      Natuurkunde
      • • • mathildezandst
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      23
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @mathildezandst ,

      Dan zien we elkaar 5 December in het Science Centre om 14:00! Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met nadere informatie over het gebouw binnen komen. Het lijkt me inderdaad handig om een idee te hebben van wat jullie willen onderzoeken, dus van tevoren de vragen doorsturen lijkt me een goed plan! Als voorbereiding zou ik vooral aanraden eens te kijken wat een qubit nu precies is. Dan nog niet hoe ze fysiek worden gemaakt in praktijk maar meer de theorie erachter (wikipedia is hier prima voor, ChatGPT ook maar dan zou ik de vragen wel in het engels stellen). En natuurlijk de interessante eigenschappen van een beerdiertje kennen!
      Een experiment is wel lastig aangezien qubits van nature lastig zijn om te controlleren. Wel geven we ook workshops in het quantum lab, waaronder NV Center, wat een qubit is. Ik zal er even achteraan gaan of dit op de dag mogelijk is. Anders kunnen jullie na het interview hier nog eens voor terug komen.
      Als er verdere vragen zijn hoor ik het graag!

      Groetjes,
      Liam

    • Liam van VugtL

      Technasium: Geluidsenergie

      Technasium
      • • • Liam van Vugt
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      86
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Renze000

      Ik heb je een privebericht gestuurd met de zoomlink. Tot zo!

    • T

      Waterstof vliegtuigen

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • tobias_m 0
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      115
      Weergaven

      T

      Beste Tadjiro Velzel

      Heb je misschien een update voor mij over het inplannen van een brandstofcel workshop?
      Uiterlijk 9 januari moet ik de resultaten van mijn praktisch deel van het PWS inleveren.
      Handig voor jou om te weten: ik zou op sommige dagen door de weeks ook verlof kunnen aanvragen voor pws activiteiten, maar dat moet ik dan wel een paar dagen van tevoren aanvragen.

      Ik wacht je reactie af.
      Tobias

    • L

      Hydrofoil ontwerpen

      Water & boten
      • • • lottevanaller
      5
      0
      Stemmen
      5
      Berichten
      102
      Weergaven

      L

      hoi Splinther van Rappard

      Dank voor je reactie! We vroegen ons specifiek af wat de daadwerkelijke verklaring is voor de manier waarop hydrofoils lift genereren. We hebben namelijk online veel bronnen gevonden die steeds wat anders beweren. Zo hebben we vaak de uitleg gezien dat het te verklaren is door het druk verschil wat ontstaat doordat de ''water deeltjes'' over de bovenzijde van de vleugel een langere afstand afleggen dan degene die langs de onderzijde van de vleugel gaan. Zo ontstaat er boven de vleugel een lager drukgebied en onder de vleugel een hoger drukgebied, waardoor er een resulterende kracht omhoog ontstaat; de lift. Onze pws-begeleider, een natuurkunde docent, zei dat deze theorie niet klopt en dat de lift onstaat doordat de ''water deeltjes'' aan de onderzijde tegen de vleugel botsen en van richting veranderen. De kinetische energie waarmee de deeltjes botsen veroorzaken de lift. We vroegen ons dus af welke theorie (het meest) accuraat is, en willen ons hier graag verder in verdiepen. Ook als je nog specifieke bronnen, onderzoeken of websites kent die hier verder over vertellen horen we het graag!

      alvast bedankt voor je reactie!

      mvg,
      Lotte en Livius

    • M

      Supergeleiding

      Magnetisme & supergeleiding
      • • • Mike 0
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      85
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Mike-0 ,

      Helaas was vandaag geen optie. De volgende workshop staat gepland op dinsdag 9 December. Deze zal plaatsvinden om 14:00. Hier kunnen alle vragen worden gesteld en zelf worden geëxperimenteerd met supergeleiders!
      Laat me vooral weten of deze datum schikt. Dan zal ik nadere informatie sturen.

      Groetjes,
      Liam

    • N

      verspreiding straling

      Overige onderwerpen
      • • • Noah050
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      100
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Noah050 ,

      Helaas is het momenteel erg vol bij de reactor en ik ben bang dat een aanvraag tot een rondleiding nog best even kan duren. Wel zou ik je graag verder helpen met je vragen. Dus ik stel voor om een gesprek/interview in te plannen waar ik al je vragen kan beantwoorden. Dit kan online of hier op campus in het Science Centre.
      Voor nu stel ik donderdag 4 December ergens tussen 11:00 en 15:00 voor. Laat maar weten of dat schikt of doe een tegenvoorstel!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • G

      Waterstoftank

      Machines
      • • • Gelmar
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      102
      Weergaven

      S

      Hoi Gelmar,

      Hier een vereenvoudigd voorbeeld van wat er gebeurt bij het opslaan van waterstof in een cryo-gecomprimeerde tank.

      Stel, je hebt een stalen drukvat met:
      Binnendiameter: 0,4 m
      Lengte: 0,9 m
      Druk: 350 bar bij 20 °C.

      Bij deze omstandigheden bevat de tank ongeveer 1,3 kg waterstofgas.
      Als je de tank afkoelt naar 20 K (-253 °C) en de hoeveelheid gas gelijk blijft, dan daalt de druk tot ongeveer 24 bar. Dat komt doordat de druk bij constante massa en volume evenredig is met de temperatuur:

      P2 = P1 ⋅ T2/T1

      De metalen wand krimpt ook iets door de kou. De lineaire krimp kun je schatten met:

      ΔL/L = α⋅ΔT

      Bij een uitzettingscoëfficiënt van 16×10−6K−1 krimpt het metaal ongeveer 0,35 %.
      Dit betekent dat de tank iets kleiner wordt, de spanning in het materiaal afneemt en de druk sterk daalt. In het echte ontwerp moet je daarnaast rekening houden met broswording, materiaalkeuze en isolatieverliezen.
      Hebben jullie iets aan dit rekenvoorbeeld?

      Groet,
      Splinther
      PWS-team TU Delft

    • R

      Resultaten windtunnel

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Roan Beemster
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      72
      Weergaven

      R

      Hallo wick Goelst,

      Excuses voor de late reactie, dat is prima.

      Groeten,
      Roan Beemster

    • R

      Onderzoek naar het gebruik van Marszand voor plantengroei

      Technasium
      • • • rayanelkhababi
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      49
      Weergaven

      V

      @bjornlosekoot Wat een fascinerend onderwerp! Hoe ben je hier überhaupt op gekomen?

    • B

      Viscositeit in hydroliek testen

      Machines
      • machines hydroliek viscositeit • • brmuller
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      84
      Weergaven

      B

      Hey splinter,
      Heel erg bedankt voor je antwoord we zullen zeker verder kunnen vorderen met uw tips. We gaan ermee aan de gang, bedankt.

      Groetjes Bjorn

    • S

      Aerodynamica

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Sil 0
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      5
      Weergaven

      W

      Hoi @Sil-0 ,

      Ik zou met jullie wel een online gesprek kunnen inplannen voor het interview. Ik ben benieuwd naar jullie 3D geprinte windtunnel, dit hoor je niet vaak (vanwege de schaal waarop je dan werkt). Ik ben zelf een master student Aerospace Engineering!
      Zouden jullie volgende week woensdag om 10:00 kunnen videobellen?

      Groeten,
      WIck

    • L

      PWS windtunnel gebruiken

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • LucasNLorenzo
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      12
      Weergaven

      W

      Hoi @LucasNLorenzo ,

      Jullie zouden zeker langs kunnen komen alleen zijn jullie nu wel heel laat met deze vraag om nog 3 keer langs te kunnen komen.
      Ik zou eventueel volgende week woensdag om 10:00 jullie kunnen ontvangen in Delft. Als jullie eigen geprinte profielen mee willen nemen kan ik jullie een handleiding via de mail toesturen met de details. Misschien dat we eventueel de week erna 9 December nog de aangepasten modellen kunnen testen.
      Stuur mij even een persoonlijk bericht met jullie mail!

      Groeten,
      Wick

    • I

      Tiny house inrichten

      Technasium
      • • • IsabellaTeeuwen
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      12
      Weergaven

      A

      Isgoed
      testest

    • T

      Actieve aerodynamica bij raceauto's

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • aerodynamica auto aerodynamics • • Thijmen 2
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      14
      Weergaven

      W

      Hoi @Thijmen-2 ,

      Leuk onderwerp, goed om te horen dat jullie al aan de slag zijn gegaan. Ik ben erg benieuwd naar jullie zelf gebouwde windtunnel en de modellen waarmee jullie testen. Ik kan jullie denk ik wel verder helpen dus laten we een video gesprek inplannen volgende week!

      Wat betreft de berekeningen voor de downforce ou je eigenlijk accurate metingen moeten uitvoeren of het door een softwareprogramma halen om achter de weerstands coëfficiënt en de downforce coëfficiënt te komen. Ik weet niet of jullie windtunnel een kracht sensor heeft maar anders zouden we het even in het video gesprek kunnen bespreken.

      Kunnen jullie komende week woensdag 3 Dec om 11:00?
      Anders zouden we ook maandag ochtend 1 Dec om 09:00 kunnen afspreken.

      Groeten,
      Wick

    • O

      vliegtuigvleugel testen in windtunnel PWS

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • olivierinnemee
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      12
      Weergaven

      W

      Hoi @olivierinnemee ,

      Het klopt inderdaad dat de TU Delft een grote windtunnel heeft, echter is de toegang daartoe gelimiteerd. Het is niet mogelijk om langs te gaan en zomaar een tijdslot te reserveren. Hiervoor heb je een toezegging van de TU Delft nodig die eigenlijk alleen wordt gegeven voor eind Master onderzoeken en speciale projecten van professoren aan de TU.
      Als je graag een praktische proef wil doen zou je wel bij ons op het Science Centre langs kunnen komen om in onze windtunnel je 3D geprinte modellen te testen. We gebruiken geen rook maar wel worden de aerodynamische waardes gemeten die vrij accuraat zijn.

      Mochten jullie dus zelf modellen willen testen zouden we een datum moeten afspreken dat jullie langs komen en kan ik jullie de informatie sturen van de afmetingen van de windtunnel. Zou je mij eventueel een persoonlijk bericht kunnen sturen met je email zodat ik jullie het document met de info kan toesturen.
      Jullie zouden eventueel 9 December in de ochtend langs kunnen komen om te testen.
      Groeten,
      Wick

    • K

      aerodynamica van een pijl testen

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Koenvh
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      16
      Weergaven

      W

      Hoi @Koenvh ,

      Voor jullie experiment zijn er wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Onze windtunnel heeft een testsectie bepaalde afmetingen wat betekend dat jullie niet een normale maat pijl (van pijl en boog) in de windtunnel kunnen plaatsten aangezien die te lang is. wel kunnen jullie een verkort model testen en zouden jullie op een handige manier dan wel de pijl moeten kunnen verbinden naar de krachtsensor. We zouden een kort video gesprek kunnen inplannen om te bespreken wat mogelijk is. Hebben jullie toevallig morgen ochtend om 12:00 tijd? anders zou ik woensdag om 15:00 willen voorstellen. Mochten beide niet lukken kunnen we een ander moment kiezen

      Groeten,
      Wick

    • S

      Entropie

      Natuurkunde
      • • • Stijn 0
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      16
      Weergaven

      S

      Goedendag,

      Leuk dat je je profielwerkstuk over entropie en thermodynamica doet, een van de onderwerpen bij werktuigbouwkunde!

      Je idee met een Stirlingmotor is zeker geschikt. Je zou bijvoorbeeld de efficiëntie kunnen meten bij verschillende temperatuurverschillen (verschillende warmtereservoirs) en dit vergelijken met de theoretische Carnot-efficiëntie. Het verschil kun je dan koppelen aan onomkeerbare processen en entropieproductie (wrijving, warmteverlies aan de omgeving, niet-ideale gassen).

      Een tweede, wat eenvoudiger maar inhoudelijk sterke lijn is een reeks experimenten rond warmte-uitwisseling en mengprocessen:
      meng warm en koud water, meet de begin- en eindtemperaturen en bereken de verandering in entropie;
      onderzoek een oplosproces (bijv. zout of suiker in water) en bespreek waarom de entropie toeneemt, ook als de temperatuur nauwelijks verandert.
      Je kunt je hoofdvraag dan richten op: “Hoe manifesteert entropieproductie zich in praktische systemen, en waarom blijft de efficiëntie altijd onder de theoretische limiet?”

      Als je wilt, kun je je voorlopige onderzoeksvraag en opzet nog sturen, dan kan ik gerichter meedenken over haalbaarheid en diepgang.

      Met vriendelijke groet,
      Splinther van Rappard