Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Populair
    Log in om een reactie te plaatsen
    • altijd
    • Dag
    • Week
    • Maand
    • Alle onderwerpen
    • Nieuwe onderwerpen
    • Bekeken onderwerpen
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Alle categorieën
    • T

      PWS

      Informatica
      • tu delft • • T.deJong
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      46
      Weergaven

      TadjiroT

      Beste @T-deJong,

      Zouden jullie me iets meer kunnen vertellen over het project? Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat precies het doel is en wat er niet lukt.
      Welke library gebruiken jullie bijvoorbeeld. Is het openCV?
      En als mogelijk, zouden jullie met mij de code kunnen delen, zoals via een code sharing service zoals Google collab?

      Ik hoor graag van jullie!
      Tadjiro Velzel

    • D

      Rondleiding van de windtunnel

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Dany Daoud
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      36
      Weergaven

      W

      Hoi @Dany-Daoud,

      Gaaf idee van jullie op een windtunnel te bouwen. Het is ingewikkelder dan het lijkt helaas maar zeker haalbaar. Wij hebben hier op de TU Delft bij het Science Center een mooi (eigen gebouwd) voorbeeld staan. Jullie kunnen langs komen op locatie en dan zal ik jullie onze eigen gemaakte windtunnel laten zien. Wel zou ik graag benoemen dat het niet heel makkelijk is om de grote officiële windtunnel van de TU Delft Lucht- en ruimtevaart afdeling te bezoeken. Mochten jullie dit graag willen kan ik me best doen maar niets beloven.

      Als jullie wat meer algemene achtergrond informatie willen van hoe aerodynamica werkt en een test doen in de windtunnel dan raadt ik jullie aan om je in te schrijven voor de workshop vleugel profielen via dit forum (onderkopje workshops). Binnenkort komen er ook datums waarvoor je je kan inschrijven.

      Groeten,
      Wick Goelst

    • J

      Informeren gebruik windtunnel voor PWS

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Jelle 0
      3
      0
      Stemmen
      3
      Berichten
      42
      Weergaven

      J

      @bjornlosekoot

      Hi Bjorn,

      Thanks for still replying despite his absence. I’ll wait to see his answer come through.

      Best,
      Jelle

    • M

      Pws: Zwarte gaten

      Natuurkunde
      • • • Milan 1
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      13
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @Milan-1

      Zwarte gaten zijn super interessante en ook erg ingewikkelde Natuurkundige fenomenen, wat leuk dat je deze als PWS onderwerp hebt gekozen!
      Je hoofdvraag is duidelijk geformuleerd. Ik ben allereerst benieuwd naar wat voor theoretische informatie je al hebt gevonden. Welke theorie (of theoriën) van zwaartekracht ben je van plan te bekijken? Ben je ook van plan zelf een simulatie te maken?

      Over een practicum, het is natuurlijk tamelijk lastig om aan een werkelijk zwart gat te komen en hier een practicum mee uit te voeren, dus je zal moeten kijken naar een practicum die het effect van een zwart gat uitbeeld. Een ander idee is kijken hoe massa in het algemeen een effect heeft op de beweging van omliggende objecten, aangezien een zwart gat over het algemeen natuurlijk erg veel massa bevat (niet altijd maar in de grootte van sterren wel). Ik weet niet zeker of een simulatie als practicum telt, maar dat zou ook wel een goede optie zijn als dat het geval is.
      Ik zou voor nu eens nadenken hierover en als je verdere ideeën of vragen hebt zal ik ze beantwoorden!

      Groetjes,
      Liam

    • J

      Lineaire Elektromagnetische Versneller

      Magnetisme & supergeleiding
      • • • jozef
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      20
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste @jozef,

      Jullie hebben al flink wat onderzoek gedaan! Een mechanische lineaire versneller is een erg slimme oplossing aangezien er geen ingewikkelde electronica nodig is die ook een limiet leggen aan het voltage en stroomsterkte. Qua design lijkt het erop dat jullie weten wat jullie willen maken, en het grootste probleem in mijn ogen ligt inderdaad bij de energiebron en het gebruikte voltage.
      Als jullie simpelweg zo'n hoog mogelijke versnelling willen, is inderdaad zo veel mogelijk stroom door de spoel laten lopen de juiste optie. Dit raad ik echter zeker niet aan omdat je dan met gevaarlijk hoge voltages en stromen aan het werk bent waar veel ervaring voor nodig is om veilig mee om te gaan.
      Natuurlijk wordt het maximale voltage (en daarmee de maximale stroom) bepaald door de regels die jullie school opleggen. Ik zou even langs een Natuurkunde docent of de directeur gaan om te vragen wat voor maximale energie jullie mogen gebruiken.

      Ik zal de volgende vragen antwoorden ervanuitgaande dat jullie een duidelijke grens hebben gekregen van jullie school.
      Om zoveel mogelijk elektrische energie om te zetten in versnelling is het belangrijk om de weerstand van de spoel zo laag mogelijk te houden. De spanningsbron zal namelijk een bepaalde stroom genereren in de spoel (die jullie met de wet van Ohm uit kunnen rekenen). Deze stroom bepaalt samen met de aantal windingen de magnetische veldsterkte in en buiten de spoel. En dit veld samen met de sterkte van de magneten van de rails bepaalt de versnelling.
      Ik raad aan om uit te zoeken hoe je het beste de weerstand van een spoel kan meten. Met deze waarde kunnen jullie de stroom bepalen die door de spoel zal lopen, en daarmee een schatting maken voor de temperatuur van de spoel (en deze even vergelijken met het smeltpunt van de spoel ;)
      De kabels die naar de spoel lopen kunnen het beste een zo'n laag mogelijke weerstand hebben zodat er geen energie verlies is tussen de bron en de spoel.

      Voor de baan zou het in mijn ogen prima werken om de magneten aan hout te monteren. Eventueel kunnen jullie een rails 3D printen (wij geven een workshop waar dit zou kunnen). Maar dat kost tijd voor het modelleren en printen.

      De reden dat koper veel wordt gebruikt is omdat het een relatief goedkoop is, erg goed stroom geleid en een hoge thermische geleiding heeft. Deze dingen samen maakt het erg bruikbaar voor zowel kabels als spoelen.

      Dan als laatste wat voor energie bron er kan worden gebruikt: Een spannings bron zoals jullie vast wel eens hebben gebruikt bij een Natuurkunde practicum is een goede keuze. Deze kan constant een bepaald voltage leveren. Dan kunnen jullie ook experimenteren met verschillende voltages.

      Voor de versnelling die jullie kunnen verwachten: dit hangt volledig af van de hoeveelheid spanning die jullie willen en mogen gebruiken. Spanningsbronnen van 48V kunnen erg gevaarlijk zijn, en zeker wanneer je werkt met open circuits zoals in jullie opstelling. Het perongeluk aanraken van een blootgestelde kabel of een spoel die onder stroom staat lijkt misschien op een fout die te stom is om te maken, maar het gebeurt vaker dan je denkt.
      Als jullie een wat lager voltage gebruiken zal met de magneten en spoelen die jullie nu hebben, de versneller zeker wel werken! Ik zou geen kracht zoals op een vliegdekschip verwachten, maar zeker genoeg om een papieren vliegtuigje te lanceren.

      Ik hoop hiermee de meeste vragen te hebben beantwoord. Als er meer vragen zijn, stel ze vooral! Dan kom ik daar op terug. Als jullie een wat diepgaander gesprek willen houden over het ontwerp, de componenten of de onderliggende Natuurkunde (mijn favoriet), dan kunnen we ook een gesprek plannen via bijvoorbeeld Zoom of hier fysiek in Delft.
      Veel succes!

      Groetjes,
      Liam

    • E

      Pws dopamine

      Scheikunde & Biologie Proefjes
      • • • Ebru
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      19
      Weergaven

      Liam van VugtL

      Beste, @Ebru

      De student die expert is op dit gebied is momenteel nog met vakantie, hij zal volgende week weer aanwezig zijn en op jullie bericht reageren!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • E

      PWS Dopamine

      Scheikunde & Biologie
      • • • Ebru
      2
      0
      Stemmen
      2
      Berichten
      23
      Weergaven

      Demi SchrauwenD

      Hoi @Ebru
      Allereerst excuus voor de late reactie, de vakantiemodus moet langzaam even uit.
      Wat leuk dat jullie voor je PWS kijken naar dopamine! Het meten van dopamine in het lichaam is erg lastig, want de technologie is nog niet super ver. Dopamine is een neurotransmitter. Vaak wordt het gehalte aan neurotransmitters gemeten aan de hand van PET scans. Hierbij wordt er een stofje geinjecteerd (een radiotracer) waardoor verschillende componenten van het dopaminesysteem in de hersenen kan worden gelabeld, denk hierbij aan receptoren, transporters, specifieke enzymen voor dopamine etc. Die radiotracer is dan dus het ligand wat je online al had gevonden.
      Dopamine is ookwel hormoon wat voorkomt in het lichaam buiten de hersenen. De hormonen worden snel afgebroken, daarom worden vaak de afbraakproducten van dopamine gemeten. Dit kan je dan via bloed- of urine onderzoek achterhalen.
      Het is alleen niet haalbaar om dit soort proefjes zelf uit te voeren als je geen toegang hebt tot die radiotracer stofjes, de PET-scan of een labmederwerker die het bloed/ urine kan testen...

      Hier het artikel waar je het nog even terug kan lezen: PET evaluation of the dopamine system of the human brain door N D Volkow 1, J S Fowler, S J Gatley, J Logan, G J Wang, Y S Ding, S Dewey.

      Ik hoop dat je zo iets meer informatie hebt om verder te gaan.
      Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

      Groetjes,
      Demi

    • S

      PWS: Aardbevingbestendig bouwen

      Gebouwen & bruggen
      • • • Svkruis_08
      1
      0
      Stemmen
      1
      Berichten
      0
      Weergaven

      Niemand heeft gereageerd

    • A

      PWS Zonnebrand

      Scheikunde & Biologie
      • • • amywijnands
      1
      0
      Stemmen
      1
      Berichten
      16
      Weergaven

      Niemand heeft gereageerd