Groepsdetails Prive

Global Moderators

PWS TU Delft team

  • RE: Interview autorotatie

    Hey @JY ,

    Ik zou eventueel wel met jullie een video call in kunnen plannen. Zijn jullie druk komende woensdag om 13:45?

    Wick Goelst heeft u uitgenodigd voor een geplande Zoom-vergadering.
    Deelnemen aan Zoom-vergadering
    https://tudelft.zoom.us/j/92152322261?pwd=BPQKYKfJ6BTRRPtcV8wjlfn0XBZEim.1

    Groeten,
    Wick
    PWS TU Delft

    geplaatst in Raketten
  • RE: vliegtuigvleugel testen in windtunnel PWS

    Hoi @olivierinnemee,

    Mooi, dan zie ik jullie 9 Dec s'ochtends om 09:00

    Groeten,
    Wick

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS windtunnel gebruiken

    @LucasNLorenzo

    Check je mail voor de instructies!

    geplaatst in Raketten
  • RE: vragen aerodynamica straaljager

    Hoi @Luuk-Boudewijn,

    Ik zal jullie een stukje verder helpen met de vragen alleen zal ik ze zelf niet compleet beantwoorden.

    1. Straaljagers zijn erg complex en moeten aerodynamisch uiterst ontwikkeld zijn. Belangrijk is dat ze een hoge snelheid kunnen behalen en ze inderdaad heel wendbaar zijn. Voor een hoge snelheid is het belangrijk dat de vleugel niet overtrokken wordt, op hoge snelheden richting de snelheid van geluid kan een vliegtuig veel turbulente stroming verwachten en hiervoor moeten de vleugels aangepast worden om supersonic te kunnen vliegen. Voor wendbaarheid moet je kijken naar de dynamische onderdelen op de straaljager. Dit zijn oppervlaktes zoals ailerons die het vleugel profiel kunnen veranderen en veel krachten moeten kunnen weestaan.

    2. De straaljagers zijn natuurlijk heel gestroomlijnd om de luchtweerstand te minimaliseren terwijl ze wel stabiliteit willen hebben.

    3. Het materiaal dat wordt gebruikt in straaljagers is extreem sterk en ook licht. Hoe meer materiaal ze zouden gebruiken hoe sterker de constructie wordt, maar wel ten koste van het gewicht. Vaak is de limiterende factor de bestuurders niet het vliegtuig.

    4. Dit zou je op kunnen zoeken via de FAA guidelines.

    5. Dit klopt, dit betekend dat het centre of gravity punt achter het center of momentum ligt waardoor je instabiel reageert of afwijkingen of sturingen. Dit is belangrijk zodat een vliegtuig meer wendbaar is en niet zelf in een stabiele houding wil blijven (wat je wendingen tegenwerkt).

    geplaatst in Raketten
  • RE: Profielwerkstuk ideeen

    Hoi @Ayperi-Senay ,

    Vervelend dat je stress hebt, het is erg belangrijk dat je wel een goede hoofdvraag opstelt. Bij de keuze is het vooral belangrijk dat je een vraag stelt die je kan gaan verdelen in je deelvragen. Vaak is de volgorde dat je in deelvraag 1 vooral achtergrond kennis of theorie uitzoekt. Deelvraag 2 duik je iets dieper op je onderwerp in en kan je eventueel al formules en natuurkunde wetten gebruiken. Deelvraag 3 moet je proberen je hoofdvraag goed te beantwoorden, en dan in deelvraag 4 kan je kijken of je nog zelf de kennis die je hebt opgedaan kan toepassen op een innovatief idee bijvoorbeeld.
    Een hoofdvraag zou kunnen zijn: "Hoe worden brandblusvliegtuigen ingezet bij spreidende bosbranden" of "Wat voor een brandblus vliegtuigen heb je nodig om de grote toename in bosbranden toch te kunnen bestrijden".
    Dit verdeel je dan onder in:

    1. Wat voor een brandblus vliegtuigen heb je en hoe werken ze?
    2. Welke ontwikkelingen heb je in bosbranden bestrijding met hulp van vliegtuigen?
    3. Hoe zou je het beste een bepaalde vuurhaard kunnen bestrijden met een blusvliegtuig?
    4. Welke ontwikkelingen in technologie kunnen we verwachten?
    geplaatst in Raketten
  • RE: SPF-waardes van Zonnebrand

    @Luna-Seidu

    Hoi Luna,

    Wij geven een workshop waarbij we dit precies doen. Het doel van de workshop is om het effect van 3 verschillende SPF zonnebranden te meten met een spectrofotometer. Wij gebruiken hiervoor 2-propanol als oplosmiddel. Hier lossen de UV-filters in op, waardoor we deze kunnen meten met een spectrofotometer. Dit is helaas lastiger om te doen met minerale zonnebrand, omdat deze deeltjes niet zo goed oplossen.

    Welke soort zonnebrand willen jullie gebruiken?

    Ik hoor het graag!

    Groetjes,
    Bjorn

    geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes
  • RE: PFAS

    @rdstyl3

    Hoi Roda en Faaria,

    Je kan hem sturen naar mijn mailadres! Dat is blosekoot@tudelft.nl!

    Groetjes,
    Bjorn

    geplaatst in Scheikunde & Biologie overig
  • RE: Waterstof vliegtuigen

    Beste @tobias_m-0,

    Zou maandag 8 december voor jou uitkomen om 13.00?
    Dan ontvang ik je graag op van der Burghweg 1, Delft

    Tadjiro Velzel

    geplaatst in Raketten
  • RE: zeewaterkracht proefje

    Beste @fedra,

    Leuk dat je bezig bent met alternatieve brandstoffen! Alleen ik begrijp niet helemaal hoe in jullie plan de energie opgewekt wordt? Want voor zover ik weet is membraandestillatie altijd energie-negatief. Is er nog een extra techniek die hier toegepast wordt, zoals pressure retarded osmosis of reverse elektrodialyse?

    M.v.g.,
    Tadjiro Velzel

    geplaatst in Brandstoffen & biobrandstoffen
  • RE: Thuisbatterij (moduleren)

    Beste @Madelon1234,

    Het lijkt me het makkelijkst om een keer te videobellen, dan kan ik wat beter zien wat jullie tot nu toe hebben en van plan zijn.
    Zou woensdag 3 december online om 9 uur uitkomen?

    M.v.g.,
    Tadjiro Velzel

    geplaatst in Energie opwekking & zonnecellen