Groepsdetails Prive

Global Moderators

PWS TU Delft team

  • RE: Rondleiding van de windtunnel

    Hoi @Dany-Daoud,

    Gaaf idee van jullie op een windtunnel te bouwen. Het is ingewikkelder dan het lijkt helaas maar zeker haalbaar. Wij hebben hier op de TU Delft bij het Science Center een mooi (eigen gebouwd) voorbeeld staan. Jullie kunnen langs komen op locatie en dan zal ik jullie onze eigen gemaakte windtunnel laten zien. Wel zou ik graag benoemen dat het niet heel makkelijk is om de grote officiële windtunnel van de TU Delft Lucht- en ruimtevaart afdeling te bezoeken. Mochten jullie dit graag willen kan ik me best doen maar niets beloven.

    Als jullie wat meer algemene achtergrond informatie willen van hoe aerodynamica werkt en een test doen in de windtunnel dan raadt ik jullie aan om je in te schrijven voor de workshop vleugel profielen via dit forum (onderkopje workshops). Binnenkort komen er ook datums waarvoor je je kan inschrijven.

    Groeten,
    Wick Goelst

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS Waterstofauto

    Beste @b-haverkamp,

    Ik denk dat het het beste is als jullie een keer langskomen voor de workshop brandstofcel. Deze kunnen we dan samen inplannen.
    Dan kunnen we ook in het echt praten over jullie project en de vragen hierover.

    Klinkt dit als een idee?

    Tadjiro Velzel

    geplaatst in Machines
  • RE: PWS

    Beste @T-deJong,

    Zouden jullie me iets meer kunnen vertellen over het project? Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat precies het doel is en wat er niet lukt.
    Welke library gebruiken jullie bijvoorbeeld. Is het openCV?
    En als mogelijk, zouden jullie met mij de code kunnen delen, zoals via een code sharing service zoals Google collab?

    Ik hoor graag van jullie!
    Tadjiro Velzel

    geplaatst in Informatica
  • RE: Lineaire Elektromagnetische Versneller

    Beste @jozef,

    Jullie hebben al flink wat onderzoek gedaan! Een mechanische lineaire versneller is een erg slimme oplossing aangezien er geen ingewikkelde electronica nodig is die ook een limiet leggen aan het voltage en stroomsterkte. Qua design lijkt het erop dat jullie weten wat jullie willen maken, en het grootste probleem in mijn ogen ligt inderdaad bij de energiebron en het gebruikte voltage.
    Als jullie simpelweg zo'n hoog mogelijke versnelling willen, is inderdaad zo veel mogelijk stroom door de spoel laten lopen de juiste optie. Dit raad ik echter zeker niet aan omdat je dan met gevaarlijk hoge voltages en stromen aan het werk bent waar veel ervaring voor nodig is om veilig mee om te gaan.
    Natuurlijk wordt het maximale voltage (en daarmee de maximale stroom) bepaald door de regels die jullie school opleggen. Ik zou even langs een Natuurkunde docent of de directeur gaan om te vragen wat voor maximale energie jullie mogen gebruiken.

    Ik zal de volgende vragen antwoorden ervanuitgaande dat jullie een duidelijke grens hebben gekregen van jullie school.
    Om zoveel mogelijk elektrische energie om te zetten in versnelling is het belangrijk om de weerstand van de spoel zo laag mogelijk te houden. De spanningsbron zal namelijk een bepaalde stroom genereren in de spoel (die jullie met de wet van Ohm uit kunnen rekenen). Deze stroom bepaalt samen met de aantal windingen de magnetische veldsterkte in en buiten de spoel. En dit veld samen met de sterkte van de magneten van de rails bepaalt de versnelling.
    Ik raad aan om uit te zoeken hoe je het beste de weerstand van een spoel kan meten. Met deze waarde kunnen jullie de stroom bepalen die door de spoel zal lopen, en daarmee een schatting maken voor de temperatuur van de spoel (en deze even vergelijken met het smeltpunt van de spoel ;)
    De kabels die naar de spoel lopen kunnen het beste een zo'n laag mogelijke weerstand hebben zodat er geen energie verlies is tussen de bron en de spoel.

    Voor de baan zou het in mijn ogen prima werken om de magneten aan hout te monteren. Eventueel kunnen jullie een rails 3D printen (wij geven een workshop waar dit zou kunnen). Maar dat kost tijd voor het modelleren en printen.

    De reden dat koper veel wordt gebruikt is omdat het een relatief goedkoop is, erg goed stroom geleid en een hoge thermische geleiding heeft. Deze dingen samen maakt het erg bruikbaar voor zowel kabels als spoelen.

    Dan als laatste wat voor energie bron er kan worden gebruikt: Een spannings bron zoals jullie vast wel eens hebben gebruikt bij een Natuurkunde practicum is een goede keuze. Deze kan constant een bepaald voltage leveren. Dan kunnen jullie ook experimenteren met verschillende voltages.

    Voor de versnelling die jullie kunnen verwachten: dit hangt volledig af van de hoeveelheid spanning die jullie willen en mogen gebruiken. Spanningsbronnen van 48V kunnen erg gevaarlijk zijn, en zeker wanneer je werkt met open circuits zoals in jullie opstelling. Het perongeluk aanraken van een blootgestelde kabel of een spoel die onder stroom staat lijkt misschien op een fout die te stom is om te maken, maar het gebeurt vaker dan je denkt.
    Als jullie een wat lager voltage gebruiken zal met de magneten en spoelen die jullie nu hebben, de versneller zeker wel werken! Ik zou geen kracht zoals op een vliegdekschip verwachten, maar zeker genoeg om een papieren vliegtuigje te lanceren.

    Ik hoop hiermee de meeste vragen te hebben beantwoord. Als er meer vragen zijn, stel ze vooral! Dan kom ik daar op terug. Als jullie een wat diepgaander gesprek willen houden over het ontwerp, de componenten of de onderliggende Natuurkunde (mijn favoriet), dan kunnen we ook een gesprek plannen via bijvoorbeeld Zoom of hier fysiek in Delft.
    Veel succes!

    Groetjes,
    Liam

    geplaatst in Magnetisme & supergeleiding
  • RE: Skincare

    @bibi123

    Hoi Bibi,

    Wat een leuk idee voor een profielwerkstuk!

    Ik denk dat je hier een heel goed onderzoek mee kan doen. Zelf zou ik denken aan het produceren van verschillende skincar producten en kijken of deze een verschillend effect hebben op de huid. Dit zou je kunnen doen door te variëren in ingrediënten, of door verschillende concentraties te gebruiken. Daar kan je dan ook veel informatie van je theoretische achtergrond van gebruiken!

    Lijkt dit idee jullie wat? Als jullie nog vragen hebben kunnen we er nog even over sparren!

    Groetjes,
    Bjorn

    geplaatst in Scheikunde & Biologie overig
  • RE: natrium accu

    Beste, @Jupe-van-Dijck-0

    Het verschil tussen Natrium en Lithium onderzoeken is een erg interessant onderwerp! Het is zeker mogelijk voor jullie om eens langs te komen op de TU!
    Ik hoor van jullie graag een iets meer uitgewerkte versie van de batterij die jullie willen na-bootsen in een practicum. Wanneer jullie deze hebben kunnen we bedenken wat voor een practicum haalbaar is!

    Groetjes,
    Liam

    geplaatst in Brandstoffen & biobrandstoffen
  • RE: Pws dopamine

    Beste, @Ebru

    De student die expert is op dit gebied is momenteel nog met vakantie, hij zal volgende week weer aanwezig zijn en op jullie bericht reageren!

    Groeten,
    Liam van Vugt

    geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes
  • RE: Energie uit Ethanol.

    Beste @thomashoogstede,

    Dat klinkt als een goed plan en een goede start van het schooljaar! De workshops die wij geven zijn te vinden op deze zelfde website onder 'workshops'.
    Bij de workshop 'brandstofcel' kan je een interesseformulier invullen en dan zal de student die deze workshop geeft nader contact met jullie opnemen.
    Nog veel succes met jullie PWS en een fijn schooljaar!

    Groetjes,
    Liam

    geplaatst in Energie opwekking & zonnecellen
  • RE: PWS

    Beste @T-deJong,

    Jullie hebben een interessant onderwerp!
    De student die expert is op dit gebied is momenteel op vakantie. Zodra hij terug is krijgen jullie reactie!

    Groetjes,
    Liam

    geplaatst in Informatica
  • RE: Rondleiding van de windtunnel

    @Dany-Daoud

    Hoi Fedde, Jorg, Luca en Dany,

    Bedankt voor jullie berichtje! Mijn collega die hier kennis van heeft momenteel vakantie, dus hij zal reageren als bij terug is!

    Groetjes,
    Bjorn

    geplaatst in Raketten