Groepsdetails Prive

Global Moderators

PWS TU Delft team

  • RE: Technasium: nieuwe spoorwegovergang ontwerpen

    Hoi @Marten-Verhoog,

    Allereerst, goed bezig! Bedankt voor de goede uitleg en mooie en duidelijke schetsen. Hieronder mijn feedback op de twee varianten.

    Variant 1

    Goed dat er ook over vrachtwagens nagedacht wordt. Doordat de ophanging over de weg heen gaat wordt de maximale doorrijhoogte wel beperkt. Standaard vrachtwagens kunnen er dus onderdoor, maar vervoer van uitzonderlijke (hoge) ladingen kan dus niet meer. Dit soort vervoer komt maar zelden voor, maar hun routes worden dus wel beperkt door deze overgang. Ook is het aanzicht van zo een groot hek verstorend, zeker als de overgang in een natuurgebied of vlakbij huizen bevindt. Maar: op deze manier kan niemand over het hek heen klimmen en is de overgang dus echt goed afgesloten wanneer deze dicht is (met dus wel de optie om van het spoor af te komen). Hij is dus extra veilig.

    Variant 2
    Visueel minder storend vanwege lagere hoogte. Ook geen hekwerk over de weg heen nodig, dus minder opvallen wanneer deze open is. Iemand zou er echter wel overheen kunnen klimmen, maar je kan denk ik wel redelijkerwijs verwachten dat niemand dat doet. Rails lijken me een goed idee, je zou eventueel nog kunnen kijken naar het ontwerp van schuifpoorten, deze 'zweven' boven het wegdek omdat ze aan de zijkant omhoog worden gehouden, zie hieronder. Maar rails is evengoed een optie.

    fb43d138-1b03-426b-9b38-e6257591ac45-image.png

    Ik denk dat variant 2 wat minder kost, en denk dat de toegevoegde waarde van vrachtwagens eronder door kunnen laten niet opweegt tegen de kosten en uitstraling van variant 1.

    Laat me weten als jullie nog ergens hulp mee nodig hebben!

    Groetjes, Cian

    geplaatst in Technasium
  • RE: Definiëren stabiliteit

    Hoi @laurens_kalle06,

    Stabiliteit is niet iets wat je in eenheden uit kunt drukken helaas. Een systeem is stabiel, neutraal of instabiel. Op deze site staan een aantal voorbeelden van stabiele, instabiele en neutrale systemen.

    Hydrofoils werken vergelijkbaar als een vliegtuigvleugel. Ze creeëren lift. Op deze pagina staat heel veel informatie over lift, centre of pressure en wat dat betekent voor stabiliteit van een vleugel.

    Lees deze paginas even door en kijk wat je er uit kan halen. Wat betreft onderzoek van Hydro Motion kan je ze het beste direct een email sturen, kijk voor contact hier: https://hydromotionteam.nl/contact/

    Laat me weten als ik jullie nog ergens mee kan helpen.

    Groetjes, Cian

    geplaatst in Water & boten
  • RE: PWS golven

    Hoi @Stan-0,

    We hebben hier in ieder geval een grote waterbak liggen. Deze ligt buiten en kunnen we vol laten lopen. Je kan de hoogte van het water zelf instellen. Wat voor proef wil je doen? Wat voor materiaal heb je daarvoor nodig?

    Groetjes, Cian

    geplaatst in Water & boten
  • RE: PWS de efficiëntie van commerciële vliegtuig vleugels van vroeger en nu

    @Lukasdegraaf
    Hi,

    Voor de vleugelweerstand zal deze telkens geminimaliseerd worden. Dit wordt gedaan door middel van optimale vleugelprofielen en materiaalkeuzes. Deze materiaalkeuzes zullen ook invloed hebben op de flexibiliteit. Met nanotechnologie en composieten zal deze flexibiliteit zich aanpassen aan de payload. De spanwijdte valt niet heel veel over te zeggen maar de lift to drag ratio zal gemaximaliseerd worden zodat het vliegtuig het meest efficient vliegt. Hier valt dus ook hetzelfde te zeggen voor de koordlengte.
    De massa zou uiteraard ook geprobeerd geminimaliseerd te worden. Hierdoor is namelijk minder lift nodig. Wel is het belangrijk dat de kracht die de materialen kunnen weerstaan niet enorm achteruit gaat. Dit wordt vooral gedaan door naar nieuwe materialen, zoals koolstof composieten, onderzoek te doen.

    Voor de winglets zullen geavanceerde nieuwe winglets zoals de scimitar winglets of blended winglets toegepast worden.

    Ik hoop je hiermee genoeg te hebben geholpen, en bij verdere vragen hoor ik het graag!

    Karel

    geplaatst in Raketten
  • RE: Pws Aerodynamica en sport

    @stan
    Hi Stan ,
    Mooi dat jullie zelf een 3D printer hebben! Ik stel voor dat jullie weer contact met mij opnemen wanneer de modellen klaar zijn aangezien daar vaak best wat tijd over gaat. Daarnaast kan ik vaak op korte termijn wel ruimte maken om wat tests uit te voeren! De bouwhandleidingen kun je in dit bericht vinden! Let er op dat je dus een lange schroef hebt met dun schroefdraad en die met een lijmpistool of epoxy goed vast maakt!
    Succes en laat het gauw weten wanneer de modellen helemaal af zijn!
    mvg Karel
    goed bouwhandleiding vleugelprofielen-1.png goed bouwhandleiding vleugelprofielen-2.png goed bouwhandleiding vleugelprofielen-3.png

    geplaatst in Raketten
  • RE: Technasium: CO2-reductie winkelcentrum in leiden

    @puckhulzink

    Ik heb de mail ontvangen! Het is inderdaad onverwachts dat de graafmachine meer CO2 uit stoot, dat is normaal namelijk niet zo. Paar dingen waar je naar kan kijken: Controleer allereerst of je de CO₂-uitstoot van de gebruikte elektriciteit correct hebt meegenomen in je berekeningen. Als de stroom voornamelijk afkomstig is van fossiele brandstoffen, kan dit bijdragen aan de uitstoot. Verder snap ik niet helemaal in welke eenheid het verbruik staat? Het is voor een elektrische graafmachine namelijk belangrijk te kijken naar het energieverbruik in kWh en de bijbehorende CO2 uitstoot per kWh, ik kan dit niet duidelijk uit de excel halen. En uit het document dat je hebt gemaild kan ik niet duidelijk zien waar de elektrische graafmachines zijn aangegeven? en de berekeningen? Scenario A is het eerste scenario, en B hoe je het duurzaam maakt neem ik aan. Ik zie in B wel zeker een afname in CO2, dus waar gaat het dan precies mis? Ik hoor het graag zodat ik wat duidelijker antwoord kan geven.

    geplaatst in Technasium
  • RE: artcadia project

    Hallo Melih,

    Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Ik studeer nu civiele techniek, en ik heb ook een jaar bouwkunde gestudeerd, dus ik kan jullie goed op weg helpen met jullie onderwerp. Hier zijn alvast enkele ideeën voor het bouwen van duurzame huizen in de toekomst:

    • Gebruik circulaire materialen. Gebruik materialen zoals gerecycled beton, bakstenen, hout, of metaal. Denk ook aan biobased materialen. Als het materiaal van het huis duurzaam is ben je al goed op weg naar een duurzaam huis.
    • Ontwerp huizen die eenvoudig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd kunnen worden, zodat materialen opnieuw kunnen worden gebruikt.
    • Maak het huis energiezuinig. Zorg dat de isolatie goed is, en de ramen bijvoorbeeld dubbelglas hebben, zodat het in de winter minder koud wordt in huis en de verwarming dus minder aan hoeft. De goede isolatie zorgt er ook voor dat het huis in de zomer minder snel opwarmt, en dus minder airco nodig is. Verder kan je zonnepanelen op daken plaatsen om zelf energie voor de woning op te wekken.
    • Installeer systemen om regenwater op te vangen en te hergebruiken voor bijvoorbeeld toiletten of irrigatie.
    • Plant groen op daken en muren om de temperatuur te reguleren en biodiversiteit te bevorderen.
      Gebruik materialen die lokaal beschikbaar zijn om transportemissies te beperken. Het bouwen van woningen is ook niet duurzaam, dus deze ook zo duurzaam mogelijk maken.

    Wat ook leuk is, is om zelf na te denken over toekomstige technologieën zoals zelfherstellende materialen, 3D-geprinte huizen, en huizen die energie produceren in plaats van alleen te gebruiken. Ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op jullie vraag en dat jullie verder op weg kunnen. Ik hoor graag als jullie nog meer vragen hebben.

    Met vriendelijke groeten,
    Liz Loosen

    geplaatst in Technasium
  • RE: PWS aarbevingbestendigheid bruggen

    @Arnaud

    24 januari? In de ochtend komt het best voor mij uit, hoe laat kunnen jullie op zijn vroegst? Ik denk dat de zoom max een uurtje duurt! En desnoods kan 23 januari de gehele dag ook!

    geplaatst in Gebouwen & bruggen
  • RE: Windenergie op een auto

    Hoi @Ivy,

    Windenergie leent zich niet onmiddellijk voor auto's, omdat het niet gebruikt kan worden terwijl de auto beweegt. Dat komt namelijk omdat een windturbine nooit 100% efficient is: het kan nooit alle energie uit de bewegende lucht halen. De windturbine zal dus altijd de auto met meer energie afremmen dan dat het kan opwekken.

    Het kan wel gebruikt worden om de batterij op te laden terwijl de auto stilstaat. Als een auto een windmolen uit kan klappen terwijl de auto stil staat, kan het hiermee stroom opwekken om op te slaan in de batterij. Windmolens moeten echter vrij groot zijn om een significante hoeveelheid energie op te wekken, en het gewicht van de windmolen zorgt er natuurlijk ook voor dat de auto meer energie gebruikt wanneer deze rijdt. Hier moet rekening mee gehouden worden.

    Winmolens bij oplaadplekken van auto's zouden dit oplossen: zo kan je je auto opladen met windenergie maar hoef je de zware windmolen niet mee te slepen. Dan is het alleen niet mogelijk om dit overal te gebruiken, wat wel zo is met een zonnepaneel op het dak van de auto.

    Hopelijk helpt dit een beetje, laat me weten als ik jullie nog vragen hebben.

    Groetjes, Cian

    geplaatst in Energie opwekking & zonnecellen
  • RE: PWS kosmische straling

    Hey @ishe,

    Wat een gaaf onderwerp hebben jullie gekozen! Voor een praktisch onderzoek over kosmische straling ben je inderdaad bij Nikhef of Universiteit Leiden aan het juiste adres. Ik zou aanraden om direct contact op te nemen met bijvoorbeeld Nikhef via de mail, wellicht dat zij jullie nog iets kunnen aanbieden buitenom het normale programma. Anders kun je eens kijken naar hiSPARC of muonlab van Nikhef of KORSTMOS van de Radboud Universiteit. Ook heeft kosmische straling zeker raakvlakken met de quantum workshops die wij op de TU Delft aanbieden, neem vooral eens een kijkje bij de workshops Noorderlicht of Quantummechanica. Ten slotte kunnen wij jullie altijd helpen met vragen die je hebt over kosmische straling, stel ze vooral hier op het forum. Hopelijk heb ik jullie hiermee een beetje op weg kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag!

    Groetjes,
    Lennard

    geplaatst in Raketten