Hallo @Sam-Onderwater,
Deze woensdag in de middag kan ik wel een videogesprek houden. Dit zou dan wel na de lunch moeten dus komt 14:30 voor jullie uit? Dan zal ik voor die tijd nog even een zoom linkje sturen!
Mvg Karel
Hallo @Sam-Onderwater,
Deze woensdag in de middag kan ik wel een videogesprek houden. Dit zou dan wel na de lunch moeten dus komt 14:30 voor jullie uit? Dan zal ik voor die tijd nog even een zoom linkje sturen!
Mvg Karel
Hoi @Timo-de-Leeuw,
Dat is helemaal goed, de windtunnel zelf is op dit moment in onderhoud, maar ik neem aan dat die over 2 weken weer gemaakt is. Laten we alvast een afspraak maken op maandag 11 december als dat voor jullie uitkomt. Ik zou zowel in de middag als in de avond kunnen vertel maar wat voor jullie uitkomt!
Mvg Karel
Hi @annesophievda,
Interessant onderwerp met een goede hoofdvraag! De vorm en lengte van het windturbineblad hebben vooral aerodynamische capaciteiten, waardoor de windturbines draaien. Dit houdt bijna hetzelfde in als een vleugel van een vliegtuig en je zou daarom ook een onderzoek kunnen doen met een windtunnel. Hierbij zou je verschillende bladen kunnen maken en meten hoeveel kracht er wordt uitgeoefend door de wind op het blad. De hoeveelheid kracht die er op het blad wordt uitgeoefend heeft namelijk invloed op de hoeveelheid energie die er wordt opgewekt. Zelf zou je ook een kleine windturbine kunne maken die geconnect is met een dynamo om te testen hoeveel energie die daadwerkelijk oplevert.
Wij hebben zelf een windtunnel, maar helaas werkt die tijdelijk niet en wordt die onderhouden. Je zou kunnen vragen aan andere universiteiten of die een windtunnel ter beschikking hebben, en dan de bladen testen.
Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
Hoi @SiwardWalinga,
Interessante vraag! In principe is de formule voor lift hetzelfde in water als in de lucht. Het enige verschil is het medium waar het doorheen gaat. Dit betekent dat de dichtheid van water hoger is, waardoor een lagere snelheid bereikt hoeft te worden, om dezelfde lift te genereren, met eenzelfde vleugelprofiel. De lift coefficient verschilt per vleugelprofiel, maar is dus hetzelfde als de vleugel in water ligt, als wanneer die in de lucht hangt. Hier heb ik nog twee linkjes die goed uitleggen hoe de hydrofoils werken, en zijn goede bronnen aangezien het van MIT komt.
http://lancet.mit.edu/decavitator/Basics.html
https://web.mit.edu/2.972/www/reports/hydrofoil/hydrofoil.html
Hopelijk heb ik je vraag beantwoord!
Mvg Karel Jacobs
Hoi Jesper,
Ik heb deze geprint 2x maar is ook mislukt doordat de onderdelen toch te klein zijn voor de filamenten. Het beste is om te zoeken naar een flink versimpeld model, zodat die groot genoeg zijn voor de filamenten. Misschien hebben jullie nog een laatste model dat jullie kunnen vinden, anders kan je vleugelprofielen van ons gebruiken. Laat maar weten!
mvg Karel jacobs@KarelJacobs
Hallo Sam,
Interessant onderwerp en al een goede opzet met duidelijke en gestructureerde deelvragen! Het maken van een eigen windtunnel is uiteraard mogelijk, maar de vraag is wat de bijdrage van dit onderzoek is aan je profielwerkstuk. Wij hebben wel een windtunnel ter beschikking, maar geen modellen van vrachtwagens. We kunnen wel een videogesprek inplannen om te brainstormen over een duidelijk experiment en wat je daarvoor moet doen. Voor mij is dit weekend prima als het in de middag is! Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Mvg Karel
@Sam-Onderwater
Hoi @Timo-de-Leeuw,
Ook deze ziet er te gedetailleerd uit voor het printen aangezien de afmetingen van de testsectie heel klein zijn. Zelf hebben wij eigenlijk alleen maar vleugelprofielen en geen auto onderdelen om te testen. Ik ga morgen nog voor een ander groepje een achtervleugel proberen te printen en als dat lukt kunnen jullie die eventueel gebruiken, maar ook die is nog vrij gedetailleerd dus ik weet niet of dat gaar lukken. Je kan eventueel kijken of je zelf iets uit hout kan schuren of maken met piepschuim om te testen en die kan je dan goed maken voor de windtunnel. Jullie hebben de bestanden van de windtunnel al zie ik dus daar staan de afmetingen van de testsectie in. Ik hoop dat dit iets zal helpen.
Mvg Karel
Hoi @Jesper-Wolters,
Ik zal zsm proberen dit model te printen maar ik kan niet met zekerheid zeggen of het gaat lukken aangezien het model alsnog een aantal smalle onderdelen heeft. Ik kom nog bij je terug aankomende week!
groeten Karel
Hoi @Timo-de-Leeuw,
De voorvleugel print is opnieuw mislukt omdat die echt teveel detail heeft. Je zou eventueel nog kunnen zoeken naar een minder gedetailleerde voorvleugel op grabcad als dat nog zin heeft. Vooral de aantal verschillende planes in de voorvleugel. Laat maar weten als jullie nog iets anders hebben gevonden dan kan ik checken of die minder gedetailleerd is en of dat gaat lukken.
mvg Karel
Hoi, @Timo-de-Leeuw
Ik heb hem van het weekend geprobeerd te printen en toen is die mislukt, omdat er toch een aantal hele smalle onderdelen zijn. Ik heb hem daarna weer geprint en die ga ik morgen checken. Wanneer ik hem heb opgehaald laat ik het weten.
Mvg
Karel Jacobs