@Brandon
Beste Brandon en Dawid,
Interessant onderwerp waar wij een goede workshop voor hebben, namelijk de vleugelprofielen workshop! Het praktische deel van jullie onderzoek is ook goed uitgedacht.
Het testen van een vleugel met een spanwijdte van b/2 (hele spanwijdte is b, dus dit is de spanwijdte van 1 vleugel) is een manier die bijna altijd wordt gebruikt bij het bepalen van de lift op een vleugel. Daarbij is het dus logisch om inderdaad 1 vleugel te testen in de windtunnel, waarna je de waardes hiervan verdubbeld om rekening te houden met de andere vleugel. Dit is alleen niet hanig voor het bepalen van de weerstand, aangezien je nog een hele romp hebt, die een groot deel van het frontoppervlak is, en dus zorgt voor veel weerstand. Hier zou je dus nog wat anders op kunnen bedenken.
Voor het vleugelprofiel zou ik sowieso een asymmetrisch vleugelprofiel kiezen. Die zorgt namelijk al voor lift wanneer de hoek van inval 0 is. Ook zorgt die voor meer wind, maar zal de vleugel bij een lagere hoek van inval al "afslaan" (stall in het engels, zie afbeelding). De meest efficiënte van de flat bottom of positive camber zou ik nu zo niet weten, maar je zou de Cl-alpha curves van verschillende vleugelprofielen kunnen opzoeken en vergelijken. Dit zal een goede aanduiding geven welke voor jullie modelvliegtuig het beste zal zijn.
Het is daarnaast zeker mogelijk om jullie vleugel te testen bij ons! Dit zou dan wel pas na de zomer zijn en waarschijnlijk de laatste week van september. Tegen die tijd wordt er een datum geprikt dus als jullie dan nog belangstelling hebben kunnen jullie het melden via dit forum. De toegestane afmetingen staan in het document dat ook hierbij is gestuurd!
Ik hoop dat ik jullie hiermee genoeg heb geholpen, en als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag. Daarnaast hoor ik graag eind augustus of jullie nog belangstelling hebben voor de workshop. Rond die tijd is de datum namelijk geprikt en kunnen jullie die datum vrijhouden!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.quora.com%2FIn-a-symmetrical-airfoil-wont-the-upward-and-downward-forces-cancel-each-other&psig=AOvVaw0OqR-uHCwiDV6eM7BlQqGc&ust=1718454381356000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CA8QjRxqFwoTCKDq8ciL24YDFQAAAAAdAAAAABAE