@Elias
Beste Elias,
Dit is zeker mogelijk. Zou je dinsdag 4 maart om 9:00 kunnen? En anders woensdag 5 maart om 14:00 of donderdag 6 maar om 9:00? Laat maar weten wat voor jou het beste uitkomt!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
@Elias
Beste Elias,
Dit is zeker mogelijk. Zou je dinsdag 4 maart om 9:00 kunnen? En anders woensdag 5 maart om 14:00 of donderdag 6 maar om 9:00? Laat maar weten wat voor jou het beste uitkomt!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
Hi Sara en Noor,
Dit is zeker mogelijk! Hebben jullie al modellen gemaakt of nog niet? Wanneer jullie de modellen af hebben kunnen we een datum prikken om de tests te doen! Lees deze bouwhandleiding goed door als je de modellen maakt dan hoor ik snel wanneer jullie modellen af zijn!
Mvg Karel
Beste Elias,
In principe moet de Liftkracht die een vleugel creëert even groot zijn als de zwaartekracht van een vliegtuig wanneer deze in stabiele vluchttoestand is, en dus geen versnelling omhoog of omlaag heeft (eerste wet van Newton, de som van krachten op een voorwerp is 0 wanneer deze geen versnelling ondergaat). Wel kan de liftkracht groter zijn wanneer er een versnelling omhoog is bijvoorbeeld wanneer het vliegtuig opstijgt. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken welke snelheid gevlogen moet worden om het vliegtuig de lucht in te laten gaan.
Het is zeker mogelijk om tests uit te voeren met de liftkracht van verschillende vleugelprofielen. Wij hebben ook vleugeprofielen waarmee getest kan worden. Zou je in korte termijn langs willen komen of duurt dat nog een tijdje? Dan kunnen we een datum plannen waarop je langs kan komen op de TU Delft!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
Beste Aaron en Niran,
Gaaf onderwerp! Het is inderdaad lastig om modellen te maken met cfd software. Ik en mijn collega's hebben hier ook vrijwel geen ervaring mee. Wij kunnen alsnog een videocall maken om de opties te bespreken! Laar maar weten of dit uitkomt voor jullie!
@stan Beste Stan,
Excuses voor de late reactie. Door een miscommunicatie met mijn collega is je vraag om langs te komen niet doorgekomen. Ik zou de volgende data wel weer kunnen:
Maandag 10 februari om 14:00 in de middag
Dinsdag 11 februari om 9:00 in de ochtend
Schikt een van deze data jullie?
Mvg Karel
Hallo Mick en Jasper,
Vet onderwerp! Wij hebben zeker een windtunnel die je kunt gebruiken, alleen is de testsectie wel erg klein. Ik weet dus niet of jullie model erin gaat passen. Anders zou je een model op schaal kunnen maken conform de onderstaande documenten. Laat maar weten of dit lukt dan kunnen we eventueel een datum prikken voor de tests!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
@Cinderfall Hallo Milos,
Gaaf onderwep! Voor het maken van modellen zijn wel bepaalde eisen waar de modellen aan moet voldoen wil je hem testen in onze windtunnel. Deze eisen kan je vinden in onderstaande documenten. Wij beschikken zelf ook over 2 achtervleugels waarin de ene DRS heeft en de andere niet. Hierdoor zou je het verschil in weerstand en downforce kunnen meten. Als jullie modellen helemaal af zijn kunnen we een afspraak maken om de tests te doen!
Mvg Karel
Hi,
Je kan verschillende grafieken maken maar de grafieken waaruit je de meeste informatie kan halen zijn CL/alpha en CL/CD grafieken. Verder zou je ook nog grafieken van de lift kracht vs de windsnelheid oid maken maar daar kun je dus zelf voor kiezen1
mvg karel
@Lukasdegraaf
Hi,
Voor de vleugelweerstand zal deze telkens geminimaliseerd worden. Dit wordt gedaan door middel van optimale vleugelprofielen en materiaalkeuzes. Deze materiaalkeuzes zullen ook invloed hebben op de flexibiliteit. Met nanotechnologie en composieten zal deze flexibiliteit zich aanpassen aan de payload. De spanwijdte valt niet heel veel over te zeggen maar de lift to drag ratio zal gemaximaliseerd worden zodat het vliegtuig het meest efficient vliegt. Hier valt dus ook hetzelfde te zeggen voor de koordlengte.
De massa zou uiteraard ook geprobeerd geminimaliseerd te worden. Hierdoor is namelijk minder lift nodig. Wel is het belangrijk dat de kracht die de materialen kunnen weerstaan niet enorm achteruit gaat. Dit wordt vooral gedaan door naar nieuwe materialen, zoals koolstof composieten, onderzoek te doen.
Voor de winglets zullen geavanceerde nieuwe winglets zoals de scimitar winglets of blended winglets toegepast worden.
Ik hoop je hiermee genoeg te hebben geholpen, en bij verdere vragen hoor ik het graag!
Karel