• RE: PWS Aardbevingsbestendig bouwen

    Hey Kjeld en Binck,

    Jullie kunnen zeker onze trilplaat gebruiken op de TU! 28 augustus ben ik alleen nog op vakantie. In september is de zomervakantie van de TU delft afgelopen. Zouden jullie eventueel vrijdag 13 september langs kunnen komen? Zo niet is later ook altijd mogelijk! Ik verstuur het ook nog door via de mail!

    Met vriendelijke groet,
    Liz Loosen

    geplaatst in Gebouwen & bruggen
  • RE: PWS Craniosynostose

    Beste @JSandel,

    Geweldig dat je hiermee bezig gaat! Met zo'n onderwerp kan je heel ver komen.
    Ik denk dat je nog wat tijd kunt besteden aan je deelvragen. Het grootste verbeterpunt ligt in mijn ogen in het herschrijven van de deelvragen, zodat ze beter opzichzelf staan.
    Ook zou je kunnen overwegen om je laatste deelvraag je hoofdvraag te maken. Zo kan je je hoofdvraag herschrijven naar "Hoe beinvloedt craniosynostose de ontwikkeling en gezondheid van personen op lange termijn?"
    Zo baken je je hoofdvraag af en kan je de deelvragen herschrijven om meer gefocust naar je hoofdvraag toe te werken.

    De eerste deelvraag kan ook in je inleiding beantwoord worden, zodat je deelvragen verdiepend gericht kunnen zijn t.o.v. je onderwerp.

    Op de TU Delft werken we veel met Worldcat Discovery, een database aan academische publicaties. Als je een artikel tegenkomt binnen worldcat waar je geen toegang tot kan krijgen, laat het me dan weten, dan kan ik je ermee helpen.
    Verder zijn de enkele van de meest betrouwbare medische journals The New England Journal of Medicine, The Lancet en Journal of the American Medical Association (JAMA).
    TU Delft studenten en medewerkers hebben ook toegang tot de elsevier cataloog, waarin veel europees onderzoek wordt gepubliceerd,

    Deze medische werken zijn vaak erg complex, dus aarzel niet om vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt.

    De TU Delft heeft helaas weinig deskundigen op dit gebied, daarvoor kan je het beste kijken naar het LUMC en Erasmus MC.
    De adresgegevens van professoren van deze universiteiten zijn publiek, maar als je niemand kunt vinden, kan ik je uiteraard ook helpen.
    Bij het Erasmus MC bevindt zich het Craniofaciaal centrum Nederland, het leidende behandelingscentrum voor dit onderwerp. De uitvoerenden van dit centrum zijn ook publiek bereikbaar, zoals via deze link.
    https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/sophia/patientenzorg/centra/craniofaciaal-centrum-nederland
    Misschien kunnen ze je ook helpen met het opzetten van een practicum in deze richting.

    Laat me weten of ik je verder nog kan helpen,
    Tadjiro

    geplaatst in Het menselijk lichaam
  • RE: Profielwerkstuk hybride scooter

    Hoi @Micha-Sarneel,

    Gaaf onderwerp. Kunnen jullie iets meer uitleg geven over jullie PWS? Willen jullie een ontwerp maken, of ook een prototype maken? Welke elektrische motor geschikt is ligt aan de werking van de scooter (hoe groot is de batterij, wil je dat de scooter volledig elektrisch kan rijden of alleen de verbrandingsmotor assisteren, etc). Wat bedoelen jullie precies met 'hoe je deze aansluit op het blok'? Als jullie ook een paar schetsen van jullie idee kunnen laten zien zou dat heel erg helpen.

    Groetjes, Cian

    geplaatst in Machines
  • RE: Hoogtesensor

    @Maurits-0

    Beste Job en Maurits,

    Om de hoogte van de raket te berekenen kan je het beste een BMP280 sensor kopen en verwerken in de raket. Dit is een goedkope manometer dus die meet de luchtdruk zeer accuraat. Aangezien de luchtdruk verandert bij hoogteverschillen is dit een goede manier om de hoogte van de raket te meten. Deze verschillen in luchtdruk moet je dan zelf omrekenen naar verschil in hoogte d.m.v. de juiste formules te vinden in verschillende bronnen. (https://projects.iq.harvard.edu/files/acmg/files/intro_atmo_chem_bookchap2.pdf)

    Dit zal de hoogte het beste meten op een budget manier!

    Mvg Karel

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS proef bepaling vleugelgrootte van vliegtuigontwerp

    @Brandon

    Beste Job en Maurits,

    Om de hoogte van de raket te berekenen kan je het beste een BMP280 sensor kopen en verwerken in de raket. Dit is een goedkope manometer dus die meet de luchtdruk zeer accuraat. Aangezien de luchtdruk verandert bij hoogteverschillen is dit een goede manier om de hoogte van de raket te meten. Deze verschillen in luchtdruk moet je dan zelf omrekenen naar verschil in hoogte d.m.v. de juiste formules te vinden in verschillende bronnen. (https://projects.iq.harvard.edu/files/acmg/files/intro_atmo_chem_bookchap2.pdf

    Mvg Karel

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS proef bepaling vleugelgrootte van vliegtuigontwerp

    @Brandon

    Beste Job en Maurits,

    Om de hoogte van de raket te berekenen kan je het beste een BMP280 sensor kopen en verwerken in de raket. Dit is een goedkope manometer dus die meet de luchtdruk zeer accuraat. Aangezien de luchtdruk verandert bij hoogteverschillen is dit een goede manier om de hoogte van de raket te meten. Deze verschillen in luchtdruk moet je dan zelf omrekenen naar verschil in hoogte d.m.v. de juiste formules te vinden in verschillende bronnen. (https://projects.iq.harvard.edu/files/acmg/files/intro_atmo_chem_bookchap2.pdf)
    Dit zal de waarschijnlijk de beste budget manier zijn om de hoogte accuraat te berekenen!

    Mvg Karel

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS de efficiëntie van commerciële vliegtuig vleugels van vroeger en nu

    @LucasKleijn

    Beste Lucas, Daan, Kasper en Lukas,

    Interessant onderwerp en een hele goed opzet! Wij zouden een 3d ontwerp wel kunnen printen, maar het modelleren hiervan zouden jullie zelf moeten doen, of zelf een model vinden. Aangezien het lastig is om 3d modellen te maken zou ik aanraden om een 3d model te zoeken die door anderen is gemaakt te vinden op websites als grabcad.com etc. Als jullie modellen hebben zouden wij het kunnen printen en een datum prikken om ze te testen.
    Voor de deelvragen zou ik proberen zo dicht mogelijk tegen de hoofdvraag aan te blijven. Een deelvraag waar je ingaat op hoeveel geld er wordt overgehouden voor luchtvaart heeft inhoudelijk niet veel te maken met jullie hoofdvraag. Daarom zou ik proberen te bedenken wat elke deelvraag voor toevoeging heeft op het antwoord van de hoofdvraag.

    Ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geholpen en bij verdere vragen hoor ik het graag!

    Met vriendelijke groet,

    Karel Jacobs

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS Modelraket

    @Robert-0 Hi David en Robert,

    Ik zou je kunnen doorsturen naar een raket team van de TU. Zij hebben zelf een stuk meer verstand van het bouwen van modelraketten, en in hoeverre jullie idee haalbaar is. Het mailadres van deze persoon is: secretary@dare.tudelft.nl. Hij zou je waarschijnlijk een heel stuk verder kunnen helpen!

    Met vriendelijke groet,

    Karel Jacobs

    geplaatst in Raketten
  • RE: Pws-rotorbladen bij verschillen in luchtdruk

    @Bastiaan-0 Hi Bastiaan,

    Ik heb zelf geen aerodynamische software, en zou dus ook niet per se weten wat de beste is. Wel heb ik zelf even op internet gekeken wat de verschillende opties zijn om simulaties te runnen. Deze zijn vaak of heel duur, of heel lastig om te gebruiken (zoals SimScale). Bij die laatste heb je waarschijnlijk wel de grootste kans om een simulatie eruit te krijgen dus die zou ik als eerste aanraden.
    Ik hoop dat ik je genoeg heb geholpen met deze vraag en wens je alvast een fijne vakantie!

    Mvg Karel

    geplaatst in Raketten
  • RE: PWS Luminescentie

    Beste Thijs Marit en Emma,

    Bedankt voor jullie berichtje! De student die deze vragen normaal gesproken zou beantwoorden is deze week met vakantie (het is al zomervakantie voor de universiteit). Wanneer die terug is zal de vraag door deze student beantwoord worden!

    Met vriendelijke groet,

    Karel Jacobs

    @EmmaKuryenyev

    geplaatst in Scheikunde & Biologie Proefjes