Hoi @zoë, ik ben Cian en ik zal jullie expert zijn voor jullie meesterproef! Ik stel voor om een keer te videobellen om kennis met elkaar te maken. Kunnen jullie woensdag om 11:30?
Groetjes, Cian
Hoi @zoë, ik ben Cian en ik zal jullie expert zijn voor jullie meesterproef! Ik stel voor om een keer te videobellen om kennis met elkaar te maken. Kunnen jullie woensdag om 11:30?
Groetjes, Cian
Hoi @thijs-1, ik kan aankomende vrijdag wel weer om 13:15. Ik zal je even mijn email sturen in een privébericht, dan kan jij de vergadering inplannen.
Groetjes, Cian
Hoi @moritzk05, ik denk dat een 3d ontwerp maken bij ons op de computer vrij onhandig is aangezien het best wat tijd kost om het te maken. Bovendien is het denk ik helemaal niet nodig! Je kan op je eigen computer of laptop dit programma gebruiken: Tinkercad. Het is een gratis online 3d-ontwerp programma. De functionaliteiten zijn enigszins beperkt, maar het is wel een stuk toegankelijker dan uitgebreidere programma's.
Als je heel graag een uitgebreider programma wilt gebruiken, kan je Fusion 360 proberen. Ik heb hier zelf alleen geen ervaring mee, en weet dus ook niet hoe makkelijk het is om hier mee aan de slag te gaan. Als je puur voor de vormgeving een 3d programma wilt gebruiken zou ik beginnen met Tinkercad, dan kan je altijd switchen naar een uitgebreider programma mocht je dat willen.
Als ik je nog meer kan helpen hoor ik het!
Groetjes, Cian
Hoi @Marten-Verhoog,
Allereerst, goed bezig! Bedankt voor de goede uitleg en mooie en duidelijke schetsen. Hieronder mijn feedback op de twee varianten.
Variant 1
Goed dat er ook over vrachtwagens nagedacht wordt. Doordat de ophanging over de weg heen gaat wordt de maximale doorrijhoogte wel beperkt. Standaard vrachtwagens kunnen er dus onderdoor, maar vervoer van uitzonderlijke (hoge) ladingen kan dus niet meer. Dit soort vervoer komt maar zelden voor, maar hun routes worden dus wel beperkt door deze overgang. Ook is het aanzicht van zo een groot hek verstorend, zeker als de overgang in een natuurgebied of vlakbij huizen bevindt. Maar: op deze manier kan niemand over het hek heen klimmen en is de overgang dus echt goed afgesloten wanneer deze dicht is (met dus wel de optie om van het spoor af te komen). Hij is dus extra veilig.
Variant 2
Visueel minder storend vanwege lagere hoogte. Ook geen hekwerk over de weg heen nodig, dus minder opvallen wanneer deze open is. Iemand zou er echter wel overheen kunnen klimmen, maar je kan denk ik wel redelijkerwijs verwachten dat niemand dat doet. Rails lijken me een goed idee, je zou eventueel nog kunnen kijken naar het ontwerp van schuifpoorten, deze 'zweven' boven het wegdek omdat ze aan de zijkant omhoog worden gehouden, zie hieronder. Maar rails is evengoed een optie.
Ik denk dat variant 2 wat minder kost, en denk dat de toegevoegde waarde van vrachtwagens eronder door kunnen laten niet opweegt tegen de kosten en uitstraling van variant 1.
Laat me weten als jullie nog ergens hulp mee nodig hebben!
Groetjes, Cian
Hoi @laurens_kalle06,
Stabiliteit is niet iets wat je in eenheden uit kunt drukken helaas. Een systeem is stabiel, neutraal of instabiel. Op deze site staan een aantal voorbeelden van stabiele, instabiele en neutrale systemen.
Hydrofoils werken vergelijkbaar als een vliegtuigvleugel. Ze creeëren lift. Op deze pagina staat heel veel informatie over lift, centre of pressure en wat dat betekent voor stabiliteit van een vleugel.
Lees deze paginas even door en kijk wat je er uit kan halen. Wat betreft onderzoek van Hydro Motion kan je ze het beste direct een email sturen, kijk voor contact hier: https://hydromotionteam.nl/contact/
Laat me weten als ik jullie nog ergens mee kan helpen.
Groetjes, Cian
Hoi @Stan-0,
We hebben hier in ieder geval een grote waterbak liggen. Deze ligt buiten en kunnen we vol laten lopen. Je kan de hoogte van het water zelf instellen. Wat voor proef wil je doen? Wat voor materiaal heb je daarvoor nodig?
Groetjes, Cian
Hoi @Ivy,
Windenergie leent zich niet onmiddellijk voor auto's, omdat het niet gebruikt kan worden terwijl de auto beweegt. Dat komt namelijk omdat een windturbine nooit 100% efficient is: het kan nooit alle energie uit de bewegende lucht halen. De windturbine zal dus altijd de auto met meer energie afremmen dan dat het kan opwekken.
Het kan wel gebruikt worden om de batterij op te laden terwijl de auto stilstaat. Als een auto een windmolen uit kan klappen terwijl de auto stil staat, kan het hiermee stroom opwekken om op te slaan in de batterij. Windmolens moeten echter vrij groot zijn om een significante hoeveelheid energie op te wekken, en het gewicht van de windmolen zorgt er natuurlijk ook voor dat de auto meer energie gebruikt wanneer deze rijdt. Hier moet rekening mee gehouden worden.
Winmolens bij oplaadplekken van auto's zouden dit oplossen: zo kan je je auto opladen met windenergie maar hoef je de zware windmolen niet mee te slepen. Dan is het alleen niet mogelijk om dit overal te gebruiken, wat wel zo is met een zonnepaneel op het dak van de auto.
Hopelijk helpt dit een beetje, laat me weten als ik jullie nog vragen hebben.
Groetjes, Cian
Hoi @Nils,
Leuk idee! Ik kan zeker met jullie sparren. Dit zal wel in het nieuwe jaar worden. Kunnen jullie een aantal data en tijden doorgeven waarop jullie kunnen meeten? Dan kan ik er eentje uitzoeken waarop ik kan en kunnen we een online gesprek hebben.
Groetjes, Cian
Hoi @FLL-Triangel, leuk onderwerp! Ten eerste: kunnen jullie wat meer uitleg geven over hoe de duikboot energie gaat opwekken met de dynamo's? Wat zorgt er voor dat de dynamo's gaan bewegen en dus energie opwekken?
De dynamo's laden een accu op. De accu levert (neem ik aan) stroom aan een aantal elektromotoren, die de duikboot voortstuwen. Het is dus meer de vraag hoe sterk de motoren moeten zijn denk ik. De dynamo's zijn echter ook belangrijk: deze moeten genoeg stroom leveren aan de accu om deze op te laden, het liefst sneller dan dat deze leeg gaat.
Een duikboot kan je van allerlei materialen maken. Het belangrijkste bij het materiaal voor een duikboot, is dat het een materiaal moet zijn dat goed werkt onder compressie. Doordat de duikboot diep onder water opereert, drukt het water van alle kanten hard op de duikboot. Daarom zijn duikboten vaak rond van doorsnee, omdat cirkel vormen het beste druk kunnen weerstaan. Vaak worden duikboten van staal gemaakt, omdat dit een sterk materiaal is, wat niet duur en goed bewerkbaar is. Jullie hebben vast van de Oceangate onderzeeër gehoord, de duikboot die een tijdje geleden de Titanic ging bezoeken en toen implodeerde. Die duikboot was gemaakt van carbon fibre: een materiaal wat bekent staat om zijn sterkte in rek, maar niet in compressie.
Ik denk dat dit wel kan, er bestaan al stofzuigers om de bodem van zwembaden te stofzuigen. Zo een apparaat zou je kunnen gebruiken op een onderzeeër.
Ik heb dit artikel gevonden over iemand die zijn eigen duikboot heeft gebouwd, misschien staan er wel interessante dingen voor jullie tussen:
https://www.corkuyvenhoven.nl/wp-content/uploads/2017/02/Duikboot-in-Vinkeveen.pdf
Zijn jullie van plan een praktisch deel te doen, en zo ja wat zijn jullie van plan te doen?
Hopelijk helpt dit jullie wat verder.
Groetjes, Cian
Hoi polatozk, ik heb je via Teams een meeting verzoek gestuurd. Als jullie dan niet kunnen, stuur dan even een aantal andere opties terug.
Hoi @Marten-Verhoog,
Een klein beetje late reactie, maar ik zou om 16:00 kunnen. Als jullie nog steeds kunnen meeten reageer dan graag even hier op! Als jullie niet kunnen of dit later zien, reageer dan even met een aantal nieuwe momenten waarop jullie zouden kunnen meeten.
Groetjes, Cian
Hoi polatozk,
Leuk onderwerp! Ik kan zeker met jullie een videogesprek inplannen. Kunnen jullie deze donderdag 5 december tussen 13:00 en 17:00 ergens meeten?
Groetjes, Cian
Hoi @Daan-P,
Ik krijg helaas geen melding van privéberichten. Via het forum is het best. Kunnen jullie een aantal nieuwe tijden aangeven waarop jullie zouden kunnen?
Groetjes, Cian