Hoi @zoë, ik ben Cian en ik zal jullie expert zijn voor jullie meesterproef! Ik stel voor om een keer te videobellen om kennis met elkaar te maken. Kunnen jullie woensdag om 11:30?
Groetjes, Cian
Hoi @zoë, ik ben Cian en ik zal jullie expert zijn voor jullie meesterproef! Ik stel voor om een keer te videobellen om kennis met elkaar te maken. Kunnen jullie woensdag om 11:30?
Groetjes, Cian
Hoi @thijs-1, ik kan aankomende vrijdag wel weer om 13:15. Ik zal je even mijn email sturen in een privébericht, dan kan jij de vergadering inplannen.
Groetjes, Cian
Hoi @moritzk05, ik denk dat een 3d ontwerp maken bij ons op de computer vrij onhandig is aangezien het best wat tijd kost om het te maken. Bovendien is het denk ik helemaal niet nodig! Je kan op je eigen computer of laptop dit programma gebruiken: Tinkercad. Het is een gratis online 3d-ontwerp programma. De functionaliteiten zijn enigszins beperkt, maar het is wel een stuk toegankelijker dan uitgebreidere programma's.
Als je heel graag een uitgebreider programma wilt gebruiken, kan je Fusion 360 proberen. Ik heb hier zelf alleen geen ervaring mee, en weet dus ook niet hoe makkelijk het is om hier mee aan de slag te gaan. Als je puur voor de vormgeving een 3d programma wilt gebruiken zou ik beginnen met Tinkercad, dan kan je altijd switchen naar een uitgebreider programma mocht je dat willen.
Als ik je nog meer kan helpen hoor ik het!
Groetjes, Cian
Hoi @Micha-Sarneel,
Gaaf onderwerp. Kunnen jullie iets meer uitleg geven over jullie PWS? Willen jullie een ontwerp maken, of ook een prototype maken? Welke elektrische motor geschikt is ligt aan de werking van de scooter (hoe groot is de batterij, wil je dat de scooter volledig elektrisch kan rijden of alleen de verbrandingsmotor assisteren, etc). Wat bedoelen jullie precies met 'hoe je deze aansluit op het blok'? Als jullie ook een paar schetsen van jullie idee kunnen laten zien zou dat heel erg helpen.
Groetjes, Cian
Hoi @luuk0107,
Ik zie dat je een nieuw account hebt gemaakt met dezelfde vraag. Ik heb in deze thread gereageerd: https://forum.pwstudelft.nl/topic/6059/pws-de-effecten-van-g-krachten-op-voertuigen/4?loggedin=true
Beste @Luuk-Vermoen,
Ik denk dat je inderdaad veel vindt over het effect van g-krachten op mensen als je naar g-krachten zoekt, omdat deze term over het algemeen voor het effect van krachten op het menselijk lichaam wordt gebruikt. Als je op zoek bent naar het effect van krachten op voertuigen, kan je beter zoektermen als 'load' gebruiken, die worden meer gebruikt als het om materiaal gaat. Load factor is ook een handige term om te kennen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Load_factor_(aeronautics)
Hopelijk helpt dit jullie nog wat verder. Excuus voor de verlate reactie.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.
Groetjes, Cian
Hoi @Luuk-Vermoen,
Interessant onderwerp. Hoe zoeken jullie nu naar bronnen? Ik denk dat er best veel te vinden is over het onderwerp, dus ik zou jullie wat tips kunnen geven over hoe je bronnen kan vinden als ik weet wat jullie nu aan het doen zijn.
Om jullie verder te helpen zal ik ook de deelvragen (deels) beantwoorden.
Bij bewegende objecten die van snelheid veranderen in een bepaalde richting (dus eigenlijk alle bewegende voertuigen) treden G-krachten op. Dit is niet te voorkomen, maar je kan wel de grootte van de G-krachten minimaliseren, als dat nodig is om bijvoorbeeld het voertuig of de passagier niet te beschadigen, of bijvoorbeeld om rijcomfort te verbeteren.
G-krachten ontstaan door versnellingen. Als het voertuig niet versneld, vertraagd (versneld in de tegenovergestelde richting), of van richting veranderd (versneld in een richting loodrecht op de beweegrichting), dan ontstaan er ook geen G-krachten.
Vliegtuigen daartegenover bewegen op een hele andere manier, door horizontaal door de lucht te bewegen om zo te blijven vliegen. Deze manier van vliegen brengt G-krachten in zo een beetje alle richtingen met zich mee, zeker als je rekening gaat houden met turbulentie. Daarom zijn vliegtuigen hier dus ook voor gemaakt.
Voorkomen van de G-krachten lukt niet, je kunt ze alleen minimaliseren. Dit zal een raket doen door niet té hard de motor te gebruiken, en door goed in de richting van de raket te blijven accelereren. Een vliegtuig doet dit door niet té scherpe bochten te nemen, en niet té hard op te stijgen of te dalen.
Het meest simpele en veel voorkomende veiligheidsmechanisme is de gordel. Dit wordt in auto's en commerciële vliegtuigen gebruikt om je te beschermen bij te grote G-krachten. In straaljagers heb je zoals jullie al zeiden het G-suit, die druk op je benen en romp uit oefent om het bloed in je hoofd te houden bij hoge neerwaartse G-krachten. Ook hier wordt natuurlijk een (veel geavanceerdere) gordel gebruikt. Hiernaast zullen straaljagers wellicht ook wel over software beschikken die de beweging van de straaljager beperken zodat de G-krachten gelimiteerd worden. Hier kan ik zo alleen niet zo snel iets over vinden, dus ik weet niet zeker of dit zo is.
Achtbanen gebruiken G-krachten voor sensatie van de inzittenden. Sommige achtbanen gebruiken het zelfs op zo een manier dat je kan staan zonder gordel:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=dhwvgMw9Zg8
Buiten het pretpark kan ik nu even geen voertuig bedenken wat het nuttig gebruikt. Wel worden g krachten gebruikt in centrifuges. Bijvoorbeeld in je wasmachine om je kleren droog te maken, of in een centrifuge om mengsels te scheiden https://nl.wikipedia.org/wiki/Centrifuge#:~:text=Een centrifuge is een separator,is dan de natuurlijke zwaartekracht.
Hopelijk helpt dit jullie een end op weg, laat me weten als ik nog verder kan helpen!
Groetjes, Cian
Hoi @Mschuurmans, ik werk inmiddels bij het PWS team! Ik heb het voorschrift naar je mail gestuurd.
Groetjes, Cian
Beste @marielle_T,
Ik ben Cian van het PWS team, en ik kan voor jullie meesterproef de expert zijn. Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd, en kan jullie zeker kunnen helpen met vragen. Als jullie willen kunnen we binnenkort een kennismakingsgesprek inplannen. Ik heb nu tentamens en volgende week vakantie, dus zouden jullie dinsdag 13 februari om 13:00 kunnen?
Groetjes, Cian
Beste @Mikkel64,
Kunnen jullie iets meer toelichting geven op jullie plan? Willen jullie een
pulserende straalmotor maken? Een bougie werkt op een voltage van zo een 20000 tot 30000 Volt. Dit is veel meer dan je ooit uit een accu gaat halen. Een bobine zet de spanning van een accu (zo een 12 tot 14 volt) om tot de hoogspanning die de bougie nodig heeft.
Of de accu ook een pomp aan kan drijven ligt aan de hoeveelheid stroom die de bougie en de pomp samen trekken.
Ik zou wel nog goed nadenken over jullie plan, het is denk ik een hele lastige opgave om een werkende pulserende motor te maken. Ook moeten jullie goed nadenken over veiligheid; brandstof ontsteken met een elektrische vonk kan gevaar opleveren.
Ondanks dat vind ik het wel een gaaf idee voor een project, dus laat me vooral weten als ik verder kan helpen!
Groetjes, Cian
Beste @Xander-Schaap,
Ik heb wat moeite om goed voor me zien hoe dit ontwerp precies werkt. Zouden jullie eventueel wat meer uitleg willen geven over de werking, eventueel in een online meeting?
Groetjes, Cian
Beste @Eduard,
Jammer dat jullie vertraging hebben, maar goed dat jullie het aangeven! 19 december komt voor mij goed uit, in de ochtend. Lukt 10:00 voor jullie?
Kunnen jullie ook een paar fotos van jullie tunnels die al af zijn sturen? Dan kan ik nog opmerkingen/tips geven voordat jullie hierheen komen.
Groetjes, Cian