Hoi @Marten-Verhoog,
Allereerst, goed bezig! Bedankt voor de goede uitleg en mooie en duidelijke schetsen. Hieronder mijn feedback op de twee varianten.
Variant 1
Goed dat er ook over vrachtwagens nagedacht wordt. Doordat de ophanging over de weg heen gaat wordt de maximale doorrijhoogte wel beperkt. Standaard vrachtwagens kunnen er dus onderdoor, maar vervoer van uitzonderlijke (hoge) ladingen kan dus niet meer. Dit soort vervoer komt maar zelden voor, maar hun routes worden dus wel beperkt door deze overgang. Ook is het aanzicht van zo een groot hek verstorend, zeker als de overgang in een natuurgebied of vlakbij huizen bevindt. Maar: op deze manier kan niemand over het hek heen klimmen en is de overgang dus echt goed afgesloten wanneer deze dicht is (met dus wel de optie om van het spoor af te komen). Hij is dus extra veilig.
Variant 2
Visueel minder storend vanwege lagere hoogte. Ook geen hekwerk over de weg heen nodig, dus minder opvallen wanneer deze open is. Iemand zou er echter wel overheen kunnen klimmen, maar je kan denk ik wel redelijkerwijs verwachten dat niemand dat doet. Rails lijken me een goed idee, je zou eventueel nog kunnen kijken naar het ontwerp van schuifpoorten, deze 'zweven' boven het wegdek omdat ze aan de zijkant omhoog worden gehouden, zie hieronder. Maar rails is evengoed een optie.
fb43d138-1b03-426b-9b38-e6257591ac45-image.png
Ik denk dat variant 2 wat minder kost, en denk dat de toegevoegde waarde van vrachtwagens eronder door kunnen laten niet opweegt tegen de kosten en uitstraling van variant 1.
Laat me weten als jullie nog ergens hulp mee nodig hebben!
Groetjes, Cian