Technasium: draagmiddel voor gebruik in zorginstellingen
-
Hoi! Hier kunnen jullie vragen stellen over jullie meesterproef.
-
Cian Rippen hoi! Wij hebben maandag 4 november van 15.25 tot 17.00 les en op donderdag 7 november van 10.30 tot 12.10, voor ons komen deze twee dagen het best uit, kunt u dan ook? Anders hebben we vanaf 14 november elke week dezelfde tijden les.
Mvg, Jette, Kyra, Jade, Wendy -
Hoi @WendydeB,
Donderdag 7 november om 10:30 komt voor mij goed uit. Ik stuur jullie tegen die tijd wel een zoom link voor de meeting.
Groetjes, Cian
-
@WendydeB ik heb jullie in een privebericht een link naar de meeting gestuurd!
-
Cian Rippen zoals in de meeting vanochtend besproken de vragen die we nog hadden:
- Wat is belangrijk om op te letten als je iets ontwerpt voor onze doelgroep (Ouderen, dementen, licht verstandelijk beperkten)?
- Wat zijn belangrijke punten op het gebied van comfort voor tassen voor de doelgroep?
- Welke stoffen/materialen worden juist wel of juist niet gebruikt bij voorwerpen voor onze doelgroep?
Groetjes,
Kyra, Jade, Jette, Wendy -
Cian Rippen heb je nog antwoord kunnen vinden op onze vragen?
-
Hoi @WendydeB,
Ik heb de volgende antwoorden gevonden op jullie vragen:
Wat is belangrijk om op te letten als je iets ontwerpt voor onze doelgroep (Ouderen, dementen, licht verstandelijk beperkten)?
Bij (dementerende) ouderen en licht verstandlijk gehandicapten is eenvoud en duidelijkheid heel belangrijk. Het ontwerp moet intuitief zijn, zodat ze meteen begrijpen hoe ze de tas moeten openen of dragen, zonder ingewikkelde handelingen. Vertrouwde en herkenbare vormen en kleuren (die ze herkennen van al bestaande tassen) zijn daarbij erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van felle maar niet overweldigende kleuren die goed opvallen, zodat de tas makkelijk te vinden is. Ook veiligheid is belangrijk. Een tas mag bijvoorbeeld geen scherpe delen hebben of zware onderdelen bevatten. Voor dementerende mensen kan het bovendien fijn zijn als de tas een emotionele waarde oproept, zoals een motief of kleur die hen aan vroeger herinnert.
Wat zijn belangrijke punten op het gebied van comfort voor tassen voor de doelgroep?Comfort is ook een belangrijke factor bij een tas voor jullie doelgroep. De tas moet licht van gewicht zijn, zodat hij niet belastend is om mee te nemen. Brede, zachte schouderbanden zijn hierbij ideaal, omdat ze de druk op de schouders verminderen en fijn aanvoelen. Daarnaast moet de tas makkelijk te openen zijn. De gebruikers moeten er bijvoorbeeld zonder moeite bij kunnen, zonder dat ze veel kracht hoeven te zetten om bijvoorbeeld een rits open te krijgen. Het is handig als vakken op logische plekken zitten, zodat ze snel en eenvoudig spullen kunnen pakken, zoals een portemonnee, sleutels of medicijnen.
Welke stoffen/materialen worden juist wel of juist niet gebruikt bij voorwerpen voor onze doelgroep?
Qua materialen zijn stoffen die zowel licht als duurzaam (in de zin dat ze lang meegaan) het best. Zachte en huidvriendelijke stoffen zorgen ervoor dat de tas comfortabel aanvoelt, zelfs na langdurig gebruik. Verder is het een pluspunt als de tas waterafstotend is, zodat de inhoud goed beschermd blijft bij regen. Vermijd zware materialen, zoals echt leer, omdat die de tas onnodig zwaar maken. Ook gladde oppervlakken zijn minder geschikt, omdat ze moeilijk vast te houden zijn, zeker voor mensen met een verminderde grip. Ik zou stoffen materialen zoals katoen aanraden, omdat die fijn zijn voor op de huid. Kunststoffen zoals polyester zijn handig voor de stevigheid van de tas, maar zijn niet heel fijn op de huid. Misschien kunnen jullie dus kijken naar bijvoorbeeld een kunststof voor de band met een laag katoen er overheen.
Hopelijk helpt dit jullie wat verder!
Groetjes, Cian