Forum
    • Categories
    • Recent
    • Popular
    • Users
    • Groups
    • Search
    • Register
    • Login
    1. Home
    2. Popular
    Log in to post
    • All Time
    • Day
    • Week
    • Month
    • All Topics
    • New Topics
    • Watched Topics
    • Unreplied Topics
    • All categories
    • B

      kernenergie

      Energie opwekking & zonnecellen
      • • • Blix
      8
      0
      Votes
      8
      Posts
      69
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Blix ,

      Ik heb jullie een prive bericht gestuurd met nadere informatie over de locatie!
      Momenteel is het lastig om een rondleiding te plannen bij de reactor, ik heb al wel een aanvraag gedaan. We hebben het hier vrijdag nog over.

      Groetjes,
      Liam

    • G

      PWS Trebuchet

      Natuurkunde
      • • • Gijsbeuz
      6
      0
      Votes
      6
      Posts
      68
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Gijsbeuz ,

      Dan staat 21 Oktober genoteerd! Ik dacht zelf aan 09:30, kan ook ietsjes eerder of later als dat beter is voor jullie. Zoals eerder vermeld kunnen jullie naar gebouw 26A (Delft Science Centre) komen. Ik heb je een prive bericht gestuurd met hoe je dan daar binnen kan komen!

      Groetjes,
      Liam

    • O

      PWS Winglets

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Owen
      5
      0
      Votes
      5
      Posts
      42
      Views

      O

      Beste wick Goelst,

      Als het goed is heb ik laatst een persoonlijk bericht gestuurd.

      Met vriendelijke groet,
      Owen

    • J

      Reserveren dode kamer

      Overige onderwerpen
      • • • jonahmeijer
      3
      0
      Votes
      3
      Posts
      45
      Views

      J

      Liam van Vugt
      Hoi,
      Wat fijn !
      Ik studeer aan de Hogeschool Utrecht.

      Groetjes,
      Jonah

    • S

      Quantum Computing

      Elektronica, elektrotechniek & robotica
      • • • stijn1119
      3
      0
      Votes
      3
      Posts
      62
      Views

      S

      Liam van Vugt Heel erg bedankt!

    • F

      Vizcayabrug

      Gebouwen & bruggen
      • • • Floor 0
      3
      0
      Votes
      3
      Posts
      47
      Views

      S

      Beste Floor en Jonne,

      Wat leuk dat jullie voor jullie PWS de Vizcayabrug hebben gekozen. Dat is een interessant onderwerp, omdat deze brug goed laat zien hoe natuurkunde in de bouw wordt toegepast, zoals trekkrachten in de kabels en drukkrachten in de torens.
      Een maquette is een prima manier om deze krachten zichtbaar te maken. Voor een stevig model raden we aan om satéprikkers of balsa hout te gebruiken voor de torens en vakwerkconstructies, omdat dit licht en sterk is. Voor de kabels kun je het beste visdraad of dun metaaldraad gebruiken. Karton of dun triplex is geschikt voor de basis en het brugdek. Gebruik houtlijm of secondelijm voor stevige verbindingen.
      Bouw het model stap voor stap: eerst de torens, daarna de hoofdkabels, vervolgens de hangkabels en als laatste het brugdek of de gondel. Verwerk driehoeken in de constructie voor stevigheid: dat voorkomt doorbuiging.

      Op deze manier kan je een vrij simpele maar wel representeerbare brug kunnen maken, laat maar weten als jullie nog wat specifiekere vragen hebben!

      Met vriendelijke groet,

      Splinther van Rappard

    • M

      PWS proef antibioticaresistentie en microplastics

      Medicijnen
      • • • MHouweling2025
      3
      0
      Votes
      3
      Posts
      49
      Views

      M

      @bjornlosekoot

      Hoi Bjorn,

      Bedankt voor je reactie. We wachten het af!

      Met vriendelijke groet,

      Mila en Yannick

    • I

      Off-grid huisjes

      Overige Vragen
      • • • IsabelvanGink
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      14
      Views

      S

      He Isabel,

      Ik ben Splinther en studeer Werktuigbouwkunde an de TU Delft. Cool onderwerp en heel erg van deze tijd, leuk! Ik ben er even wat dieper op ingegaan en ben hierop uitgekomen.
      Voor een klein off-grid wooncluster van vijf huisjes is de beste en meest efficiënte combinatie meestal: zonnepanelen + batterijopslag, en eventueel windenergie als er genoeg wind is. Zonnepanelen zijn goedkoop, betrouwbaar en leveren in Nederland het hele jaar door goed stroom. In de winter wekken ze minder op, maar dat kun je opvangen met een batterij (bijvoorbeeld een lithium-ijzerfosfaatbatterij). Die slaat de energie overdag op en levert ’s nachts of bij bewolking stroom terug.

      Windenergie vult de zonne-energie goed aan, vooral in de winter wanneer er minder zon is. Maar kleine windmolens leveren alleen goed als ze op een hoge mast (20–30 meter) staan op een open, winderige plek. In een bebouwde of bosrijke omgeving wekken ze vaak te weinig op om rendabel te zijn.

      Voor vijf huisjes die samen ongeveer 25 kWh per dag gebruiken, heb je meestal genoeg aan: 15–25 kWp aan zonnepanelen (ongeveer 60–80 m²), een batterij van 30–60 kWh voor één tot twee dagen stroomreserve.Een kleine windturbine kun je toevoegen als er veel wind is, zodat je in de winter minder van de batterij hoeft te gebruiken.4

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt anders hoor ik het graag!

      Groet Splinther
      PWS team
      TU Delft

    • K

      Experiment met geluid en piëzo-element

      Energie opwekking & zonnecellen
      • • • Kees08
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      12
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Kees08 ,

      Dat klinkt interessant! Piëzo elementen kan je al voor hele lage prijzen verkrijgen (onder een euro soms wel). De vraag is dan inderdaad hoe goed deze werken. Als het geluid sterk genoeg is verwacht ik wel dat deze al een afleesbare waarde geeft (zeker als je op de resonante frequentie geluid erop afstuurt).

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • I

      weerstand in water

      Water & boten
      • • • Ise
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      14
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Ise ,

      De Cw waarde (of "drag-coefficient") is inderdaad een complex getal dat soms lastig te bepalen kan zijn. De Cw waarde van standaard vormen (zoals vierkanten, cirkels en driehoeken etc.) zijn bekend. Je zou de drijvers kunnen benaderen als een van deze voorwerpen om zo een schatting te maken van de weerstand die deze drijvers ondervinden.
      Als er verdere vragen zijn hoor ik ze graag!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • B

      PWS Loterij

      Wiskunde & Informatica
      • • • Basvd
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      29
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Basvd ,

      Er zit inderdaad veel wiskunde achter een loterij! Afhankelijk van de vorm van de loterij (aantal loten en aantal winnende loten etc.) kan de wiskunde snel oplopen. Het gebied dat zich hiermee bezig houd is statistiek, kansrekening en combinatoriek om specifiek te zijn.
      Een idee is om de verwachte 'winst' uit te rekenen van iemand die meedoet met een bepaalde loterij (is deze hoger of lager dan 0 euro bijvoorbeeld).
      Ik zou eens kijken naar combinatoriek.
      Mocht je daarna verdere vragen hebben dan help ik graag verder!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • I

      Elektromotor en zonnepanelen modelboot

      Elektronica, elektrotechniek & robotica
      • • • Ise
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      28
      Views

      S

      He Ise,

      Ik ben Splinther en studeer Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Leuk onderwerp, en best een leuke uitdaging. Ik heb even gekeken naar jullie infrormatie en ben hierop uitgekomen.
      Je kunt berekenen hoe sterk de elektromotor moet zijn met de formule: vermogen = weerstand × snelheid. De weerstand van de boot hangt af van het gewicht, de vorm van de drijvers en de snelheid waarmee je wilt varen. Voor jullie catamaran van ongeveer 3 kilo kun je schatten dat er bij lage snelheden weinig weerstand is, maar dat die snel toeneemt naarmate de boot sneller gaat.
      Uit de berekeningen blijkt dat de boot bij een snelheid van ongeveer 1 meter per seconde (3,6 km/u) ongeveer 2 watt elektrisch vermogen nodig heeft, bij 2 meter per seconde (7,2 km/u) ongeveer 15 watt, en bij 2,5 meter per seconde (9 km/u) ongeveer 30 watt. Dat betekent dat je niet zo veel energie nodig hebt om rustig te varen, maar dat het vermogen flink stijgt als je sneller wilt.
      Jullie zonnepaneel van ongeveer 0,18 vierkante meter met een rendement van ongeveer 20 procent levert op een zonnige dag rond de 30 watt. Dat is dus net genoeg om de boot op zonne-energie te laten varen met een snelheid van rond de 2 meter per seconde.
      Een goede keuze is een brushed elektromotor van 20 tot 40 watt die werkt op 6 tot 12 volt, bijvoorbeeld een type 540-modelmotor. Daarbij past een luchtpropeller van 8 tot 9 inch zoals die ook bij modelvliegtuigen gebruikt wordt. De motor drijft de propeller aan, die lucht naar achteren blaast en zo de boot vooruitduwt.
      Omdat de zon niet altijd even fel schijnt, is het handig om een kleine buffer te gebruiken, zoals een klein accuutje of supercondensator. Die kan even wat extra stroom leveren bij het opstarten of als er een wolk voor de zon schuift.
      Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Anders hoor ik het graag!

      Groet Splinther
      PWS Team
      TU Delft

    • I

      UV-straling en SPF-waardes

      Scheikunde & Biologie Proefjes
      • • • Isabel Borsboom
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      24
      Views

      bjornlosekootB

      @Isabel-Borsboom

      Hoi Nina en Isabel,

      Je kan je via de pwstudelft.nl website aanmelden voor de workshop onder het kopje workshops. Hier moet je dan een aantal gegevens invullen. Als er dan nieuwe workshops in worden gepland zul je vanzelf een mailtje krijgen met een uitnodiging!

      Voor een UV-b lamp zou ik aanraden om bij een dierenwinkel te kijken. Ik heb online gelezen dat bepaalde reptielen UV-b straling nodig hebben en dat deze winkels daarom wel deze lampen verkopen.

      Ik hoop dat dit jullie kan helpen en anders hoor ik het graag!

      Groetjes,
      Bjorn

    • Y

      RC auto op waterstof

      Brandstoffen & biobrandstoffen
      • natuurkunde scheikunde waterstof brandstofcel auto • • yonahdeleeuwe
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      37
      Views

      S

      He Yona,

      Ik ben Splinther en studeer Werktuigbouwkunde an de TU Delft. Leuk dat je bij ons terecht bent gekomen voor je PWS, zoiets is zeker mogelijk! Het idee is wel dat je zelf met een idee of wat concrete vragen komt, wij kunnen je daarna daarmee zeker helpen wat grote stappen in de goeie richting te zetten. Een kleine cel is mogelijk, je kan op internet veel kleine kopen. Ik bedoel hiermee niet dat je dat moet doen :), maar kijk of je iets in die richting zelf kan gaan nameken. Ga daar even over nadenken en dan kunnen we er weer en keer samen over sparren. Klinkt dat oke?

      Groet Splinther
      PWS team
      TU Delft

    • H

      Kwartskristallen groeien

      Scheikunde overig
      • • • Hessel
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      41
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Hessel ,

      Het groeien van kwarts is inderdaad mogelijk, maar dit vergt een methode genaamd: hoge druk hydrotermische methode. En zoals het in de naam zit moet dit proces gebeuren onder een druk van 100 bar bij een paar honderd graden celsius, en dit is dus erg lastig om uit te voeren.
      Voor het piëzo-elektrisch effect is het ook mogelijk om een materiaal of kristal te verkrijgen dat je niet zelf hoeft te groeien. Deze kan je al voor weinig geld vinden op het internet.
      Ik zou hier eerst eens naar kijken voordat jullie verder gaan met het zelf groeien van kwartskristallen.
      Als er verdere vragen zijn denk ik graag mee!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • D

      pws glider

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Douwe 1
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      38
      Views

      W

      Hoi @Douwe-1 ,

      Leuke opdracht! Als je een glider bouwt is een heel belangrijk deel natuurlijk de materiaal keuze. Je moet diverse krachten kunnen weerstaan, maar ook de weer condities. Het is belangrijk dat je materiaal een lange tijd mee kan en er indien kleine schade is het nog steeds bruikbaar is en je het kan repareren. Om te kijken wat voor een materialen geschikt zijn zou ik een overzicht maken wat voor materialen worden gebruikt bij de volgende vliegattributen; Paragliders, fixed wing drones, trapezium gliders en sport vliegtuigjes. De grote commerciele luchtvaart gebruik veel sterkere materialen aangezien er veel meer massa wordt vervoerd. Je kan ook rekening houden met de natuurkunde wet; moment = kracht x afstand. Hiermee kan je inzien dat materiaal op grote afstand minder krachten wil vangen omdat je anders veel last kan krijgen van buig- en torsie (draai) krachten.

      Er is in de luchtvaart maar weinig ruimte voor fouten, elke fout kan catastrofaal zijn. Toch zie je bij model vliegtuigen vaak fouten in verkeerde aannamens over parameters die in computer programma's zijn doorberekend. Iets waar jij bijvoorbeeld over na zou moeten denken is;
      Hoe beïnvloed regen de werking van de aerodynamica rond me vleugel?
      Hoe beïnvloed temperatuur de eigenschappen van me materiaal?
      Hoe reageert me model op turbulentie?

      Om je zwaartepunt te bepalen heb je een aantal formules die je online kan vinden. Belangrijk is je moment coëfficiënt en waar die je wil hebben. Probeer hier wat over op te zoeken en te kijken of hij stabiliseerd als je voor of achter je zwaarte punt zit.

      Groeten,
      Wick

    • M

      eindproject

      Wiskunde & Informatica
      • • • Mathis Gelders
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      35
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Mathis-Gelders ,

      Jullie hebben een uitdagend onderwerp gekozen, maar dit is zeker mogelijk om te maken! Een infrarood sensor is erg goedkoop te vinden op het internet, het belangrijkste is het programmeren van de auto om een obstakel ook echt te vermijden zodra de sensor afgaat. Het computerwerk kan het beste worden verricht door iets als een arduino. Deze zijn relatief goedkoop en makkelijk te programmeren (afhankelijk van hoe ingewikkeld jullie het autootje willen maken).
      Als jullie vragen hebben dan help ik jullie hier graag mee verder!

      Groeten,
      Liam van Vugt

    • A

      Grondlagen

      O&O project Aardwarmte; CLD & Northgo College Noordwijk
      • • • Arjun
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      68
      Views

      S

      Beste Kaz Aalbers, Niels Looijer en Arjun Veeraraghavan,

      Wat een leuke vraag, ik heb mij er even een beetje in verdiept. Ik ben toen tot onderstaande conclusie gekomen.

      Voor aardwarmteboringen op een diepte tussen 1500 en 3000 meter is het type ondergrond erg belangrijk, omdat niet alle gesteenten geschikt zijn om warmte en water te geleiden. Uit verschillende wetenschappelijke artikelen en betrouwbare bronnen zoals TNO en NLOG blijkt dat vooral doorlatende sedimentaire gesteenten geschikt zijn voor geothermie, terwijl zouten en kleiige lagen zoveel mogelijk moeten worden vermeden.
      Zandsteen wordt wereldwijd en ook in Nederland (zoals in Zuid-Holland) beschouwd als het meest geschikte gesteente voor aardwarmte. Dit komt doordat zandsteen een goede porositeit en permeabiliteit heeft: het bevat kleine open ruimtes waarin warm water zich kan verzamelen en het laat dit water ook goed doorstromen tussen de productie- en injectieput. Vooral het Rotliegend zandsteen en soms ook Trias-zandsteen worden in Nederland vaak gebruikt als geothermische reservoirs.

      Ook kalksteen (carbonaten) kan geschikt zijn voor aardwarmte, vooral wanneer het natuurlijke scheuren of breuken bevat. In zulke gevallen kan dit gesteente namelijk ook voldoende doorstroming toestaan. In sommige landen wordt zelfs graniet gebruikt als warmtebron, maar dit gebeurt alleen wanneer het kunstmatig wordt gescheurd om de doorlaatbaarheid te verhogen (Enhanced Geothermal Systems, EGS). Dit is technisch complexer en duurder en wordt daarom minder vaak toegepast.

      Daarentegen zijn sommige gesteenten juist ongeschikt of vormen ze risico’s. Zout- en evaporietlagen, zoals die uit de Zechstein-formatie, worden bij geothermie zoveel mogelijk vermeden. Zout lost namelijk op in warm water, waardoor het boorgat instabiel wordt en er ernstige corrosieproblemen kunnen ontstaan. Daarnaast kunnen zulke lagen de constructie van de put bemoeilijken. Klei en schalie zijn eveneens ongeschikt omdat ze vrijwel geen water doorlaten. Dit maakt ze waardeloos als reservoirgesteente. Bovendien kunnen kleilagen uitzetten als ze met water in aanraking komen, wat tot instabiliteit van de boorput kan leiden. Ook gesteenten met veel opgeloste mineralen kunnen problemen geven door afzettingen (scaling) van bijvoorbeeld kalk of zout, wat leidingen en warmtewisselaars kan verstoppen.

      Samengevat: zandsteen is het meest geschikte gesteente voor aardwarmteboringen op 1500–3000 meter diepte, gevolgd door kalksteen onder de juiste omstandigheden. Zoutlagen moeten zoveel mogelijk worden vermeden en klei- en schalielagen zijn ongeschikt als aardwarmtereservoir. Deze inzichten worden ondersteund door onder andere TNO-publicaties en internationale geothermieonderzoeken.

      Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, anders hoor ik het graaf!

      Groet Splinther

    • T

      Pws Chocolade

      Scheikunde & Biologie Proefjes
      • • • Tim 1
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      41
      Views

      bjornlosekootB

      @Tim-1
      Hoi Lianne, Myrthe en Tim,

      Ik heb jullie als het goed is ook al een mailtje gestuurd over dit onderwerp! Dus ik zal niet op deze vraag reageren :).

      Groetjes,
      Bjorn

    • H

      Pws hulp met quantum additie en error reduction(practical)

      Overige Proefjes
      • • • Hussein
      2
      0
      Votes
      2
      Posts
      58
      Views

      Liam van VugtL

      Beste @Hussein ,

      Jullie hebben een erg interessant en uitdagend onderwerp gekozen! Zelf ben ik geen expert in het gebied van quantum computing, dus ik zal voor jullie rondvragen op de Applied Sciences faculteit of er een expert is op dit gebied die jullie verder kan helpen. Ik laat het jullie weten wanneer ik een reactie heb!
      Zou ik ook jullie simulaties tot nu mogen zien? Ik ben benieuwd wat jullie tot nu hebben en ik kan hiermee ook aan andere mensen feedback vragen die er meer van weten.

      Groeten,
      Liam van Vugt