Subcategorieën

  • 44 Onderwerpen
    131 Berichten
    Liam van VugtL
    Beste @maxim_schijvens , Dat klinkt als een interessant product! Ik denk graag met jullie mee over de elektronica en design van dit project. Is het ook voor jullie PWS? Ik hoor graag waar jullie nu zijn in het ontwerpproces. Groeten, Liam
  • 125 Onderwerpen
    600 Berichten
    lizloosenL
    @Niels-Renders Dit ziet er veel beter uit, goed gedaan! Fijn dat de demo van het programma goed werkte. De resultaten zijn erg realistisch. Succes nog met jullie verslag! En ik hoor graag als jullie nog ergens vastlopen. Groetjes, Liz
  • artcadia project

    artcadia duurzaam huizen
    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    469 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Technasium: energie opwekken met sluizen

    12
    0 Stemmen
    12 Berichten
    2k Weergaven
    lizloosenL
    Hallo Tygo en Victor, Beide turbines zijn goeie keuzes voor jullie sluis. Ik zet de belangrijkste punten voor jullie onder elkaar: Kaplan-turbine: ideaal voor hoge valhoogtes en hoge debieten, hoge efficientie bij variabele waterstromen door verstelbare balden, hierdoor wel duurder maar rendabel bij gebruiken in wisselende wateromstandigheden. Francis-turbine: ideaal voor middelhoge/hoge valhoogtes en gematigde debieten, eenvoudiger ontwerp dus vaak ook goedkoper in onderhoud, kosten in algemeen stuk goedkoper dan kaplan-turbine, maar minder efficient voor grote variaties in wateromstandigheden. De keuze welke turbine jullie kiezen, ligt dus aan of jullie een budget hebben, aangezien de ene een stuk goedkoper is, en of er sprake is van veel variaties in de wateromstandigheden en je dus verstelbare bladen nodig hebt. Verder is de valhoogte ook handig om mee te nemen in jullie besluit en conclusies. De kosten van de turbines zijn afhankelijk van de capaciteit, het ontwerp en de locatie. Ik begrijp dat het lastig is hier goeie bronnen voor te vinden. Onderstaande bronnen kunnen jullie hopelijk verder op weg helpen. http://www.engineering.lancs.ac.uk/lureg/nwhrm/engineering/turbine_costs.php - hier staan formules waarmee je de kosten van zowel de Francis als de Kaplan turbine kan berekenen. https://energievergelijking.eu/de-kosten-van-waterkracht/?utm_source=chatgpt.com - hier staat informatie over de algemene kosten van waterkrachtinstallaties en turbines. https://www.waterpowermagazine.com/analysis/estimating-em-powerhouse-costs/?utm_source=chatgpt.com&cf-view https://www.mecaflux.com/en/turbines.htm?utm_source=chatgpt.com De bronnen geven een algemene schatting en bieden formules, maar ik denk dat jullie hiermee al water verder op weg kunnen. Jullie zouden er ook nog voor kunnen kiezen om contact op te nemen met fabrikanten om zo de precieze kosten van de turbines te achterhalen, maar ik denk dat jullie nu al goeie beredeneringen kunnen maken. Succes nog! Groeten, Liz Loosen
  • Technasium: geluiddicht gevelpaneel garage ontwerpen

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    1k Weergaven
    lizloosenL
    @Levi_A Excuses voor de late reacties. zijn de openingen waar de lucht doorheen komt in de gevel zichtbaar op de foto's? Als je deze kan zien en kan opmeten kan je zo het totale oppervlak van de openingen berekenen. Vervolgens kan je dan de luchtstroom berekenen door het oppervlak te vermenigvuldigen met de luchtsnelheid. Als deze openingen niet zichtbaar zijn in de foto's, zouden jullie ervoor kunnen kiezen om een Anemometer dicht bij de gevel te plaatsen. Zo een Anemometer meet de luchtsnelheid. Waarmee je dan de luchtstroom kan bepalen. Ik beantwoord jullie vraag graag uitgebreider als ik meer weet over wat er op de foto's te zien is en tot welke materialen jullie beschikking hebben. (dus of je de oppervlakte van openingen kan opmeten etc). Ik help jullie dan graag verder op weg! Met vriendelijke groet, Liz Loosen
  • schoolproject (onderzoek voor een duikboot)

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    650 Weergaven
    CianC
    Hoi @FLL-Triangel, leuk onderwerp! Ten eerste: kunnen jullie wat meer uitleg geven over hoe de duikboot energie gaat opwekken met de dynamo's? Wat zorgt er voor dat de dynamo's gaan bewegen en dus energie opwekken? De dynamo's laden een accu op. De accu levert (neem ik aan) stroom aan een aantal elektromotoren, die de duikboot voortstuwen. Het is dus meer de vraag hoe sterk de motoren moeten zijn denk ik. De dynamo's zijn echter ook belangrijk: deze moeten genoeg stroom leveren aan de accu om deze op te laden, het liefst sneller dan dat deze leeg gaat. Een duikboot kan je van allerlei materialen maken. Het belangrijkste bij het materiaal voor een duikboot, is dat het een materiaal moet zijn dat goed werkt onder compressie. Doordat de duikboot diep onder water opereert, drukt het water van alle kanten hard op de duikboot. Daarom zijn duikboten vaak rond van doorsnee, omdat cirkel vormen het beste druk kunnen weerstaan. Vaak worden duikboten van staal gemaakt, omdat dit een sterk materiaal is, wat niet duur en goed bewerkbaar is. Jullie hebben vast van de Oceangate onderzeeër gehoord, de duikboot die een tijdje geleden de Titanic ging bezoeken en toen implodeerde. Die duikboot was gemaakt van carbon fibre: een materiaal wat bekent staat om zijn sterkte in rek, maar niet in compressie. Ik denk dat dit wel kan, er bestaan al stofzuigers om de bodem van zwembaden te stofzuigen. Zo een apparaat zou je kunnen gebruiken op een onderzeeër. Ik heb dit artikel gevonden over iemand die zijn eigen duikboot heeft gebouwd, misschien staan er wel interessante dingen voor jullie tussen: https://www.corkuyvenhoven.nl/wp-content/uploads/2017/02/Duikboot-in-Vinkeveen.pdf Zijn jullie van plan een praktisch deel te doen, en zo ja wat zijn jullie van plan te doen? Hopelijk helpt dit jullie wat verder. Groetjes, Cian
  • O&O Project

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    1k Weergaven
    CianC
    Hoi @polatozkaraca, ik heb je via Teams een meeting verzoek gestuurd. Als jullie dan niet kunnen, stuur dan even een aantal andere opties terug.
  • Technasium: isolatie onder vloerverwarming

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    1k Weergaven
    lizloosenL
    @23755 Excuses voor de late reactie, maar vandaag zal kunnen! 12:30 komt het beste uit, ik denk dat een half uur prima is, aangezien het enkel een kennismaking is over jullie profielwerkstuk! Ik zal dan een zoom link aanmaken en hier delen. Ik begrijp dat het nu een beetje kort dag is, maar ik hoor graag of het lukt vandaag. Groeten, Liz
  • Hoe wordt een vliegtuig gemaakt?

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    574 Weergaven
    K
    Beste Emin, Wat voor soort project is dit? Helaas helpen wij alleen middelbare school leerlingen die bezig zijn met hun profielwerkstuk. Als dit zo is hoor ik graag wat je exact hoofdvraag en deelvragen etc. zijn. Met vriendelijke groet, Karel Jacobs @Emindeschakels
  • Technasium: draagmiddel voor gebruik in zorginstellingen

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    1k Weergaven
    CianC
    Hoi @WendydeB, Ik heb de volgende antwoorden gevonden op jullie vragen: Wat is belangrijk om op te letten als je iets ontwerpt voor onze doelgroep (Ouderen, dementen, licht verstandelijk beperkten)? Bij (dementerende) ouderen en licht verstandlijk gehandicapten is eenvoud en duidelijkheid heel belangrijk. Het ontwerp moet intuitief zijn, zodat ze meteen begrijpen hoe ze de tas moeten openen of dragen, zonder ingewikkelde handelingen. Vertrouwde en herkenbare vormen en kleuren (die ze herkennen van al bestaande tassen) zijn daarbij erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van felle maar niet overweldigende kleuren die goed opvallen, zodat de tas makkelijk te vinden is. Ook veiligheid is belangrijk. Een tas mag bijvoorbeeld geen scherpe delen hebben of zware onderdelen bevatten. Voor dementerende mensen kan het bovendien fijn zijn als de tas een emotionele waarde oproept, zoals een motief of kleur die hen aan vroeger herinnert. Wat zijn belangrijke punten op het gebied van comfort voor tassen voor de doelgroep? Comfort is ook een belangrijke factor bij een tas voor jullie doelgroep. De tas moet licht van gewicht zijn, zodat hij niet belastend is om mee te nemen. Brede, zachte schouderbanden zijn hierbij ideaal, omdat ze de druk op de schouders verminderen en fijn aanvoelen. Daarnaast moet de tas makkelijk te openen zijn. De gebruikers moeten er bijvoorbeeld zonder moeite bij kunnen, zonder dat ze veel kracht hoeven te zetten om bijvoorbeeld een rits open te krijgen. Het is handig als vakken op logische plekken zitten, zodat ze snel en eenvoudig spullen kunnen pakken, zoals een portemonnee, sleutels of medicijnen. Welke stoffen/materialen worden juist wel of juist niet gebruikt bij voorwerpen voor onze doelgroep? Qua materialen zijn stoffen die zowel licht als duurzaam (in de zin dat ze lang meegaan) het best. Zachte en huidvriendelijke stoffen zorgen ervoor dat de tas comfortabel aanvoelt, zelfs na langdurig gebruik. Verder is het een pluspunt als de tas waterafstotend is, zodat de inhoud goed beschermd blijft bij regen. Vermijd zware materialen, zoals echt leer, omdat die de tas onnodig zwaar maken. Ook gladde oppervlakken zijn minder geschikt, omdat ze moeilijk vast te houden zijn, zeker voor mensen met een verminderde grip. Ik zou stoffen materialen zoals katoen aanraden, omdat die fijn zijn voor op de huid. Kunststoffen zoals polyester zijn handig voor de stevigheid van de tas, maar zijn niet heel fijn op de huid. Misschien kunnen jullie dus kijken naar bijvoorbeeld een kunststof voor de band met een laag katoen er overheen. Hopelijk helpt dit jullie wat verder! Groetjes, Cian
  • Technasium: escaperoom onderdeel ontwerpen

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    456 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • School Project -- Hoe word een Vliegtuig Gemaakt?

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    422 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Dit onderwerp is verwijderd!

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    6 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Technasium: Duurzaam huis Schiermonnikoog

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    427 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Technasium: Duurzaam schoolgebouw ontwerpen

    11
    0 Stemmen
    11 Berichten
    1k Weergaven
    lizloosenL
    Hey Riwan, Excuses, dacht dat jullie het over een buiten schoolplein hadden. Fijn dat mijn advies nog steeds van toepassing is. Ik zal nadenken of ik nog toevoegingen voor binnen heb, en als jullie nog specifiekere vragen hebben voor binnen kunnen jullie die altijd stellen. Met vriendelijke groeten, Liz loosen
  • Herontwerp Lamborghini Miura

    2
    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    439 Weergaven
    CianC
    Beste @Marijn-0, Allereerst, mooie schetsen! Om eerlijk te zijn is het erg lastig zo een complexe vorm te 3d modelleren. Je zou kunnen kijken of je met een generatieve AI 3d modellen kunt maken, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee dus weet niet hoe effectief dat is, en of dat bijvoorbeeld gratis is of geld kost. Je zou misschien kunnen kijken naar zelf 3D schetsen maken van de auto, net zoals je de aanzichten hebt geschetst. Als ik jullie verder nog ergens mee kan helpen zeg het maar. Groetjes, Cian
  • Technasium: educatief pakket voor rc-car

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    420 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Technasium: Flat ontwerpen

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    547 Weergaven
    lizloosenL
    @Marwa We zouden misschien een videogesprek kunnen inplannen zodat ik duidelijk kan uitleggen hoe je het allemaal in een verslag verwerkt, en zodat jullie goed van start kunnen gaan. Wanneer zou voor jullie goed uitkomen? Groeten, Liz
  • Doe mee aan het Artcadia-project over slimme nano-coatings!

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    388 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • Technasium: Young Solar Challenge RC-boot

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    745 Weergaven
    CianC
    Hoi @Yuna-Arnold-07, ik heb hem in een privebericht naar jullie gestuurd!
  • Technasium: autonoom varende schepen

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    806 Weergaven
    CianC
    @Niels-2 ik heb je mijn email in een privebericht naar je gestuurd!
  • Technasium: afvalproduct in het bierbrouwproces

    1
    0 Stemmen
    1 Berichten
    412 Weergaven
    Niemand heeft gereageerd