Technasium: Duurzaam schoolgebouw ontwerpen
-
Hallo Liz,
Dankjewel voor uw reactie, wij zouden liever videobellen. Dit komt omdat wij namelijk in Nieuwegein wonen en Delft een beetje ver is. Laten we als eerst dus contact houden door te videobellen en te appen en daarna kunnen we wat later misschien langs komen. En zodat u het weet, wij hebben les op maandag en vrijdag. Maandag om 15:00 tot 16:00 en Vrijdag om 12:15 tot 14:55 (met 30 minuten pauze.) Op welke manier kunnen we contact met u opnemen?
Met vriendelijke groet,
Julia, Nanne, Mika en Riwan
-
Hallo,
Videobellen komt voor mij ook goed uit. Laten we dan aanstaande vrijdag via zoom bellen. Ik kan dan van 12:30 tot 13:30. Ik stuur dan via de mail een link naar de zoom. Ik hoor graag of dit lukt!
Met vriendelijke groet,
Liz Loosen -
Hallo Liz,
Helemaal goed! We spreken elkaar vrijdag.
Met vriendelijke groet,
Julia, Nanne, Mika en Riwan -
liz loosen heeft u uitgenodigd voor een geplande Zoom-vergadering.
Deelnemen Zoom Vergadering
https://us05web.zoom.us/j/83645879512?pwd=6iREzO8H4J5f6XgnORNtOl4dt9xB7e.1Vergadering-ID: 836 4587 9512
Wachtwoord: 7vBgDatot zo!
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
Hoi Liz Loosen,
Wij hebben ons project plan verbeterd op basis van feedback van onze docent die stuur ik naar je voor wat feedback. Hopelijk voor vrijdag in de avond want dan moet het definitief ingeleverd worden. Ik stuur de project plan via email.
Ook hebben we onze opdracht beter gedefinieerd, onze hoofdzin is nu: Hoe kunnen we het leerplein in het nieuwe schoolgebouw in de Agnesschool zo duurzaam, circulair en innovatief mogelijk maken. Nadat we klaar zijn beginnen we aan het onderzoek.Groetjes,
Hey,
Het project plan ziet er prima uit. Een project plan is natuurlijk ook een eerste globale opzet, dus ik heb er nu niet veel op aan te maken. Het stuk over duurzaamheid is goed maar nog erg weinig, wat ook logisch is omdat het het project plan is. daarom kan ik niet heel veel feedback erop geven. De hoofdvraag vind ik goed en duidelijk geformuleerd en laat goed zien wat jullie precies gaan onderzoeken. Ik ben benieuwd wat de deelvragen worden en naar jullie vervolg onderzoek. Al met al ziet het er netjes uit. Verder ben ik er om jullie theoretisch te helpen met vragen waar jullie niet uitkomen, dus ik ga jullie verslag niet grondig nakijken. Succes verder!
Liz Loosen -
Hoi,
Tijdje geleden maar ik wou even een update geven. Wij zijn naar onze opdrachtgever gegaan en we hebben een goed gesprek met haar gehad. We hebben veel hieraan gehad, maar het belangrijkst is dat het probleemstelling nu duidelijker is: ''Door het huidige gebouw van de Agnesschool krijgen leerlingen niet goed genoeg binnen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze duurzaam leven, daardoor hebben ze te weinig kennis Gemeente staat er niet voor open om duurzamer te bouwen.'' We willen dus een duurzaam leerplein maken die ook het uitstraalt en dat kinderen dit onthouden en hopelijk meenemen naar de toekomst. Wij zijn begonnen met het onderzoek en hebben een paar onderzoeksvragen waar we jou kennis bij kunnen gebruiken. Hieronder staan de onderzoeks vragen overal waar (expert) achterstaat kunnen we goed je hulp gebruiken. Dit zijn voor nu onze onderzoeksvragen misschien komt er later meer bij, als u toevoegingen hebt kun je die altijd sturen!
Zijn er bestaande oplossingen hiervoor? (Op alles van toepassing)
Hoe zorg je ervoor dat een ruimte een goede akoestiek heeft?
Isolatie (expert)
Geluid
Welke materialen
Geluid van kinderen zelfHoe moet een leerplein eruitzien?
Hoe geef je een leerplein een circulair en duurzaam uiterlijk?
Planten, lichtinval, nieuw
Wat is de beste manier om een leerplein in te richten?
Twee klassen, zelfstandig, verwerkingsplekken, makkelijker groeps-doorbrekend werken, gebeurt weinig
Hoe kun je een leerplein betekenisvol maken voor kinderenHoe maak je een leerplein duurzaam?
Wat is een leerplein
Welk materiaal past bij een duurzaam leerplein? (expert)
Hoe verwerken wij een duurzaam aspect, zoals hernieuwbare energie in het leerplein? (expert)Wat is de beste manier om kinderen van een basisschool iets te leren?
Rol van beloningen
Beweging en fysieke activiteit
Technologie
Sleutelprikkel bij verschillende zintuigenGroetjes,
Hallo,
Ik zie dat jullie al een goed stuk op weg zijn. De onderzoeksvraag is nu veel doelgerichter, wat goed helpt. Bij jullie eerste deelvraag over de akoestiek is isolatie inderdaad een noodzakelijke toepassing. Jullie zijn bezig met een gebouw duurzaam maken, dus door goede isolatie toe te passen aan je gebouw blijft het gebouw in de winter warmer waardoor er minder verwarming nodig is wat duurzamer is. In de zomer houd de isolatie de warmte buiten, waardoor er minder airco nodig is. Dit helpt dus zeker goed mee aan de duurzaamheid van het gebouw. Ik hoor graag wat jullie nog meer zouden willen weten over isolatie?
Bij de deelvraag hoe je het leerplein zo circulair mogelijk eruit kan laten zien, zou ik het zo groen mogelijk maken, planten, bomen, gras, en houten materialen. Dit sluit ook weer aan bij jullie volgende deelvraag, namelijk welk materiaal het beste past bij een duurzaam plein. Denk vooral aan materialen die milieuvriendelijk, herbruikbaar en veilig zijn.
- Gerecycled kunststof, dit is sterk, duurzaam, weerbestendig, onderhoudsarm, en volledig recyclebaar. Je kant het toepassen bij bijvoorbeeld Speeltoestellen, picknicktafels en zitbanken
- Hout met FSC- of PEFC-certificering, natuurlijke uitstraling, hernieuwbaar materiaal, en biologisch afbreekbaar. Dit kan je gebruiken voor Speeltoestellen en picknicktafels
- bamboe, ziet er leuk uit voor bijvoorbeeld hekken en zitplekken
- biobased materialen, Vervaardigd uit natuurlijke vezels zoals hennep of vlas, lichtgewicht, en recyclebaar. Kan je toepassen op meubels en speeltoestellen.
- hergebruikt beton of baksteen
En verder zorg voor veel hout en groen, dit ziet er duurzaam uit, en bevorderd ook de biodiversiteit.
Hernieuwbare energie kan je toepassen in het leerplein door zonnepanelen op overkappingen op het plein te plaatsen, deze kunnen dan bijvoorbeeld energie leveren voor verlichting en laadpunten. Of ontwerp speeltoestellen zoals draaimolens en schommels om met een dynamo energie op te wekken. Creëer dan op het schoolplein bijvoorbeeld een oplaadpunt op deze energie.
Ik hoop dat ik nu een beetje globaal jullie vragen heb kunnen beantwoorden, en jullie vooral wat inspiratie heb kunnen geven. Ik hoor graag als ik nog iets kan doen. Succes!
Groeten,
Liz Loosen -
Hoi,
Dankjewel voor je reactie, enige wat ik even wil zeggen is dat wij met leerplein een ruimte binnen de school bedoelen waar de scholieren kunnen leren. Als je meer erover wil weten dan kun je dat online zoeken. Maar bijna alles wat je zei is wel toe te passen hierop, dus bedankt. Toevoegingen doordat je nu weet dat het binnen is zijn altijd welkom :)
Groetjes,
Hey Riwan,
Excuses, dacht dat jullie het over een buiten schoolplein hadden. Fijn dat mijn advies nog steeds van toepassing is. Ik zal nadenken of ik nog toevoegingen voor binnen heb, en als jullie nog specifiekere vragen hebben voor binnen kunnen jullie die altijd stellen.
Liz loosen