• Windtunnel Workshop - 3 oktober 2013 - Inschrijving GESLOTEN!

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    6k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Thomas en andere deelnemers van de windtunnel workshop, Hoek phi wordt door 3 gedeeld om hoek alpha te krijgen vanwege de zogenaamde windtunnelwand correctie. Zoals in de beschrijving staat wordt de luchtstroom uit de buis voor een groot deel afgebogen door de stroomlijnen van het vleugelprofiel. Dit komt omdat de wanden van de buis bijna direct grenzen aan het vleugelprofiel. Als je in een grotere ruimte meet, compenseert de vrij stromende lucht om het profiel deze afbuiging. In een kleine open straal windtunnel (zoals die waarin we getest hebben) kun je dus eigenlijk niet heel nauwkeurig meten. De factor 3 is een benadering van de correctie. Een echte analyse zou te ingewikkeld zijn voor deze workshop. Meer over windtunnelwand correctie kun je hier bijvoorbeeld lezen. Grt. Wouter
  • Luchtsnelheid schaalmodellen

    7
    0 Stemmen
    7 Berichten
    6k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Raphael en Yannick, Volgens mij is het bijvoegen van hoofd- en deelvragen niet helemaal gelukt. Kan niets vinden! Verder ben ik heel benieuwd naar jullie windtunnel. Als je foto's zou willen posten, graag! Ik hoor het wel, Grt. Wouter
  • PWS Magnus Effect

    11
    0 Stemmen
    11 Berichten
    11k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hallo jongens, Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal jullie vraag in de loop van de week beantwoorden. Grt. Wouter
  • PWS vliegtuigen

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    5k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Youri, Leuk dat je je profielwerkstuk over vliegtuigen doet! Aerodynamica is een heel interessant onderwerp en is op verschillende moeilijkheidsgraden te begrijpen. Er zijn veel boeken en werken over geschreven. Merendeel in het Engels, dus hier zul je even aan moeten wennen. Op internet is uiteraard ook veel te vinden. Goed is om te beginnen met Wikipedia: [list=*] Wikipedia Aerodynamica (NL)[/*] Wikipedia Aerodynamics (EN)[/*] Vervolgens is de Engelse Wikipedia pagina over liftkracht erg bruikbaar. Hier wordt op verschillende manieren uitgelegd waarom een vleugel lift veroorzaakt en waarom het drukverschil beneden een vleugel hoger is dan boven. Een persoonlijke favoriet is de site AV8N. Vooral hoofdstuk 3 en 4 zijn bruikbaar in jouw geval. Mocht je nog iets zoeken in het Nederlands, wil ik je verwijzen naar het boek [i]Aerodynamica voor vliegtuigen[/i] van C.H.C. Brouwer. Kijk eens in je lokale bibliotheek of je dit kan vinden. Anders deze site. Succes met inlezen en als je aan de hand hiervan nog vragen hebt kun je ze hier stellen! Grt. Wouter
  • PWS Ground effect

    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    7k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hoi Ewout, Je kunt het ook anders stellen: doordat het vliegtuig zo laag bij de grond vliegt kan er (per seconde) minder lucht van onder naar boven de vleugel stromen dan als het vliegtuig op grote hoogte vliegt. De hoeveelheid lucht per seconde is kleiner waardoor vortices minder effectief kunnen vormen en zo minder sterk zijn. Grt. Wouter
  • Profielwerkstuk over drones.

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Ha mannen, Het praktische deel van een profielwerkstuk over drones is vaak juist het bouwen van de drone zelf. Daarna wordt het of, zoals jullie zelf aangeven, te makkelijk, of te gecompliceerd. Als je echt verstand hebt van de hardware kun je daar aanpassingen aan doen zodat vliegprestaties verbeteren. Zoals ik al vaker gezegd heb op dit forum, heb ik tot mijn grote spijt niet bijzonder veel verstand van quadcopters. Dus een praktische opdracht bedenken buiten het bouwen van de drone zelf zou ik niet zo snel kunnen bedenken. Een goed voorbeeld van een profielwerkstuk over zowel het zelf configureren van de hardware als de software kun je hier vinden. Ik denk dat ze je op dit forum wellicht beter kunnen helpen. Over de maatschappelijke effecten van drones zul je de media moeten raadplegen. Zoek artikelen en essays van betrouwbare nieuwssites bij elkaar en schrijf aan de hand daarvan uiteenzetting over de maatschappelijke effecten. Begin hier eens mee. Bij mijn studie zijn er geen projecten die zich specifiek richten op drones. Er zijn wel enkele studenten die hiermee zelfstandig aan de slag gaan buiten hun studie om. Een maand geleden werd een drone-wedstrijd gewonnen door een TU-student, maar er zijn helaas geen open dagen of interesse dagen. Kortom, drones is een cool onderwerp en heel erg profielwerkstukwaardig, maar wel gecompliceerd. Je zult er echt de diepte mee in moeten gaan wil het onderzoek slagen. Daar zul je dan wat harder voor moeten werken. Succes! Grt. Wouter
  • PWS Biofuel

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hoi Marc, Excuses voor de late reactie! Wat een cool onderwerp. Waarschijnlijk zul je al het een en ander hebben gevonden over het onderwerp, maar op de wikipedia pagina over aviation biofuel is best wat informatie te vinden. Vooral bij de bronnen onderaan. Ook bevat dit document veel bruikbare algemene informatie. In maart 2013 heeft een Cessna 182 gevlogen op biobrandstof gemaakt van plantaardige olie. Deze brandstof is toevallig gemaakt door het Nederlandse bedrijf SkyNRG. Wellicht dat je daar een interview uit kan slepen. Kijk maar even wat je hiermee kan en als je verdere vragen hebt, laat het maar weten. Grt. Wouter
  • Cw waarde van een kruisboogpijl meten

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    4k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hoi Jorrit, Houd me maar op de hoogte van jullie voortgang. De volgende workshop zal waarschijnlijk begin december gehouden worden. Wanneer is jullie deadline? Hoe ziet het model in Excel eruit? Grt. Wouter
  • Brandstofraket met vaste brandstof

    11
    0 Stemmen
    11 Berichten
    15k Weergaven
    M
    ok wouter ik ga er meteen mee aan de slag harstikke bedankt
  • Ruimtevaart

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    3k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Sander, Heb je al eens gekeken naar je eigen modelraket bouwen: http://www.drra.nl/ Verder wil ik je aanraden om een beetje op dit forum te kijken. Er staan zeker een aantal interessante onderwerpen tussen waar je iets mee zou kunnen doen. Mocht je je in een onderwerp hebben verdiept en echt een paar relevante vragen hebben, dan kan ik eventueel een afspraak regelen met iemand die er meer van weet. Succes! Wouter
  • hybrid airship

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    4k Weergaven
    M
    Tot nu toe heb ik mij vooral bezig gehouden met nog conventionele(lighter-than-air) luchtschepen en de aerodynamische principes daarachter. Ik weet inderdaad ook al van de Aeroscraft en soortgelijke projecten, maar de meeste informatie over deze projecten wordt geheim gehouden en is dus lastig onderzoek naar te doen. Mijn plan was vooral om een theoretisch model te maken van een hybride luchtschip. Alvast bedankt voor de interesse, Max
  • Helikopter van Leonardo da Vinci

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    4k Weergaven
    R
    Hallo Joris, Heel erg bedankt! Dit helpt mij zeker op weg. Groet, Rhoderick Moll
  • PWS brandstoraket

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    5k Weergaven
    J
    Hallo Wouter, Bedank voor de informatie! We zijn meteen aan de slag gegaan en we hebben voor de proef een onderzoeksplan opgesteld. Zie in het bijgevoegde bestand. we hadden wel wat twijfels over deelvraag 3 omdat we niet wisten of kracht in een brandstof meetbaar was. Hopelijk kunnen jullie helpen met een deel van onze vragen. Met vriendelijke groeten, Jasper en Rick
  • Reynolds getal

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Robin, De karakteristieke lengte is de afstand die het medium moet afleggen langs het voorwerp. Met andere woorden: hoe lang is je dragmotor? Grt. Wouter
  • PWS Drones

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    4k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Ha jongens, Vet project! Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik niet heel erg thuis ben in de modelbouw en daarom ook niet heel veel weet van quadcopters. Wat ik in ieder geval wel weet is dat het zelf bouwen, afstellen en programmeren heel veel tijd en precisie vergt. Dit op zichzelf is al meer dan PWS-waardig. Daar zul je je begeleider van moeten kunnen overtuigen. Op internet is veel informatie te vinden over het zelf bouwen van een quadcopter. Deze websites kunnen je al een heel eind op weg helpen: [list=*] http://www.modelbouwforum.nl/forums/tags/quadcopter.html[/*] zelfbouwquadcopter.tumblr.com/[/*] Je kunt tegenwoordig ook kant-en-klare quadcopter pakketten kopen. Prijzen verschillen van 50 euro tot 3000 euro, geheel afhankelijk van de mate van professionaliteit natuurlijk. Hier kun je er meer over vinden. Ik zou alleen niet heel goed weten hoe je van zo'n project een profielwerkstuk kan maken. Je kan inderdaad de opwaartse kracht meten, maar om er dan een onderzoek van te maken zal je jezelf bijvoorbeeld moeten afvragen: hoe kan ik de quadcopter zo aanpassen dat hij meer opwaartse kracht genereert? Dat zou een interessant iteratief proces worden met onder andere massa, vermogen en stabiliteit als parameters. Wel een ingewikkeld proces trouwens. Standaard bouwpakketten zijn immers goed doordacht. Ik denk dat het interessanter en vooral leuker is om een quadcopter zelf te maken. Zoals ik al zei: dat is op zichzelf al profielwerkstuk waardig. Je zou bijvoorbeeld de communicatie tussen hardware en software kunnen uitpluizen en hierbij de software zelf kunnen schrijven. Ik denk dat het wel goed gaat als je met zo'n plan naar je begeleider stapt. Wat betreft de kosten: ik denk dat je moeilijk sponsors kan werven voor een modelbouw project als deze. Misschien dat je de school kan vragen om een bijdrage. Houd me maar op de hoogte! Grt. Wouter
  • Windtunnel Workshop - 13 februari 2013 - Inschrijving GESLOTEN!

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    13k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Thomas, Waarschijnlijk geef ik in de laatste week van september weer een workshop in de windtunnel. Over de precieze datum hoor je deze week meer! Grt. Wouter
  • Trailing edge design

    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    6k Weergaven
    J
    Ik heb inmiddels de vleugel gemaakt, ik heb ook 2 verschillende trailing edges gemaakt, ik weet niet hoe ik die op mijn centrale gedeelte van de vleufel moet zetten, maar ik denk dat ik dat met klittenband ga doen. Volgens een italiaans onderzoek valt er +- 10 procent minder weerstand als er een verenstructuur over de vleufel komt, dus met de echte veren, kleine haartjes etcetera. Ook wordt hierbij de hoek waarbij eeen stall ontstaat aanzienlijk groter. Ik zou dus willen gaan testen of de vorm van veren op de trailing edge ook nog effect heeft, in het geval dat dat niet zo is kan er een spray worden gemaakt die je over de vleugel sprayd waardoor de effecten optreden, als het wel uitmaakt zal er veel moeten veranderen aan de vleugel. Is het ook mogelijk om de hoek waarbij stall ontstaat te meten tijdens de workshop? Mijn profielwerkstuk is nog in de beginfase, heb al wel redelijk wat op papier, maar wil eerst kijken wat de resultaten zijn van de meting voor ik met het grootste gedeelte van het werkstuk begin.
  • Experimenteren met vleugels

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    3k Weergaven
    B
    Beste Andrew en Adam, De student die deze vraag kan beantwoorden, is momenteel op vakantie. Eind juli is hij terug en zal hij jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden!
  • Invloed turbulentie op instrumenten van een vliegtuig

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hoi Marc! Cool dat je je gaat richten op de wat kleinere vliegtuigjes. Maar wat bedoel je precies met 'de invloed van instrumenten op een vliegtuig'? Wat betreft je vraag over turbulentie: dit wordt uiteraard wel gemeten door de instrumenten aan boord. Ik zou dit echter niet als een foute meting bestempelen. Als je immers door turbulentie uit koers raakt, wil je dat terug kunnen lezen op de meter in de cockpit. Wellicht dat door tijdelijk hevig schudden de wijzertjes op de meters een beetje gaan oscilleren om het daadwerkelijke gemeten punt, maar dit zal gering zijn. Tijdens hevige turbulentie en slecht zicht moet de piloot juist kunnen vertrouwen op z'n instrumenten. Hoop dat dit je vraag beantwoordt. Grt. Wouter
  • Factoren brandstof verbruik auto's

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    4k Weergaven
    Joris KerstenJ
    Hee boys, Sorry voor mijn trage reactie, maar afgelopen week was, onder andere door tentamens, nogal druk. Wat betrefd jullie vraag, Je zou de energiebalans van een auto alsvolgt kunnen opstellen: Totaal effectief gebruikte energie = Totaal verliezen tbv weerstanden (Er van uitgaande dat de definitie van effectieve energie, de energie is die gebruikt wordt om met constante snelheid vooruit te komen.) Dus je zult 2 dingen moeten bepalen: Hoeveel energie die wordt geleverd door de motor zal effectief worden gebruikt voor het voortbewegen van de auto. Tip: Denk hierbij aan het rendement. Hoeveel weerstand ondervindt de auto bij een bepaalde snelheid over een bepaalde afstand. Hiervoor zou je kunnen kijken op de volgende websites: Luchtweerstand: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand Rolweerstand: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand In principe zijn dit de eerste verliezen waar ik naar op zoek zou gaan. Ben niet bang om aannames te maken voor variabelen als: massa, frontaal oppervlak, etc. Zolang je je aannames maar duidelijk verwoord is het oké. Besef wel dat de hierboven genoemde opzet, alleen geldt wanneer de auto zich met constante snelheid voortbeweegt. Als je de formules op wikipedia niet begrijpt, kun je op dit forum je vraag natuurlijks stellen. Succes! Joris