Windtunnel Workshop - 3 oktober 2013 - Inschrijving GESLOTEN!



  • Beste scholieren!

    Op 3 oktober 2013 organiseert het ScholierenLAB weer een windtunnel workshop. De inschrijving is helaas alweer gesloten. Meer informatie over de workshop vind je hier.

    Voor een overzicht over alle workshops verwijs ik je naar de workshop pagina.

    Mocht je je hebben ingeschreven en interesse hebben om een eigen profiel te maken, ga dan naar de bouwhandleiding. Als je zelf een profiel wil bouwen, neem dan contact met mij op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. Het makkelijkste is als je een post hier onderaan zet.

    Groeten,
    Wouter



  • Beste Thomas,

    Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal je vraag in de loop van de week beantwoorden.

    Grt. Wouter



  • Hoi Wouter,

    Bij het excel-bestand zat een uitleg over hoek fi t.o.v. hoek alpha. Ik heb geen idee wat ze met deze uitleg bedoelen. Er staat het volgende: "De werkelijke invalshoek van de vleugel is veel lager dan de instelhoek fi, aangezien de straal wordt afgebogen door de stroming. Dit is een andere situatie dan in de windtunnel waarbij het model volledig wordt omstroomd door de wind!"
    Weet jij wat hiermee bedoelt wordt?

    Groet Thomas



  • Ha Thomas,

    Bij de continuïteitsvergelijking gaat het niet om de oppervlakte waar de vloeistof (in dit geval lucht) overheen stroomt, maar om de oppervlakte waar de vloeistof doorheen stroomt. Onderstaand plaatje maakt dat effect duidelijk:

    Bovenstaande bewering geldt trouwens alleen onder voorwaarde dat de dichtheid constant blijft. De algemene formule voor de continuïteitsvergelijking is namelijk:

    Waarbij S in dit geval oppervlakte is. Omdat de dichtheid in beide situaties constant wordt verondersteld, kun je die tegen elkaar wegstrepen.

    Het effect van de continuïteitsvergelijking zie je aan de bovenzijde van de leading edge van een vleugel terug. Je moet je een 'buis' luchtstroom met een bepaalde oppervlakte voorstellen die de leading edge nadert en door de kromming van de leading edge wordt afgebogen. Hierdoor wordt de oppervlakte van deze 'buis' kleiner en zal de lucht sneller gaan stromen. Met als gevolg een lagere luchtdruk (zie Bernoulli).

    Hieronder een plaatje waar je een luchtstroom rondom een vleugelprofiel ziet. Als je kijkt naar de stroomlijnen aan de bovenzijde van de leading edge zie je dat ze nauwer tegen elkaar aanliggen (kleiner oppervlak) dan dezelfde stroomlijnen even voor de leading edge (groter oppervlak).

    Hoop dat het wat duidelijker is. Op het verschil tussen die hoeken kom ik later terug!

    Grt. Wouter



  • Hoi Wouter,

    Ik keek gister nog even naar die continuiteitsvergelijking A1V1=A2V2. De oppervlakte boven de vleugel is groter dan onder de vleugel, hieruit komt van de snelheid boven de vleugel lager ligt dan onder dus ook de druk. Maar dit klopt niet. Hoe zat dat ook al weer?
    En weet je trouwens al wat over het verschil tussen de phi en alpha hoek?

    Groet Thomas



  • Beste Thomas en andere deelnemers van de windtunnel workshop,

    Hoek phi wordt door 3 gedeeld om hoek alpha te krijgen vanwege de zogenaamde windtunnelwand correctie. Zoals in de beschrijving staat wordt de luchtstroom uit de buis voor een groot deel afgebogen door de stroomlijnen van het vleugelprofiel. Dit komt omdat de wanden van de buis bijna direct grenzen aan het vleugelprofiel. Als je in een grotere ruimte meet, compenseert de vrij stromende lucht om het profiel deze afbuiging. In een kleine open straal windtunnel (zoals die waarin we getest hebben) kun je dus eigenlijk niet heel nauwkeurig meten. De factor 3 is een benadering van de correctie. Een echte analyse zou te ingewikkeld zijn voor deze workshop.

    Meer over windtunnelwand correctie kun je hier bijvoorbeeld lezen.

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.