Geluidsoverlast rondom luchthaven verminderen



  • Geluidsoverlast rondom Schiphol is al jaren een groot probleem voor omwonende van Schiphol.

    Wij zijn vastberaden om een oplossing voor dit probleem te vinden. We kwamen met wat ideeën en we vroegen ons af of dat deze ideeën mogelijk toepasbaar zijn, en waarom dit niet al het geval is. We willen jullie alvast bedanken voor het meedenken!

    Is het mogelijk om vliegtuigen grotere vleugels te geven om zo ervoor te zorgen dat ze met minder motorkracht de lucht in kunnen komen en zo ook makkelijker een glijvlucht kunnen maken?

    Is het mogelijk om elektrische motoren op een vliegtuig te maken die een stuk stiller zijn (voor het stijgen en dalen)?

    Is het mogelijk om een liersysteem toe te passen om zo een vliegtuig de lucht in te krijgen (zoals op vliegdekschepen gebeurt) met minder motorkracht en dat vliegtuigen in een draad moeten landen om zo doende af te remmen zonder de motor op reverse thrust te zetten (of minder reverse thrust) of een parachute hiervoor te gebruiken (zoals het geval is bij straaljagers)?

    Heeft er nog iemand suggesties of tips?

    Alvast bedankt!



  • Hallo jongens,

    Goed dat jullie hier een oplossing voor willen bedenken. Ik zal mijn feedback geven op jullie plannen:
    [list=*]

    • Grotere vleugels op een vliegtuig betekent meer gewicht, dus meer benodigde motorkracht om het vliegtuig lift te geven. Het klopt dat er meer lift gegenereerd wordt door grotere vleugels, maar die hoeveelheid winst kun je wegstrepen tegen de hoeveelheid meer motorkracht (meer lawaai).[/*]
    • Elektrische motoren moeten ergens hun energie vandaan halen. Dit gebeurt meestal dmv een accu. Om een vliegtuig de lucht in te krijgen zal je enorme accu's nodig hebben. Onmogelijk op dit moment. Misschien een idee voor de verre toekomst?![/*]
    • Een liersysteem of katapult wordt inderdaad gebruikt voor zweefvliegtuigen of straaljagers van een vliegdekschip. Dit is mogelijk vanwege het relatief lage gewicht van een straaljager ten opzichte van een passagiersvliegtuig. Voorbeeld: F16 weegt 16 ton, Boeing 747 weegt 330 ton. Je zult een enorme sterke kabel en aandrijving (meer lawaai) nodig hebben om een 747 van zijn plaats te krijgen. Ik denk niet dat dit gaat werken.[/*]

    Zoals je merkt is het niet heel gemakkelijk om een oplossing voor dit probleem te vinden. Ik weet toevallig dat er wel onderzocht wordt om een vliegtuigen bij het landen meer gebruik te laten maken van een glijtechniek. Misschien dat je daar iets mee kunt bedenken. Zie hier.

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.