• PWS Hulp bij Wells-turbine

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    3k Weergaven
    Joris KerstenJ
    Hoi Nina en Luca, Jullie hoofd en deelvragen zijn erg goed! En ik snap dat de wells-turbine een rol gaat spelen. Ik was inderdaad vergeten dat je daar een aparte licentie voor nodig hebt! Hier hebben jullie een open source paper waar volgens mij duidelijk, maar moeilijk, de werking van een wells turbine staat uitgelegd. Als jullie dit niet begrijpen is het misschien slim om een keer langs te komen op de pws middag. Jullie kunnen je hier voor inschrijven op onze website! Groetjes Joris
  • Windtunnel proef voor PWS

    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    6k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Volgende week!
  • Intercontinentaal(langeafstands) Vliegen

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    3k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Thijs en Tjessy, Weten jullie al meer van jullie docent? Grt. Wouter
  • Straalmotoren

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    3k Weergaven
    H
    Beste Wouter, Bedankt voor de tips! We gaan ermee aan de slag, ook gaan we met onze begeleider even kijken wat het beste is om nu te doen. We houden je op de hoogte voor eventueel een afspraak te plannen met een professor, Bedankt! Grt. Hein en Huub
  • Gebruik windtunnel voor een PWS

    6
    0 Stemmen
    6 Berichten
    4k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Julian en Luc, 19 oktober aanstaande geef ik een workshop in de windtunnel. Antwoorden op je vragen kun je lezen op deze pagina: http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/workshop/windtunnel/ Vul het interesse formulier in dan houd ik je op de hoogte wanneer je je kunt aanmelden. Als er iets onduidelijk is, laat maar weten! Grt. Wouter
  • Neus profiel van een vliegtuig

    5
    0 Stemmen
    5 Berichten
    3k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Koen, Ik wacht nog steeds antwoord af van een docent over die software. Hoop je snel te kunnen informeren! Grt. Wouter
  • Aerodynamica Voetbal

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    4k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hallo jongens, Mooi dat jullie je verdiept hebben in het Magnuseffect. Hoe hebben jullie dit verwerkt in je onderzoek? Voordat ik weet hoe ik jullie onderzoek zou aanpakken, moet ik eerst weten wat jullie willen onderzoeken. Want de hoofdvraag "Welke bal is het best te gebruiken bij voetbal?" is heel algemeen. Hoe weet je wanneer een voetbal "het beste" te gebruiken is? Kortom, definieer "het beste". Als dat gelukt is, kun je deelvragen opstellen. Daarna ga je pas nadenken over experimenten of proefjes. Deze geven namelijk antwoord op deelvragen en de antwoorden op je deelvragen geven uiteindelijk antwoord op je hoofdvraag. Doe dit bovenstaande eerst uitgebreid zelf (het is jullie profielwerkstuk, niet de mijne) en post hier dan een bericht met een gedetailleerder onderzoek (hoofdvraag, deelvragen, beeldmateriaal van voetballen, etc.). Dan kan ik kijken of ik jullie kan helpen en/of tips kan geven. Succes! Grt. Wouter
  • Workshop Windtunnel

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    1k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Fabian en Corné, Mooi onderwerp, maar niet wat beperkt voor je PWS? Ik geef inderdaad workshops in een windtunnel waar helaas alleen vleugelprofielen in kunnen worden getest. Ik heb echter wel beschikking over een kleinere windtunnel, die ik over anderhalve week ga testen. Wellicht dat het voor jullie onderzoek geschikt is. Help me even herinneren via dit topic! Vertel eens verder over jullie onderzoek! Wat is jullie hoofdvraag en wat zijn jullie deelvragen? Grt. Wouter
  • Waterstofverbrandingsmotor

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    4k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Tijmen en Nathan, Kunnen jullie je hoofdvraag en deelvragen hier posten? Dan weet ik wat jullie precies onderzoeken. Wat betreft de aerodynamische raket: ik weet niet precies wat jullie in je hoofd hebben, maar deze website over modelraketten geeft een aardig goede handleiding voor het bouwen van een modelraket. Ik vond ook nog dit Russische filmpje op YouTube over het bouwen van een raket op rocket candy: https://youtu.be/oF6FCzEaD38?list=PLz9lVL5ficvqVeFF0-hcalzCYAGJ4hZcK Hopelijk kunnen jullie hier wat mee! Grt. Wouter
  • PWS waarom vliegt een vliegtuig?

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hoi Raoul, Mooie droombaan heb je voor ogen! Ik denk dat beide onderwerpen zeer interessant zijn om te onderzoeken. Om praktische redenen zou ik echter onderwerp 1 kiezen. Onderstaande pagina's verschaffen je veel bruikbare informatie: Aerodynamica Liftkracht (Engels) Vleugelprofielen (Engels) Lees hier een beetje doorheen en probeer een scherpe hoofdvraag op te stellen. Je huidige vraag bij het onderwerp "Waarom vliegt een vliegtuig?" vind ik te breed. Daarbij zou ik het woord "Waarom" ook niet gebruiken, omdat de vraag dan voor meerdere interpretaties vatbaar is. Ik geef op 19 oktober een workshop in de windtunnel. Hier kun je je binnenkort voor aanmelden. Ook is het mogelijk om hier zelfgemaakte vleugelprofielen (let op: vleugelprofielen, geen vleugels!) te testen op een aerodynamische eigenschappen. Kijk hier voor meer informatie. Als je vervolg vragen hebt, stel ze hier! Grt. Wouter
  • Drone met wiskunde

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    3k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hoi Cal en Josh, Je docent kun je alleen overtuigen met iets tastbaars. Laat zien dat je je hebt ingelezen en hoe je onderzoek eruit komt te zien (verzin een hoofdvraag en deelvragen!). Dan kun je een reële inschatting maken of het project haalbaar is. Succes en als jullie vragen hebben kun je ze hier stellen. Grt. Wouter
  • Raketbrandstof

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    4k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Fabian en Adarsh, Cool onderwerp! Ik zet alleen nog wel wat vraagtekens bij jullie proefopzet. Kunnen jullie deze wat gedetailleerder uitwerken? Met gassen werken is gevaarlijk en meten eraan is ook niet makkelijk. Ook hebben jullie geloof ik het concept rendement nog niet helemaal goed begrepen. Het rendement is het percentage energie van de totale hoeveelheid geproduceerde energie dat ten goede is gekomen aan het uiteindelijke doel. Bij de verbranding van verschillende brandstoffen, kunnen verschillende hoeveelheden energie vrijkomen. Als je het rendement gaat bepalen op de door jullie bedachte manier is dat oneerlijk vergelijken. [image: 4c6ab6c7ed3ea71ec7003a9186f36e02.png] https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte https://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement_(energie) Hiermee kun je ook je tweede hoofdvraag scherper formuleren. Een extra deelvraag zou tevens kunnen zijn: welke verschillende raketmotoren kunnen we onderscheiden? Echter voordat jullie hiermee beginnen zou ik eerst nagaan of jullie deze proef veilig kunnen uitvoeren! Grt. Wouter
  • PWS begeielder

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Niemand heeft gereageerd
  • PWS vliegtuigvleugel

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Beste Stein en Marvin, Leuk onderwerp! Benieuwd wat jullie hoofd- en deelvragen zijn. Als je ze hier plaatst kan ik er samen met jullie naar kijken. Wat betreft ideeën of tips: jullie kunnen zelf een vleugelprofiel ontwerpen en bij mij testen in de windtunnel. Ik geef halverwege oktober weer een workshop. Als je hier geïnteresseerd in bent, lees dan even deze pagina goed door. Let specifiek op de bouwhandleiding. Laat maar horen als je vragen hebben! Grt. Wouter
  • Amfidrone

    15
    0 Stemmen
    15 Berichten
    13k Weergaven
    S
    Beste Wouter, Bedankt voor je snelle reactie. Wij hebben contact opgenomen met onze begeleider en die dacht ook dat het beter was, om of het een of het ander te doen. Wij zouden het uiteraard heel fijn vinden als je ons zou kunnen helpen. Op dit moment zijn wij bezig om de materialen uit te zoeken en ons te verdiepen in het principe van drones. Als het zover is zouden wij graag in contact komen met het Science Centre. Kunnen wij via de mail met jou in contact komen? Mijn mailadres is SQuashie98@gmail.com. Wij hopen weer van je te horen. Met vriendelijke groet, Stephan Quashie
  • zonne-energie (zweef)vliegtuig

    8
    0 Stemmen
    8 Berichten
    7k Weergaven
    JoostRJ
    Beste Karan, Ik ben toch een beetje bang dat je te veel probeert te doen met je ontwerp. Heb je al een hoofdvraag bedacht voor je profielwerkstuk? Het alleen al focussen op de zonnepanelen, batterij en motor zou al voldoende zijn voor een volledig profielwerkstuk maar door er daadwerkelijk een werkend model van te maken met besturing en ook de hele aerodynamica tak er bij te halen maak je het jezelf erg lastig. Ik wil je daarom toch nogmaals aanraden eerst je doel van je profielwerkstuk vast te leggen in een hoofdvraag. Wanneer je dit lastig vindt, laat dan weten in welke richting je zit te denken en dan kijken we wat we hier van kunnen maken! Groetjes, Joost
  • Onderwerp PWS

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Wouter BoumaW
    Hallo! Leuk dat je een onderwerp wil kiezen binnen de lucht- of ruimtevaarttechniek. Ik vind het onderwerp over papieren vliegtuigjes eigenlijk best goed voor een profielwerkstuk. Er werkt namelijk wel degelijk een liftkracht en je zou je bijvoorbeeld kunnen verdiepen in de natuurkundige aspecten van een glijvlucht (gliding flight). Hier kun je volgens mij best een interessant onderzoek uithalen. Als je toch nog naar andere onderwerpen wil kijken, zoek dan een beetje rond op dit forum. Er is een topic over het ground effect en wat ook wel eens onderzocht wordt is het magnuseffect. Je kunt natuurlijk ook iets met windmolens gaan doen of je eigen vleugelprofiel maken. Laat maar horen! Grt. Wouter
  • Windtunnel

    4
    0 Stemmen
    4 Berichten
    3k Weergaven
    I
    Beste Wouter, Bedankt voor de snelle reactie en je aanbod. Mijn deadline is over ~4 weken. Volgende week komt mij echter niet zo goed uit. Op zaterdag zou eventueel wel kunnen. http://prntscr.com/65dcc3 Dit is wat ik bedoelde met het bovenaanzicht. Grt. Ian
  • TurboRamjet Hybridemotor werkend op waterstof

    3
    0 Stemmen
    3 Berichten
    2k Weergaven
    P
    Sorry voor de late reactie, Inmiddels is het probleem al opgelost. Ik heb door middel van een studie van MIT en onderzoeken en leerprogramma's van NASA een aantal formules kunnen vinden vooral over de voortstuwingskracht van een ramjet. Hiermee heb ik een rekenmodel kunnen maken van een ideale turbojet en ramjet. Met het maken van dit model is ons pws afgerond en leveren wij dit komende week in. In ieder geval bedankt voor je antwoord. Groetjes Pieter
  • Optimale 'angle of attack'

    2
    0 Stemmen
    2 Berichten
    2k Weergaven
    Joris KerstenJ
    Hee boys, Vanwege tentamens duurt het even met een antwoord. Als ik het goed begrijp is jullie vraag tweeledig: Ten eerste willen jullie bewijzen dat de optimale angle of attack van een hydrofoil 15graden is. Jullie zijn al een eind met de theorie. Het antwoord hierop moet ik jullie nog even schuldig blijven. Veel formules en bepalingen binnen deze jachtbouw, zijn gebaseerd op proeven. Jullie zouden dus een bootje kunnen slepen met verschillende angles of attack en daaruit een grafiek maken. Deze grafiek kan een voorspelling opleveren voor een optimum waarde. Dergelijke grafieken zijn hoogstwaarschijnlijk ook te vinden in de literatuur. Ik zelf gebruik de volgende boeken: Aero and Hydrodynamics and Performances of Sailing Yachts van Fabio Fossati Principles of Yacht Design van Larson en Elliason Ten tweede vragen jullie je af op welke manier je de Fres bepaalt. Deze waarde is te bepalen wanneer je proefondervindelijk de Fdrag en Flift hebt bepaald. Vervolgens kun je doormiddel van het toepassen van goniometrische functies de Fres bepalen. Dan rest mij wel de vraag waarom je precies die Fres wilt weten? Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik zal morgen nog een update sturen met wat ik heb gevonden in mijn literatuur. Groetjes, Joris