Zelf een windtunnel bouwen
-
Beste student,
Voor ons pws gaan wij (heel orgineel) de aerodynamica van een vliegtuigvleugel onderzoeken. Hiervoor wilden wij onze eigen windtunnel bouwen, wij hebben inmiddels een buis van 170 bij 39 cm en een paar plaatjes hardboard. Van het hardboard willen wij een rooster maken voor luchtstabilisatie. Wij vragen ons af hoe groot de "hokjes" in dit rooster moeten zijn. Het moet ongeveer 80 cm lang worden.
De vraag is dus: wat zou de beste afmeting zijn voor de hokjes in ons rooster?
Alvast bedankt voor de tijd en moeite!
Dennis & Anouk
-
Beste Dennis en Anouk,
Wouter is onze student Lucht- en Ruimtevaart en beschikt over de meeste kennis met betrekking tot dit onderwerp. Op dit moment zit Wouter echter in Mexico en kan hij niet naar jullie vraag kijken. Volgende week is hij terug, dan zullen jullie van hem horen.
Excuses voor het ongemak.
Groet,
Noor -
Beste Dennis en Anouk,
Dank voor jullie geduld. Cool dat jullie je eigen windtunnel willen bouwen. Ik weet helaas niet genoeg van de praktische implicatie van roosters in een windtunnel dat ik iets kan zeggen over de optimale grootte van de "hokjes". Ik denk dat het sowieso al goed genoeg als jullie überhaubt een rooster gebruiken. De hokjes moeten niet te klein zijn, want anders teveel weerstand. Maar ook niet te groot, anders vervuld het zijn taak (de lucht rechtmaken) niet. Wellicht dat je uit deze plaatjes een mooie grootte kunt afleiden.
Grt. Wouter
-
Oke, dan wachten we nog een weekje op antwoord van Wouter. In ieder geval bedankt voor het melden :)