Windtunnelexperiment invalshoek tov liftkracht



  • Wij waren bezig met de voorbereidingen voor ons PWS toen we jullie windtunnelworkshop zagen.

    Wij waren benieuwd of je in jullie windtunnel ook de invalshoek kon afstellen?
    Dit is exact wat we nodig hebben voor onze proef.

    Onze begeleider zei dat we met dit onderwerp erg de diepte in kunnen. Wij dachten aan een proef waarbij we met onze eigen vleugel bij 4 bepaalde luchtsnelheden steeds 4-5 invalshoeken nemen en bij elke de liftkracht te meten.
    Aan de hand van deze gegevens bepalen we welke stand wanneer het meest ideaal is voor het verkrijgen van de benodigde lift.

    Nou waren wij benieuwd of dit wel haalbaar is op de windtunnelworkshop, aangezien er ook andere deelnemers zijn en we anders erg lang bezig zijn.

    Hebben jullie nog suggesties voor eventuele aanpassingen in de uitvoering van ons experiment?
    En kunnen wij ons nog inschrijven voor de workshop?

    Gr Pascal en Ivar



  • Beste Pascal en Ivar,

    Leuk dat jullie dit willen onderzoeken! Allereerst wil ik benadrukken dat wij alleen vleugelprofielen (geen vleugels) testen. Lees hier het verschil. Deze vleugelprofielen kun je zelf maken, maar kunnen alleen getest worden in onze testopstelling als ze voldoen aan bepaalde afmetingen. Deze afmetingen zijn in de bouwhandleiding te vinden. Meer informatie over de workshop vind je hier. Vul op deze pagina het interesse formulier in om op de hoogte te blijven.

    Ik test vleugelprofielen altijd onder dezelfde snelheid bij verschillende hoeken. Op deze manier kun je de aerodynamische eigenschappen van het profiel in kaart brengen. Een voorbeeld hiervan is de CL-alpha curve:

    Op verschillende snelheden testen doe ik niet, omdat de praktijk leert dat er nauwelijks verschil in de curves zit. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kun je ergens tussen 1 à 3 eigen profielen meebrengen. Dit gaat altijd in overleg met mij. Halverwege oktober staat de volgende workshop in de planning. De precieze datum wordt deze week bekend. Als je het interesse formulier invult op de workshop pagina stuur ik je een mail wanneer je je kunt aanmelden.

    Kun je iets meer vertellen over je onderzoek? Wat is jullie hoofdvraag? Wat zijn jullie deelvragen? En wanneer is jullie deadline?

    Grt. Wouter



  • Wouter,

    Hier wat informatie over ons PWS:
    Onderzoeksvraag: Bij welke invalshoek genereert een vleugel de meeste liftkracht?
    Deelvragen: - Wat is de samenstelling van een vleugelprofiel?
    - Wat is de invloed van de windsnelheid? (deze gaan we verwijderen vanwege de weinige verschillen in de curves)
    Deadline: 25 januari

    We willen inderdaad een vleugelprofiel maken die voldoet aan het bouwplan. Ook was het plan om het experiment met 1 vleugelprofiel te doen. Is het handiger om verschillende vleugelprofielen te maken bijvoorbeeld met als extra deelvraag de invloed van de flaps?

    Het was een idee van onze docent om van tevoren een rekenkundig model aan deze proef te hangen om alvast redenaties en hypotheses op te stellen. Bieden jullie ook die mogelijkheid om gebruik te maken van een model of eventueel alleen uitleg over het gebruik van deze modellen?

    En heb je nog tips of ideeën over onze vragen?

    We zullen zsm het intresseformulier invullen van de workshop!

    Gr. Pascal en Ivar



  • Beste Pascal en Ivar,

    Ik zou voor jullie onderzoek 3 verschillende vleugelprofielen maken. Als je het effect van flaps wilt simuleren, zou ik het ontwerp van het profiel zo aanpassen dat het nieuwe vleugelprofiel flaps lijkt te hebben ten opzichte van het oude vleugelprofiel. Daarmee probeer ik te zeggen dat het vleugelprofiel uit één geheel zou moeten bestaan en niet opgebouwd uit verschillende losse delen. In de windstroom van de windtunnel kunnen deze losraken.

    Ook zou ik dan de hoofdvraag opnieuw formuleren: Welke van de drie ontworpen vleugelprofielen genereert de meeste liftkracht en onder welke invalshoek? Deelvragen moeten altijd leiden naar een antwoord op de hoofdvraag. Probeer je dus vooral te concentreren op kernwoorden in je hoofdvraag. Uit bovenstaande hoofdvraag zou je bijvoorbeeld deelvragen kunnen halen als:

    Wat is een vleugelprofiel?
    Wat is het verschil tussen een vleugel en een vleugelprofiel?
    Wat is liftkracht en hoe ontstaat dit? (hier zit automatisch de invloed van windsnelheid bij!)
    Hoe heeft de vorm van een vleugelprofiel invloed op de liftkracht?

    Er zijn verschillende online modules om kwantitatief te rekenen aan vleugelprofielen. Kijk bijvoorbeeld eens naar JavaFoil of XFOIL. Werk jezelf door de instructies heen en het spreekt aardig voor zich.

    Succes en als jullie nog vragen hebben, kun je ze hier posten!

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Onwijs bedankt voor de tips!
    We zullen zo snel mogelijk bezig gaan met de online modules.

    Alleen begrijpen we niet wat je precies bedoeld met de flaps,
    Is het de bedoeling om 3 vleugels te maken waaruit eentje flaps heeft?
    Of maken we op alle 3 de profielen flaps?
    Of kunnen we beter de flaps al verwerken in het model (uit 1 stuk hout)?

    Gr Pascal en Ivar



  • Hallo jongens,

    19 oktober is de windtunnelworkshop gepland. Kijk hier voor meer informatie. Vul ook even het interesse formulier in!

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Bedankt voor het verlossende antwoord!
    We zijn vollop bezig met het technisch ontwerp van het profiel.
    Laat je ons weten zodra de windtunnelworkshop gepland is?

    Gr Pascal en Ivar



  • Hallo jongens,

    Mooi dat jullie je eigen profielen gaan maken. Nogmaals: letten jullie op de afmetingen in de bouwhandleiding! Wat betreft jullie vraag: het effect van de invalshoek zit verwerkt in de lift coefficient. Dit is geen constant getal, maar afhankelijk van invalshoek. Dit gaan we aantonen in de windtunnel, dus je hoeft geen verband te zoeken tussen oppervlakte en invalshoek.

    Over oppervlakte gesproken, deze parameter komt alleen voor in de liftkracht formule als we praten over vleugels. Wij hebben het echter over vleugelprofielen. Dan gebruiken we niet de oppervlakte, maar de koorde. Lees er hier meer over!

    Grt. Wouter



  • Beste Pascal en Ivar,

    Dat laatste! Dus flaps verwerken in het model. Uit één stuk (balsa)hout of polystyreen met een hoge dichtheid zo je wilt. Je kunt dan 2 of 3 profielen maken, waarbij er in ieder geval eentje is de zijn flaps niet gebruikt (maar wel heeft!) en eentje die zijn flaps volledig heeft uitgeklapt. Zoiets, maar dan uit één stuk:

    Duidelijker?

    Grt. Wouter



  • Beste Wouter,

    Wij hebben het formulier al ingevuld toen de datum nog niet bekend was.
    Moeten we dan opnieuw het formulier invullen?

    Gr Pascal en Ivar



  • Beste Wouter,

    Super bedankt voor de snelle reactie!
    We gaan aan het werk met het modeleren en gaan 3 vleugels maken zoals bovenstaand.

    Tijdens het modeleren zijn we een aantal problemen tegengekomen.
    Wij hebben via internet gevonden dat de liftkracht wordt weergegeven als: FL=1/2 r v2CLS
    Als we dat willen modeleren hebben we een verband nodig binnen deze formule waarin we de invalshoek kunnen verwerken.
    Onze begeleider had het over de veranderende oppervlakte bij een grotere invalshoek. Als dit juist is hebben we een formule nodig van het verband Opp : Invalshoek.

    Zou jij ons info kunnen verschaffen over dit probleem?

    Gr Pascal en Ivar



  • Ha mannen,

    Nee, dan komt het goed!

    Grt. Wouter



  • Hey Wouter,

    Wij zijn vergeten hoe het verschijnsel na de Stall heet dat het vliegtuig (als het zich weer herpakt) met een lagere CL waarde doorvliegt. Wij dachten dat het Hysterisis was, maar hier kunnen wij geen info over vinden.

    Gr Pascal en Ivar



  • Beste Pascal en Ivar,

    Het verschijnsel dat jullie bedoelen heet hysteresis. Lees er in dit artikel meer over!

    Laat maar horen als jullie nog vragen hebben!

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.