Liftkracht op gestroomlijnde vleugelprofiel



  • Geachte,

    Ik heb samen met twee andere klasgenoten een opdracht om een onderzoek uit te voeren voor
    het vak natuurkunde. We zitten op 6 vwo en komen uit Weert.
    Wij willen graag een vleugelprofiel maken waarbij we willen onderzoeken bij welke kracht de liftkracht
    het gunstigst is en zo hebben we nog de deelvragen:

    1. Wat is het verband tussen het weerstandscoëfficiënt en de ‘’angle of attack’’ bij een gestroomlijnde vleugelprofiel?
    2. Hoe wordt het rendement van energie in lucht beïnvloed door de snelheid van lucht tijdens het passeren van een vleugelprofiel?
    3. Wat voor invloed heeft de snelheid op de hoeveelheid liftkracht?
    4. Heeft de snelheid invloed op de invalshoek waarbij de vleugel overtrekt?
    5. Levert het vleugelprofiel bij een horizontale stand al liftkracht?

    Dit onderwerp hebben we bij de energyreeks 2015 op de Tu/e gevolgd.

    Ons doel is deze vragen te kunnen beantwoorden met de hulp van een van jullie medewerkers of studenten.
    Het zou fijn zijn als we een vleugelprofiel kunnen maken om daarna onze onderzoeken te kunnen verrichten in een windtunnel.

    Alvast bedankt!!

    Met vriendelijke groeten,

    Houda Essallami
    Ysabelle van der Linde
    Bruno Langers

    p.s.: ons voorbereidingsverslag hebben we in een bijlage gedaan



  • Beste Houda, Ysabelle en Bruno,

    Mooi onderwerp hebben jullie gekozen! Momenteel wordt de windtunnel die ik gebruik verbouwd op de TU Delft. Ik ben bezig met een vervanging, maar een eventuele nieuwe workshop is waarschijnlijk pas mogelijk in februari. Wanneer is jullie deadline?

    Jullie deelvragen zijn goed opgesteld. Hier wat commentaar:

    1. Dit moet je experimenteel onderzoeken in de windtunnel.
    2. Wat bedoel je precies met deze vraag?
    3. Zie de formule voor liftkracht, hier.
    4. Antwoord op basis van experiment.
    5. Kun je beantwoorden met literatuur onderzoek over vleugelprofielen (Engels: airfoils).

    Wat is jullie hoofdvraag?

    Ik zag ook jullie aanmelding voor de PWS Middag. Helaas kan ik zowel 17 december als 7 januari niet, aangezien ik het heel druk heb. Ik ben aanwezig op 3 en 10 december. Let wel: ik heb geen windtunnel tot mijn beschikking tot februari, dus we kunnen voor die tijd niet testen. Als jullie één van deze twee dagen langskomen, kan ik alleen eventuele vragen van jullie beantwoorden.

    En nog een opmerking met betrekking tot jullie voorbereidend verslag: als jullie zelf een vleugelprofiel willen maken, bekijk dan deze bouwhandleiding. Hier staan de vereiste afmetingen van het vleugelprofiel in vermeld. Hier moet je vleugelprofiel aan voldoen anders past het het niet in de opstelling.

    Hier kunnen jullie meer vinden over de inhoud van de workshop.

    Ik hoor graag van jullie!

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.