pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
-
wick Goelst ik had al een berichtje gestuurd, maar zouden we nog een zoom-gesprek kunnen inplannen zodat we het veldwerk onderzoek even kunnen afstemmen. Wij moeten namelijk een plan uitschrijven voor ons veldwerk en wij hadden nog wat vragen.
-
Hi, @lisakock31
We kunnen een afspraak maken op de TU Delft zodat we daar het plan van aanpak kunnen bespreken en het daadwerkelijk kunnen uitvoeren. In principe hebben wij alle vleugels en apparatuur om alles te meten dus hoef je niet veel voor te bereiden. Als je je vragen mee kan nemen naar deze afspraak zou dat top zijn.
Zouden jullie volgende week woensdag 16 oktober of donderdag 17 oktober in de middag kunnen?Ik hoor het graag!
Mvg Karel
-
@KarelJacobs
ah top, heel fijn dat het zo snel al kan! Volgende week woensdag 16 oktober zou ons het beste uitkomen. Dan zorgen wij dat wij onze laptop en onze vragen bij hebben. Hoelaat komt voor jullie het beste uit? Wij moeten namelijk wel van ver komen dus we hebben wel enige reistijd. Ik hoor het graag! -
@lisakock31
Woensdag 16 oktober is er helaas al een boeking in de ruimte in de middag, waardoor alleen de ochtend zou kunnen. Door jullie lange reistijd is dit dus helaas niet mogelijk. Is het voor jullie ook mogelijk om maandag 21 oktober of woensdag 22 oktober in de middag te komen? Daarna zijn er tentamenweken in delft dus zal het wel een flinke tijd later zijn.Karel
-
@KarelJacobs we hebben even de reistijd gecheckt en het valt eigenlijk wel mee, dus woesndagochtend zou in principe wel kunnen. Hoelaat zou dat zijn?
-
@lisakock31 Zou tussen 9-10 op het science centre van de tu delft jullie lukken? Dit is van de burgweg 1, Delft. Laat maar weten welke tijd voor jullie goed uitkomt
-
@KarelJacobs jaa hoor zeker!! We zullen er tussen 9:30 en 9:45 zijn ongeveer!
-
@KarelJacobs beste Karel, wij zijn afgelopen week bezig geweest met de resultaten uit te werken van de windtunnel, maar kwamen hier niet helemaal uit. Welke variabelen moest je op de x-as en de y-as zetten om de luchtweerstand te berekenen? en welke andere grafieken kon je nog meer maken en uit welke variabelen bestonden die.
Verder had ik nog een andere vraag, we hebben per hoek zeg maar ongeveer 20 metingen met 4 verschillende snelheden. Kunnen we dan het beste 2 hoeken pakken en dan 2 grafieken maken met alle snelheden en dan bij die bepaalde hoek of wat suggereer jij?
Alvast bedankt!
Mvg: Karsten en Lisa -
@lisakock31 Hi Lisa en Karsten,
De grafieken waar de meeste nuttige informatie vanuit kan lezen, zijn de liftcoefficient tegen de hoek van inval grafiek, en de liftcoefficient tegen de weerstandscoefficient. Wanneer je puur naar weerstand kijkt is het interessant om te kijken naar de weerstand tegen de snelheid grafiek. Hier zou een kwadratisch verband tussen zitten dus dat is ook zeker interessant om te checken.
Ook is het verstandig om naar de weerstandscoefficient tegen de hoek van inval te kijken, om te kijken hoeveel verschil er in weerstand is bij het vergroten van de hoek van inval.
Ik hoop dat je hiermee genoeg informatie hebt gekregen!Mvg Karel
-
@KarelJacobs super bedankt! De weerstandscoefficient moesten we zelf berekenen toch? Wij hebben alleen niet alle variabelen.. Cd = (2 Fd)/(pAV^2 ) wat was de 'Fd' ook alweer in deze formule? Wij dachten aan de normaalkracht dus de drag, maar wisten het niet zeker. en hoe moesten de verschillende grafieken ook alweer eruit komen te zien? en als laatste, die grafiek ging van negatief naar positief, maar wat zei hij dat precies over de luchtweerstand?
Alvast bedankt!
MVG: Karsten van Grinsven en Lisa Kock