pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
-
Beste,
Wij zijn Karsten en Lisa en wij zijn op zoek naar een begeleider voor ons PWS. Ons onderwerp gaat over de invloed van aerodynamica op sportprestaties van wielrenners. Onze hoofdvraag is dan ook: 'wat is de invloed van aerodynamica op de sportprestaties van wielrenners?'. Voor ons praktisch onderzoek kunnen wij echter wat hulp gebruiken. We willen aan de hand van een luchttunnel de luchtweerstand van een wielrenner meten om het effect van aerodynamica te kunnen bewijzen. Wij vragen ons af of dat mogelijk is en te meten is. Moet de wielrenner en het frontale oppervlak op schaal zijn of is de windtunnel groot genoeg om het zelf uit te voeren en gaat dit dan in zijn werk?
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet, Karsten en Lisa -
Hoi @lisakock31 ,
De windtunnel is niet heel groot dus het experiment zal helaas ook op schaal moeten. Testen worden over het al gemeen altijd op schaal gedaan omdat het ontzettend ingewikkeld en ongelofelijk duur is om een windtunnel te bouwen waarvan de testsectie 1m^3 is laat staan dat er een persoon in past. de afmetingen van de test sectie zal ik in dit bericht als bijlage toevoegen, dan krijg je meteen een idee hoe je je gewenste object kan testen.Ik wil jullie wel graag helpen bij je onderzoek en stel voor om een videogesprek in te plannen. Zouden jullie 17 september om 13:00 kunnen?
Groeten,
Wick -
wick Goelst bedankt voor je reactie! We zijn blij dat je ons wilt helpen met ons onderzoek. Helaas hebben wij dan allebei les tot laat in de middag. Zou je toevallig wel18 september om 14:30 kunnen? groetjes, Karsten en Lisa
-
Hoi @lisakock31 ,
Ik zet hem erin!Wick Goelst heeft u uitgenodigd voor een geplande Zoom-vergadering.
Onderwerp: Zoom meeting invitation - Zoom-vergadering van Wick Goelst
Tijd: 18 sep. 2024 02:30 p.m. Amsterdam, Berlijn, Rome, Stockholm, WenenDeelnemen Zoom Vergadering
https://tudelft.zoom.us/j/92072023510?pwd=tatz74v0Jlz5lTgP6qxN6OcvdXAPBE.1Vergadering-ID: 920 7202 3510
Wachtwoord: 024220
Mobiel met één tik
+12532158782,,92072023510# Verenigde Staten (Tacoma)
+13017158592,,92072023510# Verenigde Staten (Washington DC)
Bellen op basis van uw locatie
• +1 253 215 8782 Verenigde Staten (Tacoma)
• +1 301 715 8592 Verenigde Staten (Washington DC)
• +1 305 224 1968 Verenigde Staten
• +1 309 205 3325 Verenigde Staten
• +1 312 626 6799 Verenigde Staten (Chicago)
• +1 346 248 7799 Verenigde Staten (Houston)
• +1 360 209 5623 Verenigde Staten
• +1 386 347 5053 Verenigde Staten
• +1 507 473 4847 Verenigde Staten
• +1 564 217 2000 Verenigde Staten
• +1 646 558 8656 Verenigde Staten (New York)
• +1 646 931 3860 Verenigde Staten
• +1 669 444 9171 Verenigde Staten
• +1 669 900 9128 Verenigde Staten (San Jose)
• +1 689 278 1000 Verenigde Staten
• +1 719 359 4580 Verenigde Staten
• +1 253 205 0468 Verenigde StatenVergadering-ID: 920 7202 3510
Zoek uw lokale telefoonnummer: https://tudelft.zoom.us/u/ab0bqoRBj1
-
wick Goelst
Wij hebben contact gehad met onze pws begeleider. Hij was ermee akkoord om het met een vleugel van een vliegtuig te meten in plaats van een persoon op schaal. Nu moeten wij de aanpak van ons veldwerk uitschrijven, dus ik vroeg me af met welk voorwerp jou het het handigste leek om aan te tonen dat de houding van de wielrenner invloed heeft op de luchtweerstand en dus de aerodynamica. Misschien is het ook vast handig om een datum in te plannen voor wanneer wij naar de TU-delft komen, maar ik weet wat jij zelf het handigste vindt. groetjes, Lisa en Karsten -
wick Goelst ik had al een berichtje gestuurd, maar zouden we nog een zoom-gesprek kunnen inplannen zodat we het veldwerk onderzoek even kunnen afstemmen. Wij moeten namelijk een plan uitschrijven voor ons veldwerk en wij hadden nog wat vragen.
-
Hi, @lisakock31
We kunnen een afspraak maken op de TU Delft zodat we daar het plan van aanpak kunnen bespreken en het daadwerkelijk kunnen uitvoeren. In principe hebben wij alle vleugels en apparatuur om alles te meten dus hoef je niet veel voor te bereiden. Als je je vragen mee kan nemen naar deze afspraak zou dat top zijn.
Zouden jullie volgende week woensdag 16 oktober of donderdag 17 oktober in de middag kunnen?Ik hoor het graag!
Mvg Karel
-
@KarelJacobs
ah top, heel fijn dat het zo snel al kan! Volgende week woensdag 16 oktober zou ons het beste uitkomen. Dan zorgen wij dat wij onze laptop en onze vragen bij hebben. Hoelaat komt voor jullie het beste uit? Wij moeten namelijk wel van ver komen dus we hebben wel enige reistijd. Ik hoor het graag! -
@lisakock31
Woensdag 16 oktober is er helaas al een boeking in de ruimte in de middag, waardoor alleen de ochtend zou kunnen. Door jullie lange reistijd is dit dus helaas niet mogelijk. Is het voor jullie ook mogelijk om maandag 21 oktober of woensdag 22 oktober in de middag te komen? Daarna zijn er tentamenweken in delft dus zal het wel een flinke tijd later zijn.Karel
-
@KarelJacobs we hebben even de reistijd gecheckt en het valt eigenlijk wel mee, dus woesndagochtend zou in principe wel kunnen. Hoelaat zou dat zijn?
-
@lisakock31 Zou tussen 9-10 op het science centre van de tu delft jullie lukken? Dit is van de burgweg 1, Delft. Laat maar weten welke tijd voor jullie goed uitkomt
-
@KarelJacobs jaa hoor zeker!! We zullen er tussen 9:30 en 9:45 zijn ongeveer!
-
@KarelJacobs beste Karel, wij zijn afgelopen week bezig geweest met de resultaten uit te werken van de windtunnel, maar kwamen hier niet helemaal uit. Welke variabelen moest je op de x-as en de y-as zetten om de luchtweerstand te berekenen? en welke andere grafieken kon je nog meer maken en uit welke variabelen bestonden die.
Verder had ik nog een andere vraag, we hebben per hoek zeg maar ongeveer 20 metingen met 4 verschillende snelheden. Kunnen we dan het beste 2 hoeken pakken en dan 2 grafieken maken met alle snelheden en dan bij die bepaalde hoek of wat suggereer jij?
Alvast bedankt!
Mvg: Karsten en Lisa -
@lisakock31 Hi Lisa en Karsten,
De grafieken waar de meeste nuttige informatie vanuit kan lezen, zijn de liftcoefficient tegen de hoek van inval grafiek, en de liftcoefficient tegen de weerstandscoefficient. Wanneer je puur naar weerstand kijkt is het interessant om te kijken naar de weerstand tegen de snelheid grafiek. Hier zou een kwadratisch verband tussen zitten dus dat is ook zeker interessant om te checken.
Ook is het verstandig om naar de weerstandscoefficient tegen de hoek van inval te kijken, om te kijken hoeveel verschil er in weerstand is bij het vergroten van de hoek van inval.
Ik hoop dat je hiermee genoeg informatie hebt gekregen!Mvg Karel
-
@KarelJacobs super bedankt! De weerstandscoefficient moesten we zelf berekenen toch? Wij hebben alleen niet alle variabelen.. Cd = (2 Fd)/(pAV^2 ) wat was de 'Fd' ook alweer in deze formule? Wij dachten aan de normaalkracht dus de drag, maar wisten het niet zeker. en hoe moesten de verschillende grafieken ook alweer eruit komen te zien? en als laatste, die grafiek ging van negatief naar positief, maar wat zei hij dat precies over de luchtweerstand?
Alvast bedankt!
MVG: Karsten van Grinsven en Lisa Kock