Hey @lucasNalec ,
18 oktober is de volgende workshop gepland. jullie kunnen je daarvoor inschrijven via dit forum bij workshops!
Mvg,
Wick Goelst
Hey @lucasNalec ,
18 oktober is de volgende workshop gepland. jullie kunnen je daarvoor inschrijven via dit forum bij workshops!
Mvg,
Wick Goelst
Igor Wildeboer
Via het forum kan je je inschrijven onder het kopje "Workshops" en dan velugelprofielen
Hallo @MarijnBoi3980 ,
Jullie zouden je kunnen verdiepen op de landingsprocedure van straaljagers op een aircraft carrier. Hier gebruiken ze zo een elastiek om af te remmen. Ze gebruiken overigens niet het elastiek om kinetische energei/kracht vast te houden en die bij take-off weer te gebruiken. Een aantal puntne die ik je wil mee geven voor je verder gaat zijn de volgende:
Als je wat onderzoek doet hoe vliegtuigen landen zal je zien dat het voorwiel van het landingsstel niet geschikt is voor de manier van afremmen. Dit komt door de kracht erop, het moment wat je dan krijgt en ook de hoek waarmee een vliegtuig land.
Als je een elastiek onder spanning zet en het vliegtuig komt tot stilstand moet een een heel sterk mechanische tool zijn die die elastiek onder die spanning kan houden. De gehele tijd dat dit elastiek onder spanning staat is het ontzetten gevaarlijk, voor alles in de buurt (inclusief de vliegtuigen).
Het vliegtuig moet bij stijgen genoeg vaart maken en daarmee ook genoeg kracht (voorstuwing) hebben om in de lucht te blijven als de veerenergie wegvalt.
Ik zou je vooral verdiepen in hoe stijgen en dalen op een aircraft carrier werkt (extreem korte landings- en opstijgbanen).
Groeten,
Wick
Hey @lottevanaller ,
Leuk project en jullie zijn al erg goed onderweg. Testen en ook duidelijke resultaten zal wel wat lastiger zijn maar het lijkt me wel een goede setup met een kracht meter. Je hebt dat ook meteen een praktijk proef gedaan (en het is leuk). De vleugels in een windtunnel testen gaat moeilijk zijn, ik ga er van uit dat het best grote modellen zijn (geen schaal modellen). Dit betekend dat jullie in een hele grote windtunnel zouden moeten testen en hier hebt je normaliter niet snel toegang toe. Voor kennis over hydrodynamica zal ik even rond vragen, probeer ook een mailtje te sturen naar faculteit maritieme techniek!.
Groeten,
WIck
Hallo @Roan-Beemster ,
Excuses, ik heb ze nog niet getest. Wel heb ik een workshop voor vrijdag ingepland en dat zou voor mij een goed moment zijn om dit te doen.
Is het goed als ik het vrijdag middag opstuur?
Groeten,
Wick
Hallo Igor Wildeboer ,
Jullie kunnen je inschrijven voor deze vrijdag, de 14e!
Anders ook voor Maandag de 24e
Goedendag Sverre,
Dit platform is helaas alleen bedoeld voor middelbare scholieren die bezig zijn met hun profiel werkstuk. Hert lijkt me dat dit niet in dat rijtje past dus helaas kunnen wij je dan niet verder helpen.
Groeten,
Wick
Hoi Igor Wildeboer
Dit zou mogelijk zijn in de week van 10 November. De datum moet ik nog vastzetten maar deze zal ik jullie laten weten!
Hoi @Owen ,
Ik zit nu midden in me tentamen periode maar van 10 November heb ik weer tijd om leerlingen op locatie te helpen. Ik zal waarschijnlijk een workshop plannen eind die week of de week erop, hiervoor kunnen jullie je inschrijven en dat lijkt me een goede kans om ook direct jullie eigen modellen te testen. Jullie zouden dus wel voor die tijd de modellen geprint moeten hebben. Als jullie via een persoonlijk bericht jullie mail adres sturen kan ik jullie de handleiding sturen met instructies en formaat. Ik raad aan om je model te 3D printen waarbij het belangrijk is dat je model niet te slank is (dikte van het profiel moet minimaal 4 mm zijn zodat het 3mm schroefdraad in het model past).
Wat betreft jullie vragen over winglet keuze denk ik dat het beter is om een aantal verschillende te printen die verschillen in hoek. Als je 3 compleet verschillende winglets zou printen is het moeilijk om een conclusie te trekken uit de data. Als je focust op de uitgangshoek kan je eventueel nog het verschil waarnemen. Ga er dan wel vanuit dat je het liefst 3/4 vleugels print. 1 normale zonder wingtip, 2/3 modellen waarbij je de zelfde vleugelsectie gebruikt maar dan een wingtip aan het einde toevoegd.
Groeten,
Wick
Hoi @Owen ,
Wingtips onderzoeken is een goedonderwerp. het is een heel gericht onderwerp met een brede theorie en veel principes erachter. Zoals je kan vinden op internet is er niet een optimale universele vorm maar is dat per vliegtuig verschillend. De grote windtunnel van de TU Delft kunnen jullie helaas niet gebruiken voor deze testen, maar we hebben wel een zelfgebouwde windtunnel op het Science Centre waar jullie in kunnen testen. Mochten jullie nog in de begin fase zijn van jullie profielwerkstuk raadt ik jullie aan om deel te nemen aan de vleugelprofielen workshop. Tijdens de workshop geef ik eerst een deel theorie en daarna bij het praktisch deel testen we in de windtunnel vleugelprofielen en krijgen jullie de data mee.
Wij hebben hier geen profielen met wingtips liggen, die zouden jullie zelf moeten 3D printen. Dit moet dan conform een handleiding die ik met jullie kan delen via de mail.
Hou er rekening mee dat de wingtips voor iets minder weerstand zullen zorgen wat in zo een schaalproef niet heel duidelijk aan de data te zien is. Hiervoor zouden we wellicht een keer moeten videobellen.
Laat maar weten wat jullie precies willen en hoe jullie de preof voor je zien.
Groeten,
Wick
PWS TU Delft
Hoi @Douwe-1 ,
Leuke opdracht! Als je een glider bouwt is een heel belangrijk deel natuurlijk de materiaal keuze. Je moet diverse krachten kunnen weerstaan, maar ook de weer condities. Het is belangrijk dat je materiaal een lange tijd mee kan en er indien kleine schade is het nog steeds bruikbaar is en je het kan repareren. Om te kijken wat voor een materialen geschikt zijn zou ik een overzicht maken wat voor materialen worden gebruikt bij de volgende vliegattributen; Paragliders, fixed wing drones, trapezium gliders en sport vliegtuigjes. De grote commerciele luchtvaart gebruik veel sterkere materialen aangezien er veel meer massa wordt vervoerd. Je kan ook rekening houden met de natuurkunde wet; moment = kracht x afstand. Hiermee kan je inzien dat materiaal op grote afstand minder krachten wil vangen omdat je anders veel last kan krijgen van buig- en torsie (draai) krachten.
Er is in de luchtvaart maar weinig ruimte voor fouten, elke fout kan catastrofaal zijn. Toch zie je bij model vliegtuigen vaak fouten in verkeerde aannamens over parameters die in computer programma's zijn doorberekend. Iets waar jij bijvoorbeeld over na zou moeten denken is;
Hoe beïnvloed regen de werking van de aerodynamica rond me vleugel?
Hoe beïnvloed temperatuur de eigenschappen van me materiaal?
Hoe reageert me model op turbulentie?
Om je zwaartepunt te bepalen heb je een aantal formules die je online kan vinden. Belangrijk is je moment coëfficiënt en waar die je wil hebben. Probeer hier wat over op te zoeken en te kijken of hij stabiliseerd als je voor of achter je zwaarte punt zit.
Groeten,
Wick