@KarelJacobs super bedankt! De weerstandscoefficient moesten we zelf berekenen toch? Wij hebben alleen niet alle variabelen.. Cd = (2 Fd)/(pAV^2 ) wat was de 'Fd' ook alweer in deze formule? Wij dachten aan de normaalkracht dus de drag, maar wisten het niet zeker. en hoe moesten de verschillende grafieken ook alweer eruit komen te zien? en als laatste, die grafiek ging van negatief naar positief, maar wat zei hij dat precies over de luchtweerstand?
Alvast bedankt!
MVG: Karsten van Grinsven en Lisa Kock
Meest recente berichten door lisakock31
-
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
-
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
@KarelJacobs beste Karel, wij zijn afgelopen week bezig geweest met de resultaten uit te werken van de windtunnel, maar kwamen hier niet helemaal uit. Welke variabelen moest je op de x-as en de y-as zetten om de luchtweerstand te berekenen? en welke andere grafieken kon je nog meer maken en uit welke variabelen bestonden die.
Verder had ik nog een andere vraag, we hebben per hoek zeg maar ongeveer 20 metingen met 4 verschillende snelheden. Kunnen we dan het beste 2 hoeken pakken en dan 2 grafieken maken met alle snelheden en dan bij die bepaalde hoek of wat suggereer jij?
Alvast bedankt!
Mvg: Karsten en Lisa -
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
@KarelJacobs jaa hoor zeker!! We zullen er tussen 9:30 en 9:45 zijn ongeveer!
-
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
@KarelJacobs we hebben even de reistijd gecheckt en het valt eigenlijk wel mee, dus woesndagochtend zou in principe wel kunnen. Hoelaat zou dat zijn?
-
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
@KarelJacobs
ah top, heel fijn dat het zo snel al kan! Volgende week woensdag 16 oktober zou ons het beste uitkomen. Dan zorgen wij dat wij onze laptop en onze vragen bij hebben. Hoelaat komt voor jullie het beste uit? Wij moeten namelijk wel van ver komen dus we hebben wel enige reistijd. Ik hoor het graag! -
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
wick Goelst ik had al een berichtje gestuurd, maar zouden we nog een zoom-gesprek kunnen inplannen zodat we het veldwerk onderzoek even kunnen afstemmen. Wij moeten namelijk een plan uitschrijven voor ons veldwerk en wij hadden nog wat vragen.
-
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
wick Goelst
Wij hebben contact gehad met onze pws begeleider. Hij was ermee akkoord om het met een vleugel van een vliegtuig te meten in plaats van een persoon op schaal. Nu moeten wij de aanpak van ons veldwerk uitschrijven, dus ik vroeg me af met welk voorwerp jou het het handigste leek om aan te tonen dat de houding van de wielrenner invloed heeft op de luchtweerstand en dus de aerodynamica. Misschien is het ook vast handig om een datum in te plannen voor wanneer wij naar de TU-delft komen, maar ik weet wat jij zelf het handigste vindt. groetjes, Lisa en Karsten -
RE: pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
wick Goelst bedankt voor je reactie! We zijn blij dat je ons wilt helpen met ons onderzoek. Helaas hebben wij dan allebei les tot laat in de middag. Zou je toevallig wel18 september om 14:30 kunnen? groetjes, Karsten en Lisa
-
pws aerodynamica wielrennen met windtunnel
Beste,
Wij zijn Karsten en Lisa en wij zijn op zoek naar een begeleider voor ons PWS. Ons onderwerp gaat over de invloed van aerodynamica op sportprestaties van wielrenners. Onze hoofdvraag is dan ook: 'wat is de invloed van aerodynamica op de sportprestaties van wielrenners?'. Voor ons praktisch onderzoek kunnen wij echter wat hulp gebruiken. We willen aan de hand van een luchttunnel de luchtweerstand van een wielrenner meten om het effect van aerodynamica te kunnen bewijzen. Wij vragen ons af of dat mogelijk is en te meten is. Moet de wielrenner en het frontale oppervlak op schaal zijn of is de windtunnel groot genoeg om het zelf uit te voeren en gaat dit dan in zijn werk?
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet, Karsten en Lisa