Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Sterk
    3. Onderwerpen
    S
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 2
    • Berichten 4
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Onderwerpen begonnen door Sterk

    • S

      Opgenomen vermogen zonnepaneel

      Energie opwekking & zonnecellen
      • • • Sterk
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      3075
      Weergaven

      jip_rietveldJ

      Hey Sterk,

      Na zelf wat te hebben gegoogeld gok ik dat de enige manier om W/m2 te meten is om dat te doen met speciale apparatuur. Wel zou je zelf kunnen kijken of je hem kan afleiden naar aanleiding van de zonneconstante. Dat is wel lastig maar als je het interessant vindt zou je kunnen onderzoeken hoeveel die zonneconstante nog afneemt in de atmosfeer voordat die jouw zonnepaneel raakt. Zo'n dergelijke berekening had ik al een keer gelinkt.

      Het lijkt er gewoon op dat die W/m2 een moeilijke meting is. Er speelt natuurlijk ook heel veel mee voor zo'n waarde dus dat is niet zo gek.

      Ik hoop dat dit je verder kon helpen.
      Jip

    • S

      PWS: Vliegen op zonne-energie

      Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
      • • • Sterk
      4
      0
      Stemmen
      4
      Berichten
      3193
      Weergaven

      Juul JongbloedJ

      Hoi Stephan, @Sterk
      Laten we inderdaad eerst kijken hoe ver ik jullie via het forum op weg kan helpen. Mochten jullie er niet uitkomen kunnen we alsnog hier op de TU afspreken.

      Het maximale gewicht van een vliegtuig om "straight en level" in de lucht te blijven hangt af van de maximale lift die het vliegtuig kan produceren. Als de lift vector even groot en in tegengestelde richting is als de "gewicht vector" zal volgens de eerste wet van Newton het vliegtuig in de lucht blijven. Hieronder zie je een plaatje waar je de basis krachten op een vliegtuig ziet. De richting en de grootte van deze krachten kunnen tijdens de vlucht veranderen. bijvoorbeeld in een bocht of bij het gebruiken van je flaps.
      alt text

      Voor ieder vliegtuig dat je wil ontwerpen stel je eerst een plan van eisen op. Daarna probeer je voor zo min mogelijk kosten (tijdens montage maar vooral tijdens gebruik) dit te realiseren. Over het algemeen kun je zeggen dat je kosten afhangen van je gewicht. Je wil je vliegtuig in principe altijd zo licht mogelijk ontwerpen en tegelijkertijd aan alle eisen laten voldoen. Op basis hiervan kan het voordeliger zijn een klein propellertje op het vliegtuig te monteren in plaats van een jet.

      De vorm van het vliegtuig heeft heel veel invloed op het brandstofverbruik. Een gestroomlijnder vliegtuig heeft minder last van weerstand waardoor er minder "thrust" nodig is.

      Voor de energieomzetting zou je eens wat informatie over de de jetmotor of de propeller motor kunnen googelen. In beide gevallen wordt hitte omgezet in kinetische energie.

      Vliegtuigen op zonne-energie bestaan inderdaad en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het vermogen hangt opnieuw af van de eisen die je aan het vliegtuig stelt en je weerstand. Om vooruit te gaan moeten de zonnepanelen zoveel energie leveren dat je een kracht vooruit krijgt die groter is dan de weerstand. Hoeveel dit precies is en hoeveel minder je zou kunnen meenemen als je hetzelfde gewicht aan verbrandingsmotors en kerosine mee zou nemen weet ik niet. Aangezien het twee hele verschillende concepten waar ontzettend veel verschillen bij komen kijken kan je dit ook niet makkelijk met elkaar vergelijken. Als je je onderzoek duidelijk beperkt tot een aantal verschillen zou je dit wel kunnen uitrekenen en een indicatie kunnen geven.

      Als je meer mensen mee wil nemen zal je vliegtuig zwaarder zijn. Dit betekent dat je ontwerp duurder wordt. Als je de kosten wil tegengaan zou je kunnen kijken naar materialen, constructie, efficiëntie van de panelen etc.

      Ik hoop dat ik jullie hiermee op weg help!

      Groetjes,

      Juul