Opgenomen vermogen zonnepaneel
-
Hoi! Wij zijn bezig met het rendement van een zonnepaneel te berekenen. Wij weten dat we dan het opgenomen en het nuttige vermogen nodig hebben. Het nuttige vermogen kan worden berekent m.b.v. P= U x I door bepaalde weerstanden aan de zonnepaneel te sluiten. Maar nu was de vraag: Hoe berekenen we het opgenomen vermogen van de zon? We weten dat je behulp van de kwadratenwet de stralingsintensiteit op afstand r van een bron kan berekenen (zonneconstante), maar hier hou je geen rekening met de atmosfeer en bewolking. We hebben een proef uitgevoerd met een lichtsensor (LabQuest), maar deze geeft zijn waarde in lux. We kunnen nergens iets vinden hoe we van lux makkelijk naar W/m2 kunnen gaan. Is dit wel mogelijk, of zijn er makkelijkere manieren om het opgenomen vermogen te berekenen. Alvast bedankt. Groet, Sterk
-
Hey Sterk,
Je klinkt als iemand die er al veel vanaf weet, ik hoop dat ik je verder kan helpen met wat klinkt als een leuk pws.
Je vraag kwam erop neer dat je de totaal opgenomen vermogen van een zonnepaneel wilt weten. Hoeveel die zou kunnen opnemen dus. De zonneconstante lijkt daarbij het ideale begin, maar nog niet het antwoord! Zoals je zelf zegt is dat een waarde die maar tot de rand van onze atmosfeer komt waarnaar die verzwakt gaat worden door wolken, ozon en andere stoffen die zich in de lucht bevinden. Dat gezegd hebbende denk ik dat het zeker valt uit te rekenen.
Op Wikipedia zie ik in de derde alinea zo'n dergelijke berekening en ook de KNMI maakt een soort berekening om de zonkracht in UV te kunnen weergeven, misschien dat deze UV waardes wel kunnen leiden naar de W/m2 die jij zoekt.
Om de gemeten lux om te rekenen naar W/m2 is een moeilijke. Dat komt doordat lux in zijn essentie alleen iets zegt over het licht en hoe sterk die is. Waar die licht vandaan komt en bijvoorbeeld ook wat voor kleur die is speelt daarbij een grote rol. Ik heb hier er wat over kunnen vinden maar overal lijkt de algehele conclusie dat het wel kan, maar dat het niet heel precies is. Maar hier en hier kun je wat meer over lezen en kun je uiteindelijk wel iets erover concluderen gok ik zo.
Heel makkelijk is het niet maar interessant vond ik het wel. Ik hoop dat jij dat ook hebt en dat je er uiteindelijk aardig uitkomt. Schroom niet om een vervolg vraag te stellen!
Groetjes,
Jip -
Heel erg bedankt! Ik heb een site gevonden (www.wolderwijdweer) die de actuele Solar Radiation weergeeft in W/m2. Maar zijn er ook manieren om dit zelf te berekenen, of is dit alleen te doen met speciaal apparatuur?
-
Hey Sterk,
Na zelf wat te hebben gegoogeld gok ik dat de enige manier om W/m2 te meten is om dat te doen met speciale apparatuur. Wel zou je zelf kunnen kijken of je hem kan afleiden naar aanleiding van de zonneconstante. Dat is wel lastig maar als je het interessant vindt zou je kunnen onderzoeken hoeveel die zonneconstante nog afneemt in de atmosfeer voordat die jouw zonnepaneel raakt. Zo'n dergelijke berekening had ik al een keer gelinkt.
Het lijkt er gewoon op dat die W/m2 een moeilijke meting is. Er speelt natuurlijk ook heel veel mee voor zo'n waarde dus dat is niet zo gek.
Ik hoop dat dit je verder kon helpen.
Jip