Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Moos
    M
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 133
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Moos

    @Moos

    0
    Reputatie
    724
    Bekeken
    133
    Berichten
    0
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

    Moos Ontvolgen Volgen

    Meest recente berichten door Moos

    • Energie opwekken uit de rivier

      Gegroet,

      Wij zijn 5 6vwo leerlingen van RSG Broklede te Breukelen.
      Wij zijn een tweetalige stroom en hiervoor hebben we een heel ander profielwerkstuk dan het reguliere VWO.

      Wij hebben een opdracht gekregen waarbij we een probleem uit een derde wereld land moeten oplossen. Dit is het probleem:

      Wij moeten energie opwekken uit een rivier in Kenia. Deze energie moet vervolgens dorpen van 15 tot 40 km verderop bereiken. Tussen de rivier en de dorpen liggen bergen van max. 3500 m hoog.

      Het moet een goedkoop en duurzaam ontwerp zijn.

      Onze vragen:

      1. Is het zinnig om de dorpen via de rivier van energie te voorzien? Het leek ons zelf nogal omslachtig maar misschien dat het wel haalbaar is?

      2. Hoe kunnen we goedkoop een generator ontwerpen? Zelf hadden we al bedacht om uit sloopauto's dynamo's te gebruiken.

      Bij voorbaat dank,

      Marleen van Bergeijk, Inge Klaver, Roswitha Leijen, Robin de Ruiter en Thang Nguyen

      geplaatst in Energie opwekking & zonnecellen
      M
      Moos
    • RE: PWS over invloeden van allerlei factoren op de remweg van een auto

      Beste Joost,

      Ik wil je graag bedanken voor de informatie die je me hebt gegeven. Het is wel jammer dat ik met mijn onderwerp (helaas) niet bij julli op de faculteit terecht kan. Je zegt dat we met een crashcentrum contact op moeten nemen, maar als dat niet lukt, hoe zouden we het dan eventueel moeten aanpakken. Ik heb nog geen rijbewijs en kan niet zomaar op stap met de auto en de banden ervan verscheuren mag vast niet. Weet jij misschien een bepaalde opstelling die we kunnen gebruiken?

      geplaatst in Machines
      M
      Moos
    • PWS over invloeden van allerlei factoren op de remweg van een auto

      Beste iedereen,

      Ik en een klasgenoot doen onze pws over de 'Beïnvloeding van allerlei factoren op de remweg van een auto'.
      Hierbij willen we graag kijken naar de invloed van verschillende systemen als ABS en ESP. Ook willen we onderzoeken welke banden het beste zijn voor een zo kort mogelijke remweg en welke ondergrond daar het beste bij helpt. En als laatste willen we onderzoeken wat voor effecten alcohol (dat is al een beetje voorspelbaar) en muziek hebben op de reactietijd van een mens.

      Wij vroegen ons af of iemand misschien extra informatie voor ons heeft. En is het mogelijk dat we bijvoorbeelden bepaalde soorten banden en ondergronden kunnen onderzoeken of testen op een van jullie faculteiten?

      Alvast bedankt.

      geplaatst in Machines
      M
      Moos
    • RE: stabiliteit van de woningbouw bij aardbreuken door de jaren heen

      Hoi Joost,

      wij willen weten hoe groot de krachten zijn die op het huisje werken. De enige manier om daar achter te komen is volgens ons met de schaal van Richter. Wij informeren of we de seismograaf kunnen maken op school.

      Even een vraag:
      Als we een seismograaf maken (bijv. die jij hebt aangegeven), past deze dan op de ondergrond van onze eigen constructie? Is ie daar niet te groot voor? De grootte van de ondergrond van onze constructie weten we nog niet exact, maar het wordt geen meter werk, en je seismograaf is al 25 bij 60 cm.

      Groetjes
      Rick en Tom

      geplaatst in Grond- & aardwetenschappen
      M
      Moos
    • RE: stabiliteit van de woningbouw bij aardbreuken door de jaren heen

      Hey Joost,

      dan wordt het bij deze 'je' :p.

      Jou idee over het aandrijven door middel van trappers vonden wij beter dan met een elektromotor. Rick heeft thuis nog een oude cardiofiets staan waarvan de grote best wel meevalt. Deze heeft een klein wiel met trappers, die een ander iets groter wiel aandrijft met een ketting. Dat kunnen we misschien wel gebruiken.
      Wat de schaal betreft denken we dat we het op de grote van het cariofietswiel doen. Zonder lego maar met echte bouwsteentjes. (is lego niet te sterk?).
      We zijn nu in fase 3 van het pws en kunnen het verslag gaan schrijven. Elke vorm die wij kunnen vinden (ook jouw sites) komen goed van pas.

      Wanneer wij gaan beginnen met de bouw, kunnen we dan een keer een meeting regelen?

      Groetjes,
      Rick en Tom

      geplaatst in Grond- & aardwetenschappen
      M
      Moos
    • RE: stabiliteit van de woningbouw bij aardbreuken door de jaren heen

      Beste Joost,

      ten eerste heel erg bedankt dat u op ons bericht hebt geantwoord en dat u ons wilt helpen bij ons profielwerkstuk.
      De theorie van trillingen was ook niet helemaal de bedoeling om in ons profielwerkstuk te plaatsen. Dus dat laten we achterwege. Om even antwoord te geven op uw vragen:

      • de gebouwen uit de oudheid bouwen wij doormiddel van zelfgemaakte bouwsteentjes verkrijgbaar uit de winkel (is bekend)
      • de gebouwen uit de middeleeuwen bouwen wij doormiddelen van hout, zoals de huizen er vroeger uitzagen.
      • de gebouwen van het heden bouwen wij doormiddel van zelfgemaakte bouwsteentjes, maar met een toegevoegde hedendaagse constructie om schade te voorkomen.
        De toegevoede link laat zien wat voor constructie wij in gedachte hebben:
        http://www.youtube.com/watch?v=zmmom0pKL6M (tijdstip 18s tot 22s).
        De constructie die de trilling aanbrengt staat op hetzelfde fragment (41s tot 44s rechtsonder in)

      Ik hoop dat u weer genoeg informatie heeft gekregen.

      Groetjes,
      Tom en Rick
      Leerlingen Kennemer College
      Locatie Bullerlaan

      geplaatst in Grond- & aardwetenschappen
      M
      Moos
    • stabiliteit van de woningbouw bij aardbreuken door de jaren heen

      Goedemiddag,

      Ik ben een leerling van 6VWO en ben verwikkeld in het profielwerkstuk. Zoals je bij het onderwerp kunt lezen houdt ik het over de stabiliteit van de woningbouw door de jaren heen bij aardbevingen. Hierbij wil ik drie verschillenden soorten huizen theoretisch en praktisch onderzoeken. Het gaat hier om:

      • stabiliteit woningbouw bij grieken en romeinen
      • stabiliteit woningbouw bij de middeleeuwen
      • stabiliteit woningbouw bij het heden
        Bij het laatste onderdeel kan ik genoeg informatie vinden, maar bij de andere twee onderwerpen wordt het lastiger. Daarom vraag ik mij af of jullie mij daarmee kunnen helpen.
        Ook wil ik een aardbeving nabootsen, waarop de verschillende huizen getest worden. Dit zijn twee platen boven elkaar met daartussen een rails. Een elekrische motor, die aan de bovenste plaat is gemonteerd, moet een lokomotiefwiel-effect aannemen, zodat de bovenste plaat in beweging komt. Daarom vraag ik mij af of ik dit met jullie bij de TU kon onderzoeken. Misschien kunnen het verbeteren of komen we op hele andere ideeen om een aardbeving na te bootsen.

      Jullie zouden mij ontzettend helpen.

      Groetjes,
      Tom

      geplaatst in Grond- & aardwetenschappen
      M
      Moos
    • Ontstaan en verloop Watergolven

      Beste TU Delft,

      Wij, twee 6vwo scholieren, willen ons profielwerkstuk doen over het onderwerp watergolven. We hebben inmiddels al ondervonden dat dit een lastig onderwerp is. We houden ons vooral bezig met het ontstaan en het verloop van watergolven.

      We zijn momenteel een plan van aanpak aan het schrijven. We hebben goede connecties bij twee zwembaden. Ook zaten we te denken om, mits we hier toestemming voor krijgen, in een zwembad met een herstelbare bodem proeven uit te voeren. Een probleem is dat we helaas nog niet weten hoe we een constante golf moeten creëren. Een idee van ons is om een plank in het water op en neer te laten bewegen, zodat de golven recht naar de schuine bodem toe bewegen.

      Nu staat er een filmpje op de engelse wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Breaking_wave waarbij er, volgens ons, een stuwkracht is uitgeoefend op het water en doordat de kust omhoog loopt breekt de watergolf. Dit lijkt ons ook een goed idee om uit te voeren, maar om dit in eenzwembad toe te moeten passen lijkt ons moeilijk. Bovendien denken we dat we daarvoor een gigantische waterbak moeten hebben, aangezien we met randeffecten zitten. Hebben jullie soms ideeën of tips voor ons?
      Misschien zouden we nog de breking van een golf nader bestuderen. Hieronder staat onze hoofdvraag en de bijbehorende deelvragen.

      Hoofdvraag:
      Hoe ontstaat een watergolf en hoe is het verloop?

      Deelvragen:

      1. Wat is de definitie van een watergolf?
      2. Zijn er verschillende soorten watergolven?
      3. Welke krachten zijn er aanwezig bij een watergolf?
      4. Met welke constructies of technieken kun je een constante golf creëren?
      5. Hoe kun je de snelheid en de hoogte van de golf meten?
      6. Wat is de invloed op de hoogte en snelheid van de golf door het variëren van:
      • de diepte van de bodem?
      • de steilheid van de bodem?
      • de frequentie van de golf?
      1. Hoe creëer je een obstakel en wat heeft dit voor een gevolgen voor een golf?
        (open en gesloten obstakels, onder water, half boven water)
      2. Wat is het randeffect en wat heeft dit voor een gevolgen (bij een waterbak)?
      3. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen watergolven bij een golfbak en watergolven bij een zwembad?

      Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie/vragen en kunnen jullie ons helpen met de theorie van watergolven en hopelijk hebben jullie nog ideeën voor de uitvoering.

      geplaatst in Water & boten
      M
      Moos
    • RE: PWS bruggen

      De constructie is niet exact hetzelfde als in de tekening, er zijn in totaal vijf touwen aan de linkerkant van de brug, maar dan drie dimensionaal. Er zijn dus in totaal tien touwen aan de linkerkant van de brug. De kracht is netjes over het gehele wegdek verdeeld, dus zou deze zich als het goed is lineair verdelen toch? Het middelste touw neemt dat het meeste kracht op. In de tekening is het misschien niet zo nauwkeurig, maar alle touwen staan onder een hoek van 28,77 graden met het wegdek.

      EDIT: Ik bedenk me nu dat we naar een andere tekening zitten te kijken, dit is alweer de meest recente versie:

      http://img4.imageshack.us/img4/7854/moonbridge.jpg

      Vrder vraag ik me af of als ik de doorbuiging van het wegdek uizet tegen het gewicht dat op het wegdek ligt, dit een rechte lijn is of een exponentiële functie, of kan ik daar niks over zeggen? De doorbuiging is de afstand van het midden van de brug tot de grond loodrecht eronder.
      Groet, Florian

      geplaatst in Gebouwen & bruggen
      M
      Moos
    • RE: PWS bruggen

      Ha Joost!
      Ik zit nu met een probleem en moet over anderhalve week mijn pws inleveren dus ik hoop dat je me kunt helpen.
      Ik heb experimenten uitgevoerd, en als ik 3050 gram op mijn brug legde brak het middelste touw. Ik heb de doorbuiging gemeten en die was ongeveer één centimeter. Als ik hetzelfde experiment uitvoerde met een brug zonder touwen, zakte de brug door tot 8,4 centimeter bij een geicht van 1750 gram. Dit zou betekenen dat de touwen zelf nog maar 1300 gram hoeven te dragen. één touwtje hoort te breken als er een gewicht van 1050 gram op staat, maar aangezien er een hoek van 28,77 is van de touwen met de brug is dat nog maar ongeveer 500 gram. Het gewicht wordt verdeeld over de touwen, waarbij de middelste touwen samen 2/5,2e deel van het gewicht op zich nemen. Dit zou betekenen dat één van de middelste touwen nog maar 250 gram verticaal hoeft te dragen. Dit gedeeld door de sinus van 28,77 is 519 gram; nog niet de helft van wat ik had gemeten wanneer een touw breekt. Is dit alles te wijten aan het feit dat de touwen te strak stonden en al veel kracht verspilden aan het bol laten staan van de brug? (ik had de touwen zo gespannen dat d ebrug een beetje bol stond; anders begonnen ze pas bij een doorbuiging waarbij de brug al brak met de krachten goed op te nemen.)

      Flo

      geplaatst in Gebouwen & bruggen
      M
      Moos