stabiliteit van de woningbouw bij aardbreuken door de jaren heen
-
Goedemiddag,
Ik ben een leerling van 6VWO en ben verwikkeld in het profielwerkstuk. Zoals je bij het onderwerp kunt lezen houdt ik het over de stabiliteit van de woningbouw door de jaren heen bij aardbevingen. Hierbij wil ik drie verschillenden soorten huizen theoretisch en praktisch onderzoeken. Het gaat hier om:
- stabiliteit woningbouw bij grieken en romeinen
- stabiliteit woningbouw bij de middeleeuwen
- stabiliteit woningbouw bij het heden
Bij het laatste onderdeel kan ik genoeg informatie vinden, maar bij de andere twee onderwerpen wordt het lastiger. Daarom vraag ik mij af of jullie mij daarmee kunnen helpen.
Ook wil ik een aardbeving nabootsen, waarop de verschillende huizen getest worden. Dit zijn twee platen boven elkaar met daartussen een rails. Een elekrische motor, die aan de bovenste plaat is gemonteerd, moet een lokomotiefwiel-effect aannemen, zodat de bovenste plaat in beweging komt. Daarom vraag ik mij af of ik dit met jullie bij de TU kon onderzoeken. Misschien kunnen het verbeteren of komen we op hele andere ideeen om een aardbeving na te bootsen.
Jullie zouden mij ontzettend helpen.
Groetjes,
Tom -
Beste Joost,
ten eerste heel erg bedankt dat u op ons bericht hebt geantwoord en dat u ons wilt helpen bij ons profielwerkstuk.
De theorie van trillingen was ook niet helemaal de bedoeling om in ons profielwerkstuk te plaatsen. Dus dat laten we achterwege. Om even antwoord te geven op uw vragen:- de gebouwen uit de oudheid bouwen wij doormiddel van zelfgemaakte bouwsteentjes verkrijgbaar uit de winkel (is bekend)
- de gebouwen uit de middeleeuwen bouwen wij doormiddelen van hout, zoals de huizen er vroeger uitzagen.
- de gebouwen van het heden bouwen wij doormiddel van zelfgemaakte bouwsteentjes, maar met een toegevoegde hedendaagse constructie om schade te voorkomen.
De toegevoede link laat zien wat voor constructie wij in gedachte hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=zmmom0pKL6M (tijdstip 18s tot 22s).
De constructie die de trilling aanbrengt staat op hetzelfde fragment (41s tot 44s rechtsonder in)
Ik hoop dat u weer genoeg informatie heeft gekregen.
Groetjes,
Tom en Rick
Leerlingen Kennemer College
Locatie Bullerlaan -
[quote=Moos]Goedemiddag,
Ik ben een leerling van 6VWO en ben verwikkeld in het profielwerkstuk. Zoals je bij het onderwerp kunt lezen houdt ik het over de stabiliteit van de woningbouw door de jaren heen bij aardbevingen. Hierbij wil ik drie verschillenden soorten huizen theoretisch en praktisch onderzoeken. Het gaat hier om:
- stabiliteit woningbouw bij grieken en romeinen
- stabiliteit woningbouw bij de middeleeuwen
- stabiliteit woningbouw bij het heden
Bij het laatste onderdeel kan ik genoeg informatie vinden, maar bij de andere twee onderwerpen wordt het lastiger. Daarom vraag ik mij af of jullie mij daarmee kunnen helpen.
Ook wil ik een aardbeving nabootsen, waarop de verschillende huizen getest worden. Dit zijn twee platen boven elkaar met daartussen een rails. Een elekrische motor, die aan de bovenste plaat is gemonteerd, moet een lokomotiefwiel-effect aannemen, zodat de bovenste plaat in beweging komt. Daarom vraag ik mij af of ik dit met jullie bij de TU kon onderzoeken. Misschien kunnen het verbeteren of komen we op hele andere ideeen om een aardbeving na te bootsen.
Jullie zouden mij ontzettend helpen.
Groetjes,
Tom[/quote]beste Tom,
het klinkt als een leuk onderwerp en ik wil je graag helpen. Wel is het een lastig onderwerp voor een profielwerkstuk. Je kunt erop rekenen dat er heel veel tijd in gaat zitten. De theorie van trillingen is naar mijn idee te ingewikkeld voor een profielwerkstuk. Dit gaat namelijk over hogere orde differentiaal vergelijkingen.
Het praktijk gedeelte klinkt erg interessant, maar ik heb nog wel vragen.
- Hoe wilde jij de verschillende gebouwen maken? Heb je daar al over nagedacht?
- De test zoals jij nu in gedachten heb ken ik zelf niet. Ik weet dan ook niet of dit op de TU kan. Ook zie ik nog niet helemaal hoe je het precies in gedachte hebt. Of dit dus mogelijk is kan ik niet direct zeggen. Zou je hier iets meer informatie over kunnen geven? Ook zou je misschien kunnen denken aan een constructie met veertjes.
voor suggesties van proefjes kan je ook op onderstaande site terecht van de VU: http://www.falw.vu.nl/nl/opdrachtgevers/labs-aardwetenschappen/Tectonic-Laboratory/informatie-voor-scholieren-docenten/ideeen-voor-profielwerkstukken.asp
Misschien kan je er iets mee. Mocht je nog meer informatie nodig hebben, horen wij dit graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
[quote=Moos]Beste Joost,
ten eerste heel erg bedankt dat u op ons bericht hebt geantwoord en dat u ons wilt helpen bij ons profielwerkstuk.
De theorie van trillingen was ook niet helemaal de bedoeling om in ons profielwerkstuk te plaatsen. Dus dat laten we achterwege. Om even antwoord te geven op uw vragen:- de gebouwen uit de oudheid bouwen wij doormiddel van zelfgemaakte bouwsteentjes verkrijgbaar uit de winkel (is bekend)
- de gebouwen uit de middeleeuwen bouwen wij doormiddelen van hout, zoals de huizen er vroeger uitzagen.
- de gebouwen van het heden bouwen wij doormiddel van zelfgemaakte bouwsteentjes, maar met een toegevoegde hedendaagse constructie om schade te voorkomen.
De toegevoede link laat zien wat voor constructie wij in gedachte hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=zmmom0pKL6M (tijdstip 18s tot 22s).
De constructie die de trilling aanbrengt staat op hetzelfde fragment (41s tot 44s rechtsonder in)
Ik hoop dat u weer genoeg informatie heeft gekregen.
Groetjes,
Tom en Rick
Leerlingen Kennemer College
Locatie Bullerlaan[/quote]Hey Tom en Rick,
ten eerste mogen jullie wel je zeggen hoor op dit forum. Maar ik vind het een leuk onderzoek. Wat voor deze uitvoering belangrijk is, het formaat waarin jullie het willen maken. Je kan namelijk misschien iets met lego, als je het vrij klein doet. Anders kan je misschien met deegrollers ipv rails een heel end komen. In plaats van een motortje zou ik denken aan een aangedreven wiel doormiddel van trappers, zoals bij een fiets.
Het is even puzzelen, maar dan kan je hier best iets mee bereiken. Als jullie laten weten in welk formaat jullie dit willen doen, dan kan ik wel meedenken.
Over de theorie zou ik willen zeggen. Probeer ook even in het Engels te kijken en ga eens langs de bibliotheek om te kijken naar wat boeken.
Ook heb ik hier nog een link van een google searchopdracht waar jullie misschien wat aan hebben. Het is wel in het Engels, maar er staan een aantal dingen in van USGS (united states geological survey). Een bedrijf dat ondezoek doet daar het aardoppervlak. Ik ben een keer bij ze langs geweest in California. Ook staan er wat links naar boeken, kan je kijken of je die in de bieb kan vinden.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=earthquake+history&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=Verder zou je ook als alternatief kunnen bedenken dat ze er vroeger niet zo veel aan deden en onderzoek doen naar hoe de huizen geconstrueerd waren en wat er met die materialen opgevangen kan worden. Dit zou je met het experiment weer kunnen testen.
ik hoop jullie zo weer even verder te hebben geholpen. Laat nog maar even weten in welke schaal (welk formaat de huizen zijn) jullie het experiment willen doen.
groetjes,
Joost -
Hey Joost,
dan wordt het bij deze 'je' :p.
Jou idee over het aandrijven door middel van trappers vonden wij beter dan met een elektromotor. Rick heeft thuis nog een oude cardiofiets staan waarvan de grote best wel meevalt. Deze heeft een klein wiel met trappers, die een ander iets groter wiel aandrijft met een ketting. Dat kunnen we misschien wel gebruiken.
Wat de schaal betreft denken we dat we het op de grote van het cariofietswiel doen. Zonder lego maar met echte bouwsteentjes. (is lego niet te sterk?).
We zijn nu in fase 3 van het pws en kunnen het verslag gaan schrijven. Elke vorm die wij kunnen vinden (ook jouw sites) komen goed van pas.Wanneer wij gaan beginnen met de bouw, kunnen we dan een keer een meeting regelen?
Groetjes,
Rick en Tom -
beste Rick en Tom,
wat willen jullie precies meten? De schaal van Richter neem ik aan dat jullie hiervoor willen gebruiken. Om dit te meten heb je een seismograaf nodig. Deze is vrij eenvoudig zelf te maken (ik weet niet of we er 1 op de TU hebben):
http://www.webquests.nl/matrix/wq038/home.htmOm hem af te lezen kan je op de volgende site kijken:
http://www.bc-enschede.nl/wgrassroots/vakken/aardrijkskunde/aardebeeft1103/2hv4g_0304/lschutter/schaalvanrichter.htmIk hoop dat jullie er nog wat aan hebben en dat het gaat lukken.
succes,
Joost
-
beste Tom,
als je deze gaat proberen na te maken:
http://www.bc-enschede.nl/wgrassroots/vakken/aardrijkskunde/aardebeeft1103/2hv4g_0304/lschutter/seismograaf.htm, dan zou je deze denk ik prima op schaal kunnen maken en ook op een kleinere constructie neerzetten.ik zou dit proberen in ieder geval.
ik hoor wel of het gaat lukken. Succes in ieder geval!
groetjes,
Joost -
Hoi Joost,
wij willen weten hoe groot de krachten zijn die op het huisje werken. De enige manier om daar achter te komen is volgens ons met de schaal van Richter. Wij informeren of we de seismograaf kunnen maken op school.
Even een vraag:
Als we een seismograaf maken (bijv. die jij hebt aangegeven), past deze dan op de ondergrond van onze eigen constructie? Is ie daar niet te groot voor? De grootte van de ondergrond van onze constructie weten we nog niet exact, maar het wordt geen meter werk, en je seismograaf is al 25 bij 60 cm.Groetjes
Rick en Tom