PWS over invloeden van allerlei factoren op de remweg van een auto
-
Beste iedereen,
Ik en een klasgenoot doen onze pws over de 'Beïnvloeding van allerlei factoren op de remweg van een auto'.
Hierbij willen we graag kijken naar de invloed van verschillende systemen als ABS en ESP. Ook willen we onderzoeken welke banden het beste zijn voor een zo kort mogelijke remweg en welke ondergrond daar het beste bij helpt. En als laatste willen we onderzoeken wat voor effecten alcohol (dat is al een beetje voorspelbaar) en muziek hebben op de reactietijd van een mens.Wij vroegen ons af of iemand misschien extra informatie voor ons heeft. En is het mogelijk dat we bijvoorbeelden bepaalde soorten banden en ondergronden kunnen onderzoeken of testen op een van jullie faculteiten?
Alvast bedankt.
-
Beste Joost,
Ik wil je graag bedanken voor de informatie die je me hebt gegeven. Het is wel jammer dat ik met mijn onderwerp (helaas) niet bij julli op de faculteit terecht kan. Je zegt dat we met een crashcentrum contact op moeten nemen, maar als dat niet lukt, hoe zouden we het dan eventueel moeten aanpakken. Ik heb nog geen rijbewijs en kan niet zomaar op stap met de auto en de banden ervan verscheuren mag vast niet. Weet jij misschien een bepaalde opstelling die we kunnen gebruiken?
-
Beste Jan,
dit is best een interessant onderzoek. Er wordt hier enorm veel onderzoek naar gedaan, door veel autobedrijven vooral. Zij zijn dan bezig met de banden en inderdaad systemen ontwikkelen als ABS en ESP. Op de faculteit van civiele techniek wordt ook wel onderzoek gedaan naar asfalt en ondergronden, maar geen tests zoals jij in gedachten hebt. Bij werktuigbouwkunde kijken ze vooral naar de systemen in de auto.
Dit zijn allemaal interessante onderzoeken, alleen kunnen we niet op de TU een test doen met een auto op verschillende soorten ondergrond. Dit zou je echt in een crashcentrum moeten doen.
Misschien is het hier een idee voor om contact te zoeken met een crash lab en hier informatie over te zoeken op internet. Een andere optie is die ik me bedenk is een rijschool met slipcursus te contacten. Zij kunnen je sowieso veel vertellen over remweg en verschillende condities van de weg.
Een experiment met alcohol en muziek zijn denk ik goed te doen. Alleen denk ik dat jullie school het niet ziet zitten als jullie een experiment met alcohol doen. Vermoeidheid kan je ook nog testen.
Ik hoop jullie zo een beetje op gang te hebben geholpen. Mochten jullie nog vragen hebben of is er iets nog niet helemaal duidelijk, dan hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hey,
wat een idee zou kunnen zijn, is dat je in een theoretisch gedeelte de wering van abs en esp uitzoekt. Ook kan je in je theorie kijken naar verschillende soorten banden en het effect hiervan. Het wegdek en reactietijd is denk ik wel in de praktijk te brengen.
Reactietijd onder omstandigheden als vermoeidheid of muziek, kunnen getest worden door bijvoorbeeld te kijken naar een programma zoals hieronder:
http://www.maartenscollege.nl/msams/sites/natuurkunde/pages/img/ReactieTijd.htmlVoor de remweg op verschillende wegen kan je denken aan een onderzoekje op schaal, dat je een helling bouwt waar je een auto naar boven laat rijden. Door de zwaartekracht remt de auto vanzelf. Nu zou je op de helling verschillende ondergronden (denk aan grind of glad) aan kunnen leggen en kijken of dit effect heeft.
misschien is het een ideetje. Zelf kunnen jullie kijken of dit aansluit bij wat jullie willen doen en hoe je het precies wilt uitvoeren.
ik hoop jullie weer wat verder geholpen te hebben.
groetjes,
Joost