PWS Voorvleugel F1
-
Beste Meneer/Mevrouw
Wij zijn Timo de Leeuw en Lars Smallenbroek van het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. Wij houden ons PWS over wat voor invloed de voorvleugel heeft op een formule 1 auto.
Ons plan is om een experiment uit te voeren met een windtunnel die we op school hebben, wij willen de hoeveelheid luchtweerstand en downforce die de voorvleugel creëert meten op verschillende hoeken. Hiervoor hebben wij een prototype nodig, maar weten we niet zo goed hoe we die nou kunnen maken en op welke manier we dit goed kunnen meten.
We dachten zelf aan een prototype maken van balsahout en de test uit te voeren op een weegschaal, die meet met hoeveel kracht de vleugel naar beneden word gedrukt. Ook weten we niet echt hoe we de luchtweerstand kunnen meten.
Heeft U adviezen over hoe we dit experiment het beste aan kunnen pakken?Alvast bedankt voor de tijd en moeite!
Met vriendelijke groet,
Lars en Timo -
Hoi @Timo-de-Leeuw ,
Jullie zouden bij ons op de TU Delft gebruik kunnen maken van de windtunnel. Deze kan en de downforce en de weerstand accuraat meten. Wel moeten jullie dan zelf meet een schaal model aankomen. In een videogesprek zou ik jullie kunnen laten zien hoe jullie die eventueel kunnen realiseren.
Jullie hebben ook interesse formulier voor de workshop ingevuld zag ik, die zal waarschijnlijk 3 Oktober plaatsvinden. Ik denk alleen niet dat tegen dei tijd jullie al je eigen voorvleugel klaar hebben. Bij de workshop testen we vleugelprofielen en de uitleg erbij is wel van toepassing op jullie PWS.
Laat even weten wat jullie graag zouden willen, anders kunnen jullie ook naar de workshop komen en daarna kijken of jullie je eigen vleugel willen printen.Mvg,
Wick -
Hoi wick Goelst
Bedankt voor de snelle reactie.
Helaas kunnen wij niet aanwezig zijn op 3 oktober, maar we zouden wel graag een videogesprek in willen plannen voor uitleg over het maken van het prototype. Dan kunnen we later altijd nog kijken wanneer we alsnog naar jullie toe komen om de testen uit te voeren.Met vriendelijke groet,
Timo en Lars
-
@Timo-de-Leeuw
kunnen jullie komende vrijdag afspreken tussen 11 en 14 uur?
anders zouden we volgende week maandag na 16 uur kunnen -
wick Goelst
Maandag 16:00 moet lukken -
wick Goelst
Op welke manier doen we het videogesprek morgen? -
@Timo-de-Leeuw
We kunnen via zoom de meeting houden. Zouden jullie om 16:15 nog steeds kunnen?Wick Goelst heeft u uitgenodigd voor een geplande Zoom-vergadering.
Onderwerp: Zoom meeting invitation - Zoom-vergadering van Wick Goelst
Tijd: 2 okt. 2023 04:15 p.m. Amsterdam, Berlijn, Rome, Stockholm, WenenDeelnemen Zoom Vergadering
https://tudelft.zoom.us/j/99650540947?pwd=dTZ0eU9IY01EWUIxNmpxbDUzSDRnUT09Vergadering-ID: 996 5054 0947
Wachtwoord: 001192
Mobiel met één tik
+16469313860,,99650540947# Verenigde Staten
+16694449171,,99650540947# Verenigde Staten
Bellen op basis van uw locatie
• +1 646 931 3860 Verenigde Staten
• +1 669 444 9171 Verenigde Staten
• +1 669 900 9128 Verenigde Staten (San Jose)
• +1 689 278 1000 Verenigde Staten
• +1 719 359 4580 Verenigde Staten
• +1 253 205 0468 Verenigde Staten
• +1 253 215 8782 Verenigde Staten (Tacoma)
• +1 301 715 8592 Verenigde Staten (Washington DC)
• +1 305 224 1968 Verenigde Staten
• +1 309 205 3325 Verenigde Staten
• +1 312 626 6799 Verenigde Staten (Chicago)
• +1 346 248 7799 Verenigde Staten (Houston)
• +1 360 209 5623 Verenigde Staten
• +1 386 347 5053 Verenigde Staten
• +1 507 473 4847 Verenigde Staten
• +1 564 217 2000 Verenigde Staten
• +1 646 558 8656 Verenigde Staten (New York)Vergadering-ID: 996 5054 0947
Zoek uw lokale telefoonnummer: https://tudelft.zoom.us/u/ahKNUOVp
Deelnemen met Skype voor Bedrijven
https://tudelft.zoom.us/skype/99650540947 -
wick Goelst
Hoi WickZou jij die documentjes over de windtunnel nog even door kunnen sturen?
Alvast bedankt!
Gr Timo
-
@Timo-de-Leeuw heb je een mail waar ik het heen kan sturen?
-
wick Goelst
Stuur maar naar timoleeuwde@gmail.comWe hebben overlegt met onze begeleider, en daar is uitgekomen dat we als plan voor het experiment de hoek van de vleugel willen gaan variëren (en mogelijk de rijhoogte) te kijken naar de downforce en luchtweerstand. Met deze resultaten gaan we dan modelleren en kijken welke hoek de beste resultaten geeft. Dit zouden we graag doen met deze voorvleugel: https://grabcad.com/library/front-wing-sf90-1.
Zou je willen kijken of deze geprint kan worden, dan plannen we een datum in om de testen uit te gaan voeren.Alvast bedankt!
-
@Timo-de-Leeuw
Ik ga kijken of het lukt ergens deze week -
Hoi Timo,
Excuses voor de late reactie, ik heb het werk overgenomen van Wick en er heeft even wat tijd tussen gezeten. Ik heb het document van de voorvleugel, en ik zal kijken of het volgende week lukt om hem te 3d printen. Zodra die goed is geprint zal ik een mailtje sturen naar je mailadres voor een afspraak om de tests te doen.
mvg,
Karel Jacobs@Timo-de-Leeuw -
-
Hoi @KarelJacobs
We wilde even vragen of het al was gelukt met het printen. We hebben een deadline aanstaande en we moeten daarvoor weten wanneer we ongeveer kunnen gaan testen.
Alvast bedankt!
Gr Timo en Lars
-
Hoi, @Timo-de-Leeuw
Ik heb hem van het weekend geprobeerd te printen en toen is die mislukt, omdat er toch een aantal hele smalle onderdelen zijn. Ik heb hem daarna weer geprint en die ga ik morgen checken. Wanneer ik hem heb opgehaald laat ik het weten.
Mvg
Karel Jacobs
-
@KarelJacobs
Top Bedankt! -
Hoi @Timo-de-Leeuw,
De voorvleugel print is opnieuw mislukt omdat die echt teveel detail heeft. Je zou eventueel nog kunnen zoeken naar een minder gedetailleerde voorvleugel op grabcad als dat nog zin heeft. Vooral de aantal verschillende planes in de voorvleugel. Laat maar weten als jullie nog iets anders hebben gevonden dan kan ik checken of die minder gedetailleerd is en of dat gaat lukken.
mvg Karel
-
Hoi @KarelJacobs
In ieder geval bedankt voor het proberen, wij gaan op zoek naar een andere.
mvg Timo en Lars
-
Hoi @KarelJacobs
Zou je voor ons kunnen kijken of je deze uit kan printen: https://grabcad.com/library/mclaren-mp4-4-front-wing-1
Mocht dit nu niet lukken, is het dan alsnog mogelijk om te gaan testen met een simpel houten vleugeltje die jullie misschien nog ergens hebben liggen. Dan hebben we in ieder geval iets van testen die we kunnen gebruiken voor ons onderzoek.Alvast bedankt!
mvg,
Timo en Lars -
Hoi @Timo-de-Leeuw,
Ook deze ziet er te gedetailleerd uit voor het printen aangezien de afmetingen van de testsectie heel klein zijn. Zelf hebben wij eigenlijk alleen maar vleugelprofielen en geen auto onderdelen om te testen. Ik ga morgen nog voor een ander groepje een achtervleugel proberen te printen en als dat lukt kunnen jullie die eventueel gebruiken, maar ook die is nog vrij gedetailleerd dus ik weet niet of dat gaar lukken. Je kan eventueel kijken of je zelf iets uit hout kan schuren of maken met piepschuim om te testen en die kan je dan goed maken voor de windtunnel. Jullie hebben de bestanden van de windtunnel al zie ik dus daar staan de afmetingen van de testsectie in. Ik hoop dat dit iets zal helpen.
Mvg Karel