Het zelf maken van een brandstofcel
-
Hi! Wij maken onze pws over het zelf opwekken van energie, dit op te slaan en het vervolgens weer omzetten in elektriciteit. Nou lopen wij vast bij het punt waar we waterstof weer willen omzetten in energie. Is er een manier waarop je een brandstofcel zelf kunt maken en op welke manier? En zouden jullie hierbij misschien kunnen helpen?
Alvast bedankt!
Romee, Lotte en Fan
-
Hoi @corlaerflr,
Interessant en relevant onderwerp hebben jullie gekozen voor je PWS! Het omzetten van waterstof in elektriciteit gebeurt inderdaad met een brandstofcel, maar om jullie beter te kunnen helpen heb ik wat meer informatie nodig. Zouden jullie wat meer kunnen vertellen over jullie PWS? Hoe zijn jullie van plan om bijvoorbeeld elektriciteit op te wekken? En ik neem aan dat jullie de energie willen opslaan in waterstof? Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen?
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Lisa
-
Hoi @lisamelman,
Onze hoofdvraag is hoe je zelf waterstofopslag voor in huis/de tuin kunt maken. Het idee is om een zonnepaneel aan te sluiten op een vergrote versie van het toestel van Hoffman (gemaakt van pvc buizen). Deze willen we verbinden met een zelfgemaakte compressor en vervolgens willen we de gecomprimeerde waterstof opslaan. Om vervolgens weer energie te verkrijgen is een brandstofcel nodig, alleen kwamen wij er niet goed uit hoe we die vorm zouden moeten geven. Wij hopen dat je ons daar bij kunt helpen!
Groetjes,
Romee, Lotte en Fan
-
Hoi @corlaerflr,
Interessant om te horen! Het maken van een brandstofcel is over het algemeen inderdaad wel wat ingewikkelder dan het maken van het toestel van Hofmann. In de brandstofcel vindt eigenlijk de omgekeerde reactie plaats van de reactie die verloopt in het toestel van Hofmann, namelijk waterstofgas en zuurstofgas wordt omgezet in water. Om deze reactie goed te laten verlopen is een katalysator nodig, namelijk platina. Eigenlijk iedere opstelling waar twee platinadraden het waterstof en zuurstof met elkaar laten reageren functioneert als een brandstofcel. De ene is echter wel efficiënter dan de andere.
Als je in het Engels op internet zoekt zijn er een groot aantal tutorials te vinden van mensen die hun eigen brandstofcel hebben gebouwd. Hieronder een greep:
https://climatebiz.com/diy-hydrogen-fuel-cell/
https://www.wikihow.com/Build-a-Fuel-Cell
https://www.youtube.com/watch?v=cQwCHr89RTo&t=337sHopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, of als jullie een ontwerp hebben opgesteld en willen dat ik meedenk, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Bedankt voor de reactie! Wij hadden inderdaad zelf al deze video's gezien. Het probleem hiermee is dat bij veel van deze in de brandstofcel zelf waterstof gemaakt. Wij willen graag onze waterstof tank op een systeem aansluiten. Ook willen we de bij het toestel van Hoffman ontstaande zuurstof hierop aansluiten.
Dus samengevat een systeem vanaf de zonnepaneel met het toestel van Hoffman, twee compressors voor de waterstof en de zuurstof, vervolgens twee opslagtanks en dan willen we deze tanks aansluiten op een brandstofcel. We hebben het internet behoorlijk afgestruind maar we kunnen hier niks over vinden. Misschien heb jij een oplossing?
Groetjes
Romee, Lotte en Fan
-
Hoi @corlaerflr,
De bovenste link (https://climatebiz.com/diy-hydrogen-fuel-cell/) gaat er niet van uit dat de brandstofcel ook wordt gebruikt voor het produceren van waterstof toch? Deze pagina beschrijft een ontwerp voor een Proton Exchange Membrane (PEM) brandstofcel. Dit zou volgens mij geschikt zijn voor het ontwerp dat jullie beschrijven.
Op deze pagina kun je een overzicht vinden van de verschillende types brandstofcellen. En dan denk ik dat de PEM brandstofcel het best haalbaar is. Uiteindelijk geeft het ook niets als een brandstofcel ook gebruikt zou kunnen worden om waterstof te produceren. Een generator in een windturbine of elektriciteitscentrale kan immers ook zowel gebruikt worden als generator en als elektromotor. Het wordt alleen nooit gebruikt als elektromotor.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard