Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard
Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard
Hoi @vincent-0,
Interessant idee!
Waar hebben jullie gelezen over de stof paracetamol zonder de OH-groep? Wellicht dat je vanaf deze pagina verder kunt zoeken naar de manier waarop de onderzoekers deze stof hebben verkregen. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om als beginstof in plaats van 4-aminofenol de stof aniline te gebruiken, de reactie met azijnzuuranhydride vindt immers plaats op de aminogroep. Echter zou ik voordat je dit doet wel eerst op internet zoeken of deze reactie mogelijk is en of deze al eerder uitgevoerd is.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @pascalv,
Goed om te zien dat jullie er al zo mee bezig zijn, maar vervelend dat het nog niet is gelukt om code te vinden. Er zijn een aantal richtingen die je op kunt met je werkstuk. Welke je uiteindelijk kiest is afhankelijk van ervaring in Python, tijd die je hebt en hoe nauwkeurig model je wilt hebben. Hoe dan ook blijft een model altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid en je zult de verkeersstromen op Schiphol dus nooit perfect zullen beschrijven. Dat is iets wat je moet accepteren, maar intussen wel proberen om het model zo realistisch mogelijk te maken. Ook zul je meer gedetailleerde data van Schiphol moeten vinden (bezoekers per uur, aantal vluchten, aantal poortjes/incheckpunten). De hoeveelheid personeel zou ik niet meenemen omdat het dan erg snel erg complex wordt. Als je bepaalde data niet kunt vinden, is het ook prima om een inschatting te maken.
Het eerste wat je kunt doen is beginnen met een erg simpel model (het model dat jullie noemen in je eerste post) en dit uitbreiden zodat er aan de ene kant passagiers bijkomen (door de poortjes) en aan de andere kant passagiers weg gaan (met het vliegtuig). Dit is waarschijnlijk de meest simpele optie die het minste tijd kost. Als je dit dan hebt geprogrammeerd zou je dit model nog wat kunnen verfijnen en uitbreiden.
Het tweede wat je kunt doen is een wat complexer model opzoeken dat al gecodeerd is en werkt met verkeersstromen. Je zult dan zelf minder nieuwe dingen moeten programmeren, maar het begrijpen van deze code kost vaak minstens zoveel tijd. Je zou bijvoorbeeld eens naar deze code kunnen kijken. Omdat zulke algoritmes vaak erg lang zijn, is het lastig om te bepalen wat er precies gebeurt. Hier zou ik jullie eventueel wel bij kunnen helpen of je kunt contact opnemen met de auteur van de code.
De derde optie is een paper opzoeken waar een algoritme in beschreven staat en dit nabouwen, maar tenzij het erg duidelijk beschreven staat, zou ik dit afraden. Papers zijn zo geschreven dat een ingewikkeld model in een enkele alinea wordt samengevat, wat het voor een leek erg lastig maakt om te reproduceren.
Ten slotte kun je ook proberen om contact te zoeken met een data-analist binnen schiphol, daar fysiek langs gaan en kijken wat hij voor jullie kan betekenen met betrekking tot data en misschien zelfs een simpel model. Ik zou jullie sowieso aanraden om dit te proberen. Een beproefde methode is via LinkedIn wat mensen opzoeken, de 1 maand gratis premium activeren, hen wat berichten sturen. Er is er allicht één met wie je in gesprek kunt. Zij zullen je hierin wel verder kunnen helpen.
Als je tegen problemen aanloopt met het coderen kan ik jullie wellicht helpen, misschien ook door een keer te videobellen en mee te kijken met jullie code. Als jullie dit willen, zou ik wel willen vragen om jullie code als bijlage toe te voegen, nu kan ik er niet zo veel mee.
Hopelijk heb ik jullie hiermee op wat ideeën kunnen brengen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @Tim-Schouten,
Excuses voor mijn late reactie, hier in Delft is het intussen ook vakantie. Het meten van de halveringsdikte van deze materialen is inderdaad een goed idee om mee te beginnen. Hou er echter wel rekening mee dat jullie materialen zoals glas, hout en beton zelf mee zullen moeten nemen, wij hebben dan de stralingsbronnen en meetapparatuur. Een mooie manier om de halveringsdikte van een materiaal te meten, is door een aantal blokjes met gelijke dichte mee te nemen (bijvoorbeeld hout van 10x10x2 cm). Deze kun je dan een voor een achter elkaar plaatsen en zo kijken hoeveel straling er wordt tegen gehouden. De halveringsdikte van deze materialen is vaak bekend, dus die kun je dan vergelijken met de literatuur.
Om wat extra diepgang toe te voegen zou je ook eens kunnen kijken naar de invloed van bijvoorbeeld bètastraling (of alfastraling) op deze materialen, maar hou er dan wel rekening mee dat je materiaal een stuk dunner moet zijn. Zoek zelf eens op hoe diep bètastraling bijvoorbeeld in hout dringt. Ook kun je eens kijken wat de invloed is van gaten in het materiaal, materialen (hout) met verschillende dichtheden, of een object dat is opgebouwd uit verschillende materialen (een composiet of misschien meerdere lagen achter elkaar). Hopelijk heb ik jullie zo voldoende inspiratie gegeven om een goed onderzoeksplan op te stellen. Als jullie deze hier posten zodra jullie deze hebben opgesteld dan kan ik met jullie meekijken.
Een andere belangrijk deelonderwerp bij jullie onderzoeksvraag is radioactieve gassen. Bij een kernongeval komen radioactieve gassen vrij of deeltjes radioactief materiaal die zich door de lucht verspreiden, waardoor mensen dit kunnen inademen. Dit is vaak nog gevaarlijker dan de straling die vanaf buiten komt. Een experiment hierbij doen is wat lastiger, maar hier is vast wel wat over geschreven.
Veel succes met de voorbereidingen en het opstellen van een onderzoeksplan en laat me vooral weten als jullie ergens hulp bij nodig hebben!
Groetjes,
Lennard
Hey @Micha-Sarneel,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Zelf heb ik hier niet zoveel verstand van, maar mijn collega Cian Rippen kan jullie hier zeker mee helpen. Helaas is hij momenteel op vakantie, dus het kan wat langer duren voordat je reactie hebt. Je kunt er echter wel van uit gaan dat dit niet meer dan twee weken zal duren. Veel succes met jullie profielwerkstuk!
Groetjes,
Lennard
Hey @Luc-1,
Wat een gaaf project zijn jullie mee bezig! Het berekenen van het waterstof gebruik is inderdaad niet zo eenvoudig als het berekenen van het diesel gebruik. Dit komt doordat waterstof een gas is en de hoeveelheid waterstof die verbrand wordt dus afhankelijk is van de druk. Waterstof onder hoge druk bevat veel meer moleculen dan waterstof bij atmosferische druk, en zal daarom ook meer energie produceren. Verder is waterstof erg vluchtig, waardoor het gemakkelijk weglekt, dat is dus wel iets om rekening mee te houden. Toch zijn jullie zeker op de goede weg met het berekenen van de calorische waardes, dat is precies hoe je het aan moet pakken! Zelf heb ik wat rondgezocht op internet en het blijkt dus dat een mix van 10% diesel en 90% waterstof de beste resultaten geeft, maar andere verhoudingen werken ook. Dit artikel beschrijft hoe een onderzoeksgroep een dieselmotor heeft omgebouwd tot waterstofmotor, wellicht dat jullie daar nog iets van kunnen opsteken (hier als pdf bestand).
Veel succes met jullie project en mocht je nog vragen hebben of willen dat ik meekijk met jullie berekening, laat dat vooral weten!
Groetjes,
Lennard
Hey @Tim-Schouten,
Ik heb reactie van het reactorinstituut. Zij willen graag een concreter plan wat jullie precies willen onderzoeken en een datum wanneer jullie dit willen uitvoeren, hadden jullie hier al over nagedacht?
Laat maar weten!
Groetjes,
Lennard
Hey @Jesse-0,
Vandaag, morgen of overmorgen wordt lastig voor mij, dat is ook wel erg kort dag. Maar vrijdag of begin volgende week kan ik wel een gaatje vrijmaken.
Als jij op een van deze data ook kunt dan stuur ik je een privé bericht waarin we verder de details bespreken. Laat maar weten of jou dit uitkomt!
Groetjes,
Lennard
Hey @Jesse-0,
Gaaf onderwerp heb je gekozen! Als masterstudent natuurkunde kan ik je hier zeker bij helpen.
Laat maar weten welke vragen je hebt en wanneer je het interview wilt afnemen, dan plannen we dit in!
Groetjes,
Lennard
Hey @Solan-Rashed,
De communicatie hou ik liever via het forum, dan heb ik alle vragen centraal. Goed om te horen dat jullie al eens eerder gecodeerd hebben! Als je al eens eerder met Python gewerkt hebt dan is het misschien goed om je kennis van de basics even op te frissen.
Een goede plaats om vervolgens te beginnen met AI in Python (library PyTorch) zijn de volgende tutorials:
https://pytorch.org/tutorials/beginner/basics/intro.html
Gaat dit goed, dan kun je je bijvoorbeeld wat meer verdiepen in Convolutional Neural Networks, e.g. op:
https://cs231n.github.io/convolutional-networks/
Of wat meer de diepte ingaan met behulp van de volgende colleges en oefeningen:
https://www.eliskagreplova.com/ai-for-physicists-ap3751
Wellicht kun je je dan uiteindelijk verdiepen in een van de projects onder aan de pagina en resultaten uit een paper reproduceren of hierop doorbouwen. Dit laatste zou ik echter alleen aanraden als je genoeg ervaring hebt met coderen en is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een profielwerkstuk.
Tot zover wat bronnen over AI. Wil je jezelf juist wat meer verdiepen in de theorie achter kwantummechanica, dan hebben wij op het Science Centre van de TU Delft een aantal quantum opstellingen staan, waarmee je ook praktisch kwantumexperimenten kunt doen, genoeg om je een heel profielwerkstuk mee bezig te houden (zie: https://pwstudelft.nl/workshops/kwantum/). Jullie lijken echter meer geïnteresseerd in het coderen, dus dan is voor een solide theoretische achtergrond het volgende boek een grote aanrader. Dit wordt gebruikt om op de universiteit het eerst vak over kwantummechanica te geven, dus soms is het misschien een beetje doorbijten, maar het is erg compleet:
https://drive.google.com/file/d/1FJu4PjRtZGDC1NeYx-VQ2JmCNTtbWxe2/view?usp=sharing
Verder heb je de mogelijkheid om zelf kwantum circuits te simuleren of je eigen kwantumalgoritmes uit te voeren op de kwantumcomputer van IBM. Hierover is veel informatie te vinden op internet, dus door te googlen vind je wel wat tutorials. Hierbij in ieder geval twee tutorials over kwantumalgoritmes en kwantumcircuits:
https://learning.quantum.ibm.com/course/fundamentals-of-quantum-algorithms/
https://learning.quantum.ibm.com/tutorial/explore-gates-and-circuits-with-the-quantum-composer
Hopelijk kan een van deze links jullie wat verder helpen, maar als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @Tim-Schouten,
Nog geen reactie helaas. Ik heb vandaag wat andere mensen binnen RID benaderd, misschien dat zij wel reactie geven. Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes,
Lennard
Hey @Solan-Rashed,
Wat een gaaf onderwerp! AI wordt inderdaad veel gebruikt bij het ontwikkelen van Kwantum algoritmes of bij het herkennen van patronen. Mijn antwoord aan jullie is erg afhankelijk van jullie voorkennis. Kwantummechanica is namelijk niet zo eenvoudig om te begrijpen, machine learning vereist ook al wat codeer ervaring. Als jullie beide onderwerpen interessant vinden, maar nog weinig hebben gecodeerd, dan heb ik wel wat interessante bronnen voor jullie om meer over te leren. Maar als jullie al ervaring hebben met programmeren, dan kun je misschien echt een probleem uit de praktijk aanpakken. Ik hoor het graag en denk graag met jullie mee!
Groetjes,
Lennard
Hey @Tim-Schouten,
Wat een gaaf onderwerp! Op de TU Delft hebben wij hier veel ervaring mee en we hebben ook een groot aantal verschillende gamma bronnen. Probleem is alleen dat er strenge protocollen gelden voor het werken met radioactief materiaal. Maar in deze fase van je profielwerkstuk kun je er vanuit gaan dat je allicht ergens in Nederland met een gamma bron kunt werken. Ik ga het voor jullie proberen te regelen en kom er op terug!
Groetjes,
Lennard