Mini waterstofmotor
-
hallo
wij moeten voor een won project met een groepje bekijken of het mogelijk was om een kleine versie van een waterstofmotor te bouwen en of het daarna ook mogelijk is om deze motor te realiseren. Ons probleem is alleen dat we geen idee hebben hoe we hiermee moeten beginnen en of dit überhaupt mogelijk is.
Groetjes,
Laurens en Kai -
Hey @LaurensB,
Interessant onderwerp! Zou je mij misschien wat meer informatie kunnen geven. Wat is klein? Wat is een waterstofmotor, een motor die direct op waterstof draait of een elektromotor met brandstofcel? Je zou eens kunnen beginnen met wat inlezen op internet/ChatGPT (in het Engels!) over de verschillende soorten brandstofcellen/waterstofmotors en of er mensen zijn die al eerder een soortgelijk project hebben uitgevoerd.
Groetjes,
Lennard -
Bedankt voor de reactie,
Met klein bedoelen we een waterstofmotor met de afmeting van 6,0×9,5×7,0 cm, we willen de waterstofmotor laten lopen met een platinakatalysator waardoor het een elektromotor wordt, dit doen we omdat het veel veiliger zou zijn dan een verbrandingsmotor ook hebben we gelezen dat een elektromotor veel efficiënter is. Wij vragen ons af of hulp van de TU Delft hierbij mogelijk is
groetjes,
Laurens en Kai -
Hey @LaurensB,
Wordt al wat duidelijker :) Als ik het goed begrijp schaffen jullie dus de elektromotor aan en willen jullie de brandstofcel zelf maken. Dat is zeker mogelijk en ik denk graag met jullie mee over het ontwerp. Op internet zijn heel veel voorbeelden te vinden van mensen die zelf al eens een brandstofcel hebben gemaakt (van welk type dan ook), dus ik zou aanraden om eens in het Engels te zoeken naar wat ontwerpen van andere mensen. Het is belangrijk om de verschillende types brandstofcellen goed met elkaar te vergelijken zodat je de beste afweging kunt maken. Als jullie dan een globaal ontwerp hebben, probeer dit dan zo duidelijk mogelijk hier te beschrijven, dan denk ik graag met jullie mee. Eventueel is het ook mogelijk om te videobellen als jullie wat verder zijn in het proces. Laat vooral weten als je verder nog vragen hebt!
Groetjes,
Lennard -
hey @lennardd
we hebben op het internet een fuel cell stack gevonden die we willen gaan kopen omdat we die niet zelf kunnen bouwen met de middelen die we hebben. We willen een op afstand bestuurbare auto gaan gebruiken voor de onderdelen zoals de behuizing en het mechanisme om de auto vooruit te stuwen. We gaan zelf de container proberen te maken om het waterstof in te houden. We moeten nog een tekening maken hoe dit er uit zou gaan zien en zou gaan werken maar daar komen we later op terug
groetjes,
Laurens -
Hey @LaurensB,
Klinkt goed! Het zou zelf mogelijk moeten zijn om een fuel cell te bouwen als je bijvoorbeeld een PEM membraan aanschaft, maar het kopen van een kant en klare brandstofcel geeft inderdaad meer zekerheid. Ik ben benieuwd naar jullie tekening!
Lennard