Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard
Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard
Hoi @vincent-0,
Interessant idee!
Waar hebben jullie gelezen over de stof paracetamol zonder de OH-groep? Wellicht dat je vanaf deze pagina verder kunt zoeken naar de manier waarop de onderzoekers deze stof hebben verkregen. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om als beginstof in plaats van 4-aminofenol de stof aniline te gebruiken, de reactie met azijnzuuranhydride vindt immers plaats op de aminogroep. Echter zou ik voordat je dit doet wel eerst op internet zoeken of deze reactie mogelijk is en of deze al eerder uitgevoerd is.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @Thijmen-1,
Dat is zeker mogelijk! De workshop van 9 oktober start om 14.00 en wordt gegeven in het Science Centre op de campus van de TU Delft (Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft). Je aanmelding staat genoteerd en je zult in de week voorafgaand aan de workshop nog een mailtje krijgen met meer informatie!
Tot dan!
Groetjes,
Lennard
Hey @pascalv,
Goed om te zien dat jullie er al zo mee bezig zijn, maar vervelend dat het nog niet is gelukt om code te vinden. Er zijn een aantal richtingen die je op kunt met je werkstuk. Welke je uiteindelijk kiest is afhankelijk van ervaring in Python, tijd die je hebt en hoe nauwkeurig model je wilt hebben. Hoe dan ook blijft een model altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid en je zult de verkeersstromen op Schiphol dus nooit perfect zullen beschrijven. Dat is iets wat je moet accepteren, maar intussen wel proberen om het model zo realistisch mogelijk te maken. Ook zul je meer gedetailleerde data van Schiphol moeten vinden (bezoekers per uur, aantal vluchten, aantal poortjes/incheckpunten). De hoeveelheid personeel zou ik niet meenemen omdat het dan erg snel erg complex wordt. Als je bepaalde data niet kunt vinden, is het ook prima om een inschatting te maken.
Het eerste wat je kunt doen is beginnen met een erg simpel model (het model dat jullie noemen in je eerste post) en dit uitbreiden zodat er aan de ene kant passagiers bijkomen (door de poortjes) en aan de andere kant passagiers weg gaan (met het vliegtuig). Dit is waarschijnlijk de meest simpele optie die het minste tijd kost. Als je dit dan hebt geprogrammeerd zou je dit model nog wat kunnen verfijnen en uitbreiden.
Het tweede wat je kunt doen is een wat complexer model opzoeken dat al gecodeerd is en werkt met verkeersstromen. Je zult dan zelf minder nieuwe dingen moeten programmeren, maar het begrijpen van deze code kost vaak minstens zoveel tijd. Je zou bijvoorbeeld eens naar deze code kunnen kijken. Omdat zulke algoritmes vaak erg lang zijn, is het lastig om te bepalen wat er precies gebeurt. Hier zou ik jullie eventueel wel bij kunnen helpen of je kunt contact opnemen met de auteur van de code.
De derde optie is een paper opzoeken waar een algoritme in beschreven staat en dit nabouwen, maar tenzij het erg duidelijk beschreven staat, zou ik dit afraden. Papers zijn zo geschreven dat een ingewikkeld model in een enkele alinea wordt samengevat, wat het voor een leek erg lastig maakt om te reproduceren.
Ten slotte kun je ook proberen om contact te zoeken met een data-analist binnen schiphol, daar fysiek langs gaan en kijken wat hij voor jullie kan betekenen met betrekking tot data en misschien zelfs een simpel model. Ik zou jullie sowieso aanraden om dit te proberen. Een beproefde methode is via LinkedIn wat mensen opzoeken, de 1 maand gratis premium activeren, hen wat berichten sturen. Er is er allicht één met wie je in gesprek kunt. Zij zullen je hierin wel verder kunnen helpen.
Als je tegen problemen aanloopt met het coderen kan ik jullie wellicht helpen, misschien ook door een keer te videobellen en mee te kijken met jullie code. Als jullie dit willen, zou ik wel willen vragen om jullie code als bijlage toe te voegen, nu kan ik er niet zo veel mee.
Hopelijk heb ik jullie hiermee op wat ideeën kunnen brengen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @Aditi,
Gaaf onderwerp hebben jullie gekozen! Het is zeker mogelijk om de workshop supergeleiding te volgen. In deze workshop ga je zelf met supergeleiders en vloeibare stikstof aan de slag, zodat je hele gave experimenten kunt doen met bijvoorbeeld het Meissner effect. Op dit moment is er nog geen workshop gepland, maar de eerstvolgende wordt waarschijnlijk vlak na de kerstvakantie gegeven. Laat maar weten als jullie verder nog vragen hebben of als ik jullie nog ergens mee kan helpen!
Groetjes,
Lennard
Hey @basvanbommel,
Wat een gaaf onderwerp hebben jullie gekozen. Met het onderwerp resonantie kun je inderdaad veel verschillende kanten op, maar het testen van de eigenfrequentie is een heel mooi onderwerp. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar de invloed van de dikte van het glas of de vorm van het glas op de eigenfrequentie. Met een toongenerator en veel verschillende soorten glas kun je dan hele gave experimenten doen. Eventueel zou het zelfs mogelijk zijn om bij ons langs te komen in de dode kamer, om zo de invloed van geluid van buitenaf te minimaliseren. Om jullie echter te helpen met jullie deelvragen, heb ik eerst wat meer informatie nodig over de deelvragen die jullie nu al hebben en de onderwerpen waar jullie verder zelf al over nagedacht hebben?
Laat maar weten!
Groetjes,
Lennard
Hey @Anna-Rade,
Geen probleem. Kan morgenochtend, anders volgende week maandag, donderdag of vrijdag. Laat maar weten wat voor jullie handig is. Misschien dat ik op een andere dag ook ergens een gaatje heb.
Groetjes,
Lennard
Ha @SuzaGiesen,
Wat een gaaf experiment hebben jullie uitgevoerd. Op basis van de pieken die jullie gemeten hebben in het emissiespectrum, kun je proberen te achterhalen wat er in de stof gebeurt. Het aantal pieken van argon is ongeveer vergelijkbaar met dat van neon, ofwel je hebt heel veel informatie. Als je wilt gaan rekenen aan een spectrum is het gemakkelijker om dit bij een 'simpel' atoom zoals waterstof of helium te doen. Dit betekent echter niet dat het onmogelijk is. Ik zou jullie vooral aanraden om veel te Googlen en veel onderzoek te doen, ChatGPT te gebruiken, om zo te achterhalen welke overgangen verantwoordelijk zijn voor welke pieken in het spectrum. Veel papers en boeken lezen dus, begin eens op Google Scholar of in de Scopus database, daar zal ongetwijfeld wat te vinden zijn. Mocht je nu wat gevonden hebben, maar iets niet helemaal begrijpen, dan denk ik graag met jullie mee.
Groetjes,
Lennard
Hey @Anna-Rade,
Snap ik helemaal! Als je een .Z of .gz bestand hebt, dan ziet dit er zeker abracadabra uit. Als je het uitpakt met een programma als 7zip, zul je echter weer normale getallen krijgen. Ook dan is het nog een beetje puzzelen wat de verschillende bestanden betekenen. Uiteindelijk heb je een bestand nodig met de klok correctie, dit kan .rnx of .cnx zijn, maar ook .rnx.Z die je dus eerst moet uitpakken. Hou er rekening mee dat je ook informatie nodig hebt over de snelheid en hoogte van de satteliet en dat je hier dus waarschijnlijk een tweede bestand voor nodig hebt. Ik zou aanraden om veel gebruik te maken van ChatGPT en goed de website door te lezen, je gaat dan wat beter de structuur van de mappen en de inhoud van de bestanden begrijpen. Probeer jezelf hier echt even in te verdiepen, zodat ik donderdag concreet met jullie mee kan denken en kan helpen met zaken waar jullie dan nog tegenaan lopen.
Groetjes,
Lennard
Hey @adamvassard,
Goed om te horen dat jullie de rondleiding leuk vonden! Videobellen is voor mij prima, je vorige berichtje was alleen een beetje kort dag. Aanstaande vrijdag kan ik wel vanaf 15u of tot 11u. Anders op donderdagmorgen of op maandag. Laat maar weten wat voor jou handig is!
Groetjes,
Lennard
Hey @Qing-Kroone,
Het is inderdaad erg lastig om een elektronenkanon te regelen; bovendien moet je goed weten waar je mee werkt, het is niet zonder risico. Voor wat betreft de concentratie stikstofgas, je wilt deze inderdaad binnen een koepel houden zodat deze concentratie in stand blijft. Kijk maar eens of je wat materialen kunt vinden en probeer jezelf wat verder in te lezen in het onderwerp, dan kunnen we dit tijdens de workshop nog eens goed doorspreken. De eerstvolgende workshop wordt gegeven op woensdag 11-12 om 14.00 in de middag.
Groetjes,
Lennard
Hey @Anna-Rade,
Donderdag 8.50 is prima! Ik heb jullie een Teams link gestuurd, tot dan!
Groetjes,
Lennard
Hey @Qing-Kroone,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Het experiment dat jullie beschrijven is (in enigszins aangepaste vorm) zeker mogelijk. Het is echter niet eenvoudig en vereist dure apparatuur, secure berekeningen en veel tijd. Als 'deeltjesversneller' kun je een elektronenkanon gebruiken, maar het is niet eenvoudig om hieraan te komen. Verder geven jullie aan een vacuüm te willen laten ontstaan in een koepel met zuurstof en stikstof. Een vacuüm betekent echter dat er geen gassen aanwezig zijn, anders zou het geen vacuüm zijn. Daarnaast helpt een vacuüm ook niet mee als je geladen deeltjes op gasmoleculen wilt afschieten, je wilt juist dat je elektronen een deeltje raken, maar in een (bijna-)vacuüm zijn er nauwelijks deeltjes aanwezig om op te botsten. Het is daarom eenvoudiger om juist een hele hoge concentratie (stikstof)gas te gebruiken, dan is de kans het grootst dat de elektronen botsen met de gasmoleculen, exciteren en licht uitzenden. Laat maar weten voor wanneer jullie dit experiment uitgevoerd willen hebben, ik denk graag met jullie mee over de uitvoering en opstelling.
Als jullie niet zo veel ervaring hebben met het bouwen van opstellingen, dan raad ik jullie aan om eens in Delft langs te komen voor onze workshop Noorderlicht. Wij hebben gasontladingsbuizen, waarin we met elektronen versnellen met een spanning van 10kV en deze laten botsten op verschillende gassen (H2, O2, N2, He, Ne, CO2, H2O). Met een spectrometer kunnen we vervolgens het emissiespectrum van deze gassen bepalen. Een mooi experiment wat toch wat minder voeten in de aarde heeft dan het bouwen van een eigen opstelling. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om eerst eens bij ons langs te komen, het experiment uit te voeren en vervolgens samen na te denken over het bouwen van jullie eigen experiment. Laat maar weten of jullie verder nog vragen hebben en hoe ik jullie het best kan helpen!
Groetjes,
Lennard
Ha Jan van Aalt,
Wat mooi om te horen dat de basisschool waar jij vrijwilliger bent dit wil organiseren voor hun leerlingen! Helaas is dit forum vooral bedoeld om middelbare scholieren te helpen met hun profielwerkstuk, maar wellicht dat het vanuit het Science Centre mogelijk is om dit te regelen. Als je een mail kunt sturen naar sciencecentre@tudelft.nl, dan komt dit vast bij de juiste persoon terecht!
Met vriendelijke groet,
Lennard