Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard
Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard
Hoi @vincent-0,
Interessant idee!
Waar hebben jullie gelezen over de stof paracetamol zonder de OH-groep? Wellicht dat je vanaf deze pagina verder kunt zoeken naar de manier waarop de onderzoekers deze stof hebben verkregen. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om als beginstof in plaats van 4-aminofenol de stof aniline te gebruiken, de reactie met azijnzuuranhydride vindt immers plaats op de aminogroep. Echter zou ik voordat je dit doet wel eerst op internet zoeken of deze reactie mogelijk is en of deze al eerder uitgevoerd is.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @Thijmen-1,
Dat is zeker mogelijk! De workshop van 9 oktober start om 14.00 en wordt gegeven in het Science Centre op de campus van de TU Delft (Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft). Je aanmelding staat genoteerd en je zult in de week voorafgaand aan de workshop nog een mailtje krijgen met meer informatie!
Tot dan!
Groetjes,
Lennard
Hey @pascalv,
Goed om te zien dat jullie er al zo mee bezig zijn, maar vervelend dat het nog niet is gelukt om code te vinden. Er zijn een aantal richtingen die je op kunt met je werkstuk. Welke je uiteindelijk kiest is afhankelijk van ervaring in Python, tijd die je hebt en hoe nauwkeurig model je wilt hebben. Hoe dan ook blijft een model altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid en je zult de verkeersstromen op Schiphol dus nooit perfect zullen beschrijven. Dat is iets wat je moet accepteren, maar intussen wel proberen om het model zo realistisch mogelijk te maken. Ook zul je meer gedetailleerde data van Schiphol moeten vinden (bezoekers per uur, aantal vluchten, aantal poortjes/incheckpunten). De hoeveelheid personeel zou ik niet meenemen omdat het dan erg snel erg complex wordt. Als je bepaalde data niet kunt vinden, is het ook prima om een inschatting te maken.
Het eerste wat je kunt doen is beginnen met een erg simpel model (het model dat jullie noemen in je eerste post) en dit uitbreiden zodat er aan de ene kant passagiers bijkomen (door de poortjes) en aan de andere kant passagiers weg gaan (met het vliegtuig). Dit is waarschijnlijk de meest simpele optie die het minste tijd kost. Als je dit dan hebt geprogrammeerd zou je dit model nog wat kunnen verfijnen en uitbreiden.
Het tweede wat je kunt doen is een wat complexer model opzoeken dat al gecodeerd is en werkt met verkeersstromen. Je zult dan zelf minder nieuwe dingen moeten programmeren, maar het begrijpen van deze code kost vaak minstens zoveel tijd. Je zou bijvoorbeeld eens naar deze code kunnen kijken. Omdat zulke algoritmes vaak erg lang zijn, is het lastig om te bepalen wat er precies gebeurt. Hier zou ik jullie eventueel wel bij kunnen helpen of je kunt contact opnemen met de auteur van de code.
De derde optie is een paper opzoeken waar een algoritme in beschreven staat en dit nabouwen, maar tenzij het erg duidelijk beschreven staat, zou ik dit afraden. Papers zijn zo geschreven dat een ingewikkeld model in een enkele alinea wordt samengevat, wat het voor een leek erg lastig maakt om te reproduceren.
Ten slotte kun je ook proberen om contact te zoeken met een data-analist binnen schiphol, daar fysiek langs gaan en kijken wat hij voor jullie kan betekenen met betrekking tot data en misschien zelfs een simpel model. Ik zou jullie sowieso aanraden om dit te proberen. Een beproefde methode is via LinkedIn wat mensen opzoeken, de 1 maand gratis premium activeren, hen wat berichten sturen. Er is er allicht één met wie je in gesprek kunt. Zij zullen je hierin wel verder kunnen helpen.
Als je tegen problemen aanloopt met het coderen kan ik jullie wellicht helpen, misschien ook door een keer te videobellen en mee te kijken met jullie code. Als jullie dit willen, zou ik wel willen vragen om jullie code als bijlage toe te voegen, nu kan ik er niet zo veel mee.
Hopelijk heb ik jullie hiermee op wat ideeën kunnen brengen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Hey @Qing-Kroone,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Het experiment dat jullie beschrijven is (in enigszins aangepaste vorm) zeker mogelijk. Het is echter niet eenvoudig en vereist dure apparatuur, secure berekeningen en veel tijd. Als 'deeltjesversneller' kun je een elektronenkanon gebruiken, maar het is niet eenvoudig om hieraan te komen. Verder geven jullie aan een vacuüm te willen laten ontstaan in een koepel met zuurstof en stikstof. Een vacuüm betekent echter dat er geen gassen aanwezig zijn, anders zou het geen vacuüm zijn. Daarnaast helpt een vacuüm ook niet mee als je geladen deeltjes op gasmoleculen wilt afschieten, je wilt juist dat je elektronen een deeltje raken, maar in een (bijna-)vacuüm zijn er nauwelijks deeltjes aanwezig om op te botsten. Het is daarom eenvoudiger om juist een hele hoge concentratie (stikstof)gas te gebruiken, dan is de kans het grootst dat de elektronen botsen met de gasmoleculen, exciteren en licht uitzenden. Laat maar weten voor wanneer jullie dit experiment uitgevoerd willen hebben, ik denk graag met jullie mee over de uitvoering en opstelling.
Als jullie niet zo veel ervaring hebben met het bouwen van opstellingen, dan raad ik jullie aan om eens in Delft langs te komen voor onze workshop Noorderlicht. Wij hebben gasontladingsbuizen, waarin we met elektronen versnellen met een spanning van 10kV en deze laten botsten op verschillende gassen (H2, O2, N2, He, Ne, CO2, H2O). Met een spectrometer kunnen we vervolgens het emissiespectrum van deze gassen bepalen. Een mooi experiment wat toch wat minder voeten in de aarde heeft dan het bouwen van een eigen opstelling. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om eerst eens bij ons langs te komen, het experiment uit te voeren en vervolgens samen na te denken over het bouwen van jullie eigen experiment. Laat maar weten of jullie verder nog vragen hebben en hoe ik jullie het best kan helpen!
Groetjes,
Lennard
Ha Jan van Aalt,
Wat mooi om te horen dat de basisschool waar jij vrijwilliger bent dit wil organiseren voor hun leerlingen! Helaas is dit forum vooral bedoeld om middelbare scholieren te helpen met hun profielwerkstuk, maar wellicht dat het vanuit het Science Centre mogelijk is om dit te regelen. Als je een mail kunt sturen naar sciencecentre@tudelft.nl, dan komt dit vast bij de juiste persoon terecht!
Met vriendelijke groet,
Lennard
Hey @Anna-Rade,
Ja hoor, geen probleem. Ik ben volgende week donderdag beschikbaar tot 11.30, laat maar weten welke tijd voor jullie het beste uitkomt; dan stuur ik jullie een Teams link!
Groetjes,
Lennard
Hey @Jonas-0,
Dinsdag de 19e is prima, staat in mijn agenda. Als jij doorgeeft welke experimenten je deze dag wilt doen, dan regelen we dat deze klaar zijn en jij ze kunt uitvoeren. Bij ieder experiment wordt een inleiding gegeven en krijg je een practicum handleiding, maar de echte achtergrondinformatie zul je vooraf of achteraf zelf moeten opzoeken. Verder is het mogelijk om tijdens deze middag al je vragen te stellen die je tot nu toe hebt over je profielwerkstuk en de theorie waar je jezelf in hebt verdiept. Vooraf zal ik uiteraard wat leesmateriaal opsturen, zodat jij jezelf al een beetje kunt verdiepen in de experimenten. Laat maar weten welke experimenten jij geïnteresseerd in bent via de mail naar scholierenlab@tudelft.nl, dan stuur ik je de info op!
Groetjes,
Lennard
Hey @adamvassard,
Informatie over een rondleiding zal ik direct naar jullie email doorsturen zodra ik dit heb ontvangen. De rest van de communicatie hou ik graag via het forum, zodat ik alle vragen centraal houdt. Voor wat betreft het videobellen, ik ben iedere maandag, donderdag en vrijdag vrijwel de hele dag beschikbaar. Laat maar weten wanneer het voor jullie goed uitkomt!
Groetjes,
Lennard
Hey @Jonas-0,
Dat is zeker mogelijk! Dinsdag de 19e en 26e kunnen vanaf 12.00-18.00, Woensdag de 20e vanaf 14.00-18.00. Zelf zou ik aanraden om dan een dinsdag te pakken, dan geef je jezelf iets meer tijd. Laat maar weten welke datum voor jou het beste uitkomt. Voor wat betreft de herkomst van de Schrödingervergelijking, het boek van Griffiths legt wel uit wat de verschillende termen betekenen, maar dat is eigenlijk niet de herkomst. Ik snap dus dat je het niet kon vinden. Nu weet ik niet of een uitgebreide afleiding van de Schrödingervergelijking nodig is voor je pws, maar mocht je hier in geïnteresseerd zijn, dan geeft dit paper een mooi overzicht: https://www.pnas.org/doi/epdf/10.1073/pnas.1302475110.
Groetjes,
Lennard
Hey @Ahmet-Aksungur,
Zou je mij misschien een foto of tekening van jullie ontwerp kunnen sturen, dat zou het voor mij wat duidelijker maken, hoewel ik het globale plaatje wel helder heb. Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom je een hybrid zou willen maken, het is al lastig genoeg om een railgun óf een coilgun te maken en veel pws groepjes lukt het niet eens om een projectiel met een fatsoenlijke snelheid weg te schieten in een van beide ontwerpen. Bovendien levert het veel ontwerp problemen op, de coil zal niet alleen lorentzkracht creëren op de rails, maar ook een stroom induceren, wat je elektronica in de war kan schoppen. Het lijkt mij een beter idee om het ontwerp van de coilgun wat meer te optimaliseren, zodat je de lorentzkracht vergroot. Mocht je aan je ontwerp vast willen houden dan zou ik aanraden om de rails op meerdere punten te bevestigen aan de holle buis, liefst met niet geleidend materiaal, denk aan een 3D print. Ook is de achterkant van de rails een mooi punt om de rails samen met de holle buis stevig te bevestigen aan bijvoorbeeld een plaat. Mijn advies aan jullie is echter: maak de keuze om ofwel je coilgun of railgun te optimaliseren, een coilgun heeft mijns inziens dan de grootste kans van slagen. Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard
Ha @adamvassard,
Leuk dat jullie geïnteresseerd zijn in kernenergie! We kunnen vast regelen dat jullie langs kunnen komen bij de reactor en een rondleiding krijgen, maar niet op de termijn van één week. Daar gaat vaak wel een tijdje overheen voordat dit rond is. Mocht je echt alleen deze week kunnen, dan kun je zeker langskomen en kan ik wat vragen beantwoorden, maar zoveel is er niet te zien aan de buitenkant. Laat maar weten hoe jullie zitten met je deadlines en wat voor jullie het beste uitkomt!
Groetjes,
Lennard
Hey @Anna-Rade,
Leuk om jullie vandaag gesproken te hebben! Zoals beloofd heb ik nog even verder gekeken voor jullie, het is inderdaad lastig om het overzicht te houden tussen alle data die er op de NASA website staat. In principe kun je er gemakkelijk bij, een account aanmaken is gratis en geeft toegang tot alle data. Je kunt dit handmatig downloaden, of met een scriptje, voor nu zou ik aanraden om dit handmatig te doen. De data is gezipt in .gz of .Z files en opgeslagen in RINEX formaat, allebei niet erg toegankelijk. Ik zou dus aanraden om op internet op zoek te gaan naar software van andere mensen die RINEX omzet in een mooi formaat zoals csv (voor Excel). Of nog mooier, mensen die zelf met deze data hebben gewerkt en een netjes dataset hebben achtergelaten. Een software tool die ik in ieder geval al heb kunnen vinden is gLAB, dit maakt de data analyse een stuk eenvoudiger: https://gage.upc.edu/en/learning-materials/software-tools/glab-tool-suite. Ik zou dus aanraden om daar eerst mee aan de slag te gaan en wat bestanden van NASA daarin te analyseren.
Ook zul je moeten uitzoeken welke bestanden je precies nodig hebt. Hiervoor raad ik aan om de pagina's onder https://cddis.nasa.gov/Data_and_Derived_Products/GNSS/GNSS_data_and_product_archive.html goed te bestuderen. Hier wordt wat meer verteld over de inhoud van de verschillende bestanden en de structuur van de datamappen, dat is wel handig. Ook op internet is er veel geschreven over deze database, er wordt immers door veel mensen mee gewerkt. Voor nu is het voor jullie dus veel lezen, veel inlezen, veel Googlen (in het Engels) en zo proberen meer te weten te komen over de data en over de stappen die je het beste kunt nemen. Zodra je weet naar welke bestanden je op zoek bent, wordt het een stuk gemakkelijker. Ook hiervoor is gLAB een goed startpunt, kijk bijvoorbeeld eens naar de tutorials: https://gage.upc.edu/en/learning-materials/software-tools/glab-tool-suite-links/glab-tutorials/gnss-tutorials
Ga er vooral mee aan de slag, kijk hoe ver je komt en laat het vooral weten als je ergens tegenaan loopt. Ten slotte stel ik voor om over twee/drie weken (7 of 14 november) nog eens te bellen in de ochtend. Als het goed is zijn jullie dan wel een eindje met gLAB, dan kan ik nog eens met jullie meedenken.
Groetjes,
Lennard