Efficiëntie van waterstof
-
Hallo,
Mijn profielwerkstuk gaat over de efficiëntie van waterstof en op welke manier dat verbetert zou kunnen worden.
Ik vroeg me af of er bij de TU Delft de mogelijkheid is om mijn praktische onderzoek uit te voeren. In het praktisch onderzoek van mijn PWS wil ik het rendement van de opwekking van waterstof, via elektrolyse, en het verbruik van waterstof, door middel van een brandstofcel, gaan onderzoeken.Groet,
Albert
-
Beste Albert,
Momenteel is onze Scheikunde/Biologie expert @lisamelman op vakantie.
Ze zal proberen zo spoedig mogelijk proberen te reageren.Groet,
Stijn -
Ha @albert,
Leuk dat je je PWS over de efficiëntie van waterstof wil doen! Zou je iets meer kunnen vertellen over de opzet van je PWS? Dus wat zijn je hoofd- en deelvragen? Kan je ook iets meer vertellen over wát je dan precies wil onderzoeken en welke vragen je daarbij wil beantwoorden? Als ik iets meer weet kan ik namelijk kijken wat er allemaal mogelijk is :).
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
Sorry voor mijn erg late reactie. Mijn profielwerkstuk gaat over de omloop van waterstof vanaf de productie van waterstof tot aan het verbruik ervan in waterstofauto’s. Ik wil kijken of er nog iets aan de processen valt te verbeteren en of er iets efficiënter kan.
Mijn hoofdvraag is: “Hoe zijn de processen, die nodig zijn voor het gebruik van waterstof als brandstof voor rijvoertuigen, in Nederland te verbeteren?”
Mijn profielwerkstuk valt eigenlijk in te delen in drie gedeeltes. Het eerste gedeelte geldt voornamelijk als inleiding van mijn profielwerkstuk.
In het tweede deel van mijn profielwerkstuk wil ik mijn praktisch onderzoek uitvoeren en daarmee het rendement van waterstof vanaf de productie tot aan het verbruik gaan berekenen. Ook zal ik bepaalde van bepaalde processen, zoals het op compressie brengen van waterstof, een schatting willen maken.
Vervolgens zal ik in het derde gedeelte kijken, of er nog wat aan de processen valt te verbeteren en tot een conclusie.Mijn deelvragen van deel 2 zijn:
• Wat is het rendement van een PEM-brandstofcel, dat door waterstof wordt aangedreven?
• Wat is het rendement van de elektrolyse voor winning van waterstof?
• Hoeveel energie gaat er verloren in Nederland door de compressie, het vervoer en de opslag van waterstof?Met vriendelijke groet,
Albert
-
Hoi @albert,
Je bent al heel goed op weg volgens mij! Zeker een onderwerp en een vraagstuk wat ontzettend actueel en belangrijk is. Bij ons kan je eventueel tijdens een PWS middag een proef uitvoeren met een waterstofopstelling. Mocht je daar interesse hebben kan je je daar natuurlijk voor aanmelden!
Groetjes,
Lisa
-
Beste @Technasium ,
Bedankt voor je reactie. Ik heb me net aangemeld voor een PWS-middag op 22 oktober. Als er verder nog vragen zijn hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Albert