PWS aerodynamica in de wielersport
-
Beste TU Delft,
wij, Peer en Thomas van het SGA, doen ons PWS over de aerodynamica in de wielersport. Hierbij hoort onze onderzoeksvraag: 'Wat is de invloed van de aerodynamica in de wielersport?'.
In ons PWS gaan we naast de theoretische kant van de aerodynamica ook kijken naar de praktische kant. Voor ons praktische onderzoek gaan wij kijken naar de invloed van de aerodynamica op een fietshelm.Hierbij is het onze bedoeling om twee helmen, waarvan een controle, met elkaar te vergelijken. Aan een van deze helmen gaan wij een aerodynamische aanpassing maken, om te kijken of deze aanpassing een aerodynamisch voordeel oplevert, ook wel een 'marginal gain' genoemd. Hiervoor zouden wij een windtunnel willen gebruiken, om het verschil te kunnen meten. Het zou ons PWS enorm helpen als dit gerealiseerd zou kunnen worden.
Daarom hopen wij met dit bericht antwoord te kunnen krijgen of dit een mogelijkheid zou kunnen zijn, en als dit niet moge zijn of er alternatieven zijn. Alvast bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Peer en Thomas, leerlingen van het SGA -
Betse Peer en Thomas,
Goede opzet en leuk onderwerp! Het gebruik van een windtunnel is zeker mogelijk bij ons, maar het formaat is wel klein. Dit betekent dat er een model gemaakt moet worden om de fietshelm te laten passen in de windtunnel. De bouwhandleiding staat hieronder, zodat je zelf weet welk formaat de windtunnel is, en welk formaat schroeven je erin moet zetten. Je kan de modellen op verschillende manieren maken, maar ik zou aanraden om het door een 3D printer te laten printen aangezien dat de beste resultaten geeft. Dit model zou je zelf kunnen maken met bijv solidworks, maar is erg lastig dus ik zou aanraden om online te zoeken naar een 3D model (dit kun je vinden op onder andere grabcad.com). Wij zouden dit model ook voor je kunnen 3D printen evt. als je een model aanlevert.
Ik hoop je hier genoeg mee te helpen en hoor snel van je!MVG Karel
-
@KarelJacobs Heel erg bedankt voor deze mogelijkheid, dit kan ons PWS echt verder helpen. Sorry voor de late reactie. We zijn nu bezig met het uitzoeken van een geschikt model voor de helm op de aangegeven site, grabcad. Is het voor het gebruik van de windtunnel de bedoeling een afspraak te maken? Zo ja, hoe en wanneer zouden wij dit kunnen doen? Want eerder hadden we al de workshops op de site gezien, maar het was ons nog niet helemaal duidelijk. (Dit bericht is wel van een ander account gestuurd, de inlog van de andere kon ik niet meer vinden.) Hopelijk kunt u ons verder informeren, en nogmaals veel dank voor deze mogelijkheid,
groetjes,
Peer en Thomas van het SGA -
@Peer-0
Hi,
Het is verstandig om 2 verschillende modellen te 3D printen; eentje die een hypothetisch goede aerodynamica heeft, en eentje met een waarschijnlijk slechte aerodynamica. Zo kunnen jullie het verschil in weerstand meten!
Zodra jullie modellen volledig klaar is (inclusief de m3 schroef die erin vastgelijmd moet zitten), kunnen jullie hier op het forum laten weten dat jullie klaar zijn en kunnen we een afspraak maken om de tests te doen. Dit zal wat minder uitgebreid zijn dan de workshop aangezien die voornamelijk over daadwerkelijke lift gaan. Ik hoor graag wanneer jullie bijna klaar zijn met de modellen!Karel
-
@KarelJacobs Nogmaals bedankt, we gaan ermee aan de slag. Daarbij nog twee vragen. Ten eerste, hoe lang net de m3 schroef zijn, of maakt dat niet uit? En ten tweede, of we in het model al ruimte moeten maken voor de schroef of deze achteraf erin moeten doen?
We laten spoedig weer wat van ons horen,
Groetjes Peer en Thomas van het SGA -
@Peer-0 De schroef moet niet meer dan 1.5 cm uitsteken. Je kan in het model achteraf een gat erin boren. Zorg wel dat je hem niet te groot boort anders houdt die niet goed vast. ik hoor snel weer wat!
Karel
-
@KarelJacobs We hebben op GrabCad een model gevonden, namelijk helimats helios |A Cycling Helmet Including MIPS alternative technology. Voor ons PWS zouden wij daar dan een aanpassing op willen modelleren. Daarvoor hebben we een programma nodig, maar het eerder genoemde solidworks ligt niet echt binnen budget. Zou u een programma hebben dat geschikt is om het GrabCad model te gebruiken en aan te passen en dat deze daarna ook voor het printen geschikt is?
We hopen spoedig weer van u te horen,
Groetjes Peer en Thomas van het SGA
-
@Peer Goed dat jullie een model hebben kunnen vinden. Wij krijgen solidworks altijd binnen ons pakket op de TU maar zie inderdaad dat het ontzettend duur is om als particulier aan te schaffen. https://www.reddit.com/r/3Dprinting/comments/mj91fl/whats_a_good_cheap_3d_modeling_software/
op deze reddit pagina staat een aantal software programma's. Ik heb ze zelf niet gecheckt maar de meeste zullen gratis zijn en prima werken!
Laat maar weten als je verdere vragen hebt!
Met vriendelijke groet
Karel Jacobs