Hey,
Het is niet gelukt om de docent te pakken te krijgen. Hij is zo vlak voor de kerstdagen erg druk. Zijn jullie wel al opgeschoten? Op dit forum kun je misschien wel terecht.
Groeten Thijs
Hey,
Het is niet gelukt om de docent te pakken te krijgen. Hij is zo vlak voor de kerstdagen erg druk. Zijn jullie wel al opgeschoten? Op dit forum kun je misschien wel terecht.
Groeten Thijs
Hey,
Mijn kennis wat betreft Arduinos is erg beperkt, dus ik kan jullie zelf helaas niet helpen. Ik ga wel voor jullie proberen een expert te vinden op de TU, die jullie misschien verder kan helpen. Ik kan niks beloven, behalve dat jullie zsm bericht van mij krijgen. Ik raad jullie aan wel verder te zoeken op 't internet (misschien zijn hobby-forums een goede optie).
Groeten Thijs
Hey Jesse,
Het antwoord op jullie hoofdvraag is denk goed te vinden op internet, maar hoe willen jullie dan precies experimenten hiermee gaan doen dan?
Groeten Thijs
Hey Jesse en Mert,
Mooi onderwerp, de bijlboeg! Deze is inderdaad bedacht op de TU. Afhankelijk van wat jullie willen onderzoeken is er misschien wel wat mogelijk. Jullie zullen dan echter wel goed moeten bedenken wat jullie willen onderzoeken (uitgewerkte hoofd en deelvragen) en hoe jullie dit willen onderzoeken (proefopstelling). ik raad jullie dus eerst aan goed op internet te gaan zoeken naar informatie. Kijk eens op: http://en.wikipedia.org/wiki/Axe_bow en dan vooral de References. Als jullie dit gedaan hebben help ik jullie graag verder. Succes!
Thijs
Beste Hugo, Charlie en David,
Wat een mooi, uitdagend PWS! Ik denk dat als jullie dit onderwerp meer natuurkundig willen gaan bekijken, dan zullen moeten duiken in de theorie over de physische processen die komen kijken bij zeilen. Je kunt dan kijken naar scheepsweerstand, aerodynamica, misschien materiaal gedrag enzovoorts. Als eerste stap zou ik voorstellen dat jullie gaan kijken naar alle physische processen en hoe snelheid daarin van invloed is. Probeer formules te vinden waarin je dit verband kunt vinden. Op deze manier kun je iets meer focussen op 't onderwerp zodat je makkelijker een passende onderzoeksvraag kunt formuleren. Ik help jullie graag verder als jullie wa theorie hebben opgezocht!
Groeten,
Thijs
Beste Gerjan en Math,
Leuk onderwerp hebben jullie gekozen. Gezien jullie onderzoek willen doen naar gas samenstelling zal ik mijn collega van Scheikunde vragen naar jullie vraag te kijken. Jullie horen zsm van ons.
Groeten,
Thijs
Beste Maarten,
Als je meer wilt weten over de invloegd van lengte op de weerstand dan kun je op de volgende website wel wat informatie vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand. In het specifiek gaat het dan om huidwrijvingsweerstand. Wat kort door de bocht zou je kunnen zeggen, dat hoe langer de boot is, des te meer oppervlak/huid je hebt en dus hoe meer weerstand je een boot heeft.
Als jullie concrete vragen stellen over aerodynamische krachten, dan zal ik mijn collega ook even vragen er naar te kijken! Succes!
Groeten Thijs
Beste Maarten en Danny,
Ik begrijp niet precies wat jullie bedoelen met de theorie achter de lengte van de waterlijn, maar als jullie je willen verdiepen in de aerodynamische krachten, dan kan mijn collega Hubert van Lucht- en Ruimtevaart techniek jullie beter helpen. Ik zal hem vragen naar deze post te kijken.
Groeten Thijs
Beste Maarten en Danny,
Er spelen heel veel krachten een rol op een zeilboot. Om jullie zo goed mogelijk te helpen hoor ik graag in welke krachten jullie het meest geinteresseerd zijn (rompweerstand, aerodynamische weerstand, lift e.d.).
Groeten Thijs
Beste Ingmar,
In principe is de eerst volgende sleeptank workshop pas weer in april, maar ik zal vragen of het niet toevallig nog mogelijk is dit jaar nog een tweede te doen. Verder kan ik uit ervaring vertellen dat piepschuim te licht is (en te veel drijfvermogen heeft) om metingen aan te kunnen doen. De romp komt namelijk niet diepgenoeg in het water om fatsoenlijke metingen te kunnen doen. Het is eventueel mogelijk om je romp te verzwaren maar dat is niet eenvoudig, aangezien stabiliteit dan een issue wordt. Ik laat horen zodra ik meer weet.
Groeten Thijs