PWS 2D plotter
-
heey beste mensen,
Mijn partner en ik houden ons PWS over een 2D plotter, het doel is dat de 2D plotter de eerste stap is waarna we verder kunnen gaan op een CNC machine of misschien een vereenvoudigde 3D printer.
Voor de aansturing gebruiken we een Arduino board. Met dit board willen we de bipolaire stappenmotoren aansturen die de assen bewegen.
Het aansluiten van de stappenmotoren op de Arduino is erg lastig, we moeten rekening houden met de spanning, weerstand en de stroomsterkte die de motoren én de Arduino aankunnen. We hebben op verschillende sites gelezen dat een zogenoemde "H-bridge" het beste is om tussen de arduino en de stappenmotor te plaatsen. Ik had al begrepen dat een H-bridge een DC motor 2 kanten op kan laten draaien, echter, in een complexere schakeling kunnen ze een stuk meer. Maar wat precies? het probleem waar we nu op stuiten is dat we niet weten welke H-bridge we moeten gebruiken en of we er nog weerstanden of diodes tussen moeten plaatsen.
Op deze site staan de mogelijke schema's die we kunnen gebruiken, probleem is dat dit wel voor één specifieke H-bridge geldt.
De rest van de informatie van onze bipolaire stappenmotor is: 4.1 Ohm, 5V max, 1,6A per winding, 4 dradenOnze vraag aan jullie is: Hoe moeten we de schakeling compleet maken en wat voor soort H-bridge en weerstanden hebben we daarvoor nodig?
Alvast bedankt! ;D
-
Hey,
Mijn kennis wat betreft Arduinos is erg beperkt, dus ik kan jullie zelf helaas niet helpen. Ik ga wel voor jullie proberen een expert te vinden op de TU, die jullie misschien verder kan helpen. Ik kan niks beloven, behalve dat jullie zsm bericht van mij krijgen. Ik raad jullie aan wel verder te zoeken op 't internet (misschien zijn hobby-forums een goede optie).
Groeten Thijs
-
Hey,
Het is niet gelukt om de docent te pakken te krijgen. Hij is zo vlak voor de kerstdagen erg druk. Zijn jullie wel al opgeschoten? Op dit forum kun je misschien wel terecht.
Groeten Thijs
-
hey,
bedankt voor de moeite!, we hebben voorlopig het verslag af met een beperkte uitleg over de H-bridge. We zijn dus inderdaad wat opgeschoten en hebben een vaag idee over de aansluiting. Het enigste probleem nu is dat we er nog achter moeten komen wat voor soort H-bridge we moeten gebruiken en of er nog weerstanden tussen moeten.