Algemene pws vraag m.b.t. windtunnel
-
Beste lezer,
Al een aantal jaar ben ik begeleider van profielwerkstukken op een middelbare school. Nu krijgen wij vaak aanvragen binnen van leerlingen die te maken met bijv. 'aerodynamica', een vliegtuigvleugel ontwerpen of invloed van een wingtip op de liftkracht.
Ik zie op deze website dat er al best wat mogelijkheden zijn bij jullie. Wij hebben al dergelijke practica proberen op te zetten met de materialen in ons practicumlokaal, maar de uiteindelijke uitkomst valt helaas vaak tegen. Vandaar dat ik graag zou willen weten wat de mogelijkheden zoal zijn. Dan weet ik ook waar ik leerlingen beter kan heen sturen qua onderwerp en hoe ik ze het beste in contact zou kunnen brengen met jullie.
Tevens vind ik het zelf ook erg interessant. Ik ben ook een oud L&R-student van de TU Delft geweest. Ik zou daarom graag in contact met jullie komen. Als dat bij jullie op locatie zou kunnen, heel fijn!
Ik hoor graag hoe verder.
Met vriendelijke groet,
Bas Fremdt -
Beste Bas,
Het practicum dat wij gebruiken is een vrij gecompliceerd programma met een zelf gebouwde windtunnel. Het programma dat de metingen uitvoert is geprogrammeerd door een Elektrotechniekstudent. Om dus zelf een practicum op te zetten, zal lastig zijn en het is dus ook begrijpelijk dat de uitkomst tegenviel.
Leerlingen kunnen echter wel vaak bij ons langs om metingen met de windtunnel te doen. Dit kan op verschillende manieren:
-
De leerlingen willen de volledige workshop volgen, waarin een uitgebreide uitleg over de windtunnel, Liftkracht en weerstandskracht gegeven wordt. Hierna worden er testen gedaan met 2 verschillende vleugelprofielen in de windtunnel (1 assymetrisch vleugelprofiel en 1 symmetrisch vleugelprofiel).
Zij kunnen zich dan aanmelden via forum.pwstudelft.nl -> workshops -> vleugelprofielen
Ook kunnen zij in contact komen via ditzelfde forum waar u een bericht in heeft geplaatst. -
De leerlingen willen een zelf gemodelleerd voorwerp testen. Het handigste is dan om in contact met ons te komen via ditzelfde forum. Hier wordt het snelste gereageerd en kunnen korte vragen gesteld worden over hun 3D print of ander model. Op dit forum kunnen leerlingen ook terecht voor kortere vragen als ze niet per se langs hoeven te komen.
Als laatste bieden wij ook een PWS Start workshop aan. Dit is een workshop vanuit ons team waarin interactief leerlingen erachter kunnen komen hoe je begint aan een PWS (kiezen van een onderwerp, goede hoofdvragen en goede deelvragen bedenken). Deze is in principe niet puur voor technische leerlingen, maar heeft een kleine focus op technische onderwerpen. Deze workshop kan gegeven worden voor een volledige klas dus misschien is dit een interessant voor u om als PWS begeleider naar te kijken. Je kunt voor de PWS start workshop het contactformulier invullen.
Om in contact te komen om langs te gaan als docent raad ik aan het contactformulier in te vullen op deze site.
Ik hoop dat ik je hiermee genoeg informatie heb gegeven. Bij verdere vragen hoor ik het graag!Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
PWS TU Delft -
-
Hallo Karel,
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik verwacht dat we hier wel wat mee kunnen.
Even voor mijn eigen beeld: het lijkt mij heel mooi als leerlingen met een Cl, alpha-diagram kunnen komen met een eigen vleugelontwerp bijv. Valt dit dus onder de mogelijkheden?
Of bijv. een onderzoek doen naar hysterisis m.b.t. het ontwerp? Of naar de hoogte van een wingtip (en of dit dus invloed heeft op de lift coëfficiënt?) Het gaat mij er meer om dat ik een beetje weet wat zou kunnen.
Ik hoor graag of dit iets is wat behoort tot de mogelijkheden. Ik snap overigens dat dit lastig in te schatten is vanuit een stuk tekst (met korte, nog niet smart-geformuleerde onderzoeksvraag, maar mocht je hier iets mee kunnen, heel graag).
Mocht bovenstaande toch het beste kunnen in een gesprek, zou je mij dan de link of verwijzing kunnen geven naar het contactformulier die je noemde?
Met vriendelijke groet,
Bas