Biomimicry van de Grote Albatros in de luchtvaart
-
Beste PWS-admin,
Voor mijn PWS onderzoek ik: Wat is het effect van de integratie van winglets, geïnspireerd op de vleugeleigenschappen van de Grote Albatros, in de privé luchtvaart met de Dassault Falcon 7X op het brandstofverbruik?
Hiervoor zou ik graag gebruik willen maken van een windtunnel op de universiteit. Ik wil namelijk twee vleugels printen, waarbij één origineel is van de Dassault Falcon 7X en de andere geïnspireerd is op die van de Grote Albatros. Het gaat dus om de verandering in winglets. Het printen (waar mogelijk) zal ik zelf doen op school.Ik heb hieronder uitgeschreven hoe ik op de vraag gekomen ben voor als u nog vragen heeft:
Waarom 1: deze vraag?
De interesses liggen bij vliegtuigen en imitaties uit de natuur (biomimicry) in de wetenschap. Deze vraag bevat een maatschappelijk kwestie gecombineerd met de interesses.Waarom 2: de integratie van albatrossen?
Albatrossen staan bekend als vogels met de meest energiebesparende vliegmethodes.Waarom 3: effect op brandstofverbruik?
Hoe meer energie je bespaart, hoe minder brandstof verbruikt wordt.Waarom 4: Dassaultw Falcon 7x?
Dit is een privé-jet met motoren aan de achterkant van het vliegtuig, dus niet aan de vleugels. Hierdoor wordt het aanpassen van de vleugel gemakkelijker. Daarnaast is dit ook de privé-jet van Taylor Swift, de persoon die de meeste CO2 uitstoot in de luchtvaart.Waarom 5: in de commerciële luchtvaart?
De commerciële luchtvaart is de grootste luchtvaart en zorgt dus voor de meeste uitstoot.De reden dat ik een windtunnel wil gebruiken is omdat ik verwacht dat ik met gegevens zoals bepaalde kracht, weerstanden, drag en lift, etc... kan concluderen of het toestel minder energie/ brandstof verbruikt. Ik ben hier nog niet heel erg bekend mee en daarom zou ik graag een beroep willen doen op de windtunnel/ begeleiding voor het PWS.
Deelvragen staan nog niet vast en zijn daarom ook nog niet af. Ik doe mijn PWS samen met een klasgenoot.
Mocht u nog vragen hebben, schrijf gerust terug.
Alvast bedankt voor uw tijd, ik hoop dat dit mogelijk is.Met vriendelijke groet,
Levin Alberts, Christelijk Lyceum Apeldoorn
-
Hoi @Levin-Alberts ,
Interessant onderwerp! Winglets zijn complexen toevoegingen aan de vleugel die inderdaad de weerstand verlaagt. Jullie zouden zeker 2 vleugels kunnen 3D printen en deze vervolgens testen in onze windtunnel. Hiervoor zijn een aantal specificaties die handig zijn om te weten (Dimensies, methodes, .....). Zou ik jullie via de mail kunnen bereiken met een document?Daarnaast is het wel iets ingewikkelder om heel nauwkeurige resultaten hiervoor te krijgen, hou er rekening mee dat de winglets vooral voor de frictiondrag aan de tips verschil maakt en dit op kleine schaal niet heel duidelijk zichtbaar is. Probeer anders ook te kijken naar het verschil in vleugelprofiel die je kiest.
Ik hoor graag een reactie!
Groeten,
Wick Goelst -
Beste Wick Goelst,
Bedankt voor uw reactie!
U kan mij benaderen voor het document via het volgende e-mailadres: laibinbabbe@gmail.comMet vriendelijk groet,
Levin Alberts -
-
Beste wick Goelst,
Dank voor uw snelle reactie. Dit document zal ons erg helpen bij het ontwerpen van een vliegtuig vleugel!
Wij zijn van plan om eerst naar de windtunnel workshop te gaan om eerst kennis te maken met de windtunnel. In de tussentijd zullen wij alvast werken aan een vleugel ontwerp voor het daadwerkelijke practicum.
Voor ons eigen practicum zaten wij te denken aan de data tussen 8 november en 22 november. Graag horen wij een reactie terug wanneer het practicum zou kunnen plaatsvinden. Daarnaast vroegen wij ons ook af of er een bevestigingsmail wordt gestuurd nadat je je hebt aangemeld voor de windtunnel workshop.
Mogen er verdere vragen ontstaan, zullen wij ons uiteraard weer hier bevinden.
Erg bedankt voor uw hulp tot nu toe!
Met vriendelijke groet,
Levin Alberts
-
Hoi @Levin-Alberts ,
Dan zie ik jullie bij de workshop! We kunnen tegen die tijd ook even kijken wanneer jullie langs zouden kunnen komen voor je eigen profiel.
Het klopt dat je geen bevestigings mail ontvangt. -
Beste wick Goelst,
Graag zou ik een vraag stellen over wat je had benoemd tijdens de workshop een aantal weken geleden. Namelijk de laminaire en turbulente luchtstroom. Waar hadden deze twee stromen precies invloed op? Ik lees op internet veel over het Reynoldsgetal. Echter, ik weet niet zo goed of dit te maken had meer met het genereren van lift of juist iets over het ontwerp van de vliegtuigvleugel.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Amy Yang -
Beste Amy,
De laminaire luchtstroom kan je zien als een soort gladde stroom terwijl en turbulente stroom een stroom is waar allerlei chaotische wervelingen en onverwachte dingen gebeuren. Met een laminaire stroom heb je veel minder weerstand en ook minder lift dan met een turbulente stroom. Ook geeft een turbulente stroom geen consistente meetwaardes aangezien de stroom op zichzelf al niet consistent is. Daarom wil je voor het meten van vleugelprofielen altijd een laminaire stroom hebben.
Als tweede heeft het Reynoldsgetal vooral te maken met het bepalen of een stroom laminair of turbulent is. Dit heeft dus niet per se te maken met het genereren van lift of het ontwerp van de vliegtuigvleugel, maar is meer een berekening om te checken of de stroom laminair of turbulent is!
Ik hoop je hiermee genoeg te hebben geholpen!Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
@Levin-Alberts -
Beste @KarelJacobs ,
Met Wick hadden wij afgesproken op de workshop-dag, dat we nog een dag terug zouden komen om onze eigen vleugels te testen in de windtunnel. Op verzoek van Wick sturen wij daarom nu een mailtje met de vraag of wij ergens in de periode van 8 november tot en met 22 november langs kunnen komen. Wij zullen onze eigen vleugels meenemen om ze te testen.
Wij horen graag welke data kunnen.Met vriendelijke groeten,
Levin en Amy
-
@Levin-Alberts Hi,
Een dezer dagen komt de workshop weer online en kan je je inschrijven. Dit zullen op de dagen 13, 20 en 22 november zijn! Houd dus de workshop pagina van deze site in de gaten!
Mvg Karel
-
Beste Karel Jacobs en Wick Goelst,
Naar aanleiding van het vleugelprofiel workshop, hadden wij een aantal vragen omtrent de resultaten. Omdat wij gebruik hadden gemaakt van negatieve angle of attack, is de liftkracht negatief en de drag positief. Echter, zowel de lift als de drag zijn bij bepaalde metingen negatief. Wij vroegen ons af wat dit zou moeten betekenen voor de grafieken.
Wij hadden alvast de resultaten in een grafiek gezet, maar wij kwamen erachter dat de grafiek er apart uit zag. Vandaar de vraag.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Levin Alberts & Amy Yang
-
@Levin-Alberts
Beste Levin en Amy,Is dit de CL/alpha grafiek of the CL/CD grafiek? Het is zo dat de metingen af en toe minder nauwkeurig kunnen zijn doordat het geen hele professionele windtunnel is, wat een puntje voor in de discussie kan zijn. Helaas hebben wij zelf geen toegang tot een nauwkeurigere widtunnel. Het zou ook eventueel kunnen liggen aan het feit dat de schroef toch niet helemaal vast zat waardoor die een beetje is bewogen. Dit alles zouden discussiepuntjes kunnen zijn. De enige andere manier is om het experiment opnieuw te done met meer hoek van invallen, maar dan zullen resultaten alsnog vrij verspreid zijn. Ik hoop dat dit antwoord genoeg heeft geholpen.
Karel