Lancering op magnetisme
-
Hoi,
wij zijn Philip, Kiki en Medde en wij zijn momenteel bezig met ons profielwerkstuk over of er in de toekomst raket lanceringen op magnetisme mogelijk zijn. Hiervoor hebben wij al een literair onderzoek gedaan en zijn wij op een rail gun gestuiterd. Dit is een groot wapen die met elektromagnetisme een voorwerp met hoge snelheden af kan vuren. Wij willen kijken of we een soort mini rail gun kunnen maken om er vervolgens iets mee te lanceren. Hiervoor hebben wij op school alleen niet de materialen Wij vroegen of af of jullie ons daar misschien bij zouden kunnen helpen.Mvg,
Kiki,Philip en Medde -
Hi Philip, Kiki en Medde,
Wat een leuk onderwerp, wij helpen jullie graag met het beantwoorden van vragen en vinden het ook leuk te helpen bij het experiment. Kunnen jullie iets uitgebreider vertellen wat jullie willen maken, zou de railgun dan bijvoorbeeld op schaal zijn en willen jullie dan ook een raket op schaal? En wat zouden jullie nodig hebben? Ik ben benieuwd naar jullie plan! Dan kijken we even wat er kan!
Groetjes Coco -
Coco Polderman Hoi coco,
Wij hadden inderdaad het idee om een op schaal gebouwde raket te lanceren met een railgun constructie die ook op schaal is. Zo willen wij bekijken of onze theorie daadwerkelijk praktisch mogelijk is. Uit onze research kwam dat we de volgende materialen nodig zouden moeten hebben:- Condensator voor het behalen van “hoge” spanning
- 2 Aluminium platen, voor + en -
- Perspex platen om metalen platen te beschermen.
- stroomdraden voor verbindingen
- schakelaar
Dit is wat wij denken nodig te hebben, denkt u dat dit mogelijk is? Of heeft u misschien nog een beter idee hoe we dit kunnen realiseren?
groetjes,
Medde, Philip en Kiki -
Hoi @mvdp ,
Leuk om te horen dat jullie de constructie echt op schaal willen nabouwen! Met de genoemde materialen denk ik dat het inderdaad mogelijk moet zijn om een metalen voorwerp lineair te versnellen. Er komen echter wel drie vragen bij mij naar boven:
- Hoe gaan jullie de condensator opladen?
- Is het mogelijk om de raket in een rechte baan tussen de twee platen te lanceren, of zou een rails daarvoor misschien beter werken?
- Is de kracht die met de opstelling gegeneerd kan worden groot genoeg om er een raket mee te lanceren, of zal de raket zich slechts verplaatsen langs de rails zonder uiteindelijk echt los te komen?
Vooral de derde vraag is er denk ik een om vooraf goed over na te denken. Verder vroeg ik me af welke van deze materialen jullie op school al hebben liggen en welke jullie nog missen?
Ik help jullie graag!
Groetjes,
Lennard -
beste @lennardd ,
Sorry voor de late reactie. Super vet dat u ons wil helpen. Op het internet hebben we gevonden dt we een condensator kunnen opladen met batterijen. Wij denken inderdaad dat een rails beter zou werken en of de kracht groot genoeg is willen we graag testen. Volgens onze natuurkunde docent hebben we helaas helemaal geen materialen op school liggen.
Groetjes,
Medde,Philip en Kiki -
Hoi @mvdp,
Een condensator kan inderdaad worden opgeladen met batterijen, maar ook direct van het lichtnet met behulp van een adapter. Dat is wellicht wat milieuvriendelijker, omdat een railgun vrij veel stroom gebruikt en de batterijen dan snel weer vervangen moeten worden ;)
Verder heb ik nog eens wat navraag gedaan over de aanwezigheid van condensatoren op de TU! Er zijn inderdaad grote en krachte condensatoren aanwezig, maar omdat dit om zulke hoge voltages gaat dat het gevaarlijk is om mee te werken worden deze niet uitgeleend. Kleinere condensatoren zijn ook aanwezig, maar om een hogere spanningspiek of hogere capaciteit te bereiken moet je meerdere condensatoren in serie of parallel schakelen en dat hebben wij dan weer niet. Met condensatoren kunnen wij jullie dus helaas niet helpen!
Mijn tip voor jullie is daarom om je eens goed te verdiepen in de werking van condensatoren, van te voren de kracht te berekenen die jullie denken nodig te hebben (dit is belangrijk voor het uitzoeken van de juiste condensator!) en ten slotte een grote condensator bestellen of meerdere kleine condensators bestellen en deze aaneen schakelen. Maar nogmaals, bereken daarvoor eerst welke kracht jullie nodig hebben en welke kracht de condensatoren genereren!
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben over theorie of praktijk help ik jullie graag!
Groetjes,
Lennard