Indogosynthese
-
Beste mevrouw/meneer,
Wij willen voor ons profielwerkstuk indigo synthetiseren volgens de Baeyer-Drewson methode. Op school hebben wij echter niet het benodigde glaswerk voor deze synthese, en we hebben een paar stoffen nodig die niet makkelijk te vinden zijn, met name 2-nitrobenzaldehyde.
Wij vroegen ons af of we hulp kunnen krijgen van de TU delft met ons profielwerkstuk, bijvoorbeeld door uw lab te gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Karlijn en Femke
-
Hoi @Karlijn-G,
Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie PWS onderwerp en jullie deelvragen, waaraan willen jullie de synthese van indigo koppelen? Hebben jullie de hele synthese volgens de Baeyer-Drewson methode al uitgezocht of moeten jullie dit nog doen? Ik kan voor jullie onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het experiment hier uit te voeren, maar hier heb ik wel wat meer informatie voor nodig.
Graag zou ik de volgende dingen van jullie willen weten:
- Hebben jullie al een practicumvoorschrift of een duidelijk onderzoeksplan voor het experiment
- Welke materialen/stoffen hebben jullie nodig
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Lisa
-
Hallo @lisamelman
Bedankt voor het antwoord.
De stoffen die we nodig hebben kunnen we eventueel via onze school regelen, dus het gaat vooral om het glaswerk en het lab wat wij dan zouden mogen gebruiken.
Het lukte niet om een bestand bij dit bericht toe te voegen, dus misschien werkt deze link:
https://docs.google.com/document/d/16MHm9nrySVvkz79qWS0BmkLHJgruKl5yUK5JoskgEME/edit?usp=sharing
In dit document staat het materiaal dat we nodig hebben en de methode.Graag horen we snel iets terug,
Met vriendelijke groeten,
Karlijn en Femke -
Beste @Karlijn-en-Femke,
Ik ga het voor jullie navragen en zal er z.s.m. op terugkomen.
Groetjes,
Lisa
-
Beste @Karlijn-en-Femke,
Ik heb het voor jullie nagevraagd en helaas is het niet mogelijk om jullie proef bij ons uit te voeren. Nitrobenzaldehyde en natriumdithioniet zijn vrij ernstige risicovolle stoffen, waardoor het lastig wordt om ermee te werken. Overigens is het onverantwoord om jullie over straat te sturen met allerlei chemicaliën. Het transport van dergelijke stoffen is wettelijk gereguleerd en zodoende an allerlei eisen onderhevig.
Ik hoop jullie hierbij voldoende ingelicht te hebben. Mochten jullie nog verdere dragen hebben, dan kunnen jullie altijd een berichtje achterlaten op het forum.
Veel succes!
Groetjes,
Lisa