Klimaatverandering op h
-
Beste studenten,
Voor ons PWS willen wij graag de invloed van klimaatverandering op het noorderlicht onderzoeken. Hiervoor willen wij een prototype van het noorderlicht maken en dan factoren van de klimaatverandering hierop toepassen. We willen dan voornamelijk varieren in temperatuur maar ook in gassamenstelling en eventueel elektronensnelheid en magneetveldsterkte. Wij dachten hiervoor een kathodestraalbuis te maken als electronenversneller en dan een soortvan zijstuk toe te voegen waarin we dan de gassen kunnen toevoegen. Alleen is op onze school niet de mogelijkheid om een electronenversneller te maken met een hoog genoege spanning. Zouden jullie ons daarbij kunnen helpen of hebben jullie een ander idee hoe wij een prototype kunnen maken van het noorderlicht waarop wij factoren kunnen veranderen?
Met vriendelijke groet,
Faye Scholte -
Hey @Faye-Scholte,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Helaas is het behoorlijk lastig om het Noorderlicht accuraat te simuleren. Onmogelijk is het niet, maar als je een opstelling wilt met elektronenversneller, magneetveld en gassen dan ben je waarschijnlijk heel je pws bezig met het bouwen van deze opstelling. Ook een leuke uitdaging en zeker mogelijk, hier help ik jullie graag mee. Wil je echter een variabele veranderen, dan is het beter om jezelf te richten op een specifiek onderdeel, zoals de gasontlading. Wij hebben bijvoorbeeld deze gasontladingsbuizen voor zeven verschillende gassen, waarmee je het emissiespectrum van de gassen kunt bepalen. Wellicht dat het mogelijk is om hier wat parameters te variëren, zoals de temperatuur. Dit wordt alleen wel lastig omdat de buis zichzelf ook opwarmt, maar vast de moeite waard om hier eens over na te denken.
Maar vind je het nu erg leuk om zelf een opstelling te bouwen en je bent nog maar pas begonnen met je profielwerkstuk, dan is het zeker een leuk idee om zelf een prototype te bouwen. De methode die jullie beschrijven met een kathodestraalbuis en zijstuk is zeker mogelijk, alhoewel het wat praktische uitdagingen met zich mee brengt om een zuiver gas in de buis te krijgen. Maar als je hier een goed idee voor hebt dan is dat erg leuk om te proberen. Een elektronen straalbuis is niet zo ingewikkeld om te krijgen, maar een open buis met zijstuk misschien wel. Ik zou jullie vooral aanraden om nog eens op internet te zoeken of je wat kunt vinden en dit vooral hier te schrijven. Ik denk graag met jullie mee!
Groeten,
Lennard -
Beste Lennard,
Bedankt voor uw reactie. We hebben wat verder onderzoek gedaan en we zijn er inderdaad achter gekomen dat het moeilijk is om een kathodestraalbuis te maken met een zijstuk en idd het probleem met de gassen. Nu zijn wij meer richting het bouwen van een Planeterrella gegaan. Dit lijkt meer haalbaar en hierop zouden we dan op een of andere manier de invloed van magnetisme en van klimaatverandering op willen testen. Hoe we dit gaan doen, aangezien er bij de Planeterrella geen gassen zijn, vragen we wel ons nog af. Mocht dit niet lukken, willen we wel verder met onze methode, maar dan onderdelen ervan onderzoeken.
Groeten,
Faye -
Hey @Faye-Scholte,
Leuk idee! Ik zou jullie aanraden om eerst eens wat te googlen naar het maken van een planeterella, te inventariseren welke materialen je nodig hebt en een plan te maken. Als jullie dit gedaan hebben dan kunnen we wel een keer videobellen waarin ik met jullie mee kan denken en tips kan geven. De meeste scholen hebben intussen zelf wel een 3D printer, maar heb je deze niet dan is het altijd mogelijk om hier in Delft iets te printen of te lasersnijden. Hou dat vooral in je achterhoofd ;)
Veel succes!
Groetjes,
Lennard -
Beste Lennard,
Mijn naam ik Aisha en doe mijn PWS over het noorderlicht samen met Faye.
Tot nu toe hebben we ons verdiept in de theorie achter het poollicht. Ook hebben we geprobeerd het poollicht na te bootsen met materialen die bij ons op school beschikbaar zijn. Hier liepen we echter tegen een probleem aan; we kwamen tot de conclusie dat het vrijwel onmogelijk is het poollicht bij ons op school op schaal na te bootsen, aangezien onze school niet over de relevante materialen beschikt, zoals hoogspanning. Ook vinden we het lastig om rekening te houden met veiligheid.
Voor ons prototype vroegen wij ons daarom af of jullie bij de TU Delft beschikken over een soort kathodestraalbuis waarin verschillende gassen kunnen worden toegevoerd en of iemand ons hiermee dan zou kunnen begeleiden. Als tweede idee leek het ons interessant om verschillende invloeden te testen op een ''planetterrella''. Ben jij beschikbaar om binnenkort te bellen of om in Delft af te spreken om te kijken naar de mogelijkheden? Mochten deze opties niet mogelijk zijn, staan we natuurlijk open voor verdere ideeën.
Alvast bedankt,
Aisha de Groot en Faye Scholte
-
Hey @aishadegroot
Excuses voor mijn late reactie. Het is inderdaad niet eenvoudig om zelf een planeterrella te maken en als dit jullie lukt dan zul je hier vrijwel de hele looptijd van je pws mee bezig zijn. Helaas hebben we op de TU ook geen planeterrella. Wat we wel hebben is een spectrometer en bovengenoemde gasontladingsbuizen. Het is dus mogelijk om hier wat metingen aan te doen, zodat je ook data hebt voor jullie pws. Deze buizen zijn echter niet open, dus het is niet mogelijk om zelf meer of minder gassen toe te voegen. Ik denk graag een keer met jullie mee over de precieze invulling van jullie praktisch deel! Wekelijks ben ik maandag, dinsdag en vrijdag heel de dag online beschikbaar om te bellen, woensdagmiddag en donderdagochtend ook fysiek in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd
We zouden het heel fijn vinden om een keer te bellen. Komt aanstaande vrijdag uit of liever volgende week maandag of dinsdag? Voor ons is het allebei goed.
Met vriendelijke groet,
Faye -
Hey @Faye-Scholte,
Ik kan vanmiddag heel de middag. Laat maar weten of dit nog op tijd is, anders kan later in de week of begin volgende week ook.
Excuses dat ik jullie berichtje niet op tijd heb gelezen i.v.m. Pinksterweekend!Groetjes,
Lennard -
Wij kunnen morgen vanaf 15:30. Als dat niet uitkomt zouden we vandaag ook eventueel kunnen na 16:20. Laat maar weten. Alvast heel erg bedankt.
-
Hey @Faye-s,
Doe maar vandaag om 16.30 dan, dat komt iets beter uit.
Ik heb jullie in een privébericht een Teams link gestuurd. Tot zo!Groetjes,
Lennard