weerstand in water
-
Hallo,
Ik maak voor mijn PWS een modelboot in de vorm van een catamaran. Ik heb al een ontwerp en berekend hoe groot het gedeelte is van de drijvers dat onder water komt te liggen. Ik wil nu de weerstand hierop berekenen in het water. Ik probeerde de formule van de luchtweerstand te gebruiken maar dan met de gegevens van water, maar ik kan geen Cw-waarde vinden voor water omdat dat van heel veel variabelen afhangt. Kunnen jullie mij misschien verder helpen met hoe ik dat kan berekenen?
-
Beste @Ise ,
De Cw waarde (of "drag-coefficient") is inderdaad een complex getal dat soms lastig te bepalen kan zijn. De Cw waarde van standaard vormen (zoals vierkanten, cirkels en driehoeken etc.) zijn bekend. Je zou de drijvers kunnen benaderen als een van deze voorwerpen om zo een schatting te maken van de weerstand die deze drijvers ondervinden.
Als er verdere vragen zijn hoor ik ze graag!Groeten,
Liam van Vugt -
Heel erg bedankt voor het antwoord! Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Ik heb op internet gelezen dat er voor het water zowel een wrijvingsweerstand is als een golfweerstand. De wrijvingsweerstand is volgens mij redelijk makkelijk te berekenen met het Reynoldsgetal etc, maar ik weet niet zo goed hoe ik de golfweerstand moet berekenen en of die überhaupt wel invloed heeft of verwaarloosbaar is. De gewenste snelheid is namelijk 0,5 m/s. Heeft u hier misschien meer informatie over? En ik had ook iets gelezen over verschillende soorten snelheden zoals rompsnelheid en kruissnelheid, maar ik weet ook niet zo goed of dat er toe doet.
-
@Ise
Ik kom er nu achter dat er ook een vorm/druk weerstand is😅. Ik weet niet zo goed waar ik allemaal rekening moet houden in mijn berekening nu en welke formules -
Beste @Ise ,
Het klopt inderdaad dat er naast wrijvingsweerstand en vloeistofweerstand door het water (ook wel visceuse weerstand genoemd) ook golfweerstand zal zijn. De vraag voor jou is voornamelijk of deze golfweerstand een grote invloed zal hebben op je totale weerstand. 0.5 m/s is relatief weinig voor een bood (ik verwacht ook niet dat je boot meters lang gaat zijn?), dus dan is er de mogelijkheid om de golfweerstand te verwaarlozen. Je zou eens kunnen kijken naar het 'Froude' getal, die zegt hier meer over.
Ik denk graag verder mee!Groetjes,
Liam