Pws-rotorbladen bij verschillen in luchtdruk
-
Beste studenten,
Wij (Floris en Bastiaan) doen ons pws over het optimaliseren van rotorbladen van commerciële drones bij verschillende luchtdrukken. Onze hoofdvraag en deelvragen staan hieronder:
Hooftvraag:
Hoe kunnen we de efficiëntie van de rotorbladen van drones optimaliseren voor de maximale liftkracht bij veranderende luchtdruk?Deelvragen:
- Wat zijn onze parameters?
- Welke variabelen variëren we?
a. Welke materialen hebben effect op de efficiëntie van de rotorbladen?
b. Welke vorm van de rotorbladen hebben effect op de liftkracht en efficiëntie van de rotorbladen?
c. Wat is de beste gradenhoek van de rotorbladen voor de maximale liftkracht?
d. Wat heeft de luchtdruk voor invloed op de liftkracht en efficiëntie van de rotorbladen?
e. Wat is het beste aantal wentelingen per seconde voor de rotorbladen? - Hoe gaan we de variabelen testen?
Wij vroegen ons af welke onderwerpen van aerodynamica hierbij cruciaal zijn. Daarnaast vroegen we ons af welke technieken en materialen je het beste kunt gebruiken om een rotorblad te maken.
Wij dachten aan bij voorbeeld resignprinten waarbij je gestroomlijnde vormen kunt maken. Alvast heel erg bedankt voor uw reactie.Groetjes Floris Joosten en Bastiaan Rustenhoven
School: Ichthus college Veenendaal -
@Bastiaan-0
Beste Bastiaan en Floris,Enorm interessant onderwerp en al een uitstekende opzet! Jullie hebben al een duidelijke hoofdvraag en de deelvragen sluiten hier goed bij aan. De onderwerpen van aerodynamica die hier goed bij aansluiten zijn eigenlijk alleen de subsonische aerodynamics (onder de snelheid van het geluid). Hierin zijn erg veel variabelen van belang en hebben ze allemaal een verband met de performance van een rotorblad. Dit hebben jullie ook als duidelijke deelvragen.
Bij het zoeken naar een optimalisatie voor drone rotorbladen kun je ook denken aan de bladen van een propellor van een propellervliegtuig of helikopter. In principe werken die exact hetzelfde en kan je daar waarschijnlijk een stuk meer informatie over vinden.Voor de technieken en materialen zou je inderdaad heel goed aan 3D printen kunnen denken. Een nadeel hiervan is dat het maken van een 3D model erg lastig is en je dus afhankelijk bent van andere 3d modellen (zoals te vinden op grabcad.com o.i.d.). Om een model op een andere manier te maken is daarentegen niet heel betrouwbaar en zal een mindere functie hebben dus als je iets kan vinden is het altijd het proberen waard, om hem te printen.
Ik hoop dat ik hiermee je vragen voor het grootste deel heb beantwoord en bij verdere vragen kan je ze altijd opnieuw stellen op het forum!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
PWS TU Delft -
@KarelJacobs
Hoi,Heel erg bedankt voor uw reactie.
Ik vroeg me af of u ook aerodynamisch software heeft die we hiervoor kunnen gebruiken.
Wij zijn namelijk opzoek naar software waarbij simulaties kunnen runnen. Alvast bedankt voor uw reactie.Met vriendelijke groet Bastiaan Rustenhoven
-
@Bastiaan-0 Hoi Bastiaan,
Bedankt voor jullie berichtje! De student die normaal dit soort vragen behandelt is momenteel op vakantie (het is al zomervakantie hier op de TU Delft), dus die kan jullie vraag helaas niet beantwoorden. Als deze student terug is van vakantie, wordt jullie vraag beantwoord.
Alvast een fijne vakantie!
Met vriendelijke groet,
Barbara Grinn -
@Bastiaan-0 Hi Bastiaan,
Ik heb zelf geen aerodynamische software, en zou dus ook niet per se weten wat de beste is. Wel heb ik zelf even op internet gekeken wat de verschillende opties zijn om simulaties te runnen. Deze zijn vaak of heel duur, of heel lastig om te gebruiken (zoals SimScale). Bij die laatste heb je waarschijnlijk wel de grootste kans om een simulatie eruit te krijgen dus die zou ik als eerste aanraden.
Ik hoop dat ik je genoeg heb geholpen met deze vraag en wens je alvast een fijne vakantie!Mvg Karel