Zelfrijdende auto met Arduino voor PWS
-
Hallo allemaal,
Voor ons PWS willen wij een zelfrijdende auto maken met een Arduino die een parcours gaat afleggen.
Wij zouden het liefst hiervoor een camera gebruiken die op de auto zit, waarvan het beeld via wifi naar een computer wordt gestuurd; dit beeld wordt verwerkt met AI/ML om de weg en eventuele obstakels te detecteren. Met deze nieuwe informatie wordt vervolgens (weer door AI/ML) een aantal instructies voor de auto geschreven. Deze instructies worden terug gestuurd naar de auto, die ze vervolgens uitvoert. Wij hebben al een (klein) beetje ervaring met robotica, en ik zelf kan al wat python programmeren.Wij vroegen ons 3 dingen af:
Is dit een haalbaar project of moeten we het iets versimpelen door het gebruik van afstands-sensoren?
Kan de TU Delft ons een aantal onderdelen (motoren, camera, etc.) aanbieden, of moeten we die zelf aanschaffen. Wij hebben zelf al een Arduino Uno en een MKR Wifi 1010 chip.
En tot slot: is er een student die het leuk zou vinden om een of meerdere keren af te afspreken om samen te werken?We zien uit naar jullie reactie!
Met vriendelijke groet,
Merlijn Folkerts, Lena Kemps, en Tim Kastelein.
-
Beste @Merlijn-0
Wat leuk dat jullie hiermee bezig gaan!
Een goed werkend ML model bouwen is al een hele hand vol.
Een model die het verschil kan herkennen tussen een foto van het nummer '1' en het nummer '2' is al meer dan uitdagend genoeg voor een PWS.
In het 2e jaar van de bachelor elektrotechniek en werktuigbouwkunde, maken studenten een robot die onder meer zijn weg door een doolhof kan vinden door een set zwarte lijnen te volgen.
In het geval van de elektrotechnici maken de studenten ook een metaaldetector die 'landmijnen' in het doolhof kan detecteren.
Hierbij worden lichtsensoren gebruikt die aan de hoeveelheid weerkaatste licht kunnen zien of de lijn zwart is, of gewoon een wit vlak.Het implementeren van robotica in een echte omgeving, bijvoorbeeld door een algoritme te schrijven waardoor de robot zelf de lijn kan zoeken en aanhouden is al best moeilijk.
Het lijkt me het beste om een "roadmap" op te zetten met een aantal features, te kijken wat jullie als minimum willen halen en vervolgens door te werken en kijken hoe ver jullie komen.
En uiteraard zouden ik (student elektrotechniek en klinische technologie) en Cian Rippen graag tijd maken om met jullie af te spreken.Materialen zullen jullie helaas zelf moeten aanschaffen, aangezien de TU hier geen budget voor biedt, maar met wat slim werk is het allemaal mogelijk onder 30 euro.
Servo's om de wielen aan te sturen zijn niet duur, zoals hier te bestellen: LinkMaak wanneer het schooljaar voor universiteiten weer begint (vanaf 4 september) gerust weer een bericht aan op het forum om een afspraak te plannen.
Tadjiro Velzel -
Goedemiddag Tadjiro Velzel en Cian Rippen,
Wij hebben zonet de motoren die jullie hebben gelinkt, een paar lichtsensoren, een afstandsensor, en een breadboard besteld. Dit komt allemaal over 12 dagen aan.
Wij hebben nu nog niet zoveel informatie over wat we de komende weken voor school moeten doen; dus stuur ik over een week, wanneer we meer weten, op welke dag(en) we langs kunnen komen.
Groetjes,
Merlijn Folkerts -
Dit bericht is verwijderd! -
Beste Tadjiro Velzel en Cian Rippen,
De onderdelen zijn aangekomen, dus kunnen wij afspreken. Wanneer zouden jullie af kunnen spreken?
Groetjes,
Merlijn Folkerts -
Beste @Merlijn-0,
Woensdag 27 september ben ik beschikbaar vanaf 14.00.
Als dat niet lukt, ben ik op 29 september beschikbaar vanaf 13:00.
Cian Rippen ben jij dan toevallig ook beschikbaar? -
Tadjiro Velzel Ik kan dan helaas niet. Doen jullie de afspraak zonder mij of willen jullie een nieuwe datum vinden?
-
Beste Tadjiro Velzel
Wij kunnen op deze dagen ook niet, een van ons moet werken en het lukte niet om daar een invaller voor te regelen.
Het leek me misschien een handig idee om een whatsapp groepsapp te maken, onze nummers zijn: 06 43913732, 06 22098113, en 06 11194175.
-
Beste @Merlijn-0 ,
Zou ergens op dinsdag 10 oktober voor jullie uitkomen? Ik ben die dag vanaf 11.00 beschikbaar.
-
Tadjiro Velzel Dinsdag 10 Oktober komt erg goed uit! Waar exact is het handig om af te spreken? Ik zag dat er een treinstation is op "Delft campus", er komen daar treinen aan om kwart voor, en kwart over 11.
Laat maar weten waar we jullie kunnen ontmoeten!
-
Beste @Merlijn-0,
Afhankelijk van waar jullie vandaan komen is station Delft misschien handiger.
Het duurt ongeveer een kwartier om vanaf station Delft Campus naar gebouw 26 te lopen. op Van der Burghweg 1.
Daar ontvang ik jullie graag ontvangen rond elf uur.
Laat graag weten of dit gaat lukken!Tadjiro Velzel
-
Beste Tadjiro Velzel,
Voor ons is het inderdaad handiger om vanaf station Delft te lopen, volgens Google Maps zouden we dan om 11:07 bij Van der Burghweg 1 aankomen. Ook leek het ons handig om behalve dit forum ook op whatsapp of sms te kunnen communiceren, onze nummers zijn: 06 43913732 (mijn nummer), 06 22098113, en 06 11194175.
Tot dan!
Merlijn Folkerts
-
Beste Tadjiro Velzel,
In verband met de spitsuren nemen wij een trein die 10 minuten later vertrekt, op deze manier hoefen we alleen maar een jongerendagkaart te kopen in plaats van een kaartje dat 3x zo door is.
Wij komen nu dus om 11:15 aan.Tot straks!
Mvg. Merlijn Folkerts