Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

Meesterproef | Algenreactor Marsmissie

Meesterproef
    3
    11
    409
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • T
      Technasium
      voor het laatst aangepast door

Hoofdvraag: Is het mogelijk om twee mensen tijdens een marsmissie van voldoende zuurstof te voorzien met een algen-reactor waarvan de voedingstof bestaat uit menselijk afval?

Deelvragen:

• Hoe bouw je een algenreactor en onderhoud je deze? Wat zijn meest geschrikte algen voor het gebruik in deze alpenreactor?
      • Hoe kunnen we het beste vast stellen dat onze alpenreactor naar verwachting werkt?
      • Wat zijn de beste omstandigheden voor de algenreactor om zo efficiënt mogelijk te werken?

Plan van aanpak: Wij hebben ons project in twee delen gedeeld, twee van ons groepje gaan de alpenreactor bouwen. De andere twee gaan onderzoek doen zodat als de algenreactor af is deze meteen ''aangezet'' kan worden.

Wij denken vooral hulp nodig te hebben met het theoretisch onderdeel van ons project, Deelvragen zoals wat zijn de best geschrikte algen lijken ons het lastigst te beantwoorden. Wij kregen van onze opdrachtgever de tip om ook te vragen naar een student die samen werkt of de zelfde richting doet als Meneer Peter Mooij van uw universiteit aangezien hij al veel van dit soort projecten geeft gedaan. Welke richting dit is hebben wij helaas niet kunnen vinden.

Benjamin van der Kraan, Pepijn Hoogenraad, Anthony von Raesfeld Meijer, Olivier Spronk

T L 2 Antwoorden Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • T
        Technasium @Technasium

Dit bericht is verwijderd!
        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • L
          lisamelman PWS TU Delft Team @Technasium

Beste Benjamin, Pepijn, Anthony en Olivier,

Wat een interessant en creatief onderwerp voor jullie meesterproef! Op het gebied van algen weet ik wel het een en ander, dus daarom ben ik aangewezen als jullie expert. Ik stel voor dat we binnenkort even kennis maken middels en videocall.

Groetjes,

Lisa

Student Life Science and Technology

O 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • O
            oli4spronk @lisamelman
            voor het laatst aangepast door oli4spronk

@lisamelman Hoi Lisa,

Wat fijn dat je ons kan helpen bij onze meesterproef.
            Ondertussen hebben wij via de WUR het voor elkaar gekregen om een batch algen van de soort chlorella sorokiniana op gesteurd te krijgen. Zij zeggen dat deze het meest geschrikt zijn voor ons project door het makkelijkere onderhouden. Wel vragen wij ons nog af of deze batch op tijd beschikbaar is.

Ook hadden wij nog een vraag, voordat we gaan kijken welk afval het beste werkt als voeding voor de algen willen wij er voor zorgen dat er genoeg algen in de buis zitten. Om de groei in het begin goed te onderhouden willen wij pokon gebruiken. Is dit goed geschrikt? Wat denk jij?

Groetjes,

Olivier Spronk (en de rest van de groep)

(Edit)

Een andere vraag die wij hadden was, stel het lukt niet om op tijd deze algen van de WUR te krijgen, wat is dan onze beste alternatief om aan deze (of andere soort) algen te komen?

L O 2 Antwoorden Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • L
              lisamelman PWS TU Delft Team @oli4spronk

Beste @oli4spronk,

Wat fijn dat jullie via de WUR aan een algenmonster kunnen komen. Ik zal je vragen puntsgewijs beantwoorden.

1. Of de algen op tijd beschikbaar zijn, heb ik helaas ook geen invloed op. Je zou de WUR even kunnen contacten wanneer ze verwachten dat de algen bij jullie zijn, dan kan je daarop inspelen. Mochten de algen niet op tijd komen, dan moet je op zoek gaan naar een ander algenmonster. Je zou in dat geval twee dingen kunnen doen; een ander bedrijf/persoon vinden die het naar je opstuurt, of zelf een sample ergens vandaan halen. In dat eerste geval kan ik je alleen aanraden om even goed op internet te zoeken of het aan de WUR te vragen. Voor het andere geval zou je bijvoorbeeld een monster uit een lokale vijver of een meer kunnen halen, zoals hier.

2. Het is inderdaad goed om de algen te laten groeien en misschien nog wel meer algen te kweken. Om dit te doen heb je de juiste nutriënten nodig. Dit is voor veel algen ongeveer hetzelfde, maar wel belangrijk om goed uit te zoeken, want er kunnen zeker een paar belangrijke ingrediënten verschillen per soort alg. Ik heb even opgezocht wat Pokon is en zag dat het kamerplant voeding is? Zoals ik al eerder heb benoemd hebben algen specifieke voedingsstoffen nodig, die je online kan opzoeken. Om te beoordelen of Pokon goed is, zou je kunnen nagaan of de benodigde nutriënten allemaal te vinden zijn in Pokon en of er geen stoffen inzitten waar de algensoort niet tegen kan.

Hopelijk kunnen jullie weer een stuk verder, succes!

Groet,

Lisa

• O
                oli4spronk @oli4spronk

@oli4spronk Beste Lisa dankjewel voor de antwoorden. Inmiddels hebben wij de algen ontvangen en zetten deze al 25 dagen in de buizen. We zien dat het water in de buizen steeds groener en troebeler wordt, ook het gebruik van de pokon lijkt geen gevolgen te hebben.

Wel proberen wij nu uit te zoeken hoe wij het beste kunnen gaan meten hoe de algen reageren op verschillende voedingsstoffen. Omdat ons onderzoek veel te maken heeft uiteindelijk zuurstof productie van de algen willen wij dit meten met een O2 meter. Deze willen wij in de buis plaatsen boven het water en dan vervolgens de buis afsluiten. Denk jij dat dit de juiste manier is en heb je misschien tips over hoe we het beste aan een O2 meter kunnen komen die in onze situatie met twee buizen het beste werkt?

Alvast vriendelijk bedankt.

Groeten,

Olivier Spronk

L 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • L

Hoi @oli4spronk,

Fijn dat de algen binnen zijn aan het groeien zijn! Normaal gesproken wordt er een zuurstof "probe" gebruikt die de zuurstof in een oplossing kan meten. Dit is echter best een duur apparaat en erg geavanceerd. Ik denk dat het best lastig wordt om het zuurstofpercentage op een andere manier te meten... Hadden jullie zelf al een idee hoe jullie dit willen gaan doen?

Ik hoor graag van jullie.

Groet,

Lisa

• O
                    oli4spronk @lisamelman

Hoi @lisamelman,

Als alternatief voor de O2 meter hadden wij vrij simpele zuurstofdruppels gevonden voor aquaria om het opgeloste zuurstof te meten. Alleen hebben wij hierbij het probleem dat we dit wel kunnen uitvoeren met monsters maar dit dan 1 maal daags is. Wij twijfelen of dit precies genoeg is en of dit genoeg data zal geven.
                    Andere alternatieven hebben wij nog niet echt gevonden. Wel dat er een mogelijkheid is om zelf een O2 meter te bouwen met Arduino, het probleem met deze optie is alleen dat wij daar weinig ervaring mee hebben en de levertijd van de losse sensoren erg verschilt.

Wat is jouw oordeel over deze opties? En is er misschien toch een alternatief die wij over het hoofd hebben gezien?

Groet,

Olivier

• L

Hoi @oli4spronk,

Goed om te horen dat jullie op zoek zijn gegaan naar alternatieven. De meest accurate manier is natuurlijk een zuurstofmeter, echter moet je je goed afvragen of het haalbaar is in de tijd die jullie ervoor hebben. Ik zou dit vooral even met de school afstemmen. Wat betreft de zuurstofdruppels; zou je iets meer kunnen vertellen over de werking ervan? Ik heb namelijk geen ervaring met deze druppels, maar dan kan ik wellicht een inschatting maken of het een goede optie is.

Verder heb ik nog even nagedacht over een alternatief, voor als het meten van zuurstof niet haalbaar is. Je zou kunnen opzoeken hoe de desbetreffende algen zich gedragen bij een zuurstoftekort en een overschot. Wellicht kan je gebaseerd op die eigenschappen en jullie observaties ook een uitspraak doen.

Groet,

Lisa

• O
                        oli4spronk @lisamelman

Hoi @lisamelman,

Dank voor het meedenken. De druppels zijn oorspronkelijk bedoelt voor aquariums en hier onder heb ik een link geplaatst hoe het precies werkt.

https://youtu.be/FnaOozgZ9gQ

groet,

Olivier

• L

Ha @oli4spronk,

Geen probleem. Ik heb even naar het filmpje gekeken en het lijkt mij een prima alternatief voor het stadium waarin jullie nu zitten. Overleg vooral even met je begeleider of ze het voldoende vinden.

Groet,

Lisa

• First post
                            Last post
                          Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors