Energie opwekken met bliksem
-
Hallo,
Wij zijn een profielwerkstuk aan het maken over bliksem. Zouden wij hiervoor een keer mogen komen kijken in het hoogspanningslab van de Universiteit?
Met vriendelijke groet,
Evi en Fleur -
Dag Evi en Fleur!
Wat een leuk onderwerp. Ik kan voor jullie rondvragen of jullie ergens langs kunnen komen. Het kan wel lastig worden om langs het lab te gaan, aangezien studenten op dit moment niet echt welkom zijn op de campus. Maar ik ga voor jullie mn best doen. Hebben jullie wat meer informatie over jullie PWS? Wat zijn jullie hoofd en deelvragen? Ik hoor het graag!
Groeten Coco -
Dag Coco,
Heel erg bedankt voor de reactie. Onze hoofdvraag is: Kan bliksem zodanig nagebootst worden, dat er bruikbare elektriciteit opgeleverd kan worden?
Deelvragen:
• Hoe ontstaat bliksem?
• Kan de bliksem omgezet worden in elektriciteit?
• Van welke factoren is de hoeveelheid energie die de bliksem genereert afhankelijk?
• Kan bliksem kunstmatig gevormd worden?
• Kunnen we kunstmatige bliksem makkelijker omzetten in elektriciteit?
• Is het omzetten van bliksem in elektriciteit rendabel en hoe zit dat met kunstmatig gegenereerde bliksem?
Met vriendelijke groet,
Evi en Fleur -
Hoi Evi!
Helaas kunnen jullie niet langs komen op de universiteit in het hoogspanningslab. Wat wel zou kunnen is dat jullie langs komen op het Science Center voor een PWS middag en we samen kijken naar jullie vragen en kijken wat er wel zou kunnen. Dit zou ook kunnen via een belafspraak! Ik hoor het graag!
Groet Coco -
Dag Coco,
Voor ons PWS hebben wij nu een kelvindruppelaar gebouwd. Zou jij ons misschien kunnen helpen met hoe en wat we er aan zouden kunnen meten? Zelf zitten wij er aan te denken om er een voltmeter over te zetten om te kijken of er spanning over staat, omdat dit niet helemaal lukt met een elektroscoop.
Groetjes -
Beste @Evivanderheide, Coco is op dit moment op vakantie. Begin september is ze weer terug en kan ze jullie weer verder helpen!
Groetjes, Cian
-
Hi Evi! Heb je iets meer informatie over de proef die jullie nu gepland hebben? Dan kan ik jullie beter helpen.
Groetjes Coco -
Dag Coco Polderman,
Vandaag hebben wij geëxperimenteerd met onze kelvindruppelaar. Het plan was om een spanningsverdeler toe te passen. Echter kregen wij vandaag helemaal geen lading opgebouwd. Heb jij misschien enig idee waar dit nog aan zou kunnen liggen? Wij hebben alles hetzelfde gedaan als de vorige keer dat het lukte. Wij hebben eigenlijk geen tijd meer om verder te gaan met experimenteren. Dus wij moeten hier een discussie over schrijven.
Groetjes -
@evivanderheide Hi Evi,
Ik wil graag helpen, maar de proef die jullie uitgevoerd hebben is mij nog te vaag. Zou je misschien de proef uitgebreider kunnen uitleggen? De Materiaal & Methode stukken uit jullie pws? Je kunt deze ook in een prive bericht sturen. -
Coco Polderman
Materialen:- Een metalen statief in PVC-buizen voor isolatie.
- Tiewraps om de PVC-buizen te verbinden.
- 2 blikjes zonder bodem
- 2 blikjes met bodem (voor opvang)
- Als resevoir de onderkant van een jerrycan en twee slangetjes met klemmen als kraantjes.
- stevige geïsoleerd koperdraad
- Kunststof en teflon tape, voor isolatie.
- Water
- Elektroscoop
- Voltmeter
- Multimeter
- Verschillende weerstanden
- Oscilloscoop
Methode:
Houd met het plannen van dit experiment rekening met het weer. Het weer speelt een belangrijke rol. Bij een hoge luchtvochtigheid is de lekstroom vaak te groot voor een goed resultaat. Het beste weer doet zich voor tijdens droge winterdagen.
Maak alle onderdelen goed schoon en droog. Dit zorgt voor een goede isolatie.
Plaat de blikjes met bodem aan de onderkant van het statief.
Maak de blikjes zonder bodem vast aan het statief. Beide opvangreservoirs moeten zeer goed van elkaar geïsoleerd zijn. Zorg dus dat hier een zeer goede isolator voor wordt gebruikt, bijvoorbeeld teflon. Zelfs plastic is te geleidend om het hoge spanningsverschil te handhaven. Zorg ook dat beide opvangreservoirs voldoende hoogte ten opzichte van het tafelblad hebben.
Verbind de blikjes zonder bodem met kraantjes aan het reservoir. De bovenkant van de blikjes zonder bodem moet op dezelfde hoogte hangen als het punt waar de druppels uit het reservoir loslaten, zodat ladingscheiding mogelijk is.
Verbind het rechter blikje zonder bodem met het linker blikje met bodem met het koperdraad.
Verbind het linker blikje zonder bodem met het rechter blikje met bodem met het koperdraad.
Verbind de twee koperdraden met elkaar door er een klein stukje koperdraad tussen te doen.Dit is onze materiaal en methode. Verder is het gewoon een kwestie van water in het reservoir doen en wachten op een vonk.
-
Hoi @evivanderheide,
Als ik het goed begrijp hebben jullie een opstelling gebouwd en deze op twee verschillende momenten getest, de ene keer ontstond er wel spanningsopbouw, maar de andere keer niet. Jullie hebben de opstelling in tussentijd niet gedemonteerd, toch?
In dat geval denk ik dat je er van uit kunt gaan dat dit veroorzaakt werd door de omgeving, waarschijnlijk de luchtvochtigheid. Als deze namelijk te hoog is, kan er een kleine stroom vloeien via de lucht waardoor er geen ladingsopbouw plaatsvindt. Om dit uit te sluiten zou je de opstelling nog een keer kunnen testen als de luchtvochtigheid weer wat lager is. Als de opstelling in tussentijd wél gedemonteerd is, kan het ook zijn dat er een foutje is geslopen in het opnieuw opbouwen van de opstelling.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen!
Groetjes Lennard