lichtgevende algen
-
Beste @cifboe ,
Zou je mij kunnen vertellen welke proef je precies wil doen en welke hoofd- en deelvragen je hebt? Dan is het voor mij namelijk makkelijker om je vraag over de stoffen te beantwoorden.
Groetjes,
Lisa
-
Goedemorgen,
Hoofdvraag: Hoe kan je algen modificeren zodat ze een lichtbron worden?
Deelvragen algen:
Welke soort algen zijn er?
Hoe beïnvloedt vervuiling de groei van algen?
Is het mogelijk om algen als nieuwe lichtbron te gebruiken?
Kan de lichtintensiteit van lichtgevende algen worden versterkt door middel van.. ?
Kan de lichtintensiteit van lichtgevende algen worden verlaagd door middel van...?
Kan de blauwe kleur van lichtgevende algen worden veranderd door middel van kleurstoffen?
Algen als brandstof voor bio plastic ,.
Hoe kan je de groei van algen stimuleren met verschillende soort water (zoet, zout ?
We willen graag weten welke soort agar en dehydrated nutrient broth is gebruikt.
mvg
-
Beste @cifboe123,
Als je de agar uit deze proef bedoelt, staat helemaal onderin een tabel met het recept. Je moet er vanuit gaan dat je de agar bij kamertemperatuur maakt, dus als je googled in welke fase de stoffen zich bevinden bij kamertemperatuur, kom je al heel ver. Hetzelfde verhaal geldt voor de luminescent broth.
Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen.
Groetjes,
Lisa
-
Goedenavond,
Mijn partner en ik houden ons PWS ook over luminescentie. Wij zouden de proef die hier meerdere keren wordt aangedragen graag willen uitvoeren alleen lopen we tegen twee kleine problemen aan. Als eerste, waar zijn de bioluminescerende cellen vandaan te halen? In het practicum staat dat ze leven op bijvoorbeeld garnalen of inktvis. Echter zijn wij er niet zeker van of er daar genoeg op zouden zitten om een knappe bacteriekolonie te kunnen kweken. Hebben jullie misschien een betere manier om aan deze bacteriën te komen?
Als tweede de vraag over welke nutrient broth we zouden moeten gebruiken. Er zijn namelijk een paar verschillende soorten op de markt en de grote vraag is welke we moeten hebben.
Enkele die we hebben gevonden zijn:
M. 1216 Nutrient Broth.For the cultivation of non-fastidious microorganisms in water, feces and other materials
M. 2107 Gedehydrateerde Cultuur Media
M. 2003 Neutralizing Broth.For the detection of microorganisms on surfaces of sanitary interest
M. 1281 Nitrate Broth .Nutrient medium to test the nitrate reaction of bacteria by using the appropriates reactives
M. 1251 Nutrient Broth Nº2 .For the cultivation of fastidious pathogens and other microorganismsDeze informatie komt van www.antonides.com
De vraag is dus of jullie misschien weten welke te gebruiken?Met vriendelijke groet,
Chris van Vilsteren -
Beste @Chris-v-V,
Om in te gaan op jullie eerste probleem; het mooie van deze bacteriën is, dat ze zich ontzettend snel vermeerderen. Je hebt dus eigenlijk maar een heel klein beetje nodig, hierom zou de hoeveelheid op een inktvis of garnaal genoeg moeten zijn. Let hierbij wel op dat de huid of de schil er nog omheen zit!
Verder neem ik aan dat jullie de nutrient broth bedoelen die in het recept staat voor de luminescent agar? In dat geval heb je "dehydrated nutrient broth" nodig, ofwel een gedehydrateerd cultuur medium. Het gaat erom dat dit medium voldoende voedingsstoffen bevat, zodat de bacteriën kunnen groeien.Ik hoop dat jullie met deze informatie verder kunnen!
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
Enorm bedankt voor het beantwoorden van onze vragen. We gaan ermee aan de slag!!
-
Hoi,
Wij willen ons pws ook doen over lichtgevende algen en we willen daarbij de lichtintensiteit van de algen meten. We weten alleen niet zo goed hoe, we hebben op internet gezocht naar apparaten maar dat was onduidelijk. Weten jullie misschien wat voor een apparaat we moeten gebruiken om dit te meten?Mvg
-
Beste @maggie,
Om de lichtintensiteit te meten is het het makkelijkst om dat te doen met een lichtmeter, fotometer of luxmeter. Je kan hier veel online over vinden.
Hopelijk kunnen jullie hiermee verder.
Groetjes,
Lisa
-
Sanne Nielsen Goedemorgen! Ik en mijn PWS partner gaan ook ons PWS doen over luminiscente bacterien. We zagen dat we met deze proef de bacterien kunnen kweken. We vroegen ons wel af of het bij anderen die deze proef gedaan hebben, het gelukt was met gebruik van garnalen. Als ik op internet zoek naar proeven om luminiscente bacterien te kweken zie ik bijna nooit dat er garnalen gebruikt worden maar wel inkvissen of andere vissen. Ook vroegen wij ons af of dit een proef is die op school uitvoerbaar is. (Of ligt dit aan de school?)
Groeten
-
Hoi @hinsaleh,
Welke soort je gebruikt voor dit experiment hangt af van de aanwezigheid van luminescente bacteriën. Er zijn bepaalde soorten waarvan bekend is dat de kans groot is om hierop deze aan te treffen, ik zou jullie aanraden om dat goed op te zoeken en die soort te gebruiken. Als jullie school beschikt over de benodigdheden, is het prima om het op school uit te voeren.
Groet,
Lisa