Hulp! Profielwerkstuk: Practicum Chocolade
-
Hallo,
Ik zit in mijn 5de jaar HAVO en moet mijn profielwerkstuk dit jaar afmaken. Ik en mijn klasgenoot hebben als onderwerp chocolade gekozen, we hebben als vak scheikunde gekozen. Maar we hebben een probleem, we hebben echt geen flauw idee wat voor proefje we kunnen doen. Heeft iemand verstand van enig proefjes die je op je school kunt doen? Het maakt ons niet uit wat voor proefje het is, als een van jullie gelijk ook een deelvraag bij de proefje kunnen geven zou dit fijn zijn.IK hoop zo snel mogelijk iets te horen.
-
Hoi @alim123,
Ik heb wel een leuk idee voor het een proefje bij chocola dat nog een beetje scheikunde gerelateerd is. Chocolade is een mengsel van een hele hoop verschillende stoffen. Hierdoor heeft het speciale eigenschappen waarvan de belangrijkste is dat afhankelijk van de werkwijze het verschillende texturen heeft. Tempereren bijvoorbeeld. Als je vloeibare chocolade tot de goed temperatuur afkoelt en hierna lichtelijk opwarmt ontstaan er kristallen in de chocola zodat het gaat glansen en 'kraakt'. Misschien kunnen jullie praktisch onderzoek doen naar het temperen van chocolade.
Een paar voorbeelden over the science behind tempering chocolate:
Succes!
Groetjes,
Sanne -
Bedankt voor je informatie, maakt het uit wat voor soort chocolade je gebruikt? Bijvoorbeeld bij de albertheijn, wat voor soort chocolade kan ik het beste halen?
-
@alim123
Het zal niet heel veel voor de proef uitmaken als je gaat onderzoeken wat de ideale temperatuur voor temperen is. Er is wel een verschil tussen melk en pure chocolade. Misschien kun je ook verschillende merken nemen en dan kun je aan de hand van de temperatuur vergelijken welke meer puur is.
Pure chocola heeft een hogere tempeerpunt, dus goedkope chocolade (meer vet en melk) zou een lagere temperatuur moeten hebben. Je kunt onderzoeken of dit klopt.Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen Dag Sanne, wij zijn voor een school project bezig. Wij willen nu gaan onderzoeken welke chocolade kristallen wij kunnen vinden in melk chocolade. Maar wat voor microscoop is daar voor nodig en heeft u een idee hoe groot de kristallen zijn? Ik hoop dat u ons kan helpen! Mvg. Rozemarijn
-
@rozemarijnbouw
Beste Rozemarijn,
Het gaat wellicht lastig worden om met de juiste microscoop de kristallen te bekijken. Ik heb op internet wat bronnen kunnen vinden waar ze chocola onder een microscoop houden:Dit zijn geen microscopen die jullie op school hebben. Natuurlijk kun je wel onderzoeken of je de kristallen kunt zien met een microscoop op school. Sommige kristallen kun je namelijk al met het blote oog zien. Slechte chocolade bevat witte kristallen aan de buitenkant. Dit komt ook wel voor als chocola wat ouder is, omdat hij wat verhitting en afkoeling meemaakt. Dus waarom niet onderzoeken onder welke condities je chocolade niet moet bewaren.
Groetjes,
Sanne -
@alim123 hoi alim, ik zit nu ook in 5H en doe het ook over chocolade, heb jij nog ergen s jouw pws zodat ik daar informatie uit kan halen? dankjewel.
-
Beste @kayakool,
Het is niet helemaal de bedoeling van dit forum om elkaars PWS op te sturen en daar informatie uit te halen. Je kan veel beter je informatie uit echte wetenschappelijke bronnen halen. Je kan op dit forum wel sparren over je PWS of specifieke vragen stellen.
Groet,
Lisa