PWS vleugelprofielen
-
Beste lezer,
Wij, Nissy en Dries, doen ons PWS over de invloed van een vleugelprofiel op een vliegtuig. Hiervoor zouden we graag verschillende vleugelprofielen testen. Kan dat op de TU?
Groeten,
Nissy en Dries -
Beste Nissy en Dries,
Dat kan zeker. Kijk even op deze pagina voor meer informatie:
http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/workshop/windtunnel/Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor je reactie! We hebben het interesse formulier ingevuld.
Kunnen we tijdens de windtunnel workshop meerdere vleugelprofielen testen?Groeten,
Nissy en Dries -
Beste Nissy en Dries,
Ja jullie kunnen meerdere zelfgemaakte vleugelprofielen testen. Zorg wel dat de afmetingen voldoen aan de bouwhandleiding. Deze handleiding kun je vinden op de pagina in m'n vorige bericht. Waarschijnlijk is de volgende workshop in oktober 2016. Wanneer er een precieze datum gepland is, krijgen jullie hier bericht van.
Hoe ziet jullie onderzoek er verder uit? Hebben jullie hoofd- en deelvragen? Wanneer is jullie deadline?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
We willen onderzoeken wat de invloed is van de onderkant van een vleugelprofiel op de lift, we
willen dus een symmetrisch vleugelprofiel, één met een platte onderkant en één met een under-
camber onderzoeken.Onze hoofdvraag wordt dus iets als: ͞Wat is de invloed van de onderkant van een vleugelprofiel op
de factoren die invloed hebben op de vlucht van een vliegtuig?͟Onze deelvragen worden:
- Wat is een vleugelprofiel?
- Wat is lift en hoe ontstaat het?
- Wat is de angle of attack?
- Wat is de invloed van de angle of attack op de liftkracht? (per vleugelprofiel)
- Wat is de critical angle of attack? (per vleugelprofiel)
- Wat is de minimale snelheid die het vliegtuig moet vliegen? (per vleugelprofiel)
- Wat is de maximale hoogte/minimale luchtdruk ? (per vleugelprofiel)
Onze uiterste deadline voor het PWS is begin december 2016.
Is er een andere formule voor de liftkracht op een vleugelprofiel dan de formule voor een vleugel?
Groeten,
Nissy en Dries -
Beste Nissy en Dries,
Jullie onderzoek ziet er prima uit! Er zit een klein verschil in beide formules inderdaad. De formule voor liftkracht op de hele vleugel is:
Waarbij A de oppervlakte van de vleugel is.
De formule voor de lift coefficient op een vleugelprofiel is:
Waarbij l de liftkracht is en c de koorde van het vleugelprofiel.
Kijk ook hier
https://en.wikipedia.org/wiki/Lift_coefficientGrt. Wouter
-
Beste Wouter,
Is er al meer bekend over de datum van de windtunnelworkshop?
Groeten,
Nissy en Dries
-
Beste Nissy en Dries,
Nee, nog niet. Houd november aan!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Jammer dat de afmetingen van de windtunnel veranderd zijn! We hadden onze vleugelprofielen namelijk al af. Kun je al iets meer zeggen over de nieuwe afmetingen? Zijn ze groter of kleiner geworden?
Alvast bedankt,
Nissy en Dries -
Beste Nissy en Dries,
Dat is vervelend! In principe verandert alleen de breedte van het profiel. Van 60 cm naar 40 cm. Ik hoop dat dit voor jullie makkelijk aan te passen is.
Grt. Wouter