Beste Calvin,
Je vraag is hier beantwoord:
http://profielwerkstuk.tudelft.nl/forum/topic1787-view.html
Grt. Wouter
Beste Calvin,
Je vraag is hier beantwoord:
http://profielwerkstuk.tudelft.nl/forum/topic1787-view.html
Grt. Wouter
Hallo jongens,
Goed dat jullie verder zijn. Zie het rooster voor de PWS Middag voor de dagen dat jullie langs kunnen komen.
[url]http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/pws-middag/[/url]
Wat is precies het probleem?
Grt. Wouter
Hoi Rik,
Interessante experimenten!
Ik weet niet hoe jullie de magnuscoefficiënt berekenen, maar volgens Wikipedia hangt de vortex strength af van de straal van het object. Hoe groter de straal, hoe groter de lift, hoe groter de coefficiënt, lijkt me.
Wat bedoelen jullie precies met een statische analyse?
Grt. Wouter
Hallo,
Mooie experimenten!
Eerste opstelling
Hier zijn twee mooie voorbeelden van zelfgemaakte windtunnels:
http://roundtable.menloschool.org/issue8/6_Stark_MS_Roundtable8_Winter_2011.pdf
https://www.apogeerockets.com/education/downloads/Newsletter252.pdf
Om de weerstand te meten kun je iets verzinnen met een veerunster (krachtmeter) en katrollen. Een haakje in de punt van de nose-cone, met daaraan een touwtje. Via de katrol een overbrenging naar het veerunster. Ik zou de nose-cone op een glijdend oppervlak zetten, dan heb je zo min mogelijk wrijvingsweerstand. Je zult helaas nooit alleen de weerstand van de nose-cone kunnen meten.
Tweede opstelling
Hele interessante methode, maar alleen bruikbaar als de dichtheid van de lucht merkbaar verandert (>2%) door het afbuigen van de luchtstroom. Dit gebeurt bij snelheden groter dan Mach 0.2, ongeveer 200 km/h. Niet haalbaar vrees is. De Schlieren Photography methode werd (en wordt) dan ook voornamelijk gebruikt bij het zichtbaar maken van shockwaves, bij het doorbreken van de geluidsbarrière. Bij lage snelheden (<200 km/h) kun je aannemen dat de luchtdichtheid constant blijft.
Misschien dat je met één van de methodes in dit document iets kan:
http://www.vti.mod.gov.rs/ntp/rad2007/1-07/rist/rist.pdf
Grt. Wouter
Beste Nissy en Dries,
Dat is vervelend! In principe verandert alleen de breedte van het profiel. Van 60 cm naar 40 cm. Ik hoop dat dit voor jullie makkelijk aan te passen is.
Grt. Wouter
Beste Maikel,
Vaak wordt de hovercraft gebruikt als middel en is het niet het doel, inderdaad. In jullie geval zijn jullie dan ook meer aan het ontwerpen dan aan het onderzoeken, vandaar dat je in de knoop raakt met deelvragen. Wij maken onderscheid tussen deze twee werkwijzen in ons stappenplan. Het stappenplan voor ontwerpen sluit mooi aan bij jullie laatste bericht. Neem het eens door en kijk of je sommige delen in je bericht kunt aanpassen zodat ze logischer worden in een ontwerpproces.
Jullie hoofdvraag bijvoorbeeld: in een ontwerpproces noem je dit je "probleemdefinitie". Probeer in jullie geval die probleemdefinitie zo fundamenteel mogelijk op te stellen. Ga dus terug naar e.g. "hoe maak ik een voertuig, die zich over land en water kan voortbewegen?" Als jij dit te basic vindt, probeer dan een toepassing te vinden voor je hovercraft. Is sowieso wel leuk!
De functieomschrijving geven jullie ook al in je bericht. Probeer er voor te zorgen dat alle eisen en functies "meetbaar" zijn, en gebruik zo min mogelijk "vage begrippen" als "te snel", "functioneel", etc. Probeer alles te definiëren. Lees eens over de SMART-methode.
Het is een beetje een gedoe voordat je echt kan beginnen met bouwen, maar een goede voorbereiding en een duidelijk plan scheelt je een hoop tijd (en geld). Kijk of jullie met behulp van het stappenplan jullie plan kunnen aanscherpen en houd me op de hoogte!
Grt. Wouter
Hoi Kiki en Florence,
Leuk dat jullie je profielwerkstuk doen over aerodynamica. Ik geef in november een workshop in de windtunnel. Een precieze datum moet nog geprikt worden. Je kunt wel alvast het interesse formulier invullen. Dan houd ik je op de hoogte wanneer er een workshop gepland wordt.
Waar zagen jullie 12 mei staan trouwens?
Grt. Wouter
Beste Maikel,
Natuurlijk valt daar veel meer aan te berekenen! Kijk eens naar de discussies in dit topics:
Misschien dat je op ideeën komt. Al enig idee hoe je hovercraft er ongeveer uit moet zien? Heb je voorbeelden? En heb je links naar de informatie die je zelf al gevonden had?
Grt. Wouter
Beste Nissy en Dries,
Nee, nog niet. Houd november aan!
Grt. Wouter
Beste Tjitske,
Leuk onderzoek! Helaas leent de windtunnel die ik gebruik zich niet voor dit soort experimenten. Al vraag ik me ook af of je de nauwkeurigheid van een windtunnel nodig hebt om je proef te doen.
Wat wil je precies onderzoeken? Hoofdvraag, deelvragen?
Ik vond hier een mooi voorbeeld van een profielwerkstuk dat ook over zeilen gaat. De makers hebben zelf een "windtunnel" gebouwd van karton en een bladblazer. Misschien dat jullie hier inspiratie op kunnen doen!
Grt. Wouter